" Επάνω σ' ένα ακοίμητο αερόστατο
ατενίζουμε το καθάριο χρώμα τ' ουρανού,
τις ανθισμένες κοιλάδες του μυαλού,
την ανεξίτηλη θαλασσινή δροσιά,
τους ορεινούς στυλοβάτες της απεραντοσύνης...
Οι ψυχές μας γίνονται συνοδοιπόροι..."

Σας καλωσορίζω στο ιστολόγιό μου ελπίζοντας να κάνουμε πολλά ταξίδια - ονειρικά και μακρινά - στο χώρο του πνεύματος, της τέχνης και της δημιουργίας...

Τρίτη 30 Δεκεμβρίου 2014


ΡΗΓΑΣ ΒΕΛΕΣΤΙΝΛΗΣ «ΘΟΥΡΙΟΣ»

 

1. Να αποδώσετε έναν πλαγιότιτλο σε καθεμιά από τις τέσσερις ενότητες του αποσπάσματος:

2. Ποιος είναι ο χαρακτήρας του Θούριου και ποιος ο σκοπός συγγραφής του;

3. Ποια συναισθήματα θέλει να εκφράσει ο Ρήγας με τη φράση «Ως πότε» και γιατί αποκαλεί τους συμπατριώτες του «παλικάρια»; 



4. Σε ποιους στίχους του ποιήματος συμπυκνώνεται ολόκληρο το νόημα του ύμνου;

5. Στη δεύτερη ενότητα να εντοπίσετε και να παρουσιάσετε  την ιεραρχική κλιμάκωση των δεινών των υπόδουλων Ελλήνων: 

6. Να  χαρακτηρίσετε τη γλώσσα και το ύφος του Θούριου: Ποιες οι συμβουλές του Ρήγα στους υπόδουλους στην τρίτη ενότητα;


7. Να εντοπίσετε στονΎμνο μια μεταφορά, μια σύγκριση-αντίθεση, μια μετωνυμία, μια υπερβολή και μια προσωποποίηση.

8. Να συγκρίνετε το περιεχόμενο του Όρκου που ενσωματώνει στο Θούριο ο Ρήγας, με τον όρκο της Φιλικής Εταιρείας. Να βρείτε τα βασικά κοινά σημεία και να επισημάνετε τις διαφορές τους:



   «Τέλος πάντων ορκίζομαι εις σε, ω ιερά πλην τρισάθλια πατρίς, ορκίζομαι εις τος πολυχρονίους βασάνους Σου, ορκίζομαι εις τα πικρά δάκρυα, τα ποα τόσους αιώνας χυσαν και χύνουν τα ταλαίπωρα τέκνα Σου, ες τ διά μου δάκρυα, χυνόμενα κατά ταύτην την στιγμήν, κα ες τν μέλλουσα λευθερίαν τν ομογενών μου, τι αφιερώνομαι λως ες Σέ. Ες τ εξής Σ θέλεις εσαι ατία κα σκοπς τν διαλογισμών μου. Τ όνομα Σου δηγς τν πράξεών μου και ευτυχία Σου ανταμοιβή τν κόπων μου….»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου