" Επάνω σ' ένα ακοίμητο αερόστατο
ατενίζουμε το καθάριο χρώμα τ' ουρανού,
τις ανθισμένες κοιλάδες του μυαλού,
την ανεξίτηλη θαλασσινή δροσιά,
τους ορεινούς στυλοβάτες της απεραντοσύνης...
Οι ψυχές μας γίνονται συνοδοιπόροι..."

Σας καλωσορίζω στο ιστολόγιό μου ελπίζοντας να κάνουμε πολλά ταξίδια - ονειρικά και μακρινά - στο χώρο του πνεύματος, της τέχνης και της δημιουργίας...

Τρίτη 24 Μαρτίου 2015


ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ Β’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ



   1) Να βρείτε το α’ συνθετικό των παρακάτω λέξεων και να δηλώσετε τι μέρος του  λόγου είναι.

   Αλλόθρησκος:


Ζωολογία:

   Ανωφερής:


Βιβλιοθηκάριος:

   Αντιμέτωπος:


Αυτοκαταστροφικός:

   Μεταπείθω:


Πισώπλατα:

   Κοκκινόχωμα:


Φιλόζωος:

  Παραλληλόγραμμο:


Μεγαλόσωμος:

   Αναβοσβήνω:


Τελειομανής:

   Μικρόψυχος:

Καλοκαίρι:


   2) Στις παρακάτω προτάσεις να βρείτε το υποκείμενο των υπογραμμισμένων ρημάτων και να δηλώσετε την μορφή τους.

  Ø  Αυτή την εικόνα παρουσιάζει σήμερα το φοιτητικό κίνημα.

  Ø  Το καλοκαίρι δε θα πάω πουθενά διακοπές.

  Ø  Πολλοί ξένοι κατακλύζουν κάθε καλοκαίρι τις ελληνικές παραλίες.

  Ø  Εμείς παρακολουθούσαμε σιωπηλοί το μάθημα του καθηγητή.

  Ø  Δεν επιτρέπεται να καταναλώνετε αναψυκτικά και ποτά.

  Ø  Ήταν βέβαια ξεκάθαρο ότι απαγορευόταν να έχουμε ανοιχτά βιβλία.

  Ø  Ποιος σου είπε πώς δε θα έλθω;

  Ø  Οι εκπαιδευμένοι μπορούσαν να εκτελούν με μεγαλύτερη ακρίβεια τις ασκήσεις.

  Ø  Θα ξημερώσει και θα ηρεμήσουμε.

  Ø  Με παρακαλούν συνέχεια οι γονείς μου να διαβάσω.

   3)   Στις παρακάτω φράσεις να μετατρέψετε την ενεργητική σύνταξη σε παθητική.

  Ø  Οι μαθητές του γυμνασίου ζωγράφισαν τον πίνακα.

  Ø  Οι γονείς μου καθάρισαν τον κήπο και φύτεψαν νέα λουλούδια.

  Ø  Ο σεισμός προκάλεσε πολλές ζημιές στα σπίτια της περιοχής.

  Ø  Δάνεισε το κινητό της τηλέφωνο στη φίλη της.

  Ø  Η δυνατή βροχή κατέστρεψε ολόκληρη τη σοδειά.

  Ø  Οι δυνατοί συνήθως εκμεταλλεύονται τους αδύναμους.

  Ø  Ο πρόεδρος της ομάδας αντικατέστησε τον προπονητή.

  Ø  Ο πατέρας μου με παρηγόρησε που δεν έγραψα καλά στο διαγώνισμα.

  Ø  Το απόγευμα μαύρα σύννεφα θα σκεπάσουν τον ουρανό.

  Ø  Η γυμναστική και η σωστή διατροφή ωφελούν την ανθρώπινη υγεία.

   4) Να συμπληρώσετε τα κενά με τους κατάλληλους τύπους της μετοχής των ρημάτων που βρίσκονται στην παρένθεση.

  Ø  Έμεινε ……………………. (κρύβομαι) στην σπηλιά, για να μπορέσει να ξεφύγει.

  Ø  Μετά την επιτυχία της ένιωθε πολύ …………………………… (χαίρομαι)

  Ø  Κρύωσε, γιατί βγήκε …………………(ιδρώνω) στο μπαλκόνι.

  Ø  Κλείσε το φώς ……………….. (βγαίνω) από το μπάνιο.

  Ø  Άρχισε να χορεύει και μου είπε …………………….. (γελώ)

  Ø  Περάσαμε όλο το βράδυ …………….. (μιλώ) για την παράσταση που είχαμε παρακολουθήσει.

  Ø  Ύστερα από την κατανάλωση τόσο πολλών φαγητών  ο αδελφός ήταν πλέον ……………………………  (χορταίνω)

  Ø  Προτιμώ τα φρούτα όταν είναι ……………….. (γίνομαι).

  Ø  ……………………………. (παίρνω) το μετρό, θα φτάσεις πιο γρήγορα στον προορισμό σου.

  Ø  Ήταν πολύ ……………………………. (στεναχωριέμαι), επειδή η ομάδα του έχασε στον αγώνα.

   5) Να βρείτε το β΄ συνθετικό των παρακάτω λέξεων και να δηλώσετε τί μέρος του λόγου είναι:

Μεταφέρω:


Αποχωρίζομαι:

Περικάρπιο:


Πολυαγαπημένος:

Πολύχρωμος:


Παραπάνω:

Πολυδιάστατος:


Ανατροπή:

Κατακόκκινος:

Καταβεβλημένος:


   6) Να σχηματίσετε οικογένειες λέξεων με τις λέξεις που ακολουθούν: (π.χ. τραπέζι → επιτραπέζιο, ομοτράπεζος, τράπεζα, τραπεζικός, τραπεζαρία, τραπεζάκι …)

   Ø Λαμβάνω:

Ø Διδάσκω:
   Ø Βολή:

Ø Τιμή:
   Ø Δράση:

Ø Έργο:
   Ø Παιδί:

Ø Αρχή:
   Ø Γράμμα:
Ø Πατέρας:


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου