" Επάνω σ' ένα ακοίμητο αερόστατο
ατενίζουμε το καθάριο χρώμα τ' ουρανού,
τις ανθισμένες κοιλάδες του μυαλού,
την ανεξίτηλη θαλασσινή δροσιά,
τους ορεινούς στυλοβάτες της απεραντοσύνης...
Οι ψυχές μας γίνονται συνοδοιπόροι..."

Σας καλωσορίζω στο ιστολόγιό μου ελπίζοντας να κάνουμε πολλά ταξίδια - ονειρικά και μακρινά - στο χώρο του πνεύματος, της τέχνης και της δημιουργίας...

Δευτέρα 19 Οκτωβρίου 2015


Νεοελληνική Γλώσσα Α’ Γυμνασίου



Ασκήσεις Γραμματικής

Α) Να τοποθετήσετε στην κατάλληλη πτώση τη λέξη που είναι μέσα στην παρένθεση:

1) Ο ήλιος είναι ευεργετικός για τη ζωή του κάθε ……………………………. (ον)

2) Πολλοί θεωρούν ότι τα ζώα είναι κατώτερα ………………………. (πλάσμα) από τον άνθρωπο.

3) Οι χημικοί εξετάζουν τα συστατικά του κάθε ……………………… (οξύ)

4)  Η άκρη του …………………………….. (δόρυ) είναι μυτερή.

5) Από την Ελλάδα γίνεται εξαγωγή αρκετών ……………………………. (προϊόν)

6) Η πρόβλεψη του …………………………. (μέλλον) είναι δύσκολη.

7) Δεν πρέπει νε δείχνεις αμέλεια στην εκτέλεση των …………………………………….. (καθήκον) σου.

8) Η γραφή των ……………………………… (μηδέν) στο τέλος των δεκαδικών ψηφίων δεν αλλάζει την αξία του αριθμού.

Β) Να γράψετε την ονομαστική πληθυντικού των παρακάτω ουσιαστικών προσθέτοντας και το άρθρο:

φάρος

έδαφος

βάρος

βράχος

δράκος

πάχος

ράκος

κήπος

λάθος

λίπος

βάθος

μύθος

ώμος

ήθος

λύκος

όρος (το)

πύργος

τοίχος

άνεμος

τείχος

στέλεχος

γύψος

μέγεθος

ύψος

άγγελος

γράμμα

έμπορος

αθλητής

ζωγράφος

φρούτο

σπίτι

επιστολή

ιστορία

κατασκήνωση

πιλότος

στρατηγός

ακροβάτης

μάθημα

κηπουρός

ρούχο

ράφτης

σκοινί

οφειλή

ωφέλεια

ακόλουθος

φύλλο

έξαρση

χώρος

δύναμη

κρίση






Περί ορίων...
Η οριοθέτηση της συμπεριφοράς των μικρών και μεγαλύτερων παιδιών αλλά και των εφήβων είναι ένα θέμα που απασχολεί πολύ τους περισσότερους γονείς. Σύμφωνα με τη βιβλιογραφία εντοπίζονται τρεις διαφορετικοί προσεγγίσεις αναφορικά με τον τρόπο που οι γονείς θέτουν όρια…
Γράφει η Κλινική Ψυχολόγος, κυρία Κατερίνα Αυγουστάκη, μέλος της επιστημονικής ομάδας της Καθηγήτριας Κλινικής Ψυχολογίας, του Πανεπιστημίου Αθηνών, Αναστασίας Καλατζή – Αζίζι. 
Η πρώτη είναι η δημοκρατική προσέγγιση όπου υπάρχει ελευθερία μέσα σε όρια και τα προβλήματα επιλύονται μέσα από τη συνεργασία και την υπευθυνότητα.
Η δεύτερη είναι η επιτρεπτική προσέγγιση όπου υπάρχει ελευθερία χωρίς όρια και τα προβλήματα επιλύονται μέσα από την πειθώ, και τέλος, η αυταρχική προσέγγιση όπου τα όρια είναι τόσο αυστηρά που περιορίζεται η ελευθερία και τα προβλήματα επιλύονται με τη βία. 
Όταν οι γονείς θέτουν σταθερά όρια, τα παιδιά μεγαλώνουν έχοντας μεγαλύτερη αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση, σε αντίθεση με τα παιδιά στα οποία επιτρέπεται να συμπεριφέρονται όπως τους αρέσει.
Ωστόσο, τα παιδιά πρέπει να έχουν ελευθερία επιλογής σε λογικά πλαίσια, δηλαδή ο γονέας που είναι ενήλικος και γνωρίζει θα καθορίσει το πλαίσιο μέσα στο οποίο το παιδί είναι ελεύθερο να επιλέξει.
Το παράδειγμα της επιλογής των ρούχων από τα παιδιά. 
Ένα συνηθισμένο παράδειγμα είναι η επιλογή των ρούχων που θα ψωνίσει το παιδί ή θα επιλέξει να φορέσει για την επόμενη μέρα. Δουλειά του γονέα είναι να εξηγήσει στο παιδί του ότι χρειάζεται μία φόρμα και όχι ένα φόρεμα αλλά να το αφήσει να επιλέξει ποια φόρμα του αρέσει από αυτές που ο γονέας μπορεί να του αγοράσει. Αντίστοιχα, καλό είναι το παιδί να επιλέγει τα ρούχα που θα φορέσει την επόμενη μέρα στο σχολείο ή στη βόλτα. Τα παιδιά με καλή προσαρμογή έχουν τρυφερούς, περιποιητικούς και υποστηρικτικούς γονείς που ασκούν έλεγχο και έχουν υψηλές προσδοκίες. Ο σταθερός έλεγχος που δεν περιορίζει τις ευκαιρίες για πειραματισμό και επιτρέπει την αυθόρμητη έκφραση σχετίζεται με την ανεξαρτησία του παιδιού.
Ο τρόπος με τον οποίο κάνουμε υποδείξεις στα παιδιά είναι ένα άλλο πολύ σημαντικό θέμα που σχετίζεται με την επαρκή και σαφή οριοθέτηση.
Οι υποδείξεις πρέπει να είναι διατυπωμένες με συντομία και σαφήνεια. Επίσης, οι γονείς θα πρέπει να έχουν ρεαλιστικές προσδοκίες, να κάνουν μία υπόδειξη κάθε φορά που να είναι κατάλληλη για την ηλικία του παιδιού, καθότι σύνθετες εντολές μπορεί να ακινητοποιήσουν ένα παιδί. Για παράδειγμα, ένα παιδί της Α’ Δημοτικού που γυρίζει από το σχολείο και η μητέρα του λέει «άσε την τσάντα σου, πλύνε τα χέρια σου και έλα να φας γιατί αμέσως μετά θα πρέπει να κάτσεις να διαβάσεις και να έχεις τελειώσει τα μαθήματά σου μέσα σε μία ώρα διότι μετά έχουμε να πάμε στη γιαγιά» είναι πιθανό να μην καταφέρει καν να παρακολουθήσει το συλλογισμό μέχρι το τέλος, πόσο μάλλον να πραγματοποιήσει όλα αυτά που του ζητούνται) να μην δίνουν περιττές οδηγίες και να μην απειλούν τα παιδιά.
Οι οδηγίες είναι σημαντικό να καθορίζουν με σαφήνεια την επιθυμητή συμπεριφορά. Για παράδειγμα αν πει κανείς σε ένα παιδί «Θα πάμε επίσκεψη και θέλω να είσαι καλό παιδί» είναι κάτι που για ένα μικρό παιδί δεν είναι καθόλου σαφές. Είναι σημαντικό οι γονείς να εξηγούν στο παιδί τι ακριβώς περιμένουν σε μία συγκεκριμένη περίσταση «Θα πάμε επίσκεψη και θα μείνουμε στο σπίτι της φίλης σου για 2 ώρες. Θέλω όταν θα σου πω να φύγουμε να αφήσεις το παιχνίδι και να ετοιμαστείς χωρίς να χρειαστεί να δημιουργηθεί ένταση».
Υποστηρίξτε πάντα τις υποδείξεις που κάνει ο/ η σύντροφός σας ακόμα και αν διαφωνείτε με αυτές, ποτέ μην το εκφράζετε μπροστά στα παιδιά, συζητήστε το καλύτερα μετά, όταν το παιδί δεν θα είναι μπροστά.
Για την αποτελεσματική εφαρμογή των ορίων είναι πολύ σημαντικός και ο έπαινοςΕπαινέστε το παιδί κάθε φορά που συμπεριφέρεται καλά και μην επαινείτε μόνο την τέλεια συμπεριφορά. Προσφέρετε με συνέπεια τον έπαινο κάθε φορά που βλέπετε από το παιδί σας τη θετική συμπεριφορά την οποία επιθυμείτε να ενθαρρύνετε. Παρέχετε θετικό έπαινο χωρίς να μακρηγορείτε ή να ειρωνεύεστε το παιδί και χωρίς να τον συνοδεύετε με την αναφορά σε κάποια παρελθούσα ή συγκεκριμένη αρνητική συμπεριφορά του παρελθόντος. Για παράδειγμα πολύ συχνά οι γονείς λένε στα παιδιά «Πολύ ωραία τακτοποίησες το δωμάτιό σου σήμερα, δεν μπορείς αυτό να το κάνει κάθε μέρα; Πρέπει να μου βγάζεις την ψυχή;». Έτσι ο γονέας ξεκινάει να πει μπράβο στο παιδί του και στην επόμενη φράση το παίρνει πίσω.
Τέλος, τα παιδιά κάθε ηλικίας έχουν ανάγκη τη σωματική επαφή, είναι σημαντικό λοιπόν να επαινέσετε το παιδί σας χαμογελώντας του, κρατώντας επαφή μαζί του, χαϊδευόντας το και δείχνοντας ειλικρινή ενθουσιασμό.
Πηγήboro.gr

Κυριακή 18 Οκτωβρίου 2015

          
Τάδε έφη εφηβεία...

 

Ανέμελα χρόνια,
χωρίς βαθύπεδα κι ωκεανούς.
Είσαι εκναυλωτής ιστιοφόρων
που πλέουν στον αστερόεντα ουρανό.
Το πρόσωπο ευπροσήγορο, συγκαταβατικό…
Συσσωρεύεις κοχύλια κι όστρακα.
Γίνεσαι οδοποιός,
ανοίγεις ορίζοντες οραμάτων,
ανιχνεύεις υγρά σπήλαια,
οι σταλαγμίτες σε καθοδηγούν.
Άλλοτε μαύρες σκιές σε περιβάλλουν…
Ασφυκτιάς, πονάς, γελάς.
Μεταμορφώνεσαι σε έφηβο.
Έτοιμος για να παλέψεις,
να αμφισβητήσεις,
να συγκρουστείς,
να πετάξεις.

Τρίτη 13 Οκτωβρίου 2015


Άσκηση Εμπέδωσης στη σύνδεση των προτάσεων



Στα παρακάτω παραδείγματα: 
α) να εντοπίσετε τα ρήματα και να χωρίσετε τις προτάσεις, 
β) να διακρίνετε το είδος της σύνδεσης που υπάρχει μεταξύ των προτάσεων (ασύνδετο σχήμα, παρατακτική σύνδεση, υποτακτική σύνδεση) και 
γ) να βρείτε τους συνδέσμους (όπου υπάρχουν).

1) Δεν πρέπει να φοβάσαι το σκοτάδι αλλά να μάθεις να διαχειρίζεσαι τους φόβους σου.

2) Αφού επιμένεις, θα σου πω λοιπόν όλη την αλήθεια αλλά δεν θα αντιδράσεις ούτε θα φωνάξεις.

3) Δεν ήλθα γιατί δεν ένιωθα καλά και είχα ρίγη σ’ όλο μου το σώμα.

4) Αν είχα τη δυνατότητα, θα έκανα πολλά ταξίδια, θα γνώριζα νέους πολιτισμούς και θα μάθαινα πολλές ξένες γλώσσες.

5) Το βιβλίο στο δάνεισα για να το διαβάσεις και να μου το επιστρέψεις, εσύ όμως το έχασες.

6) Επειδή ακούγονται και λέγονται διάφορα, θέλω να ξεκαθαρίσω τη θέση μου, να πω δηλαδή ότι δεν έχω καμιά ευθύνη.

7) Αν και δε διάβασα πολύ χθες, έγραψα πολύ καλά στο σημερινό διαγώνισμα.

8) Όταν έχεις υπομονή, πετυχαίνεις όλους τους στόχους σου, πραγματοποιείς κάθε σου επιθυμία και βάζεις τις βάσεις για ένα καλύτερο μέλλον.

9) Ένα σωστό εκπαιδευτικό σύστημα σκοπεύει στη γενικότερη καλλιέργεια των νέων, επιδιώκει την πλήρη ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους, αλλά την ίδια στιγμή τους βοηθά ώστε να επιλέξουν το επάγγελμα που ταιριάζει στις κλίσεις και στις ικανότητές τους.

10) Όταν με συνάντησε, την ρώτησα γιατί καθυστέρησε να μου τηλεφωνήσει.

11) Η άσκηση και η σωστή διατροφή μάς εξασφαλίζουν τη μακροζωία, ενώ η καθιστική ζωή και η κακή διατροφή μπορούν να μας προκαλέσουν σοβαρά προβλήματα υγείας.

12) Όποτε έχω ελεύθερο χρόνο και δεν έχω τι να κάνω, κάνω καμιά εκδρομή ή ασχολούμαι με κάποια ευχάριστη ασχολία στο σπίτι.

13) Πάρε μαζί σου ό,τι θέλεις και έλα μαζί μου.

14) Οι περισσότεροι άνθρωποι πιστεύουν ότι η μόρφωση είναι ένα πολύ σημαντικό εφόδιο για τον άνθρωπο, αφιερώνουν πολύ χρόνο και πολύ χρήμα στην εκπαίδευση των παιδιών τους, δεν βλέπουν όμως πάντοτε τα αναμενόμενα αποτελέσματα.

15) Θα σε πάρω τηλέφωνο μόλις φτάσω για να μην ανησυχείς και αρχίζεις να με ψάχνεις, στο λέω από τώρα.


Δευτέρα 12 Οκτωβρίου 2015

      
    Θύμησις


Να θυμάσαι να χαμογελάς
το πρωινό που αναδύεται
μέσα από τα νέφη.
Την αγάπη να θυμάσαι…
Ξετρυπώνει μέσα στους κεραμιδί λίθους,
τις ανεμώνες αγκαλιάζει,
ερωτοτροπεί  μ’ ένα χελιδόνι.
Το ταξίδι να θυμάσαι το μακρινό…
Είναι σύντομο και ατελεύτητο,
την ελευθερία κομίζει των χεριών.
Μα πιο πολύ να θυμάσαι το τέλος…
Χαίρεσαι τον γκρίζο ουρανό,
καταδύεσαι στη στοά των ψυχών,
αέρα αναπνέεις αέναο.
Τη ζωή να θυμάσαι…

Τρίτη 6 Οκτωβρίου 2015


Φύλλο Εργασίας στη Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Γυμνασίου


Η ελληνική φύση
Εισδύοντας εντός μας η ελληνική φύση γίνεται ένα στοιχείο της ψυχής μας. Γίνεται νόμος της ψυχής μας. Η ελληνική φύση είναι ελληνικός νόμος· ο βασικός νόμος της ελληνικής ψυχής. Από αυτό το νόμο προκύπτει το βασικό νόημα και κάθε ελληνικής ψυχής, γενικά της ελληνικής ζωής, το μέτρο· το μέτρο στα φυσικά μεγέθη, στις φυσικές δυνάμεις και στις ψυχικές εντάσεις. Πραγματικά περικλείει η ελληνική φύση, όταν τη στοχαστείς βαθιά, και μια τραγική όψη. Έχει μια τραγικότητα η φωτεινότητα της. Αυτή δίνει βάθος στο φως της. Αυτό αναδείχνει το φως της….
Τραγική όψη έχει η ελληνική φύση, αλλά ποτέ απάνθρωπη. Είναι μια τραγικότητα που δεν σε απομακρύνει, που δε κάνει τη φύση να σου αντιστέκεται εχθρικά. Η τραγικότητά της είναι η ίδια η τραγικότητα της ζωής του ανθρώπου.
Τα γενικά αυτά γνωρίσματα τα αναγνωρίζεις διάσπαρτα παντού, όσο περιδιαβάζεις τον ελληνικό χώρο και όσο και αν έχει ο χώρος αυτός ποικίλες όψεις. Γιατί η Ελλάδα κάθε πενήντα μίλια είναι ένας άλλος κόσμος. Άλλες γραμμές βουνών, άλλα χρώματα, άλλη σύσταση της γης, άλλη πανίδα, άλλη ψυχή. Και ενώ αποτελείται από ένα πλήθος μικρόκοσμων, είναι και μια αδιαίρετη και ομοούσια ενότητα, από όλους τους άλλους φυσικούς κόσμους ριζικά διαφορετική· ενιαία στην ποικιλία της. Και τούτη η ποικιλία πληθαίνει ακόμα περισσότερο, όταν σκεφτεί κανείς ότι η ελληνική φύση δεν είναι μόνο από γη, αλλά και από θάλασσα, ότι τα δύο αυτά στοιχεία είναι μέσα της σφιχτοδεμένα, έτσι που ορίζοντας ελληνικός δύσκολα νοείται χωρίς καμιά γαλάζια χαραμάδα θάλασσας, χωρίς ένα νησί, χωρίς ένα βράχο στημένο ενάντια στα κύματα, χωρίς κάποιο κόρφο γης που να αγκαλιάζει το πέλαγος. Η ελληνική φύση είναι γη και θάλασσα, διότι είναι προπαντός αυτό που ενώνει τα δύο αυτά στοιχεία: ουρανός.

Κωνσταντίνος Τσάτσος

«Πριν από το ξεκίνημα»


Ασκήσεις Εμπέδωσης

1) Να εντοπίσετε τη δομή της 1ης και 3ης παραγράφου (Θ.Π, σχόλια-λεπτομέρειες, κατακλείδα).

2) Να διακρίνετε τους τρόπους ανάπτυξης της τρίτης παραγράφου.

3) Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της ελληνικής φύσης; Η απάντησή σας να δοθεί με βάση το κείμενο σε μια παράγραφο(10-12 γραμμών) με Θ.Π, σχόλια και κατακλείδα:
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...............................................................................................................................................................................................................................................................................……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

4) Να γράψετε τα συνώνυμα και τα αντώνυμα των ακόλουθων λέξεων του κειμένου:


Συνώνυμα

Αντώνυμα
βασικός

φυσικά

προκύπτει

τραγική

εντάσεις

φωτεινότητα

περικλείει

απάνθρωπη

ποικίλες

απομακρύνει

πληθαίνει

αναγνωρίζεις

προπαντός

φυσικούς


5) «Γιατί η Ελλάδα κάθε πενήντα μίλια είναι ένας άλλος κόσμος … ριζικά διαφορετική.» Να διακρίνετε το απόσπασμα σε προτάσεις κύριες και δευτερεύουσες και να δηλώσετε το είδος της σύνδεσης των προτάσεων μεταξύ τους (Παρατακτική, Υποτακτική, Ασύνδετο).


Πέμπτη 1 Οκτωβρίου 2015


Ασκήσεις Συμπλήρωσης Κενών  στη Νεοελληνική Γλώσσα

Να συμπληρώσετε τα κενά των παρακάτω προτάσεων  με τα ρήματα που σας δίνονται μέσα στην παρένθεση. Αξίζει να τονιστεί ότι κάποιες λέξεις περισσεύουν. (χειραφετούμαι, προτιμώ, κληρονομώ, ενσκήπτω, κληροδοτώ, διάκειμαι, εκπίπτω, πραγματεύομαι, ολοκληρώνω, διαστρεβλώνω, εθίζομαι, κατακρίνω, διευθετούμαι, επανδρώνω, επευφημώ)
1) Αρκετές εφημερίδες που ……………………………………… φιλικά προς ορισμένα κόμματα, ……………………………………………………. τα πολιτικά γεγονότα.
2) Επιβάλλεται να ……………………………………………. οριστικά οι διαφορές της Ελλάδας με την Τουρκία, για να μπορέσουν να μπορέσουν οι δύο λαοί να συνυπάρξουν στο χώρο της Μεσογείου.
3) Τα τελευταία χρόνια πολλοί νεαροί …………………………………………. στη χρήση ναρκωτικών ουσιών και οινοπνεύματος.
4) Τα έξοδα για ιατρική περίθαλψη ……………………………………………. από το φορολογικό εισόδημα.
5) Η πολιτεία έχει χρέος να ……………………………………………… με προσοχή στα προβλήματα των νέων.
6)Το συγκεντρωμένο πλήθος ζητωκραύγαζε και ……………………………………………. τους ολυμπιονίκες.
7) Οι πρόγονοι …………………………………………….. ενώ οι απόγονοι …………………………………………….
8) Στο βιβλίο του ο συγγραφέας ……………………………………………… το θέμα της βίας και της εγκληματικότητας.
9) Η σύγχρονη γυναίκα σε γενικές γραμμές έχει ……………………………………………………..
10)Τα δύο καινούρια υποβρύχια που αγόρασε το ελληνικό κράτος …………………………………………………..  με άξιους άνδρες του ελληνικού ναυτικού.