" Επάνω σ' ένα ακοίμητο αερόστατο
ατενίζουμε το καθάριο χρώμα τ' ουρανού,
τις ανθισμένες κοιλάδες του μυαλού,
την ανεξίτηλη θαλασσινή δροσιά,
τους ορεινούς στυλοβάτες της απεραντοσύνης...
Οι ψυχές μας γίνονται συνοδοιπόροι..."

Σας καλωσορίζω στο ιστολόγιό μου ελπίζοντας να κάνουμε πολλά ταξίδια - ονειρικά και μακρινά - στο χώρο του πνεύματος, της τέχνης και της δημιουργίας...

Τρίτη 14 Οκτωβρίου 2014


Πως αντιμετωπίζουν οι έφηβοι στο σχολείο;

efivos-sholeio
Τα εφηβικά, σχολικά χρόνια είναι δύσκολα. Τα  παιδιά βιώνουν πολλές και σημαντικές αλλαγές  οι οποίες  συμπίπτουν με τις πολλές απαιτήσεις  του σχολείου.Ταυτόχρονα καλούνται να  αποφασίσουν για την    επαγγελματική τους πορεία.

Το βάρος και οι απαιτήσεις είναι πολλές, έτσι  είναι   σύνηθες να εμφανίζεται μια καμπή στη σχολική απόδοση των παιδιών, ειδικά τις χρονιές που πρέπει να προσπαθήσουν πάρα πολύ και να αποδώσουν τα μέγιστα.

Η απόδοση των παιδιών σε αυτή την κρίσιμη ηλικία, εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Από την ψυχοσύνθεσή τους και τον τρόπο που αντιμετωπίζουν την πίεση, από το κατά πόσο έχουν κατασταλάξει στο μελλοντικό τους επάγγελμα, από τη σωματική τους αντοχή στις ώρες μελέτης που απαιτούνται και – βεβαίως- από το περιβάλλον, την οικογένεια και τη συμπεριφορά των γονέων.
Πρέπει να επιστρατεύσετε την υπομονή σας, την κατανόηση και την αγάπη σας, για να βοηθήσετε το παιδί σε αυτή τη κρίσιμη φάση. Δείξτε έμπρακτα στο παιδί σας ότι συμμερίζεστε όσα νιώθει και τη δύσκολη περίοδο που περνά. Αυτό θα γίνει αν αποδεχθείτε τα ξεσπάσματά του, αν το βοηθάτε όπως προτιμά με τη μελέτη και συνεργάζεστε μαζί σου στις λήψεις των αποφάσεων που το αφορούν.
Προσπαθήστε να μην αγχώνεται το παιδί που πρέπει να αισθάνεται ήρεμο και ασφαλές στο περιβάλλον του σπιτιού. Μην φωνάζετε και τιμωρείται τον έφηβο για τη χαμηλή του βαθμολογία, γιατί αυτό μπορεί να φέρει αρνητικές συνέπειες. Αντίθετα, συζητήστε λογικά και ήρεμα μαζί του για τους στόχους του και τι πρέπει να αλλάξει για να τους επιτύχει. Στις επιλογές του για το μέλλον, πρέπει να έχετε συμβουλευτικό και όχι καταπιεστικό ρόλο, γιατί αυτό είναι πηγή αρνητισμού για το παιδί.
Η εφηβεία δύσκολα συνδυάζεται με το σχολείο και αυτό μπορεί να φέρει πολλά προβλήματα. Αυτά μπορεί να είναι:

Χαμηλή βαθμολογία: όταν το παιδί έχει χαμηλή βαθμολογία πρέπει να του επιβεβαιώσετε ότι η αγάπη σας δεν αλλάζει ανάλογα με την απόδοσή του. Συζητήστε με το παιδί τι είναι αυτό που το δυσκολεύει στη διαδικασία της μελέτης και σε ποιο μάθημα αντιμετωπίζει τα περισσότερα προβλήματα. Έτσι, η μελέτη και το φροντιστήριο μπορούν να εστιάσουν ανάλογα σε κάθε μάθημα.

Αν μείνει στην ίδια τάξη: αν συμβεί κάτι τέτοιο, διατηρήστε την ψυχραιμία σας. Το γεγονός αυτό μπορεί άλλωστε να λειτουργήσει καταλυτικά και να αφυπνίσει την υπευθυνότητα και την ωριμότητα του παιδιού.
Συζητήστε μαζί του πως σχεδιάζει να αντιμετωπίσει το πρόβλημα και δώστε του να καταλάβει ότι πέρα από την όποια βοήθειά σας, η ευθύνη είναι δική του και πρέπει, με εσάς στο πλευρό του, να βρει τις σωστές διεξόδους. Συζητήστε μαζί του ώστε να θέσει στόχους ,οι οποίοι αποτελούν κινητήρια δύναμη για την βελτίωση της απόδοσης.
Εξηγείστε του ότι η αποτυχία του δεν το κάνει λιγότερο άξιο και πως εσείς θα το αγαπάτε πάντα το ίδιο.


Άρνηση και αδιαφορία για μελέτη: ο αρνητισμός είναι ένα από τα βασικά στοιχεία συμπεριφοράς που εμφανίζονται κατά την εφηβεία. Αν ο έφηβος εμφανίζει άρνηση προς το σχολείο και τη μελέτη πρέπει να κινηθείτε προσεκτικά. Δείξτε του εμπιστοσύνη και επιβεβαιώστε τον ότι πιστεύετε στις δυνάμεις του και ότι μπορεί να τα καταφέρει. Προσπαθήστε να μάθετε αν αντιμετωπίζει κάποιου άλλου είδους πρόβλημα στο σχολείο. Τονώστε του το ενδιαφέρον για μελέτη, χρησιμοποιώντας τα μαθήματα στα οποία είναι καλός και τα θέματα γνώσεων που τον ενδιαφέρουν. Προσπαθήστε να κάνετε δημιουργικό και ευχάριστο τον ελεύθερο χρόνο του παιδιού.Τέλος, κοιτάξτε τη δική σας συμπεριφορά. Μήπως είστε καταπιεστικοί στα θέματα που αφορούν το σχολείο; Μήπως του μεταφέρετε το άγχος και την αγωνία σας;

Πρόβλημα με κάποιον καθηγητή: αν το παιδί έχει «κόντρα» με κάποιον καθηγητή του, αυτό μπορεί να έχει αντίκτυπο τόσο στη βαθμολογία, όσο και στα συναισθήματα του παιδιού προς το σχολείο.
Συζητήστε με το παιδί και ζητήστε να μάθετε τι είναι αυτό που το ενοχλεί στον καθηγητή. Ζητήστε συγκεκριμένες συμπεριφορές και γεγονότα για να καταλάβετε που βρίσκεται η ευθύνη.
Απευθυνθείτε στον καθηγητή, χωρίς να έχετε σκοπό να τον θίξετε και μάθετε τη δική του οπτική στο θέμα.
Αν είστε σίγουροι ότι το πρόβλημα είναι 100% του καθηγητή απευθυνθείτε και σε άλλους γονείς που μπορεί να έχουν τα ίδια θέματα. Όλοι μαζί μπορεί να έχετε καλύτερες λύσεις και αποτελέσματα.
Αν για την «κόντρα» φταίει και το παιδί, ζητήστε του να αλλάξει συμπεριφορά προς τον καθηγητή για να αλλάξει και ο καθηγητής προς αυτό.


Κοπάνες, κοπάνες....: Οι κοπάνες είναι ένα αναμενόμενο φαινόμενο κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Αν ανακαλύψετε ότι το παιδί έχει χάσει κάποιες ώρες μαθήματος και το πρόβλημα είναι μικρό, συζητήστε με το παιδί χωρίς φωνές και απειλές.
Αν οι ώρες που έχει χάσει είναι πάρα πολλές, πρέπει να συζητήσετε μαζί του και να μάθετε ποιος είναι ο λόγος που κρύβεται πίσω από αυτό. Τέτοιοι λόγοι μπορεί να είναι η παρέα, κάποιες δυσκολίες που αντιμετωπίζει το παιδί στο σχολείο (γνωστικές ή και περιβαλλοντικές) αλλά και κάτι που απασχολεί το παιδί και δεν το αφήνει να συγκεντρωθεί στο μάθημα. Ανακαλύπτοντας το λόγο θα μπορέσετε να συζητήσετε με το παιδί και να βρείτε κοινό έδαφος συννενόησης.


Η εφηβεία από τη φύση της, δε βοηθά τη συγκέντρωση και τη μελέτη των σχολικών μαθημάτων. Δεν πρέπει άλλωστε να ξεχνάμε ότι ο έφηβος είναι ακόμα κατά το ήμισυ παιδί. Πρέπει λοιπόν να στεκόμαστε βοηθητικά και συμβουλευτικά δίπλα του, χωρίς να του αφαιρούμε την ελευθερία και την επιλογή που του επιβάλει η εφηβεία.

www.theodosiounelly.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου