" Επάνω σ' ένα ακοίμητο αερόστατο
ατενίζουμε το καθάριο χρώμα τ' ουρανού,
τις ανθισμένες κοιλάδες του μυαλού,
την ανεξίτηλη θαλασσινή δροσιά,
τους ορεινούς στυλοβάτες της απεραντοσύνης...
Οι ψυχές μας γίνονται συνοδοιπόροι..."

Σας καλωσορίζω στο ιστολόγιό μου ελπίζοντας να κάνουμε πολλά ταξίδια - ονειρικά και μακρινά - στο χώρο του πνεύματος, της τέχνης και της δημιουργίας...

Πέμπτη 14 Ιουλίου 2016

    
 Αναγέννηση


Νιώθω πως αναδύομαι ξανά,
τα φτερά μου - έστω και πληγωμένα – ριγούν,
πονώ αλλά δεν υποφέρω,
θωρώ αλλά δεν θρηνώ.
Κι όμως κάθε νέα φορά με χαλυβδώνει,
η ψυχή μου γεννά τα δικά της μάτια
τον κήπο της Εδέμ αντικρίζει,
ευχαριστεί για το δώρο που ’χει δοθεί.
Ανεκτίμητη η ζωή,
απρόβλεπτη η στιγμή,
αέναη η ίαση…
Η υπόκλιση και το χειροκρότημα δεν σταματούν,
πορεύονται σαν αλαφροΐσκιωτοι συνοδοιπόροι.

Σάββατο 9 Ιουλίου 2016

Πέντε λέξεις που πρέπει να μάθετε στα παιδιά σας!

Η ανατροφή ενός παιδιού δεν είναι εύκολη υπόθεση. Τα παιδιά δεν συνοδεύονται από κάποιο εγχειρίδιο οδηγιών που σας λέει πώς να τα μεγαλώσετε ώστε να γίνουν ευτυχισμένοι ενήλικες. Σίγουρα αυτό ελπίζουμε όλοι και αυτό θέλει κάθε γονιός για το παιδί του.
Κάνουμε λάθη και μερικές φορές δεν ανταποκρινόμαστε στις προσδοκίες που έχουμε από τον εαυτό μας. Μπορεί να φοβόμαστε ότι δεν θα μπορέσουμε να ανταποκριθούμε στις ανάγκες του παιδιού καθ’όλη τη διάρκεια της ζωής του. Ωστόσο ένα πράγμα είναι σίγουρο: το ζήτημα δεν είναι να είναι να είμαστε τέλειοι γονείς αλλά καλοί γονείς που καθοδηγούν και παρέχουν υποστήριξη.
Δεν έχει νόημα να αποκτήσουμε εμμονή με την επίλυση κάθε προβλήματος που μπορεί να αντιμετωπίσουν τα παιδιά μας. Μερικές φορές είναι καλύτερο να μάθουμε στα παιδιά μας στρατηγικές και τρόπους να επιτυγχάνουν πράγματα μόνα τους και να βρίσκουν τις δικές τους λύσεις. Γι’αυτό οι λέξεις που χρησιμοποιούμε είναι κλειδιά στην ανατροφή των παιδιών. Σήμερα θα θέλαμε να σας παρουσιάσουμε τις πιο κατάλληλες λέξεις που πρέπει να ακούει ένα παιδί.
1. Εμπιστοσύνη

Η εμπιστοσύνη που δείχνετε στα παιδιά σας είναι ουσιαστική προκειμένου να αναπτύξουν μια αίσθηση ασφάλειας και αυτονομίας. Έχουμε ήδη μιλήσει στο ιστολόγιό μας για τους κινδύνους της υπερπροστασίας, ένα σχήμα μάθησης που εμποδίζει τα παιδιά, μέσω του ελέγχου σε σχεδόν κάθε πτυχή της ζωής τους, από το να αποκτήσουν τις δικές τους εμπειρίες μάθησης.

Η φράση «σου έχω εμπιστοσύνη» θα πρέπει να εντυπωθεί σε αυτά από νωρίς, ώστε να μάθουν να είναι υπεύθυνα και να γνωρίζουν ότι έχουν την άνευ όρων υποστήριξή σας ώστε να αρχίσουν να λαμβάνουν τις δικές τους αποφάσεις.
2. Συναίσθημα
«Πώς νομίζεις ότι αισθάνεται το άλλο παιδί όταν το κοροϊδεύεις;». «Να συναισθάνεσαι το άλλο άτομο όταν του φέρεσαι άσχημα». «Ναι αισθάνεσαι τη χαρά όταν καταφέρνεις να κάνεις κάτι μόνος/η σου». «Να αισθάνεσαι ευτυχία όταν αγκαλιάζεις τον παππού και τη γιαγιά και να τους λες ότι τους αγαπάς»…
Η ζωή δεν είναι μόνο το να σκεφτόμαστε τι θέλουμε και τι δεν έχουμε. Δεν είναι η «συσσώρευση πραγμάτων» αλλά το να αισθανόμαστε καλά με αυτά που κάνουμε κάθε μέρα, να χαιρόμαστε τους φίλους, την οικογένεια και τα κατοικίδιά μας… Τα παιδιά πρέπει να μάθουν από νωρίς τη σημασία του «να αισθάνονται τη ζωή στο μέγιστο βαθμό, με χαρά και ακεραιότητα».
3. Κατανόηση
Τα παιδιά μας θα πρέπει να μάθουν από μικρή ηλικία τη σημασία της κατανόησης για τους άλλους και το να μπορούν να βάζουν τον εαυτό τους στη θέση τους. Είναι ζωτικό η διάνοια να εξισορροπείται από τη συναισθηματική νοημοσύνη. Η ζωή δεν είναι μόνο η κατανόηση εννοιών όπως ο πολλαπλασιασμός ή οι ιδέες σε κάποιο βιβλίο.
Τα παιδιά πρέπει επίσης να κατανοούν τον πολύπλοκο κόσμο των συναισθημάτων, να τα σέβονται και να μάθουν να τα εκφράζουν σωστά, να μιλούν για όσα αισθάνονται και να εκφράζουν τις ανάγκες και τους προβληματισμούς τους.
4. Μοίρασμα
«Να μοιράζεσαι τη χαρά σου, να δημιουργείς θετικές σχέσεις με τους ανθρώπους γύρω σου, να μοιράζεσαι αυτά που έχεις και να δέχεσαι την καλοσύνη των άλλων». Αν ενσταλάξουμε αυτή την ουσιαστική έννοια στα παιδιά μας, θα αποφύγουμε το να γίνουν εγωιστικά και να σκέφτονται μονάχα τον εαυτό τους, βάζοντας τις ανάγκες τους πάνω από εκείνες των άλλων.
Αν μάθουν να μοιράζονται, θα έχουν πιο ασφαλείς και πιο στενές σχέσεις με τους άλλους, θα έχουν καλύτερους φίλους και θα δημιουργούν πιο υγιείς σχέσεις.
5. Αγάπη
Για να μεγαλώσουμε ευτυχισμένα παιδιά, δεν πρέπει μόνο να τα μάθουμε να αγαπούν και να νοιάζονται για τους ανθρώπους γύρω τους, αλλά είναι επίσης ζωτικό να διδάξουμε στα παιδιά μας να μάθουν να αγαπούν τον εαυτό τους. Η αυτοεκτίμηση είναι πραγματικά ζωτική για την ωριμότητα και την αίσθηση ασφάλειας.
Η αγάπη για τον εαυτό μας και η ικανότητα να δείχνουμε αγάπη στους άλλους είναι αναμφίβολα ένα θεμέλιο της ανάπτυξης συναισθηματικής νοημοσύνης. Επομένως, μη διστάζετε να ενσταλάζετε αυτές τις λέξεις κάθε μέρα στα παιδιά σας. Η αγάπη, η εμπιστοσύνη, η κατανόηση και το να ξέρουν να μοιράζονται είναι γέφυρες προς την ανάπτυξη προκειμένου να γίνουν ευτυχισμένοι ενήλικες.
Η ανατροφή παιδιών είναι μια καθημερινή περιπέτεια που θα πρέπει να προσεγγίζεται με υπομονή, αφοσίωση και αγάπη. Μη φοβάστε να κάνετε λάθη: κανείς δεν είναι τέλειος όταν πρόκειται να δώσει συμβουλές ή να λειτουργήσει ως παράδειγμα. Αυτό που έχει σημασία είναι τα παιδιά μας να γνωρίζουν πάντα ότι τα αγαπάμε και ότι τα στηρίζουμε σε ό,τι κάνουν.

Παρασκευή 1 Ιουλίου 2016

   
 Διάβαση άτρωτη


Η ζωή σαν μονοπάτι…
Μια μικρή γραμμή
σε μια αχανή πεδιάδα.
Τα δέντρα υψώνονται καταμεσής.
Σαλεύουν οι πορτοκαλιές, οι ροδιές αναπνέουν,
αναδεύονται οι λεμονιές.
Κι εσύ πορεύεσαι τη διάβα της ζωής μόνος και σκεφτικός.
Πολλές οι παρακάμψεις, ατελείωτα τα τρίστρατα.
Μοναδικά όπλα η ελπίδα και η ανθρωπιά.
Ελπίζεις να προσφέρεις, να εισπράξεις…
Αγαπάς σαν άνθρωπος πρωτόπλαστος κι αναμάρτητος…
Πορεύσου απλά, απλώς…   

Πέμπτη 30 Ιουνίου 2016

Πυθαγόρας: 10 λόγια από χρυσάφι για ν’ απελευθερωθεί το μυαλό μας...Πυθαγόρας: 10 λόγια από χρυσάφι για ν’ απελευθερωθεί το μυαλό μας..
Ένας σπουδαίος φιλόσοφος, μαθηματικός, θρησκευτικός και πολιτικός Δάσκαλος μας κληροδότησε λόγια από χρυσάφι.
Τα «Χρυσά Έπη».
Ο Πυθαγόρας γεννήθηκε στη Σάμο το 580 π.Χ. και από την παιδική του ηλικία εκδήλωσε μία ιδιαίτερη αγάπη για τη μάθηση. Για καλή του – και καλή μας – τύχη, ο πατέρας του, Μνήσαρχος, τον έπαιρνε μαζί του στα ταξίδια σε Ανατολή και Δύση, με αποτέλεσμα ο νεαρός Πυθαγόρας να αναπτύξει από νωρίς διευρυμένη αντίληψη για τον κόσμο. Ο πατέρας του φρόντισε ακόμα να λάβει ο γιος του την καλύτερη μόρφωση κοντά στους μύστες της Ανατολής και στον διάσημο τότε φιλόσοφο από τη Σύρο, Φερεκύδη.

Ακόμα και αν δεν γνωρίζετε τίποτα για τον Πυθαγόρα, οπωσδήποτε κάτι θα έχετε ακούσει για το πυθαγόρειο θεώρημα. Ο Πυθαγόρας ήταν πρωτοπόρος στα μαθηματικά και στη γεωμετρία, ήταν εξαιρετικός θεωρητικός της μουσικής, φιλόσοφος με πολύ ιδιαίτερη κοσμοθεωρία θρησκευτικού τύπου και όταν εγκαταστάθηκε στον Κρότωνα της Ιταλίας, φανέρωσε και το πολιτικό του ταλέντο επίσης.
Εδώ θα ασχοληθούμε με τον φιλόσοφο Πυθαγόρα και τη διδασκαλία του σχετικά με τις αρετές που οφείλει να επιδιώκει κάθε άνθρωπος, ώστε να είναι αγνός, έτοιμος για μία καλύτερη ενσάρκωση. Είναι ένα απόσπασμα από τα «Χρυσά Έπη», ένα κείμενο με τα βασικά σημεία της διδασκαλίας του Πυθαγόρα, που γράφτηκε από πυθαγόρειους του 5ου αι. π.κ.χ, πολλές δεκαετίες μετά τον θάνατο του δασκάλου.

Για να διευκολύνουμε την ανάγνωση, δώσαμε στο απόσπασμα τη μορφή δεκαλόγου.

1. Κάνε συνήθεια να κυριαρχείς στον ύπνο, στο στομάχι, στη λαγνεία και στον θυμό.

2. Μην πράξεις κάτι επαίσχυντο, ούτε μόνος σου ούτε μαζί με άλλους και από όλους πιο πολύ τον εαυτό σου να ντρέπεσαι.

3. Να ασκείς τη δικαιοσύνη με έργα και με λόγια.

4. Να μην εθίζεσαι σε τίποτα ασυλλόγιστα, αλλά να γνωρίζεις πως ο θάνατος για όλους είναι αναπόφευκτος και τα χρήματα, άλλοτε είναι καλό να τ’ αποκτάς και άλλοτε να τα χάνεις.

5. Ό, τι σου αναλογεί από τις δυστυχίες που συμβαίνουν τυχαία στους θνητούς, να το υποφέρεις χωρίς αγανάκτηση. Και όσα από αυτά μπορείς να τα θεραπεύεις. Σκέψου πως οι θεοί δεν δίνουν μεγάλο μερίδιο από αυτά στους αγαθούς ανθρώπους.

6. Μην επιτρέπεις στον εαυτό σου να εκπλήσσεται και να απορεί ούτε από τα άθλια ούτε από τα καλά λόγια των ανθρώπων που άφθονα ακούς. Κι αν ακούσεις ψέμα για κάτι, να είσαι πράος. Να μην σε παραπλανήσει κανείς ούτε με λόγια ούτε με έργα να κάνεις ή να πεις οτιδήποτε δεν είναι καλό.

7. Πριν πράξεις οτιδήποτε να σκέπτεσαι προσεκτικά, ώστε να μην κάνεις κάτι ανόητο. Ο ανόητος (εκείνος που δεν σκέπτεται) λέει και πράττει ανόητα πράγματα.

8. Να πράττεις εκείνα που δεν θα σου προκαλέσουν στεναχώρια αργότερα. Μην πράττεις εκείνα που δεν γνωρίζεις, αλλά να φροντίσεις να μάθεις για όσα έχεις άγνοια κι έτσι η ζωή σου θα είναι ευχάριστη.

9. Δεν πρέπει να παραμελείς την υγεία του σώματός σου, αλλά, με μέτρο να πίνεις, να τρως και να γυμνάζεσαι, και μέτρο εννοώ εκείνο που δεν θα σε στεναχωρήσει. Συνήθισε σε διατροφή καθαρή και λιτή και ζώντας έτσι, φυλάξου από όσα επισύρουν φθόνο. Μην δαπανάς άκαιρα τα καλά, όπως κάνουν οι αδαείς, ούτε να στερείσαι σε σημείο που να γίνεις ανελεύθερος, διότι το μέτρο είναι η άριστη κατάσταση σε όλα.

10. Μην επιτρέψεις στα μάτια σου ύπνο απαλό πριν εξετάσεις τρεις φορές τις πράξεις της ημέρας: «Σε τι αστόχησα; Τι έπραξα; Τι δεν έπραξα από εκείνα που έπρεπε να πράξω;» Ξεκινώντας από το πρώτο να επεκτείνεσαι στα επόμενα, για τα άσχημα που έκανες να επιπλήττεις τον εαυτό σου, για τα καλά να ευχαριστιέσαι.

Για τούτα να κοπιάζεις, αυτά να μελετάς, αυτά πρέπει να επιθυμείς.
«Εκείνος το είπε», όπως συνήθιζαν να λένε οι μαθητές του, από σεβασμό στον δάσκαλο και δέος για το κύρος της αυθεντίας του. Αλλά εμείς δεν τον γνωρίζουμε τόσο καλά όσο εκείνοι για να τον εμπιστευτούμε με τόση ευκολία. Ας εμπιστευτούμε την ίδια τη ζωή εξετάζοντας, αν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε καθημερινά οφείλονται στην αστοχία μας να αποφύγουμε κάτι από αυτά που είχε «Εκείνος» εντοπίσει ως πηγές της δυστυχίας μας. Αν δυσκολεύεστε να αντιμετωπίσετε τον εαυτό σας σε αυτή την εξέταση, σας προτείνω να ξεκινήσετε από το νούμερο 10. Αυτό θα σας διευκολύνει να βάλετε τις σκέψεις σας (και μετά τις πράξεις σας) σε τάξη και θα σας οδηγήσει με μεγαλύτερη ευκολία σε όλα τα άλλα.
Αν ο Πυθαγόρας είχε δίκιο, τότε αυτή η διαδικασία θα αναβαθμίσει την ψυχή σας και θα την προετοιμάσει για μία καλύτερη μετενσάρκωση. Σε κάθε περίπτωση όμως θα σας βοηθήσει να γνωρίσετε καλύτερα τον εαυτό σας, να αποκτήσετε αυτοπεποίθηση και αντοχή και να διαμορφώσετε έναν χαρακτήρα αξιοθαύμαστο!

Κείμενο: Αθηνά Ταρλά-grethexis.com

Κυριακή 19 Ιουνίου 2016

Ηράκλειτος: γνωμικά για να απελευθερωθεί το μυαλό μας

Ηράκλειτος: γνωμικά για να απελευθερωθεί το μυαλό μας
Γιατί μια είναι η σοφία: το να γνωρίζεις τη σκέψη που κυβερνάει όλα μέσα απ' όλα
ἐὰν μὴ ἔλπηται ἀνέλπιστον οὐκ ἐξευρήσει, ἀνεξερεύνητον ἐὸν καὶ ἄπορον.
Αν δεν ελπίζεις, δε θα βρεις το ανέλπιστο, που είναι ανεξερεύνητο και απλησίαστο.
Ἡ φήσιν· ἀκοῦσαι οὐκ ἐπιστάμενοι οὐδ᾽ εἰπεῖν.
Δεν ξέρουν ούτε ν' ακούν ούτε να λένε.
ἀξύνετοι ἀκούσαντες κωφοῖσιν ἐοίκασι· φάτις αὐτοῖσιν μαρτυρεῖ παρεόντας ἀπεῖναι.
Όταν ακούν δεν καταλαβαίνουν και γι' αυτό μοιάζουν με κουφούς. Σ' αυτούς ταιριάζει η παροιμία: Παρόντες απουσιάζουν.
οὐ γὰρ φρονέουσι τοιαῦτα πολλοί, ὁκόσοι ἐγκυρεῦσιν, οὐδὲ μαθόντες γινώσκουσιν, ἑωυτοῖσι δὲ δοκέουσι.
Γιατί δε σκέφτονται οι πιο πολλοί απ' τους ανθρώπους, πάνω σ' αυτό που συναντούν, ούτε κι όταν το μάθουν, το γνωρίζουν, αλλά το φαντάζονται.
ἀνθρώποισι πᾶσι μέτεστι γινώσκειν ἑωυτοὺς καὶ σωφρονεῖν.
Σ' όλους τους ανθρώπους έχει δοθεί η αυτογνωσία και η σωφροσύνη.
ψυχῆς πείρατα ἰὼν οὐκ ἂν ἐξεύροιο πᾶσαν ἐπιπορευόμενος ὁδόν· οὕτω βαθὺν λόγον ἔχει.
Τα πέρατα της ψυχής δε θα βρεις προχωρώντας, όσο μακριά και αν σε φέρει ο δρόμος σου· τόσο βαθύ λόγο περιέχει.
τὸ ἀντίξουν συμφέρον καὶ ἐκ τῶν διαφερόντων καλλίστην ἁρμονίαν (καὶ πάντα κατ' ἔριν γίνεσθαι).
Το αντίθετο συγκλίνει, και απ' τις διαφορές (γεννιέται) η πιο όμορφη αρμονία, και τα πάντα γίνονται με τη διχόνοια.
ὁδὸς ἄνω κάτω μία καὶ ὡυτή.
Ο δρόμος που ανεβαίνει κι ο δρόμος που κατεβαίνει είναι ένας κι ο ίδιος δρόμος.
συνάψιες ὅλα καὶ οὐχ ὅλα, συμφερόμενον διαφερόμενον, συνᾷδον διᾷδον, καὶ ἐκ πάντων ἓν καὶ ἐξ ἑνὸς πάντα.
Συνδέσεις όλα κι όχι όλα, ομόνοια, διχόνοια, συμφωνία, ασυμφωνία: το Ένα γεννιέται απ' όλα και από το Ένα όλα.
τῷ οὖν τόξῳ ὄνομα βίος, ἔργον δὲ θάνατος.
Του τόξου το όνομα είναι ζωή, αλλά το έργο θάνατος.
οὐ ξυνιᾶσιν ὅκως διαφερόμενον ἑωυτῷ ὁμολογέει· παλίντονος ἁρμονίη ὅκωσπερ τόξου καὶ λύρης.
Δεν καταλαβαίνουν πως το διαφορετικό συνομολογεί με τον εαυτό του· αρμονία αντιθέτων εντάσεων όπως στο τόξο και τη λύρα.
ἀθάνατοι θνητοί, θνητοὶ ἀθάνατοι. ζῶντες τὸν ἐκείνων θάνατον, τὸν δὲ ἐκείνων βίον τεθνεῶτες.
Οι αθάνατοι είναι θνητοί και οι θνητοί αθάνατοι· αυτοί ζουν από το θάνατο εκείνων κι εκείνοι πεθαίνουν από τη ζωή αυτών.
ξυνὸν γὰρ ἀρχὴ καὶ πέρας ἐπὶ κύκλου περιφερείας.
Στην περιφέρεια του κύκλου η αρχή και το πέρας συμπίπτουν.
αἰὼν παῖς ἐστι παίζων πεσσεύων· παιδὸς ἡ βασιληίη.
Ο αιώνας είναι ένα παιδί που παίζει, ρίχνοντας ζάρια· ενός παιδιού η βασιλεία.
τὰ δὲ πάντα οἰακίζει Κεραυνός.
Όλα τα κυβερνά ο Κεραυνός.
κόσμον τόνδε, τὸν αὐτὸν ἁπάντων, οὔτε τις θεῶν οὔτε ἀνθρώπων ἐποίησεν, ἀλλ᾽ ἦν ἀεὶ καὶ ἔστιν καὶ ἔσται πῦρ ἀείζωον ἁπτόμενον μέτρα καὶ ἀποσβεννύμενον μέτρα.
Αυτόν εδώ τον κόσμο, τον ίδιο για όλους, ούτε κανείς θεός ούτε άνθρωπος τον έπλασε, αλλ' ήταν από πάντα και είναι και θα είναι αιώνια ζωντανή φωτιά, που ανάβει με μέτρο και σβήνει με μέτρο.
Λήσεται μὲν γὰρ ἴσως τὸ αἰσθητὸν φῶς τις, τὸ δὲ νοητὸν ἀδύνατον ἐστιν, ἢ ὡς φησιν Ἡράκλειτος· τὸ μὴ δῦνόν ποτε πῶς ἂν τις λάθοι;
Θα ξεφύγει ίσως κανείς από το αισθητό φως, αλλά είναι αδύνατο να ξεφύγει από το νοητό. Ή, όπως λέει ο Ηράκλειτος, πως να κρυφτεί κανείς απ' αυτό που δεν δύει ποτέ;
Ἔφη ὡς ἦθος ἀνθρώπῳ δαίμων.
Ο δαίμονας για τον άνθρωπο είναι ο χαρακτήρας του.
θυμῷ μάχεσθαι χαλεπόν· ὅ τι γὰρ ἂν θέλῃ, ψυχῆς ὠνεῖται.
Είναι δύσκολο να πολεμά κανείς την καρδιά του· γιατί αυτό που θέλει, το αγοράζει με ψυχή.
μόροι γὰρ μέζονες μέζονας μοίρας λαγχάνουσι.
Οι πιο μεγάλοι θάνατοι έχουν την πιο μεγάλη μοίρα.
Ὁ Ἡράκλειτός φησι τοῖς ἐγρηγορόσιν ἕνα καὶ κοινὸν κόσμον εἶναι, τῶν δὲ κοιμωμένων ἕκαστον εἰς ἴδιον ἀποστρέφεσθαι.
Για τους ξύπνιους ένας και κοινός κόσμος υπάρχει, αλλά κάθε κοιμισμένος ξαναγυρνά στο δικό του ιδιαίτερο κόσμο.
φύσις δὲ καθ' Ἡράκλειτον κρύπτεσθαι φιλεῖ.
Η φύση αγαπά να κρύβεται.
ἥλιος γὰρ οὐχ ὑπερβήσεται μέτρα· εἰ δὲ μή, Ἐρινύες μιν Δίκης ἐπίκουροι ἐξευρήσουσιν.
Γιατί ο ήλιος δεν μπορεί να υπερβεί τα όρια του, αλλιώς θα τον βρουν οι Ερινύες που βοηθούν τη δικαιοσύνη.
εἶναι γὰρ ἓν τὸ σοφόν, ἐπίστασθαι γνώμην, ὁτέη ἐκυβέρνησε πάντα διὰ πάντων.
Γιατί μια είναι η σοφία: το να γνωρίζεις τη σκέψη που κυβερνάει όλα μέσα απ' όλα.
πολυμαθίη νόον <ἔχειν> οὐ διδάσκει·
Η πολυμάθεια δε διδάσκει να έχεις νου.
ἐδιζησάμην ἐμεωυτόν.
Αναζήτησα τον εαυτό μου.
Πόσῳ δὴ οὖν βέλτιον Ἡράκλειτος παῖδες ἀθύρματα νενόμικεν εἶναι τὰ ἀνθρώπινα δοξάσματα.
Οι ανθρώπινες σκέψεις είναι παιχνίδια παιδιών.
αἱρεῦνται γὰρ ἓν ἀντὶ ἁπάντων οἱ ἄριστοι, κλέος ἀέναον θνητῶν, οἱ δὲ πολλοὶ κεκόρηνται ὅκωσπερ κτήνεα.
Οι άριστοι προτιμούν το ένα από όλα, την αιώνια δόξα των θνητών. Αλλά οι πολλοί χορταίνουν σαν τα κτήνη.
πᾶν γὰρ ἑρπετὸν πληγῇ νέμεται.
Κάθε τι που έρπει εξουσιάζεται με χτυπήματα.
ὕβριν χρὴ σβεννύναι μᾶλλον ἢ πυρκαϊήν.
Την υπεροψία πρέπει κανείς να σβήνει περισσότερο παρά την πυρκαγιά.
μάχεσθαι χρὴ τὸν δῆμον ὑπὲρ τοῦ νόμου ὅκωσπερ τείχεος.
Ο λαός πρέπει να μάχεται για το νόμο όπως ακριβώς για τα τείχη του.
βλὰξ ἄνθρωπος ἐπὶ παντὶ λόγωι ἐπτοῆσθαι φιλεῖ.
Ο βλάκας μπροστά σε κάθε λόγο αγαπά να τρομάζει.
ἀνθρώποις γίνεσθαι ὁκόσα θέλουσιν οὐκ ἄμεινον.
Για τους ανθρώπους δεν είναι το καλύτερο να γίνονται όσα θέλουν.
κακοὶ μάρτυρες ἀνθρώποισιν ὀφθαλμοὶ καὶ ὦτα βαρβάρους ψυχὰς ἐχόντων.
Τα μάτια και τα αυτιά είναι κακοί μάρτυρες για τους ανθρώπους που έχουν βάρβαρες ψυχές.
ἀγχιβασίη
πλησίασμα
μὴ ἐπιλίποι ὑμᾶς πλοῦτος, <ἔφη,> Ἐφέσιοι, ἵν᾽ ἐξελέγχοισθε πονηρευόμενοι.
Ποτέ να μη σας λείψει ο πλούτος, Εφέσιοι, για να βγαίνει στη φόρα η πονηριά σας.
Ὥσπερ σάρμα εἰκῆ κεχυμένων ὁ κάλλιστος, φησὶν Ἡράκλειτος, ὁ κόσμος.
Ο πιο όμορφος κόσμος είναι σα σωρός σκουπίδια χυμένα στην τύχη.

[ Επιμέλεια αρχαίου κειμένου: Ζαν Μπραν "Ηράκλειτος" από τις εκδόσεις "ΠΛΕΘΡΟΝ". Η μετάφραση των αποσπασμάτων είναι της Πόλυς Γκίκα, ενώ το αρχαίο κείμενο είναι από το βιβλίο του Hermann Diels, αναθεωρημένο και συμπληρωμένο από τον Walther Kranz: Die Fragmente der Vorsokratiker (9η εκδ. Βερολίνο 1960). ]
Εμείς το διαβάσαμε στο e-keimena.gr

Ανθολόγηση: Κ. Καρεμφύλλης
Πηγή: mikrosapoplous.gr


Thessaloniki Arts and Culture http://www.thessalonikiartsandculture.gr

Τρίτη 14 Ιουνίου 2016

ΕΝΔΕΚΑ ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΑΥΤΙΣΜΟΥ ΣΤΑ ΚΟΡΙΤΣΙΑ




Θα μπορούσε η κόρη σας να έχει αυτισμό; Η απάντηση δεν μπορεί να είναι τόσο σαφής όσο θα ήταν αν είχατε ένα γιο. Αυτό συμβαίνει γιατί τα σημάδια του αυτισμού στα κορίτσια και στις γυναίκες είναι λίγο διαφορετικά - και, όπως φαίνεται, είναι εύκολο να μην τα παρατηρήσετε, ιδιαίτερα σε περιπτώσεις αυτισμού υψηλής λειτουργικότητας.

Τα κορίτσια που έχουν εμφανή συμπτώματα- όπως είναι οι προφανείς αυτο-διεγερτικές συμπεριφορές, ακραίες δυσκολίες με την ομιλία και τη γλώσσα, σοβαρές δυσκολίες με την κοινωνική επικοινωνία, ή σημαντικές γνωστικές προκλήσεις - συνήθως διαγιγνώσκεται αρκετά γρήγορα.
Αλλά, τα κορίτσια των οποίων τα συμπτώματα είναι δυσδιάκριτα, ή των οποίων το επίπεδο της νοημοσύνης τους επιτρέπει να συγκαλύψουν τα συμπτώματα, μπορεί να διαγνωστεί μόνο στην προ-εφηβική ή εφηβική ηλικία.

Μήπως η κόρη σας παρουσιάζει κάποιο από αυτά τα σημεία ή συμπτώματα που υποδηλώνουν προκλήσεις στην κοινωνική επικοινωνία ή διαφορές στα πρότυπα σκέψης; Να θυμίσουμε ότι κανένα σύμπτωμα δεν είναι αρκετό για να δείχνει τον αυτισμό. Επιπλέον, ενώ κάποια από αυτά τα συμπτώματα μπορεί να γίνονται όλο και πιο εμφανή σε εσάς ενώ η κόρη σας μεγαλώνει, θα πρέπει να είστε σε θέση να κοιτάξετε πίσω και να συνειδητοποιήσετε  ότι ήταν παρόντα από τα πρώτα έτη ζωής του παιδιού.

Αν δείτε πολλά από αυτά τα συμπτώματα,  όμως, και φαίνεται να είναι μένουν σταθερά με την πάροδο του χρόνου, μπορεί να θέλετε να εξεταστεί η κόρη σας και να αξιολογηθεί από μια επαγγελματική ομάδα ειδικευμένων στον αυτισμό.

1. Βασίζεται σε άλλα παιδιά (συνήθως κορίτσια) να καθοδηγήσει και να μιλήσει καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής ημέρας.

2. Έχει «πάθος» και περιορισμένα ενδιαφέροντα που είναι πολύ συγκεκριμένα και περιορισμένα - ακόμη και αν είναι σε ηλικία κατάλληλη.

3. Είναι ασυνήθιστα ευαίσθητη σε αισθητηριακές προκλήσεις, όπως ο δυνατός θόρυβος, τα λαμπερά φώτα, ή οι έντονες μυρωδιές. (Αυτό το σύμπτωμα είναι τόσο κοινό μεταξύ των αγοριών και των κοριτσιών.)

4. Η συνομιλία της  περιορίζεται σε θέματα του ενδιαφέροντος της. Μπορεί να μοιραστεί περιοχές των ειδικών και περιορισμένων ενδιαφερόντων της, αλλά δεν έχει κανένα ενδιαφέρον για την ακρόαση της απάντησης ενός άλλου ατόμου.

5. Έχει χαμηλό επίπεδο απογοήτευσης, και δυσκολεύεται να μετριάσει τα συναισθήματά της όταν απογοητεύεται.

6. Βιώνει σε ασυνήθιστο βαθμό την κατάθλιψη, το άγχος, ή την κατήφεια.

7. Δυσκολεύεται να κάνει ή να διατηρήσει φίλους που μπορεί να φαίνονται «ανίδεοι», όταν πρόκειται για μη λεκτικές κοινωνικές νύξεις (άλλους ανθρώπους στροφή μακριά, εκφράσεις του προσώπου, κλπ).

8. Συνήθως περιγράφεται ως «ήσυχη» ή «ντροπαλή» στο σχολείο και άλλες κοινωνικές καταστάσεις.

9.  Είναι ασυνήθιστα παθητική.

10. Η κόρη σας φαίνεται να αναπτύσσεται αρκετά συνηθισμένα  ως ένα νεαρό κορίτσι, αλλά βρίσκει την κοινωνική επικοινωνία για να είναι όλο και πιο δύσκολη καθώς μπαίνει στα χρόνια της εφηβείας. (Μελέτες δείχνουν ότι τα κορίτσια με υψηλής λειτουργικότητας αυτισμό μπορούν να βρουν τρόπους να αντιμετωπίσουν και να καλύψουν τις δυσκολίες με την κοινωνική αλληλεπίδραση, συχνά επιτρέποντας σε άλλους να μιλούν για αυτούς. Αυτή η στρατηγική λειτουργεί καλά, μέχρι οι κοινωνικές προσδοκίες  να γίνουν  πιο περίπλοκες και απαιτητικές στα πρώτα εφηβικά χρόνια.)

11.  Έχει επιληπτικές κρίσεις (αυτό έχει βρεθεί, σε μία μελέτη, να είναι συχνότερες μεταξύ των κοριτσιών με αυτισμό από ότι τα αγόρια με αυτισμό).

Τα παραπάνω κριτήρια αποτελούν κάποια συμπτώματα και δεν χρησιμοποιούνται για αξιολόγηση των συμπτωμάτων του παιδιού. Για τη μελέτη των συμπτωμάτων του παιδιού, απευθυνθείτε σε μια επαγγελματική και ειδικευμένη ομάδα.


Μαρία Γκουγκούμη - Ψυχολόγος/ Ειδική Παιδαγωγός
Αργυρώ Καραμπά - Θεραπεύτρια Λόγου & Ομιλίας

Δευτέρα 6 Ιουνίου 2016



Αγχώδης διαταραχή: Τα σημάδια που δείχνουν πρόβλημα


Αποτέλεσμα εικόνας για εικονες ανθρωπων


Ο καθένας μπορεί να έχει αυξημένη νευρικότητα ή άγχος από καιρό σε καιρό, ή ανά περιστάσεις, όπως για παράδειγμα όταν περνάμε οικονομικές δυσκολίες. Για μερικούς ανθρώπους, όμως, το άγχος γίνεται τόσο συχνό, ή τόσο έντονο, ώστε να “καταλαμβάνει” ή να “ορίζει” μεγάλο μέρος της ζωή τους. Η αγχώδης διαταραχή δεν είναι πάντα εύκολο να προσδιοριστεί με ακρίβεια. Πώς μπορείτε να καταλάβετε εάν το καθημερινό σας άγχος έχει εξελιχθεί σε διαταραχή; Το άγχος έχει πολλές διαφορετικές μορφές, όπως κρίσεις πανικού, φοβίες και στρες. 
Αγχώδης διαταραχή: Τα πιο “δυνατά” σημάδια: 

Προβλήματα στον ύπνο 
Η δυσκολία να αποκοιμηθείτε ή να κάνετε ήσυχο ύπνο χωρίς να ξυπνάτε συχνά μέσα στη νύχτα, συνδέεται με μια σειρά από επιμέρους προβλήματα υγείας, τόσο σωματικά, όσο και ψυχολογικά. Αν έχετε μια ανήσυχη νύχτα πριν από κάποια σημαντική εξέλιξη στην δουλειά, είναι φυσιολογικό. Αλλά αν το πρόβλημα στον ύπνο είναι χρόνιο, τότε είναι πολύ πιθανό να είναι σημάδι αγχώδους διαταραχής. Υπολογίζεται ότι οι μισοί άνθρωποι με αγχώδη διαταραχή έχουν προβλήματα στον ύπνο. 

“Πιάσιμο” στους μυς 
Αν οι μυς σας σε ορισμένα σημεία του σώματος είναι διαρκώς σε τάση (πιασμένες σιαγόνες, σφίγγετε συχνά την γροθιά σας, ή οι μυς σας “τρεμοπαίζουν” συχνά σε όλο το σώμα σας) τότε είναι πιθανό να έχετε αγχώδη διαταραχή. Μάλιστα, αυτά τα συμπτώματα μπορεί να είναι τόσο “επίμονο”, ώστε τα άτομα με αυτά τα σημάδια δεν το καταλαβαίνουν καν ότι τους συμβαίνει. 

Χρόνια δυσπεψία 
Το άγχος μπορεί να “ξεκινάει” στο μυαλό, αλλά εκδηλώνεται συχνά μέσω σωματικών συμπτωμάτων, όπως τα χρόνια πεπτικά προβλήματα. Το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου, μια κατάσταση που χαρακτηρίζεται από στομαχόπονο, κράμπες, φούσκωμα, αέρια, δυσκοιλιότητα ή/και διάρροια, είναι ουσιαστικά το άγχος που “κυριεύει” την πεπτική οδό. Το έντερο είναι πολύ ευαίσθητο στο ψυχολογικό στρες και, αντιστρόφως, η φυσική και κοινωνική δυσφορία των χρόνιων προβλημάτων του πεπτικού συστήματος μπορεί να κάνουν το άτομο να αισθάνεται περισσότερο άγχος. 

Κρίσεις πανικού 
Οι κρίσεις πανικού μπορεί να σας φοβίσουν κάθε φορά που συμβαίνουν. Το αίσθημα “τρόμου” που κυριεύει το άτομο την στιγμή της κρίσης, συνοδεύεται από συμπτώματα, όπως αναπνευστικά προβλήματα, ταχυκαρδία, μυρμήγκιασμα ή μούδιασμα στα χέρια, εφίδρωση, αδυναμία ή ζάλη, πόνο στο στήθος, πόνο στο στομάχι και αίσθημα υπερβολικής ζέστης ή κρύου. Δεν είναι απαραίτητο όσοι είχαν κάποτε μια κρίση πανικού, να έχουν και αγχώδη διαταραχή, αλλά οι άνθρωποι που βιώνουν επανειλημμένα τέτοιες κρίσεις συνήθως έχουν και διάγνωση αγχώδους διαταραχής. Τα άτομα με κρίσεις πανικού ζουν με το φόβο για το πότε, πού, και γιατί θα συμβεί η επόμενη κρίση και τείνουν να αποφεύγουν μέρη, όπου έχουν υποστεί κρίσεις πανικού στο παρελθόν.


Πηγή EnallaxNews : https://www.enallaxnews.gr