" Επάνω σ' ένα ακοίμητο αερόστατο
ατενίζουμε το καθάριο χρώμα τ' ουρανού,
τις ανθισμένες κοιλάδες του μυαλού,
την ανεξίτηλη θαλασσινή δροσιά,
τους ορεινούς στυλοβάτες της απεραντοσύνης...
Οι ψυχές μας γίνονται συνοδοιπόροι..."

Σας καλωσορίζω στο ιστολόγιό μου ελπίζοντας να κάνουμε πολλά ταξίδια - ονειρικά και μακρινά - στο χώρο του πνεύματος, της τέχνης και της δημιουργίας...

Κυριακή 18 Οκτωβρίου 2015

          
Τάδε έφη εφηβεία...

 

Ανέμελα χρόνια,
χωρίς βαθύπεδα κι ωκεανούς.
Είσαι εκναυλωτής ιστιοφόρων
που πλέουν στον αστερόεντα ουρανό.
Το πρόσωπο ευπροσήγορο, συγκαταβατικό…
Συσσωρεύεις κοχύλια κι όστρακα.
Γίνεσαι οδοποιός,
ανοίγεις ορίζοντες οραμάτων,
ανιχνεύεις υγρά σπήλαια,
οι σταλαγμίτες σε καθοδηγούν.
Άλλοτε μαύρες σκιές σε περιβάλλουν…
Ασφυκτιάς, πονάς, γελάς.
Μεταμορφώνεσαι σε έφηβο.
Έτοιμος για να παλέψεις,
να αμφισβητήσεις,
να συγκρουστείς,
να πετάξεις.

Τρίτη 13 Οκτωβρίου 2015


Άσκηση Εμπέδωσης στη σύνδεση των προτάσεων



Στα παρακάτω παραδείγματα: 
α) να εντοπίσετε τα ρήματα και να χωρίσετε τις προτάσεις, 
β) να διακρίνετε το είδος της σύνδεσης που υπάρχει μεταξύ των προτάσεων (ασύνδετο σχήμα, παρατακτική σύνδεση, υποτακτική σύνδεση) και 
γ) να βρείτε τους συνδέσμους (όπου υπάρχουν).

1) Δεν πρέπει να φοβάσαι το σκοτάδι αλλά να μάθεις να διαχειρίζεσαι τους φόβους σου.

2) Αφού επιμένεις, θα σου πω λοιπόν όλη την αλήθεια αλλά δεν θα αντιδράσεις ούτε θα φωνάξεις.

3) Δεν ήλθα γιατί δεν ένιωθα καλά και είχα ρίγη σ’ όλο μου το σώμα.

4) Αν είχα τη δυνατότητα, θα έκανα πολλά ταξίδια, θα γνώριζα νέους πολιτισμούς και θα μάθαινα πολλές ξένες γλώσσες.

5) Το βιβλίο στο δάνεισα για να το διαβάσεις και να μου το επιστρέψεις, εσύ όμως το έχασες.

6) Επειδή ακούγονται και λέγονται διάφορα, θέλω να ξεκαθαρίσω τη θέση μου, να πω δηλαδή ότι δεν έχω καμιά ευθύνη.

7) Αν και δε διάβασα πολύ χθες, έγραψα πολύ καλά στο σημερινό διαγώνισμα.

8) Όταν έχεις υπομονή, πετυχαίνεις όλους τους στόχους σου, πραγματοποιείς κάθε σου επιθυμία και βάζεις τις βάσεις για ένα καλύτερο μέλλον.

9) Ένα σωστό εκπαιδευτικό σύστημα σκοπεύει στη γενικότερη καλλιέργεια των νέων, επιδιώκει την πλήρη ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους, αλλά την ίδια στιγμή τους βοηθά ώστε να επιλέξουν το επάγγελμα που ταιριάζει στις κλίσεις και στις ικανότητές τους.

10) Όταν με συνάντησε, την ρώτησα γιατί καθυστέρησε να μου τηλεφωνήσει.

11) Η άσκηση και η σωστή διατροφή μάς εξασφαλίζουν τη μακροζωία, ενώ η καθιστική ζωή και η κακή διατροφή μπορούν να μας προκαλέσουν σοβαρά προβλήματα υγείας.

12) Όποτε έχω ελεύθερο χρόνο και δεν έχω τι να κάνω, κάνω καμιά εκδρομή ή ασχολούμαι με κάποια ευχάριστη ασχολία στο σπίτι.

13) Πάρε μαζί σου ό,τι θέλεις και έλα μαζί μου.

14) Οι περισσότεροι άνθρωποι πιστεύουν ότι η μόρφωση είναι ένα πολύ σημαντικό εφόδιο για τον άνθρωπο, αφιερώνουν πολύ χρόνο και πολύ χρήμα στην εκπαίδευση των παιδιών τους, δεν βλέπουν όμως πάντοτε τα αναμενόμενα αποτελέσματα.

15) Θα σε πάρω τηλέφωνο μόλις φτάσω για να μην ανησυχείς και αρχίζεις να με ψάχνεις, στο λέω από τώρα.


Δευτέρα 12 Οκτωβρίου 2015

      
    Θύμησις


Να θυμάσαι να χαμογελάς
το πρωινό που αναδύεται
μέσα από τα νέφη.
Την αγάπη να θυμάσαι…
Ξετρυπώνει μέσα στους κεραμιδί λίθους,
τις ανεμώνες αγκαλιάζει,
ερωτοτροπεί  μ’ ένα χελιδόνι.
Το ταξίδι να θυμάσαι το μακρινό…
Είναι σύντομο και ατελεύτητο,
την ελευθερία κομίζει των χεριών.
Μα πιο πολύ να θυμάσαι το τέλος…
Χαίρεσαι τον γκρίζο ουρανό,
καταδύεσαι στη στοά των ψυχών,
αέρα αναπνέεις αέναο.
Τη ζωή να θυμάσαι…

Τρίτη 6 Οκτωβρίου 2015


Φύλλο Εργασίας στη Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Γυμνασίου


Η ελληνική φύση
Εισδύοντας εντός μας η ελληνική φύση γίνεται ένα στοιχείο της ψυχής μας. Γίνεται νόμος της ψυχής μας. Η ελληνική φύση είναι ελληνικός νόμος· ο βασικός νόμος της ελληνικής ψυχής. Από αυτό το νόμο προκύπτει το βασικό νόημα και κάθε ελληνικής ψυχής, γενικά της ελληνικής ζωής, το μέτρο· το μέτρο στα φυσικά μεγέθη, στις φυσικές δυνάμεις και στις ψυχικές εντάσεις. Πραγματικά περικλείει η ελληνική φύση, όταν τη στοχαστείς βαθιά, και μια τραγική όψη. Έχει μια τραγικότητα η φωτεινότητα της. Αυτή δίνει βάθος στο φως της. Αυτό αναδείχνει το φως της….
Τραγική όψη έχει η ελληνική φύση, αλλά ποτέ απάνθρωπη. Είναι μια τραγικότητα που δεν σε απομακρύνει, που δε κάνει τη φύση να σου αντιστέκεται εχθρικά. Η τραγικότητά της είναι η ίδια η τραγικότητα της ζωής του ανθρώπου.
Τα γενικά αυτά γνωρίσματα τα αναγνωρίζεις διάσπαρτα παντού, όσο περιδιαβάζεις τον ελληνικό χώρο και όσο και αν έχει ο χώρος αυτός ποικίλες όψεις. Γιατί η Ελλάδα κάθε πενήντα μίλια είναι ένας άλλος κόσμος. Άλλες γραμμές βουνών, άλλα χρώματα, άλλη σύσταση της γης, άλλη πανίδα, άλλη ψυχή. Και ενώ αποτελείται από ένα πλήθος μικρόκοσμων, είναι και μια αδιαίρετη και ομοούσια ενότητα, από όλους τους άλλους φυσικούς κόσμους ριζικά διαφορετική· ενιαία στην ποικιλία της. Και τούτη η ποικιλία πληθαίνει ακόμα περισσότερο, όταν σκεφτεί κανείς ότι η ελληνική φύση δεν είναι μόνο από γη, αλλά και από θάλασσα, ότι τα δύο αυτά στοιχεία είναι μέσα της σφιχτοδεμένα, έτσι που ορίζοντας ελληνικός δύσκολα νοείται χωρίς καμιά γαλάζια χαραμάδα θάλασσας, χωρίς ένα νησί, χωρίς ένα βράχο στημένο ενάντια στα κύματα, χωρίς κάποιο κόρφο γης που να αγκαλιάζει το πέλαγος. Η ελληνική φύση είναι γη και θάλασσα, διότι είναι προπαντός αυτό που ενώνει τα δύο αυτά στοιχεία: ουρανός.

Κωνσταντίνος Τσάτσος

«Πριν από το ξεκίνημα»


Ασκήσεις Εμπέδωσης

1) Να εντοπίσετε τη δομή της 1ης και 3ης παραγράφου (Θ.Π, σχόλια-λεπτομέρειες, κατακλείδα).

2) Να διακρίνετε τους τρόπους ανάπτυξης της τρίτης παραγράφου.

3) Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της ελληνικής φύσης; Η απάντησή σας να δοθεί με βάση το κείμενο σε μια παράγραφο(10-12 γραμμών) με Θ.Π, σχόλια και κατακλείδα:
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...............................................................................................................................................................................................................................................................................……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

4) Να γράψετε τα συνώνυμα και τα αντώνυμα των ακόλουθων λέξεων του κειμένου:


Συνώνυμα

Αντώνυμα
βασικός

φυσικά

προκύπτει

τραγική

εντάσεις

φωτεινότητα

περικλείει

απάνθρωπη

ποικίλες

απομακρύνει

πληθαίνει

αναγνωρίζεις

προπαντός

φυσικούς


5) «Γιατί η Ελλάδα κάθε πενήντα μίλια είναι ένας άλλος κόσμος … ριζικά διαφορετική.» Να διακρίνετε το απόσπασμα σε προτάσεις κύριες και δευτερεύουσες και να δηλώσετε το είδος της σύνδεσης των προτάσεων μεταξύ τους (Παρατακτική, Υποτακτική, Ασύνδετο).


Πέμπτη 1 Οκτωβρίου 2015


Ασκήσεις Συμπλήρωσης Κενών  στη Νεοελληνική Γλώσσα

Να συμπληρώσετε τα κενά των παρακάτω προτάσεων  με τα ρήματα που σας δίνονται μέσα στην παρένθεση. Αξίζει να τονιστεί ότι κάποιες λέξεις περισσεύουν. (χειραφετούμαι, προτιμώ, κληρονομώ, ενσκήπτω, κληροδοτώ, διάκειμαι, εκπίπτω, πραγματεύομαι, ολοκληρώνω, διαστρεβλώνω, εθίζομαι, κατακρίνω, διευθετούμαι, επανδρώνω, επευφημώ)
1) Αρκετές εφημερίδες που ……………………………………… φιλικά προς ορισμένα κόμματα, ……………………………………………………. τα πολιτικά γεγονότα.
2) Επιβάλλεται να ……………………………………………. οριστικά οι διαφορές της Ελλάδας με την Τουρκία, για να μπορέσουν να μπορέσουν οι δύο λαοί να συνυπάρξουν στο χώρο της Μεσογείου.
3) Τα τελευταία χρόνια πολλοί νεαροί …………………………………………. στη χρήση ναρκωτικών ουσιών και οινοπνεύματος.
4) Τα έξοδα για ιατρική περίθαλψη ……………………………………………. από το φορολογικό εισόδημα.
5) Η πολιτεία έχει χρέος να ……………………………………………… με προσοχή στα προβλήματα των νέων.
6)Το συγκεντρωμένο πλήθος ζητωκραύγαζε και ……………………………………………. τους ολυμπιονίκες.
7) Οι πρόγονοι …………………………………………….. ενώ οι απόγονοι …………………………………………….
8) Στο βιβλίο του ο συγγραφέας ……………………………………………… το θέμα της βίας και της εγκληματικότητας.
9) Η σύγχρονη γυναίκα σε γενικές γραμμές έχει ……………………………………………………..
10)Τα δύο καινούρια υποβρύχια που αγόρασε το ελληνικό κράτος …………………………………………………..  με άξιους άνδρες του ελληνικού ναυτικού.


Τρίτη 29 Σεπτεμβρίου 2015


Νεοελληνική Γλώσσα Γ’ Γυμνασίου
Άσκηση Ορθογραφίας



Να επιλέξετε ποια από τις τρεις είναι κάθε φορά η σωστή γραφή της λέξης σημειώνοντας ( χ ) στο κατάλληλο τετραγωνάκι:



αδελφοσύνη

αδελφωσύνη

αδελφοσήνη

επικοδομητικός

εποικοδομιτικός

εποικοδομητικός

επιρεάζω

επιρρεάζω

επηρεάζω

λιμοκτονώ

λοιμοκτονώ

λιμμοκτονώ

συνηδητοποιώ

συνειδητοποιώ

συνειδιτοποιώ

καθέραιση

καθέρραιση

καθαίρεση

μεγέθυνση

μεγένθυση

μεγέθυση

αλλοτρίωση

αλλοτροίωση

αλλοτρείωση

αρογή

αρωγή

αρρωγή

ελλειπής

ελιπής

ελλιπής

δίλλημα

δίλημα

δίλημα

μύνημα

μήνημα

μήνυμα

καταδεικνύω

καταδικνύω

καταδυκνείω

εισητήριο

εισιτήριο

εισιτύριο

έμμεσος

έμεσος

έμεσσος

δικτακτορία

δικτατορεία

δικτατορία

παρεμπιμπτόντως

παρεμπιπτόντως

παρεπιπτόντως

αποθανατίζω

απαθανατίζω

απαθανατήζω

προκαταλημένος

προκατηλημένος

προκατειλημμένος

φερέφωνο

φεραίφονο

φεραίφωνο

παρέκλιση

παρέκκλιση

παρέκληση

κοινοτοπία

κοινοτυπία

κοινωτοπία

δυστήχημα

δυστήχυμα

δυστύχημα