" Επάνω σ' ένα ακοίμητο αερόστατο
ατενίζουμε το καθάριο χρώμα τ' ουρανού,
τις ανθισμένες κοιλάδες του μυαλού,
την ανεξίτηλη θαλασσινή δροσιά,
τους ορεινούς στυλοβάτες της απεραντοσύνης...
Οι ψυχές μας γίνονται συνοδοιπόροι..."

Σας καλωσορίζω στο ιστολόγιό μου ελπίζοντας να κάνουμε πολλά ταξίδια - ονειρικά και μακρινά - στο χώρο του πνεύματος, της τέχνης και της δημιουργίας...

Δευτέρα 16 Μαρτίου 2015


Γιώργος Ιωάννου  «Να 'σαι καλά, δάσκαλε!»



1. Τι είδους αφηγηματικό κείμενο είναι αυτό που διαβάσατε και γιατί;
α) μυθιστόρημα ……………………………………………………………………………………………
β) διήγημα …………………………………………………………………………………………………..
γ) άρθρο ……………………………………………………………………………………………………...

2. Να αιτιολογήσετε τον τίτλο του κειμένου:


3. Πώς παρουσιάζεται ο χαρακτήρας του δασκάλου στην πρώτη παράγραφο; Να υπογραμμίσετε τις λέξεις ή φράσεις που σκιαγραφούν την προσωπικότητά του.  

4. Με ποιους τρόπους προσπαθεί ο δάσκαλος αρχικά να φέρει κοντά στην παράδοση τους μαθητές του;



5. Ο συγκεκριμένος δάσκαλος χρησιμοποιεί τη διδακτική μέθοδο του «σχολείου εργασίας». Να την παρουσιάσετε. Κατά τη γνώμη σας, βρήκε ανταπόκριση στους μαθητές αυτό το μοντέλο σχολικής διδασκαλίας;

6. Να σχολιάσετε την πονηριά του αφηγητή-μαθητή. Γιατί κατέφυγε στη λύση της αντιγραφής;  


7. «Δεν είναι μυστήριο δάσκαλε. Όχι μόνο … όταν το ξαναπήρε»: με μελαγχολική διάθεση ο αφηγητής διατυπώνει μια πρόβλεψη. Ποια είναι αυτή και τι εννοεί

8. Ποιες αφηγηματικές τεχνικές εντοπίζονται στο κείμενο; Να τις δικαιολογήσετε επικαλούμενοι συγκεκριμένα χωρία του αποσπάσματος:


9. Η γλώσσα του κειμένου είναι: 
α) απλή, καθημερινή, δημοτική 
β) καθαρεύουσα 
γ) επαρχιώτικη, λαϊκή 
και γιατί;

10. Το ύφος του κειμένου θεωρείται νοσταλγικό, μελαγχολικό, εξομολογητικό και ελαφρώς ειρωνικό. Να τεκμηριώσετε τους πιο πάνω χαρακτηρισμούς:


11. Να αντιστοιχίσετε τις προτάσεις της Στήλης Α’ με τα κατάλληλα σχήματα λόγου της Στήλης Β’: (ένα δεδομένο της Στήλης Β’ περισσεύει)

ΣΤΗΛΗ Α’
ΣΤΗΛΗ Β’
«Ο καθηγητής μας έφεγγε πια ολόκληρος»
   1. αντίθεση
«Πιστά, πιστά, όσο μπορείτε πιο πιστά»
   2. ασύνδετο σχήμα
«Σαν ένας θησαυρός κρυφός και αλογάριαστος»
   3. οπτικοακουστική εικόνα
«Έφερνε δίσκους, μαγνητόφωνα, σλάιντς»
   4. μεταφορά
«Όσο τα άλλα τραγουδούσαν, αγόρια και κορίτσια χόρευαν…»
   5. παρήχηση
«Δεν είναι δική σας δουλειά να τα διορθώσετε»
   6. επανάληψη
   7. παρομοίωση



2 σχόλια:

  1. Αν και δεν είμαι φιλόλογος,ώστε να έχω το σωστό κριτήριο, μου άρεσε πολύ.Μπράβο Μαρία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Βιβή μου, σ' ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια. Εκτιμώ πολύ την άποψή σου!

      Διαγραφή