" Επάνω σ' ένα ακοίμητο αερόστατο
ατενίζουμε το καθάριο χρώμα τ' ουρανού,
τις ανθισμένες κοιλάδες του μυαλού,
την ανεξίτηλη θαλασσινή δροσιά,
τους ορεινούς στυλοβάτες της απεραντοσύνης...
Οι ψυχές μας γίνονται συνοδοιπόροι..."

Σας καλωσορίζω στο ιστολόγιό μου ελπίζοντας να κάνουμε πολλά ταξίδια - ονειρικά και μακρινά - στο χώρο του πνεύματος, της τέχνης και της δημιουργίας...

Παρασκευή 12 Δεκεμβρίου 2014


 ΆντονΤσέχωφ  «Ένας αριθμός»


1. Να  διακρίνετε  το  απόσπασμα  σε  δύο  νοηματικές ενότητες  και  να  γράψετε  έναν πλαγιότιτλο για την καθεμιά.

2. Το κείμενο που διαβάσατε ανήκει στο λογοτεχνικό είδος του διηγήματος. Να επισημάνετε τα βασικά χαρακτηριστικά του. 


3. Με ποιο τρόπο προβάλλεται η οικονομική εκμετάλλευση των εργαζομένων από τα αφεντικά τους τόσο στην εποχήτου Τσέχωφ όσο και στη δική μας εποχή; 

4. Ο  συγγραφέας  συνήθως  παρουσιάζει  τους  ήρωές του  ως  έρμαια της τύχης τους. Ισχύει κάτι τέτοιο και στην περίπτωση της δεσποινίδας Ιουλίας; 


5. Γιατί  ο  ρόλος  της  δασκάλας  στη σκηνή ελάχιστα διαφέρει από εκείνον του βωβού προσώπου μιας θεατρικής ή κινηματογραφικής ταινίας;  
6. Στο τέλος του κειμένου ποιος από τους δύο ήρωες – κατά τη γνώμη σας - κερδίζει τη συμπάθεια του αναγνώστη και γιατί



7. Ποιο  ήταν   το   περιεχόμενο  της   διδασκαλίας  της δεσποινίδας  Ιουλίας  και  ποια εντύπωση σχηματίζετε γι’ αυτήν;

8. Οι φτωχοί άνθρωποι της παλιάς εποχής διακατέχονταν από το αίσθημα της κοινωνικής κατωτερότητας; Στη σύγχρονη εποχή ποιο καθεστώς ισχύει; 



9. Να  εντοπίσετε  στο  κείμενο  μια  μεταφορά, μια παρομοίωση, μια  επανάληψη, μια αντίθεση και μια εικόνα.

10. Να  σκιαγραφήσετε  τον  αφηγητή  τεκμηριώνοντας τους  χαρακτηρισμούς  που  θα δώσετε.


11. Νικηφόρος Βρεττάκος, « Στη γυναίκα με το τσακισμένο χέρι» (απόσπασμα)             
Ἔμπαινες στὸ σχολειὸ
κ᾿ ὅπως τ᾿ ἀντίκριζες
μοιραζόταν σὲ δεκατέσσερα χαμόγελα τὸ πρόσωπό σου.
Θυμόσουν πὼς ἡ ἀγκάλη σου ἦταν μισὴ
κι ἀνεβαίνοντας πάνω στὴν ἕδρα σου
ἄνοιγες τὴ λύπη σου καὶ τὰ σκέπαζες
ὅπως ὁ οὐρανὸς σκεπάζει τὴ γῆ.

Να συγκρίνετε τις δύο δασκάλες. Ποιος είναι ο τρόπος με τον οποίο οι δύο γυναίκες ασκούν τον εκπαιδευτικό ρόλο τους; 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου