Πότε ένα παιδί μπορεί να έχει δυσλεξία;
Κατά τη διάρκεια της Α' δημοτικού, όταν τα παιδιά ξεκινούν να διαβάζουν και να γράφουν, μια αρθρωτική δυσκολία μπορεί από μόνη της να καθυστερήσει το μηχανισμό της μάθησης. Αυτό μπορεί να σημάνει την έναρξη μαθησιακών δυσκολιών ακόμα και δυσλεξίας.
Σύμφωνα με την International Dyslexia Association (IDA), 1 στους 10 ανθρώπους εμφανίζουν μαθησιακές δυσκολίες. Μερικές ενδείξεις όπως η αργή ή ανακριβής ανάγνωση, η κακή ορθογραφία, η δυσκολία γραφής, η αντικατάσταση λέξεων με παρόμοιες, καθώς και η αδυναμία του παιδιού στον προσανατολισμό μπορούν να σηματοδοτήσουν ότι το παιδί σας δυσκολεύεται και χρήζει παρέμβασης και αξιολόγησης από ειδικό.
Πιο αναλυτικά, μερικές ενδείξεις είναι οι εξής:
- Καθυστερεί πάρα πολύ στην ομιλία του.
- Δυσκολεύεται να μάθει τα γράμματα και τους ήχους τους. Οι φωνολογικές διαταραχές ή η δυσκολία ταύτισης λέξης με ήχο είναι η πιο κοινή ένδειξη της δυσλεξίας.
- Έχει δυσκολία στην οργάνωση του γραπτού αλλά και του προφορικού λόγου. Οι λέξεις και τα γράμματα συχνά μπερδεύονται στο μυαλό των παιδιών με δυσλεξία, γεγονός που καθιστά πολύ πιο δύσκολη την ανάγνωση και τη γραφή.
- Έχει πρόβλημα στην απομνημόνευση αριθμών και γεγονότων. Η απομνημόνευση είναι δύσκολη στην αρχή αλλά αν εξακολουθεί να υπάρχει μετά από επαναλαμβανομένη εξάσκηση, θα μπορούσε να είναι μια ένδειξη δυσλειτουργίας.
- Εμφανίζει δυσκολία στην ανάγνωση. Το παιδί σας διαβάζει αργά, συλλαβιστά και διστακτικά μην κατανοώντας αυτό που έχει διαβάσει. Αποτελεί και αυτό μια ακόμη ένδειξη.
- Προβλήματα κατανόησης. Το να κατανοήσει το παιδί αυτό που διαβάζει ή του διαβάζουν συμβάλλει σημαντικά στη σχολική επίδοση του παιδιού. Ένα τέτοιο πρόβλημα μπορεί να το αποθαρρύνει μην μπορώντας να συλλέξει τις πληροφορίες που χρειάζεται.
- Δυσκολεύεται στην ορθογραφία των λέξεων. Δεδομένου ότι τα δυσλεκτικά παιδιά συχνά συγχέουν τα γράμματα σε μια λέξη (νωπι αντί πίνω), αυτό τα οδηγεί στο να κάνουν περισσότερα ορθογραφικά λάθη σε σχέση με τους συνομηλίκους τους.
- Έχει προβλήματα στην εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας. Είναι πολύ εύκολο για ένα μικρό παιδί να μάθει τις βασικές αρχές μιας ξένης γλώσσας. Έτσι, αν το παιδί σας δυσκολεύεται στην εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας, πρόκειται για μια δυσκολία που παραπέμπτει σε δυσλεξία.
- Έχει δυσκολία στο να κάνει σωστά μια μαθηματική πράξη. Διαταραχές όπως να θυμηθεί βασικούς αριθμούς και γεγονότα αναφέρεται ως δυσαριθμησία και ανήκει στα συμπτώματα της δυσλεξίας.
Δεν σημαίνει πάντα ότι αν ένα παιδί που εμφανίζει δυσκολίες σε μερικά από τα παραπάνω συμπτώματα είναι δυσλεκτικό. Αλλά αν το παιδί σας έχει κάποια από αυτά, θα πρέπει να αξιολογηθεί η κατάστασή του.
Το παιδί εξετάζεται από εξειδικευμένο ειδικό όπως είναι ο λογοθεραπευτής, ο ψυχολόγος ή ακόμη και από αναπτυξιολόγο, στους παρακάτω τομείς όπως είναι η νοητική του ικανότητα, η νευρο-ψυχολογική του ωριμότητα, η άμεση μνήμη ακολουθιών, η ολοκλήρωση παραστάσεων, η γραφο-φωνολογική ενημερότητα κ.α., μέσα από εξειδικευμένα τεστ που μπορούν διαγνώσουν αν το παιδί έχει δυσλεξία ή μαθησιακές δυσκολίες.
Η έγκαιρη διάγνωση και η αντιμετώπιση των συμπτωμάτων ενισχύει το παιδί στους τομείς που υστερεί, ενθαρρύνοντας το.
Χατζηνικολάου Ευστρατία – Ρίτα, B.Sc in Logopaedics, dromostoulogou.gr.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου