Το υπερκινητικό παιδί στη σχολική τάξη, χαρακτηριστικά και συμβουλές
Σε κάθε σχολική τάξη υπάρχουν ένα ή περισσότερα παιδιά
που έχουν
σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής/ υπερκινητικότητας. Ο μαθητής με ΔΕΠ/Υ (το γράφω
έτσι για συντομία) παρουσιάζει κάποιες συμπεριφορές διαφορετικές από το σύνολο, που
μπορεί να είναι συνδυασμοί από τα παρακάτω:
σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής/ υπερκινητικότητας. Ο μαθητής με ΔΕΠ/Υ (το γράφω
έτσι για συντομία) παρουσιάζει κάποιες συμπεριφορές διαφορετικές από το σύνολο, που
μπορεί να είναι συνδυασμοί από τα παρακάτω:
- Ο μαθητής είναι
ή μοιάζει αφηρημένος, δεν συμμετέχει στο μάθημα και πιθανότατα
να μην ακούει τίποτα από ότι γίνεται στην τάξη.
να μην ακούει τίποτα από ότι γίνεται στην τάξη.
- Σηκώνεται συχνά
από την καρέκλα του, σπρώχνει το διπλανό του, σπρώχνει το
θρανίο ή την καρέκλα και γενικά δυσκολεύεται να μείνει στη θέση του όλη την ώρα του
μαθήματος. Φαίνεται νευρικός, κουνάει τα χέρια και τα πόδια.
θρανίο ή την καρέκλα και γενικά δυσκολεύεται να μείνει στη θέση του όλη την ώρα του
μαθήματος. Φαίνεται νευρικός, κουνάει τα χέρια και τα πόδια.
- Δεν μπορεί να
συγκεντρωθεί σε μια δραστηριότητα, συχνά ξεχνά τους κανόνες και τις
οδηγίες ή τι πρέπει να κάνει.
οδηγίες ή τι πρέπει να κάνει.
- Βιάζεται να
απαντήσει, απαντά πριν καν ολοκληρωθεί η ερώτηση, με αποτέλεσμα να
κάνει λάθος!
κάνει λάθος!
- Κάνει λάθη
απροσεξίας όταν γράφει, ακόμα και στην αντιγραφή, μπορεί να
παραλείψει από μια λέξη μέχρι και ολόκληρη παράγραφο.
παραλείψει από μια λέξη μέχρι και ολόκληρη παράγραφο.
- Όταν διαβάζει χάνει
"την γραμμή" και δεν ξέρει από που πρέπει να συνεχίσει. Σε
αυτό
βοηθά η χρήση μολυβιού.
βοηθά η χρήση μολυβιού.
- Δυσκολεύεται να
ακολουθήσει οδηγίες, ειδικά αν οι οδηγίες είναι πιο πολύπλοκες.
Έτσι συχνά χαζεύει αντί να προχωρά στην εργασία του, γιατί απλά δεν θυμάται ή δεν έχει
καταλάβει τις οδηγίες που δόθηκαν!
Έτσι συχνά χαζεύει αντί να προχωρά στην εργασία του, γιατί απλά δεν θυμάται ή δεν έχει
καταλάβει τις οδηγίες που δόθηκαν!
- Ξεκινά μια
δραστηριότητα, την παρατά στην μέση και πάει στην επόμενη. Συχνό
φαινόμενο οι μισοτελειωμένες ασκήσεις.
φαινόμενο οι μισοτελειωμένες ασκήσεις.
- Χάνει πολύ συχνά
τα πράγματά του, ξεχνά βιβλία και τετράδια στο σχολείο ή στο
σπίτι.
σπίτι.
Τρόποι για καλύτερη
λειτουργία της
σχολικής τάξης
σχολικής τάξης
που έχει παιδιά με ΔΕΠ/Υ
- Καθημερινό πρόγραμμα
Τα παιδιά με ΔΕΠ/Υ
λειτουργούν καλύτερα όταν το καθημερινό σχολικό
πρόγραμμα τηρείται ή όταν ενημερώνονται έγκαιρα για τυχόν αλλαγές.
πρόγραμμα τηρείται ή όταν ενημερώνονται έγκαιρα για τυχόν αλλαγές.
- Απλοί και κατανοητοί
κανόνες
Για παράδειγμα γράψτε τα
βήματα μιας εργασίας στον πίνακα π.χ. ένα σχεδιάγραμμα
έκθεσης ή κάποιου μαθήματος.
έκθεσης ή κάποιου μαθήματος.
- Βάλτε τα παιδιά με διακριτικό τρόπο να συμμετέχουν
στο μάθημα.
π.χ. ένα βλέμμα, ένα απαλό
άγγιγμα στην πλάτη ή ακόμα και ένα χαμόγελο επαναφέρουν
το αφηρημένο παιδί. Ποτέ μην κάνετε αρνητικούς χαρακτηρισμούς! Βρείτε ένα θετικό
τρόπο επικοινωνίας με το συγκεκριμένο μαθητή σας.
το αφηρημένο παιδί. Ποτέ μην κάνετε αρνητικούς χαρακτηρισμούς! Βρείτε ένα θετικό
τρόπο επικοινωνίας με το συγκεκριμένο μαθητή σας.
- Δώστε ευκαιρίες για
κίνηση
Τα υπερκινητικά παιδιά
πραγματικά δυσκολεύονται πολύ να καθίσουν σχετικά ακίνητα.
Συχνά κάνουν φασαρία με την καρέκλα ή το θρανίο, ενοχλούν τους υπόλοιπους,
σηκώνονται, κουνιούνται, και όλα αυτά ΄χωρίς να το θέλουν! Καλό είναι να δίνετε
ευκαιρίες εκτόνωσης σε αυτούς τους μαθητές π.χ. να σβήσουν τον πίνακα, να αδειάσουν το
καλάθι, να φέρουν ένα βιβλίο, να πάνε για φωτοτυπίες κ.λ.π
Συχνά κάνουν φασαρία με την καρέκλα ή το θρανίο, ενοχλούν τους υπόλοιπους,
σηκώνονται, κουνιούνται, και όλα αυτά ΄χωρίς να το θέλουν! Καλό είναι να δίνετε
ευκαιρίες εκτόνωσης σε αυτούς τους μαθητές π.χ. να σβήσουν τον πίνακα, να αδειάσουν το
καλάθι, να φέρουν ένα βιβλίο, να πάνε για φωτοτυπίες κ.λ.π
- Οπτικοακουστικό υλικό
στη διδασκαλία
Φροντίστε να δίνετε
οπτικο-ακουστικά ερεθίσματα στους μαθητές όπου είναι εφικτό π.χ.
μουσική, τραγούδι, χρωματιστές κιμωλίες, εικόνες, βίντεο, χειροτεχνίες.
μουσική, τραγούδι, χρωματιστές κιμωλίες, εικόνες, βίντεο, χειροτεχνίες.
- Προσωπικές οδηγίες
Βεβαιωθείτε ότι το παιδί
με ΔΕΠ/Υ έχει κατανοήσει τις οδηγίες που δώσατε στην τάξη.
- Ήσυχο και οργανωμένο
περιβάλλον
Απομακρύνετε το παιδί με
ΔΕΠ/Υ από θέση κοντά στο παράθυρο ή στην πόρτα, ώστε να
έχει λιγότερα εξωτερικά ερεθίσματα. Τα θρανία να είναι καθαρά και με καλή τοποθέτηση
στο χώρο. Δώστε περισσότερο χώρο στους μαθητές με ΔΕΠ/Υ, οπότε κι αν σπρώχνουν το
θρανίο ή την καρέκλα να μην ενοχλούν τους άλλους.
έχει λιγότερα εξωτερικά ερεθίσματα. Τα θρανία να είναι καθαρά και με καλή τοποθέτηση
στο χώρο. Δώστε περισσότερο χώρο στους μαθητές με ΔΕΠ/Υ, οπότε κι αν σπρώχνουν το
θρανίο ή την καρέκλα να μην ενοχλούν τους άλλους.
- Υπενθύμιση χρόνου
Οι μαθητές με διάσπαση
προσοχής δεν έχουν σωστή αίσθηση του χρόνου. Είναι σημαντικό
να υπενθυμίζετε σε τακτά διαστήματα πόσο χρόνο έχουν για μια άσκηση ή στο διαγώνισμα.
να υπενθυμίζετε σε τακτά διαστήματα πόσο χρόνο έχουν για μια άσκηση ή στο διαγώνισμα.
- Σχεδιάγραμμα μαθήματος
Κάντε σχεδιάγραμμα του
μαθήματος στον πίνακα ή σε φωτοτυπία και δώστε το στους
μαθητές. Βοηθά πάρα πολύ!
μαθητές. Βοηθά πάρα πολύ!
- Επιβράβευση
Επιβραβεύστε την σωστή
συμπεριφορά, την προσπάθεια και όχι μόνο το αποτέλεσμα!
Αυτά είναι ενδεικτικά κάποια πράγματα που συμβάλουν στην καλή λειτουργία της σχολικής τάξης.
Ο κάθε εκπαιδευτικός μπορεί να προσθέσει και άλλα, με βάση τους μαθητές του και
τις μαθησιακές δυσκολίες του κάθε παιδιού, αρκεί να υπάρχει θέληση και
προσπάθεια!
Σοφία Τσιντσικλόγλου
Ειδική Παιδαγωγός
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου