ΟΜΗΡΟΥ «ΙΛΙΑΔΑ»
ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ – ΟΡΟΙ –ΤΕΧΝΙΚΗ
ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΗΣΗ:
η αναφορά σε γεγονότα ή καταστάσεις που θα συμβούν σ’ επόμενες σκηνές ή
ραψωδίες.
ΠΡΟΟΙΚΟΝΟΜΙΑ:
η
τακτοποίηση και παρουσίαση των γεγονότων με τέτοιο τρόπο ώστε αφενός ο
αναγνώστης να προετοιμαστεί κατάλληλα και αφετέρου τα μελλοντικά συμβάντα να
έλθουν με φυσικό τρόπο.
ΑΝΑΔΡΟΜΗ:
η
αφήγηση γεγονότων του παρελθόντος.
ΕΓΚΙΒΩΤΙΣΜΟΣ:
η παρεμβολή μιας αναδρομικής αφήγησης μέσα στην κανονική πορεία των γεγονότων,
μια παρένθεση δηλ. μέσα στην κύρια αφήγηση. Με αυτό τον τρόπο το ποιητικό
παρελθόν διακόπτει προσωρινά το ποιητικό παρόν.
ΑΝΘΡΩΠΟΜΟΡΦΙΣΜΟΣ:
οι θεοί έχουν ανθρώπινη μορφή και διακρίνονται από πάθη, συναισθήματα,
επιθυμίες και φυσικές ανάγκες.
ΕΝΑΝΘΡΩΠΙΣΗ:
η εμφάνιση των θεών στους ανθρώπους όχι με τη θεϊκή τους μορφή αλλά ως άνθρωποι
χωρίς να γίνεται αντιληπτή η θεϊκή ιδιότητά τους.
ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ:
η εμφάνιση ενός θεού στους ανθρώπους με τη θεϊκή μορφή του.
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ
ΧΡΟΝΟΥ: η παρουσίαση μιας μακράς χρονικής
περιόδου μέσα σε σύντομο αφηγηματικό χρόνο (π.χ. οι εννέα ημέρες του λοιμού που
στέλνει ο Απόλλωνας στους Αχαιούς περιγράφονται μόνο σ’ ένα στίχο, ραψωδία Α,
στίχ. 54)
ΕΠΙΒΡΑΔΥΝΣΗ
ΧΡΟΝΟΥ: η παρουσίαση μιας σύντομης χρονικής
περιόδου σε εκτενή αφηγηματικό χρόνο (π.χ. η 22η ημέρα της Ιλιάδας
εκτείνεται σε έξι ραψωδίες, τη Β, Γ,Δ,Ε,Ζ και Η).
ΑΤΗ
–
ΥΒΡΗ
– ΝΕΜΕΣΗ - ΤΙΣΗ:
1.ΑΤΗ:
η τύφλωση του ανθρώπινου νου
2.ΥΒΡΗ:
η αλαζονική και ασεβής ανθρώπινη συμπεριφορά απέναντι στους θεούς και τους
θεϊκούς νόμους
3.ΝΕΜΕΣΗ:
η θεϊκή οργή για την ανθρώπινη ύβρη
4.ΤΙΣΗ:
η τιμωρία του ανθρώπου για την ύβρη που διέπραξε.
ΕΠΙΚΗ
ΕΙΡΩΝΕΙΑ: ένα πρόσωπο του έπους αγνοεί ορισμένα
σημαντικά γεγονότα τα οποία γνωρίζουν κάποιο ή κάποια άλλα πρόσωπα του έπους ή
οι ακροατές – αναγνώστες.
ΥΣΤΕΡΟΦΗΜΙΑ:
η αντίληψη πως η καλή φήμη συνοδεύει έναν άνθρωπο και μετά το θάνατό του.
ΙΚΕΣΙΑ:
η θερμή παράκληση για παροχή προστασίας ή βοήθειας
ΠΑΡΟΜΟΙΩΣΗ:
σχήμα λόγου με το οποίο συσχετίζεται η ιδιότητα ενός προσώπου ή ζώου ή
πράγματος ή αφηρημένης έννοιας με την έννοια κάποιου άλλου προσώπου ή ζώου κλπ.
Στα έπη του Ομήρου οι παρομοιώσεις είναι πολύστιχες και παρεμβάλλονται συχνά -
ανάμεσα στην κύρια διήγηση - ως ξεχωριστές ιστορίες. Διακρίνεται σε δύο μέρη:
· το αναφορικό μέρος (εικόνα) που
εισάγεται με τις λέξεις «σαν, πως, όπως, καθώς…»
· το δεικτικό μέρος (αφήγηση) που
εισάγεται με τις λέξεις «έτσι, παρόμοια, το ίδιο…»
·τον κοινό όρο μεταξύ εικόνας και
αφήγησης.
ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΣ
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ: οι αξίες, οι αντιλήψεις, οι κανόνες
ηθικής, οι θρησκευτικές απόψεις, οι λατρευτικές συνήθειες (π.χ. θυσίες)
ΥΛΙΚΟΣ
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ: οι πρώτες ύλες και η χρησιμοποίησή τους
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΟΡΓΑΝΩΣΗ: ο τρόπος οργάνωσης και διακυβέρνησης
(στην Ιλιάδα οι βασιλείς είναι η κυρίαρχη κοινωνική ομάδα, διαθέτουν ευγενική
καταγωγή και θεωρούνται ως οι βασικοί ήρωες– πολεμιστές.)
ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΙΛΙΑΔΑΣ
ΔΙΗΓΗΣΗ:
ο
αφηγητής διηγείται σε τρίτο πρόσωπο τα γεγονότα χωρίς να συμμετέχει σ’ αυτά.
ΔΙΑΛΟΓΟΣ:
δύο ή περισσότερα πρόσωπα παίρνουν το λόγο και μιλούν σε πρώτο πρόσωπο.
ΜΟΝΟΛΟΓΟΣ:
ένα πρόσωπο παίρνει το λόγο και μιλάει μόνο του σε πρώτο πρόσωπο.
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ:
ο αφηγητής σταματά προσωρινά τη χρονική έκθεση των γεγονότων για να μας δώσει
την εικόνα ενός χώρου, ενός αντικειμένου ή ενός προσώπου.
ΣΧΟΛΙΟ:
ο αφηγητής εκφράζει την προσωπική του άποψη για τα πρόσωπα ή τα γεγονότα που
αφηγείται.
ΑΠΟΣΤΡΟΦΗ:
ο αφηγητής απευθύνεται σε κάποιον από τους πρωταγωνιστές του έπους (π.χ. τον
Πάτροκλο), σαν να συμμετέχει κι ο ίδιος στα γεγονότα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου