" Επάνω σ' ένα ακοίμητο αερόστατο
ατενίζουμε το καθάριο χρώμα τ' ουρανού,
τις ανθισμένες κοιλάδες του μυαλού,
την ανεξίτηλη θαλασσινή δροσιά,
τους ορεινούς στυλοβάτες της απεραντοσύνης...
Οι ψυχές μας γίνονται συνοδοιπόροι..."

Σας καλωσορίζω στο ιστολόγιό μου ελπίζοντας να κάνουμε πολλά ταξίδια - ονειρικά και μακρινά - στο χώρο του πνεύματος, της τέχνης και της δημιουργίας...

Σάββατο 16 Ιανουαρίου 2016

           
    Νυχτερινό όραμα


Οι αισθήσεις πιο ελεύθερες,
ήρεμα και ζωηρά τα χέρια,
ο νους ονειροβατεί,
καλπάζει το σώμα της δημιουργίας.
Ρανίδες οινοπνεύματος ρέουν 
μέσα στις πορφυρές φλέβες, 
αναμειγνύουν το παρόν με το παρελθόν,
τη λήθη με το όνειρο.
Κάτι τέτοιες ώρες ερωτοτροπεί  η ψυχή,
φαντάζεται τα χρόνια της αθωότητας…
τότε τα απατηλά νέφη βάραιναν τη νεότητα,
τώρα οι ρυτίδες χαρακώνουν την ελπίδα.
Κλείνω τα μάτια
και σε ονειρεύομαι σιμά.
Τα γκρίζα μαλλιά δε με απωθούν,
με έλκει του πνεύματος το μεγαλείο.
Σιγά - σιγά αφυπνίζεται το μυαλό,
αναπηδά.
Το εγερτήριο της σιωπής στέκεται αντίκρυ,
φορώ το ένδυμα της χαράς,
ετοιμάζομαι για μια ακόμη παράσταση.



Δευτέρα 11 Ιανουαρίου 2016


Άσκηση Εμπέδωσης στον Πλάγιο λόγο


Να μετατρέψετε τον ευθύ λόγο σε πλάγιο και στη συνέχεια να χρησιμοποιήσετε τα ρήματα που βρίσκονται μέσα στις παρενθέσεις ως ρήματα εξάρτησης.
1) Θα πραγματοποιήσεις αυτό που υποσχέθηκες; (Με ρώτησε…)
………………………………………………………………………………………………………………………………………..
2) Αν και δε με προσκάλεσαν, θα πάω. (Είπε…)
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
3) Φύγε από κοντά μου. (Τη διέταξε…)
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
4) Τι έχει συμβεί με τον αδερφό μου; (Αναρωτιόταν...)
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
5) Σε παρακαλώ, μην πεις τίποτα σε κανέναν. (Με παρακάλεσε…)
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
6) Αύριο όλα τα τμήματα της Α’ Τάξης θα πάνε εκδρομή στο Αρχαιολογικό Μουσείο. (Η διευθύντρια ανακοίνωσε…)
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
7) Αν θέλω, μπορώ να τα πάω καλύτερα στο Β’ Τρίμηνο. (Μου απάντησε…)
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
8) Είναι αδύνατο να μείνω πια σ’ αυτό το σπίτι. (Ο Πέτρος δήλωσε…)
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
9) Ετοιμαστείτε για επίθεση και για μια μεγάλη νίκη (Ο διοικητής τούς διατάζει…)
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
10) Θα σε υποστηρίξω με όλες μου τις δυνάμεις.. (Μου υποσχέθηκε…)
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
11) Γιατί είσαι τόσο προβληματισμένος; (Τον ρώτησε…)
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
12) Θα σου τηλεφωνήσω. (Με διαβεβαίωσε…)
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
13) Πού θα πάω διακοπές άραγε φέτος το καλοκαίρι; (Αναρωτιέται…)
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
14) Μην ξεχάσεις να πάρεις μαζί σου τα ισοθερμικά γάντια. (Η μητέρα με συμβούλευσε…)
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
15) Δεν έχω διαβάσει σχεδόν τίποτα για το διαγώνισμα της Ιστορίας. (Παραδέχτηκε…)
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
16) Θα τον τιμωρήσω, αν δεν εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του. (Μου ανακοίνωσε...)
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
17) Είμαι αθώος. Δεν διέπραξα αυτό το απεχθές έγκλημα. (Ο κατηγορούμενος ισχυριζόταν...)
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
18) Σταματήστε να μιλάτε μεταξύ σας και κάντε επιτέλους ησυχία. (Ο καθηγητής απαίτησε…)
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
19) Δεν πρόκειται να δεχθώ κανένα από τα επιχειρήματά σου. (Ο πρόεδρος του δικαστηρίου απέρριψε…)
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
20) Μάλλον έχεις δίκιο. (Η μητέρα μου θεωρεί…)
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
21) Θα ήθελα να προσθέσω κι αυτό. (Ο συμμαθητής μας δήλωσε…)
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
22) Μπορείς να μείνεις μαζί μου σήμερα γιατί δε νιώθω καλά; (Η Κατερίνα με παρακάλεσε…)
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
23)   Φοβάμαι μήπως έχω πυρετό και αρρωστήσω.(Ο πατέρας μου ανησυχεί…)
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
24) Μη βγεις έξω σήμερα! Είπαν ότι θα έχει άσχημο καιρό.(Οι γονείς μου με απέτρεψαν…)
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
25) Σε συμπαθώ και σε εκτιμώ. (Με διαβεβαίωσε…)
…………………………………………………………………………………………………………………………………………

Κυριακή 10 Ιανουαρίου 2016

        
      Λύτρωση ύδατος

 

Ο ουρανός είναι γκρίζος σήμερα…
Μια παράξενη σιωπή καλύπτει
τα λιγοστά κιτρινισμένα φύλλα στα δέντρα.
Τα υπόλοιπα επάνω στο υγρό χώμα
έχουν προ πολλού χαθεί.
Λικνίζονται περιστέρια,
εφορμούν για να ξετρυπώσουν χαρά πενιχρή.
Γάτες κρυμμένες κάτω από πρεβάζια,
την ανάγκη να ξεπλύνουν τις αμαρτίες τους
έχουν λησμονήσει.
Μονάχα κάποιοι άνθρωποι στέκονται απροστάτευτοι,
απολαμβάνουν τις σταγόνες βροχής,
την κάθαρση αισθάνονται να πλησιάζει.
Ακουμπούν τα βρεγμένα πανωφόρια,
όμως δεν πτοούνται.
Η λύτρωση έρχεται
μέσα από το πάθος,
μέσα από τη σύγκρουση,
μέσα από το ύδωρ.
Δεν είναι ο Χειμώνας που κατακερματίζει τις ψυχές μας,
είναι η ψυχή που δεν έχει ερωτευτεί το χειμώνα…


Πέμπτη 7 Ιανουαρίου 2016

Περί ευτυχίας...

Έχει γίνει ένα πολύ ενδιαφέρον πείραμα από τους ψυχολόγους. Πήραν δύο ομάδες ανθρώπων και τους ζήτησαν να κάνουν κάποιες φωτοτυπίες. Για την πρώτη ομάδα είχαν τοποθετήσει ένα κέρμα πάνω στο φωτοτυπικό μηχάνημα, έτσι ώστε όταν πήγαιναν τα μέλη της να χρησιμοποιήσουν το μηχάνημα, να το έβρισκαν μπροστά τους.
Στην άλλη ομάδα ζητήθηκε να κάνει το ίδιο, αλλά χωρίς κέρμα. Μετά, οι ψυχολόγοι τούς ρωτούσαν να τους πουν πόσο ευτυχισμένοι είναι με τη ζωή τους στο σύνολό της. Τα αποτελέσματα ήταν πολύ ενδιαφέροντα. Τα άτομα της πρώτης ομάδας απάντησαν σε μεγαλύτερο ποσοστό ότι ήταν ευτυχισμένα με τη ζωή τους στο σύνολό της, εμφανώς επηρεασμένα από το κέρμα που βρήκαν στο φωτοτυπικό μηχάνημα.
Σε ένα δεύτερο πείραμα, οι ψυχολόγοι ρωτούσαν τους ανθρώπους (η έρευνα έγινε τηλεφωνικά) να τους πουν πόσο ευτυχισμένοι είναι με τη ζωή τους στο σύνολό της. Αυτό το έκαναν κάποιες ημέρες με ηλιοφάνεια και κάποιες ημέρες με άσχημο καιρό. Το αποτέλεσμα ήταν ότι οι άνθρωποι που ρωτήθηκαν για το επίπεδο της ευτυχίας τους στο σύνολο της ζωής τους, απάντησαν σε μεγαλύτερο βαθμό θετικά τις ηλιόλουστες ημέρες.
Αυτό, για τον καθηγητή ψυχολογίας του πανεπιστημίου του Yale, Paul Bloom, δηλώνει κάτι πολύ σημαντικό: ότι η ευτυχία είναι ένας στόχος για τον οποίο έχουμε εξελιχτεί με τέτοιο τρόπο, ώστε να τον επιδιώκουμε συνεχώς. Με άλλα λόγια, η ευτυχία είναι κάτι σαν ένα μήνυμα που μας ειδοποιεί ότι οι ανάγκες μας έχουν ικανοποιηθεί.
Ένα απλό παράδειγμα που επιβεβαιώνει τον παραπάνω ορισμό, είναι το φαγητό. Κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι είναι ευτυχισμένος αν δεν έχει να φάει. Η έλλειψη του φαγητού επισκιάζει οποιαδήποτε άλλη υλική άνεση ή απόλαυση έχει στη διάθεσή του. Αλλά το φαγητό δεν είναι ο σημαντικότερος παράγοντας για την ευτυχία μας. Από τα στοιχεία που έχουν συλλέξει ψυχολόγοι, σήμερα οι κάτοικοι των Η.Π.Α. δεν είναι περισσότερο ευτυχισμένοι απ’ ό,τι ήταν τη δεκαετία του 1950. Ενώ σήμερα οι υλικές ανέσεις έχουν πολλαπλασιαστεί, η αφθονία του φαγητού είναι πολύ μεγαλύτερη, το προσδόκιμο ζωής έχει αυξηθεί, παρ’ όλα αυτά οι άνθρωποι δεν δηλώνουν περισσότερο ευτυχισμένοι. Η ευτυχία τους κυμαίνεται στα ίδια επίπεδα. Άρα, άλλοι είναι οι καθοριστικοί παράγοντες που επηρεάζουν την ευτυχία.
Η ευτυχία φαίνεται ότι δεν εξαρτάται τόσο πολύ από τα εξωτερικά γεγονότα που μας συμβαίνουν. Αρκετοί ψυχολόγοι πιστεύουν ότι υπάρχει μια έμφυτη κλίση προς την ευτυχία, η οποία παραμένει σταθερή καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής μας, ενώ η διάθεσή μας αυξομειώνεται και κυμαίνεται γύρω από αυτό το, λίγο έως πολύ, σταθερό επίπεδο. Υπάρχει δηλαδή μια τάση σε όλους μας να είμαστε περισσότερο ή λιγότερο χαρούμενοι. Ένα ακραίο παράδειγμα είναι οι άνθρωποι που έχουν πάθει κάποιο ατύχημα και έχουν μείνει παράλυτοι από το λαιμό και κάτω. Οι μελέτες δείχνουν ότι αυτοί οι άνθρωποι, ένα χρόνο μετά το ατύχημα, αρχίζουν και αισθάνονται περίπου το ίδιο ευτυχισμένοι, όσο ήταν και πριν το ατύχημα. Δηλαδή, η ευτυχία επανέρχεται στα, προ του ατυχήματος, επίπεδα. Ένα άλλο παράδειγμα είναι οι άνθρωποι που έχουν κερδίσει μεγάλα ποσά στο Λόττο. Η ευτυχία τους μπορεί να αυξάνεται παροδικά, και μάλιστα να αποκορυφώνεται τη στιγμή της συνειδητοποίησης της νίκης, αλλά σιγά-σιγά υποχωρεί και επανέρχεται στα αρχικά της επίπεδα. Φυσικά, η ζωή ενός τέτοιου ανθρώπου θα αλλάξει ριζικά, αλλά το επίπεδο της ευτυχίας του όχι τόσο όσο θα περιμέναμε.
Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με τον υπερκαταναλωτισμό. Οι άνθρωποι αποκτούν αντικείμενα, παιχνίδια, ρούχα, αυτοκίνητα ή οτιδήποτε άλλο, χαίρονται για λίγο καιρό, αλλά σιγά-σιγά τα βαριούνται και μετά θέλουν να αγοράσουν κάτι καινούριο. Ο λόγος που συμβαίνει αυτό είναι ότι οι άνθρωποι συνηθίζουν τις καταστάσεις. Με άλλα λόγια, προσαρμόζονται. Μάλιστα, όπως συνηθίζουν τις θετικές καταστάσεις, έτσι συνηθίζουν και τις αρνητικές.
Στη συνήθεια όμως υπάρχουν και κάποιες εξαιρέσεις. Για παράδειγμα, οι μελέτες έχουν δείξει ότι οι άνθρωποι δεν μπορούν να συνηθίσουν το θόρυβο. Αν στο περιβάλλον στο οποίο ζούμε καθημερινά υπάρχουν ενοχλητικοί θόρυβοι, η ευτυχία μας μειώνεται και δεν επανέρχεται στα φυσιολογικά της επίπεδα, εάν οι θόρυβοι δεν σταματήσουν. Μια άλλη εξαίρεση είναι η ευτυχία που αυξάνεται λόγω των αισθητικών πλαστικών επεμβάσεων. Όταν κάποιος διορθώνει ένα ελάττωμά του (ή τουλάχιστον, κάτι που αυτός θεωρεί ως ελάττωμα), ζει όντας περισσότερο ευτυχισμένος. Και αυτό διαρκεί για όλη του τη ζωή. Οι ψυχολόγοι πιστεύουν ότι αυτό συμβαίνει επειδή έχει μεγάλη σημασία ο τρόπος με τον οποίο μας αντιμετωπίζουν και μας βλέπουν οι άλλοι. Εκτός όμως από αυτές τις εξαιρέσεις, η ευτυχία μας γενικά δεν εξαρτάται από τις εξωτερικές αλλαγές.
Ένας άλλος κυρίαρχος παράγοντας για τη διαβάθμιση της ευτυχίας είναι η σχετικότητά της. Η ευτυχία επηρεάζεται, όχι τόσο από τα αγαθά που έχει κανείς, αλλά συγκριτικά με αυτά που έχουν οι άλλοι γύρω του (φυσικά, με την προϋπόθεση ότι ικανοποιεί τις βασικές ανάγκες του – επιβίωση και φαγητό). Για παράδειγμα, οι περισσότεροι, αν όχι όλοι, προτιμούν να παίρνουν 1000 ευρώ το μήνα γνωρίζοντας ότι όλοι οι άλλοι παίρνουν 900, παρά να παίρνουν 1100 όταν όλοι οι άλλοι παίρνουν 1200. Αν και δεν αλλάζουν πολλά ως προς την οικονομική τους κατάσταση, το επίπεδο της ευτυχίας τους επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από τη σύγκριση που κάνουν με τους άλλους. Αυτό εξηγείται από το γεγονός ότι είμαστε κοινωνικά όντα και ότι η ιεραρχία παίζει έναν σημαντικό ρόλο στον τρόπο που αντιμετωπίζουμε τη ζωή και τον εαυτό μας.
Τέλος, κάτι που επηρεάζει σημαντικά την ευτυχία, είναι οι αναμνήσεις του παρελθόντος. Συγκεκριμένα, δεν είναι μόνο π.χ. μια ανάμνηση στο σύνολό της, αλλά κυρίως το τέλος της ανάμνησης. Η τελευταία εντύπωση αποτυπώνεται πιο έντονα στο μυαλό μας, κάτι που στη συνέχεια επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο θυμόμαστε τη ζωή μας. Για παράδειγμα, αν βρισκόμαστε σε ένα πάρτι που στο μεγαλύτερο μέρος του βαριόμαστε και δεν περνάμε καλά, αλλά ξαφνικά στα τελευταία λεπτά συμβεί κάτι που θα μας ευχαριστήσει ιδιαίτερα, τότε η ανάμνησή μας απ’ αυτό το πάρτι θα είναι σχετικά θετική. Αντίθετα, αν σε ένα πάρτι περνάμε καλά την περισσότερη ώρα αλλά στο τέλος συμβεί κάτι άσχημο, το πάρτι θα το θυμόμαστε περισσότερο για το άσχημο περιστατικό.
Συμπερασματικά, θα λέγαμε ότι η ευτυχία δεν είναι κάτι απόλυτο, ούτε είναι μια ιδανική κατάσταση. Σημασία στη ζωή μας έχει ο μέσος όρος της ευτυχίας μας. Είναι σίγουρο ότι όλοι θα βιώσουμε κάποια στιγμή καταστάσεις που θα μας χαροποιήσουν και καταστάσεις που θα μας στενοχωρήσουν. Θα μπορούσαμε να σχηματοποιήσουμε την ευτυχία μας και να την παρομοιάσουμε με μια κυματοειδή καμπύλη που ανεβαίνει και κατεβαίνει συνέχεια γύρω από ένα σχετικά σταθερό επίπεδο. Σ’ αυτό υπάρχουν εξαιρέσεις, αλλά γενικά, οι περισσότεροι άνθρωποι, δεν βιώνουν στη ζωή τους συνταρακτικά δραματικά γεγονότα. Μάλιστα, δεν είναι δύσκολο να φανταστούμε ότι όταν μια μέρα βρισκόμαστε πάνω από τον μέσο όρο, οι περισσότερες πιθανότητες ορίζουν ότι την επόμενη μέρα η διάθεσή μας θα ακολουθήσει μάλλον καθοδική πορεία. Και αντίστροφα, όταν βρισκόμαστε στα «down» μας, οι περισσότερες πιθανότητες είναι ότι τις επόμενες ημέρες θα τείνουμε ξανά προς το μέσο όρο.
Το άρθρο βασίστηκε σε διάλεξη του καθηγητή Paul Bloom στο πανεπιστήμιο Yale.
Αντικλείδι , http://antikleidi.com

Τρίτη 5 Ιανουαρίου 2016


Η ιερότητα του διαβάσματος

VIVLIA

Του Νίκου Τσούλια
      
Το διάβασμα είναι τέχνη (έχει τους νοητικούς και φαντασιακούς αυτοσχεδιασμούς και τις στοχαστικές πινελιές του κάθε αναζητητή / αναγνώστη) και επιστήμη (έχει συγκροτημένη μεθοδολογία και διαρκή έρευνα). 
Είναι πάθος και λατρεία
Δεν είναι μια ουδέτερη λειτουργία. Απαιτεί πρόσφορη ψυχική διάθεση, σφοδρή επιθυμία, συνεχή προσμονή και παραμένει πάντα σε εκκρεμότητα ανικανοποίητου. Αν δεν υπάρχει θέρμη και ζήλος, πάθος και έρωτας για το διάβασμα, δεν μπορεί να επιτελεσθεί η τελετουργία του.
Το διάβασμα δεν είναι απλά και μόνο στοιχείο της ζωής αλλά τρόπος ζωής, έκφραση της προσωπικότητάς μας και συστατικός συντελεστής της ουσίας της καθημερινότητάς μας. Αν δεν νιώθουμε ψυχική αγαλλίαση και πνευματική ανάταση, ένταση του συναισθήματος και όξυνση του στοχασμού μας, τότε το διάβασμα είναι μια εικόνα των φαινομένων. Αν δεν ξεδιπλώνουμε άλλες όψεις της ζωής και της πραγματικότητας και δεν σμιλεύουμε τον εσωτερικό μας κόσμο με επιμονή και μόχθο, ναι μεν ανοίγουμε το βιβλίο και «βαδίζουμε» στις σελίδες του αλλά δεν μπορούμε να ανοίξουμε την πόρτα του πραγματικού Κόσμου της Ανάγνωσης. Η ψυχική σχέση μας με το διάβασμα είναι πάντα μια προσωπική κατάκτηση δεν διδάσκεται ούτε μεταβιβάζεται από άλλον, ακριβώς γιατί το διάβασμα είναι δρόμος ελευθερίας και ποτέ κανένας τέτοιος δρόμος δεν ανοίγεται από άλλους… Ναι, το διάβασμα έχει και χρησιμοθηρική όψη – αφού υπηρετεί τη γνώση και τη μάθηση όσο καμιά άλλη λειτουργία μας – αλλά εκείνο που το χαρακτηρίζει είναι η αυταξία του, το δικό του ξεχωριστό φωτεινό Σύμπαν. Κατά την ταπεινή μου γνώμη, οι άνθρωποι διακρίνονται σεανθρώπους του βιβλιόκοσμου και σε ανθρώπους που δεν βλέπουν τη φλόγα του βιβλίου, και απλώς υπάρχουν.
Tο διάβασμα είναι μια ιερή πράξη, μια πνευματική τελετουργία σαν αυτές – τις λατρευτικές αλλά και ορθολογικές της παράδοσης – που διαμορφώνει η θρησκευτικότητα. Στο διάβασμα βιώνεις μια εξαΰλωση του σώματός σου, μια μετανάστευση στην επικράτεια του πνεύματός σου, ένα ταξίδεμα στη φωτεινότητα του ιερού. Είναι μια πράξη ανακάλυψης και δημιουργίας. Δεν είναι φυγή από την πραγματικότητα αλλά εμβάθυνση και διαμόρφωση της όλης πραγματικότητας, γιατί εκείνη των αισθήσεων και της καθημερινότητας είναι στρεβλή και φοβερά ελλειμματική.
Με το διάβασμα ψηλαφίζεις όλες εκείνες τις οικουμενικές και διαχρονικές αξίες και αρετές του πνεύματος του ανθρώπου. Εδώ ασκείται η πνευματικότητά μας και καλλιεργείται συστηματικά η αναζήτηση των αιτιών και του περιεχομένου της ζωής. Η άσκηση του πνεύματος δεν είναι εκείνος ο δρόμος που οδηγεί στο στοχασμό και στην αυτογνωσία; 
Εδώ δεν ανοίγεις ορίζοντες της ταπεινοφροσύνης– που είναι τόσο αναγκαία για να γνωρίσεις τον κόσμο αλλά και για να αγαπήσεις τον άνθρωπο – κάθε φορά που γεύεσαι τις ιερές Μορφές της ανθρώπινης διανόησης: το θείο Όμηρο, τον άγιο των Γραμμάτων μας, Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη, τον αναζητητή του Θεού Ν. Καζαντζάκη, τον ιερό Αυγουστίνο, τον ερευνητή της ψυχής Ντοστογιέφσκι, το μεγάλο δάσκαλο Σωκράτη, το Homo Universalis Αριστοτέλη; 
Πώς μπορείς να εξανθρωπιστείς αν δεν οδοιπορήσεις στις χιλιάδες σελίδες - παρακαταθήκες της ανθρώπινης σκέψης, αν δεν ζυμωθείς με τα διαχρονικά ερωτήματα και τους μεγάλους προβληματισμούς, με τα βάσανα και με τις κατακτήσεις των ανθρώπου; Αρκεί η προσωπική και μόνο εμπειρία για να κατανοήσεις τη ζωή και τον εαυτό σου; Ποιος μπορεί να ισχυριστεί ότι συμμετέχει στην Ιστορία του ανθρώπου αν δεν είχε τα βιβλία πάντα εμπρός στο βλέμμα του και το διάβασμα μέσα στην ψυχή του; Ποιος μπορεί να έχει τέτοια προκλητική αλαζονεία και τόση ασύγγνωστη ημιμάθεια;
Κάθε φορά που ανοίγουμε ένα βιβλίο αποφασίζουμε να συμμετέχουμε στο αέναο παιχνίδι της Γνώσης, στο φως της Γνώσης. Εισερχόμαστε στο ιερό βήμα της ανθρώπινης ψυχής για να συμμετέχουμε σε ένα τελετουργικό των ηρώων του ανθρώπινου πνεύματος, γιατί μόνο έτσι υποστασιοποιείται το ξετύλιγμα του νήματος των ηρώων / συμβόλων: του Προμηθέα, του Οδυσσέα, της Αντιγόνης, του Οιδίποδα, του Δον Κιχώτη, του Μικρού Πρίγκιπα, των αδελφών Καραμαζώφ, της Άννας Καρένινας, του Γιάννη Αγιάννη, του Leopold Bloom… και διασφαλίζεται η ενότητα και η συνέχεια του πνεύματος του ανθρώπου.
Αν δεν αγαπήσεις το διάβασμα, δεν μπορείς να αγαπήσεις τον εαυτό σου, γιατί το διάβασμα είναι ένας ασφαλής τρόπος για να τον ανακαλύπτεις και να τον δημιουργείς. Μπορώ να ισχυριστώ ότι ένα σημαντικό «συνεχές» στη ζωή μου είναι το διάβασμα, ότι ένα από τα αποστάγματα της ζωής μου είναι μια απλή κατάκτηση: Μια ζωή διάβασμα, μια ζωή ομορφιά…

Δευτέρα 4 Ιανουαρίου 2016


ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ ΕΝΟΣ ΝΕΟΥ ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ

arthra_moriaki_biologia


 Αφήστε με να σας πω μια ιστορία. 
Είναι η πρώτη μου χρονιά ως νέος καθηγητής θετικών επιστημών στο λύκειο και είμαι τόσο πρόθυμος. Είμαι τόσο ενθουσιασμένος, που βάζω όλο μου τον εαυτό στα σχέδια μου για το μάθημα. Αλλά σιγά σιγά αρχίζω να συνειδητοποιώ την πικρή πραγματικότητα, ότι οι μαθητές μου ίσως να μην μαθαίνουν τίποτα. 
Μια μέρα συνέβη το εξής: Μόλις είχα αναθέσει στην τάξη μου να διαβάσει ένα κεφάλαιο του βιβλίου σχετικά με το αγαπημένο μου θέμα στη βιολογία: οι ιοί και πως αυτοί επιτίθενται. Και έτσι είμαι τόσο ενθουσιασμένος που θα το συζητήσω μαζί τους, εισέρχομαι στη τάξη και ρωτώ, “Θα μπορούσε κάποιος σας παρακαλώ να εξηγήσει τα σημαντικότερα σημεία και γιατί είναι τόσο ωραία;” Επικρατεί σιωπή. Εν τέλει, μια  μαθήτριά μου, με κοιτάζει στα μάτια, και μου λέει: “Η ανάγνωσή του ήταν χάλια”. Και στη συνέχεια το ξεκαθάρισε λέγοντας: “Ξέρετε πως δεν εννοώ ότι είναι χάλια αλλά ότι δεν κατάλαβα ούτε λέξη. Είναι βαρετό. Ποιος νοιάζεται! Είναι χάλια.” 
Αυτά τα συμπονετικά χαμόγελα απλωμένα σε όλο το δωμάτιο τώρα, και συνειδητοποιώ ότι όλοι οι υπόλοιποι μαθητές μου βρίσκονται στην ίδια κατάσταση, ότι ίσως πήραν σημειώσεις ή απομνημόνευσαν ορισμούς από το βιβλίο, αλλά κανείς από αυτούς δεν κατάλαβε πραγματικά τις βασικές ιδέες. Ούτε ένας από αυτούς δεν μπορεί να μου πει γιατί αυτό το πράγμα είναι τόσο φανταστικό γιατί είναι τόσο σημαντικό. Είμαι εντελώς ανίδεος. Δεν έχω καμία ιδέα τι να κάνω μετά. 
Έτσι, το μόνο πράγμα που μπορώ να σκεφτώ είναι ας πούμε, “Ακούστε. Επιτρέψτε μου να σας πω μια ιστορία. Οι κύριοι χαρακτήρες στην ιστορία είναι τα βακτήρια και οι ιοί. Αυτοί οι τύποι ανατινάχτηκαν μια-δυο εκατομμύρια φορές. Τα πραγματικά βακτήρια και οι ιοί είναι τόσο μικροσκοπικοί οργανισμοί που δεν τους βλέπουμε χωρίς μικροσκόπιο, και εσείς μπορεί να γνωρίζετε, βακτήρια και ιούς επειδή και τα δύο μας αρρωσταίνουν. Αλλά αυτό που πολλοί άνθρωποι δεν ξέρουν είναι ότι οι ιοί μπορούν να κάνουν τα βακτήρια επίσης ν’ αρρωστήσουν”. 
Τώρα, η ιστορία που αρχίζω ν’ αναφέρω στα παιδιά μου, ξεκινά σαν μια ιστορία τρόμου. Μια φορά κι έναν καιρό, υπήρξε αυτό το μικρό ευτυχισμένο βακτήριο. Μην δεθείτε πολύ με αυτό. Ίσως αυτό περιφέρεται μέσα στο στομάχι σας ή σε μερικά χαλασμένα τρόφιμα κάπου, και ξαφνικά αρχίζει να μην αισθάνεται τόσο καλά. Ίσως έφαγε κάτι κακό για μεσημεριανό γεύμα, και τότε τα πράγματα γίνονται πραγματικά φρικτά, καθώς το δέρμα του σκίζεται, και βλέπει έναν ιό να βγαίνει από μέσα του. 
Και στη συνέχεια γίνεται φρικτό όταν ανοίγει ξαφνικά και μια στρατιά από ιούς ξεχύνονται από το εσωτερικό του. Αν–Ωχ είναι σωστό! — Εάν βλέπετε αυτό, και είστε ένα βακτήριο, Αυτό είναι σαν το χειρότερο εφιάλτη σας. Αλλά εάν είστε ένας ιός και το δείτε αυτό, σταυρώνετε τα μικρά ποδαράκια σας και σκέφτεστε, «Είμαστε οι καλύτεροι.» Επειδή χρειάστηκε πολλή επιδέξια δουλειά να μολυνθεί αυτό το βακτήριο. Ιδού τι έπρεπε να συμβεί. Ένας ιός συνδέθηκε επάνω σε ένα βακτήριο και εισήγαγε κρυφά το DNA του μέσα σε αυτό. Το επόμενο βήμα είναι, ότι το ιϊκό DNA έφτιαξε υλικά που τεμάχισαν το DNA του βακτηρίου. Και τώρα που ξεφορτωθήκαμε το βακτηριακό DNA, το ιϊκό DNA παίρνει τον έλεγχο του κυττάρου και του λέει να αρχίσει να φτιάχνει περισσότερους ιούς. 
Διότι, βλέπετε, το DNA είναι σαν ένα προσχέδιο που λέει στα ζωντανά πράγματα τι να φτιάξουν. Έτσι, αυτό είναι σαν να πηγαίνεις σε ένα εργοστάσιο αυτοκινήτων και να αντικαθιστάς τα προσχέδια, με προσχέδια για ρομπότ δολοφόνους. Οι εργάτες θα συνέχιζαν να έρχονται την επόμενη μέρα και να κάνουν τις δουλειές τους, αλλά ακολουθώντας διαφορετικές οδηγίες. Έτσι αντικαθιστώντας το βακτηριακό DNA με ιϊκό DNA μετατρέπει τα βακτήρια σε ένα εργοστάσιο παραγωγής ιών– δηλαδή, έως ότου γεμίσει τόσο πολύ με ιούς που θα εκραγεί. Αλλά αυτός δεν είναι ο μόνος τρόπος που οι ιοί μολύνουν τα βακτήρια. Μερικά είναι πολύ πιο επιδέξια. Όταν ένας μυστικός πράκτορας ιός μολύνει ένα βακτήριο, κάνουν λίγη κατασκοπεία. Εδώ, αυτός ο μεταμφιεσμένος, μυστικός πράκτορας βάζει σιγά σιγά το DNA του μέσα στο βακτηριακό κύτταρο, αλλά εδώ είναι παγίδα: δεν κάνει τίποτα επιβλαβές–όχι από την αρχή. Αντ ‘ αυτού, γλιστρά σιωπηλά στο DNA των βακτηρίων, και μένει εκεί ακριβώς σαν ένα κοιμώμενο κύτταρο τρομοκράτη, περιμένοντας οδηγίες. Και αυτό που είναι ενδιαφέρον είναι πως όποτε αυτό το βακτήριο αποκτήσει μωρά, τα μωρά έχουν επίσης το ιϊκό DNA μέσα τους. 
Έτσι τώρα έχουμε μια ολόκληρη εκτεταμένη οικογένεια από βακτήρια, γεμάτη με κοιμώμενα κύτταρα ιών. Όπου ζουν ευτυχισμένοι όλοι μαζί μέχρις ότου να έρθει ένα σινιάλο και–Μπαμ! –όλο το DNΑ πετάγεται έξω. Παίρνει τον έλεγχο αυτών των κυττάρων, τους μετατρέπει σε εργοστάσια που φτιάχνουν ιούς, και όλα εκρήγνυνται, μια τεράστια, εκτεταμένη οικογένεια από βακτήρια, όπου όλοι πεθαίνουν με ιούς που ξεχύνονται έξω από τα σωθικά τους, οι ιοί καταλαμβάνουν το βακτήριο. Έτσι τώρα μπορείτε να καταλάβετε πώς οι ιοί μπορούν να επιτεθούν σε κύτταρα. Υπάρχουν δύο τρόποι: στα αριστερά είναι αυτό που λέμε ο λυτικός κύκλος, όπου οι ιοί μπαίνουν κατευθείαν μέσα και καταλαμβάνουν τα κύτταρα. Δεξιά είναι ο λυσιγονικός κύκλος που χρησιμοποιεί ιούς ως μυστικούς πράκτορες. Έτσι αυτά τα πράγματα δεν είναι τόσο δύσκολα, σωστά; Και τώρα όλοι σας τα καταλαβαίνετε. Αλλά αν έχετε αποφοιτήσει από το λύκειο, μπορώ σχεδόν να εγγυηθώ ότι έχετε ξαναδεί αυτή την πληροφορία. Αλλά σίγουρα παρουσιάστηκε μ’ ένα τρόπο που δεν είχε μείνει ακριβώς στο μυαλό σας. 
Έτσι, όταν οι μαθητές μου το πρωτομάθαιναν αυτό, γιατί το μίσησαν τόσο πολύ; Λοιπόν, υπήρξαν ένα-δύο λόγοι. Πρώτα απ ‘ όλα, μπορώ να σας εγγυηθώ ότι τα βιβλία τους δεν είχαν ιούς μυστικούς πράκτορες, και δεν είχαν ιστορίες τρόμου. Ξέρετε, στην επικοινωνία της επιστήμης υπάρχει αυτή η εμμονή με τη σοβαρότητα. Αυτό με σκοτώνει. Δεν αστειεύομαι. Δούλευα για έναν εκπαιδευτικό εκδότη, και ως συγγραφέα, μου έλεγαν πάντοτε να μην χρησιμοποιώ ιστορίες ή διασκεδαστική, ευχάριστη γλώσσα, γιατί τότε δεν θα μπορούσε να θεωρηθεί η δουλειά μου ως “σοβαρή” και “επιστημονική”. Σωστά; Θέλω να πω, επειδή Θεός φυλάξοι κάποιος μπορεί να διασκεδάσει μαθαίνοντας την επιστήμη. Έτσι, έχουμε αυτό το πεδίο της επιστήμης που είναι όλα σχετικά με την γλίτσα, και τις αλλαγές χρωμάτων. Κοιτάξτε τώρα. Και στη συνέχεια έχουμε, φυσικά, όπως κάθε καλός επιστήμονας πρέπει να έχει, εκρήξεις! 
Αλλά εάν ένα βιβλίο φαίνεται πάρα πολύ διασκεδαστικό, είναι κάπως αντιεπιστημονικό. Τώρα ένα άλλο πρόβλημα ήταν ότι η γλώσσα στο βιβλίο τους ήταν πραγματικά ακατανόητη. Αν θέλουμε να συνοψίσουμε την ιστορία που σας είπα προηγουμένως, θα μπορούσαμε ν’ αρχίσουμε λέγοντας κάτι σαν, “Αυτοί οι ιοί κάνουν αντίγραφα του εαυτού τους βάζοντας το DNA τους μέσα σε ένα άλλο βακτήριο.” Ο τρόπος με τον οποίο εμφανιζόταν στο βιβλίο, έμοιαζε κάπως έτσι: “Η αναπαραγωγή βακτηριοφάγων ενεργοποιείται μέσω της εισαγωγής του ιογενούς νουκλεϊκού οξέος μέσα σε ένα άλλο βακτήριο.” Αυτό είναι φοβερό, τέλειο για δεκατριάχρονα παιδιά. 
Αλλά εδώ είναι το θέμα. Υπάρχουν πάρα πολλοί άνθρωποι στην επιστημονική εκπαίδευση που θα έβλεπαν το θέμα και θα έλεγαν πως δεν υπάρχει άλλος τρόπος με τον οποίο θα μπορούσαμε να το αποδώσουμε σε μαθητές, επειδή περιέχει κάποια γλώσσα που δεν είναι απολύτως ακριβής. Για παράδειγμα, σας είπα ότι οι ιοί έχουν DNA. Λοιπόν, ένα πολύ μικρό μέρος από αυτά δεν έχει. Έχουν κάτι που ονομάζεται RNA αντ’ αυτού. Έτσι ένας επαγγελματίας επιστημονικός συγγραφέας θα το κύκλωνε και θα έλεγε, “Αυτό πρέπει να φύγει. Πρέπει να το αλλάξουμε σε κάτι πιο εξειδικευμένο.” Και μετά, μια ομάδα επαγγελματιών επιστημονικών συντακτών θα επανεξέταζε αυτή την πραγματικά απλή εξήγηση, θα έβρισκε λάθη σε σχεδόν όλες τις λέξεις που χρησιμοποίησα, και θα έπρεπε να αλλάξει τα πάντα τα οποία δεν θα ήταν αρκετά σοβαρά, και θα έπρεπε να αλλάξει τα πάντα που δεν θα ήταν 100% τέλεια. Τότε θα ήταν ακριβές, αλλά θα ήταν εντελώς αδύνατο να το καταλάβουμε. Αυτό είναι τρομακτικό. Ξέρετε, συζητάω για αυτή την ιδέα του να λες μια ιστορία, και είναι σαν η επικοινωνία της επιστήμης να έχει αναλάβει αυτή την ιδέα, αυτού που εγώ αποκαλώ την τυραννία της ακρίβειας, όπου δεν μπορείτε να πείτε απλά μια ιστορία. 
Είναι σαν η επιστήμη να έχει γίνει αυτός ο φρικτός αφηγητής που όλοι γνωρίζουμε, που μας δίνει όλες τις λεπτομέρειες για τις οποίες κανείς δε νοιάζεται, πού είναι σαν να λέτε, “Ω, συνάντησα τη φίλη μου για μεσημεριανό γεύμα τις προάλλες, και φορούσε αυτά τα άσχημα τζιν. Θέλω να πω, δεν ήταν πραγματικά τζιν, ήταν περισσότερο ένα είδος κολάν αλλά, μάλλον υποθέτω ότι είναι πραγματικά ένα είδος περισσότερο προς το κολάν με τη μορφή τζιν, αλλά νομίζω -” και λέτε,”Ω Θεέ μου. Ποιο είναι το νόημα;” Ή ακόμη χειρότερα, η εκπαίδευση της επιστήμης να γίνεται όπως εκείνος ο τύπος που πάντα λέει, “Στην πραγματικότητα”. Σωστά; Θέλετε να είναι όπως, “Ω, μάγκα, έπρεπε να σηκωθούμε στη μέση της νύχτας και να οδηγήσουμε εκατό μίλια σε απόλυτο σκοτάδι.” Και αυτός ο τύπος να πει, “Στην πραγματικότητα, ήταν 87,3 μίλια” Και εσείς να του πείτε, “στην πραγματικότητα, σκάσε! Απλά προσπαθώ να πω μια ιστορία.” 
Επειδή η καλή αφήγηση μιας ιστορίας έχει να κάνει με συναισθηματική σύνδεση. Πρέπει να πείσουμε το κοινό μας ότι μιλάμε για σημαντικά θέματα. Αλλά εξίσου σημαντικό είναι να γνωρίζουμε ποιες λεπτομέρειες θα πρέπει να αφήσουμε έξω έτσι ώστε να βγαίνει και πάλι το κύριο νόημα. Θυμήθηκα αυτό που είπε ο αρχιτέκτονας Μιές βαν ντερ Ρόχε, και παραφράζω, όταν είπε πως μερικές φορές πρέπει να πείτε ψέματα για να πείτε την αλήθεια. Νομίζω ότι αυτό το συναίσθημα είναι ιδιαίτερα σχετικό στην επιστημονική εκπαίδευση. 
Τώρα, εν κατακλείδι είμαι συχνά τόσο απογοητευμένος όταν οι άνθρωποι πιστεύουν ότι υποστηρίζω μια υποβάθμιση της επιστήμης. Αυτό δεν είναι αλήθεια σε καμία περίπτωση. Αυτή τη στιγμή είμαι διδακτορικός φοιτητής στο ΜΙΤ, και καταλαβαίνω απόλυτα τη σημασία της λεπτομερούς, συγκεκριμένης επιστημονικής επικοινωνίας μεταξύ εμπειρογνωμόνων, αλλά όχι όταν προσπαθούμε να διδάξουμε δεκατριάχρονα παιδιά. Αν ένας νεαρός μαθητής πιστεύει ότι όλοι οι ιοί έχουν DNA, αυτό δεν πρόκειται να καταστρέψει τις πιθανότητες επιτυχίας του στην επιστήμη. Αλλά αν ένας νεαρός μαθητής δεν μπορεί να καταλάβει τίποτα στην επιστήμη και μαθαίνει να τη μισεί διότι ακούγεται έτσι, αυτό θα καταστρέψει τις πιθανότητες επιτυχίας. 
Αυτό πρέπει να σταματήσει, και εύχομαι η αλλαγή να μπορούσε να προέλθει από τα θεσμικά όργανα στην κορυφή, που διαιωνίζουν αυτά τα προβλήματα, και τους ικετεύω, τους εκλιπαρώ απλά να σταματήσουν. Αλλά νομίζω ότι αυτό είναι απίθανο. Έτσι είμαστε τόσο τυχεροί που έχουμε πόρους όπως το Διαδίκτυο, όπου μπορούμε να παρακάμψουμε αυτά τα θεσμικά όργανα από κάτω προς τα πάνω. 
Υπάρχει ένας αυξανόμενος αριθμός διαδικτυακών πηγών που είναι αφιερωμένες στο να εξηγούν την επιστήμη με απλούς, κατανοητούς τρόπους. Ονειρεύομαι μια ιστοσελίδα σαν τη Βικιπαίδεια που θα μπορούσε να εξηγήσει κάθε επιστημονική αντίληψη που μπορείτε να σκεφτείτε σε απλή γλώσσα που θα την κατανοούσε ένας μέσος μαθητής. Και εγώ περνώ τον περισσότερο ελεύθερο χρόνο μου φτιάχνοντας αυτά τα επιστημονικά βίντεο τα οποία ανεβάζω στο YouTube. Εξηγώ την χημική ισορροπία χρησιμοποιώντας αναλογίες σε άβολους σχολικούς χορούς, και μιλάω για κυψέλες καύσιμου με ιστορίες για αγόρια και κορίτσια σε μια θερινή κατασκήνωση. 
Η ανάδραση που λαμβάνω είναι μερικές φορές ανορθόγραφη και συχνά είναι γραμμένη σε LOLcats, αλλά παρόλα αυτά είναι γεμάτη με τόση εκτίμηση κι ευγνωμοσύνη που ξέρω ότι αυτός είναι ο σωστός τρόπος με τον οποίο θα πρέπει να επικοινωνούμε την επιστήμη. Υπάρχουν ακόμα τόσα πολλά να γίνουν, όμως, και εάν είστε αναμειγμένοι με την επιστήμη με οποιονδήποτε τρόπο σας παρακινώ να με ακολουθήσετε.
Πάρτε μια φωτογραφική μηχανή, αρχίστε να γράφετε ένα μπλογκ, οτιδήποτε, αλλά αφήστε έξω τη σοβαρότητα, αφήστε έξω την ορολογία. Κάντε με να γελάσω.Κάντε με να νοιαστώ Αφήστε έξω αυτές τις ενοχλητικές λεπτομέρειες για τις οποίες κανείς δεν νοιάζεται και απλά φτάστε στο νόημα. 
Πώς θα πρέπει να ξεκινήσετε; 
Γιατί δεν λέτε, “Ακούστε, επιτρέψτε μου να σας πω μια ιστορία”; 
Ευχαριστώ. 

http://www.ted.com



Παρασκευή 1 Ιανουαρίου 2016

“Βάλατε καλούς βαθμούς ή τα κάψατε τα καημένα τα παιδιά;”

daskalos

Χθες το απόγευμα πήγα στη Δημοτική Βιβλιοθήκη της γειτονιάς μου, όπου προσπαθώ εδώ και δύο μήνες να συντονίσω -εθελοντικά- μια Λέσχη Ανάγνωσης Μαθηματικής Λογοτεχνίας για μαθητές Γυμνασίου. Περιμένοντας τα παιδιά, βρέθηκα να συζητώ με τη νεαρή υπάλληλο της Βιβλιοθήκης. 
“Τι κάνετε;”, με ρώτησε με ευγένεια στα όρια της λονδρέζικης τυπικότητας. 
“Καλά, ευχαριστώ”, απάντησα. “Λίγο κουρασμένη είμαι, γιατί μέχρι τις τρεις ήμουν στο σχολείο. Δώσαμε βαθμούς σήμερα.” Τι το ‘θελα; Είναι να ξανοίγεσαι σε ανθρώπους που σε ρωτούν τι κάνεις μόνο και μόνο επειδή το απαιτεί το πρωτόκολλο!; 
Βάλατε καλούς βαθμούς ή τα κάψατε τα καημένα τα παιδιά;”, με ρώτησε και η μέχρι τότε προσποιητή της ευγένεια εξανεμίστηκε με μιας. 
Δεν έχω κάτι με τη συγκεκριμένη υπάλληλο, αλλά τις λίγες φορές που την είχα στο παρελθόν συναντήσει διαισθάνθηκα αυτήν την – ας την πω – καχυποψία των πολλών απέναντι στους εκπαιδευτικούς και δη στους μαθηματικούς. 
“Τους βαθμούς δεν τους βάζω εγώ. Τους βαθμούς τους παίρνουν τα παιδιά.”, απάντησα πικαρισμένη. 
ΟΤΑΝ ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ ΠΙΕΖΟΥΝ ΓΙΑ ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ 
Η αλήθεια είναι πως δεν το ξεπερνώ εύκολα αυτό το συναίσθημα. Κάθε φορά που εισπράττω κατάμουτρα τη δυσπιστία της κοινής γνώμης για την – ας την πω – επαγγελματική μου ηθική, νιώθω την ανάγκη να δώσω εξηγήσεις. Εξήγησα με ποιον τρόπο υπολογίζω το βαθμό. Πόσο με δυσκολεύει η διαδικασία… Πόσο αντίθετη είμαι στο συγκεκριμένο τρόπο αξιολόγησης. Με λοξοκοίταζε με ένα βλέμμα που υπέκρυπτε μια δόση αμφισβήτησης. Τότε αποφάσισα να παίξω το δυνατό μου χαρτί. 
“Για σκέψου, σε παρακαλώ, τι προφορικό βαθμό έχω βάλει εγώ σε ένα παιδί που έβγαλε στα τέσσερα τεστ που έγραψε μέσο όρο, ας πούμε, 8 και στον έλεγχο έχει 14;”. 
Την αιφνιδίασα. Περίμενα λίγο κι όταν βεβαιώθηκα πως δεν μπορεί να το υπολογίσει, είπα: 14 επί 2 μείον 8 κάνει 20! Ε ναι, στα προφορικά έβαλα 20! Πόσο παραπάνω να βάλω;” Φάνηκε να μπερδεύεται, αλλά δεν τα έβαλε κάτω. 
“Κι εμένα ο γιος μου πάει φέτος στην πρώτη Δημοτικού”, μου είπε. 
“Κάνουν προσθαφαιρέσεις, τώρα, ξέρετε. Χθες είχε κάτι περίεργα μαγικά κουτάκια, που έπρεπε να βγάζουν δέκα στο έτσι και στο έτσι…”, είπε δείχνοντας οριζοντίως και καθέτως.
“Μαγικά τετράγωνα;”, ρώτησα. 
“Μαγικά κουτάκια τα λέει η δασκάλα μας”, επέμενε. 
Κι ύστερα, θέλοντας να κάνει τη ρεβάνς μου είπε: “Μέχρι να καταλάβω τι έπρεπε να κάνω… Τα πήρα και είπα στο γιο μου να παίξει μέχρι να τα συμπληρώσω. Ύστερα του είπα να τα αντιγράψει. Δεν μπορούσα να του εξηγήσω τι να κάνει… Να πας αύριο στην κυρία σου και να της πεις ότι είναι πολύ δύσκολα! Ακούς εκεί, τόσο μικρά παιδιά, τι τους έβαλε!”. 
“Αχ, πόσο λάθος! Δεν πρέπει…. Κανονικά οι νέοι γονείς θα πρέπει να παρακολουθούν ένα τρίμηνο σεμινάριο, πριν στείλουν τα παιδιά τους στο σχολείο.” 
“Ναι, και οι εκπαιδευτικοί όμως πρέπει να κάνουν συνέχεια σεμινάρια”. Είχε αγριέψει. Το έβλεπα στα μάτια της. 
“Δεν μπορώ να βλέπω καθηγητές … καθηγητές κοντά στη σύνταξη να κάνουν μάθημα με μεθόδους που έχουν ξεπεραστεί!”. Όσο πήγαινε θύμωνε περισσότερο. 
“Κάποιοι κάνουν σήμερα μάθημα με τον ίδιο τρόπο που έκαναν όταν ήμουν εγώ μαθήτρια..,”, συνέχισε. 
“Πότε τέλειωσες το σχολείο;”, ρώτησα για αντιπερισπασμό. Ήθελα να κερδίσω λίγο χρόνο. 
“Το 1998. Είμαι 35 χρονών”. 
Με έβγαλε από τον κόπο να κάνω τις προσθαφαιρέσεις. Πήρα βαθιές ανάσες, προσπαθώντας να κρατήσω τη συζήτηση στο επίπεδο που επιβάλλει ο κοινωνικός μου ρόλος. “Ξέρεις γιατί είναι κακό να ετοιμάζεις εσύ τα μαθήματα του γιού σου;”, επέμενα, “Επειδή του περνάς υποσυνείδητα τη δική σου άποψη για τη δυσκολία των μαθηματικών. Κάτι που δεν μπορεί να λύσει η μαμά του, είναι πολύ δύσκολο! Άρα θα πιστεύει ότι δεν μπορεί να το λύσει κι αυτός. Από την άλλη πλευρά, ασκώντας κριτική στο έργο της δασκάλας τον καθιστάς καχύποπτο απέναντί της κι αυτό είναι σε βάρος του παιδιού. Χάνεται η εμπιστοσύνη που πρέπει να έχει στο πρόσωπο της δασκάλας του…” 
Είχα πάρει φόρα. Με άκουγε εκφράζοντας τις αντιρρήσεις της. Εγώ συνέχιζα. Της είπα πως από την έκφραση των μαθητών μου αντιλαμβάνομαι τις απόψεις των γονιών τους για τους εκπαιδευτικούς και για το σχολείο. Οι γονείς που ασκούν αρνητική κριτική στη δουλειά μας προϊδεάζουν τα παιδιά τους κι έρχονται αυτά στο σχολείο και νιώθουν τον καθηγητή απέναντι κι αυτό δυσκολεύει την κατάσταση,  χαλάει το κλίμα εμπιστοσύνης που είναι απαραίτητο, για μια αποτελεσματική διαδικασία μάθησης. Όταν το παιδί αρνείται a priori την καλή πρόθεση του δασκάλου, δεν κερδίζει τα λίγα ή τα πολλά που μπορεί να κερδίσει από τη συμμετοχή του στο μάθημα. Η μάθηση δεν είναι υπόθεση του ενός. Και σίγουρα όχι του δασκάλου. Είναι συλλογική δουλειά, συμμετοχική. Ο μαθητής παίζει το ρόλο του. Οι γονείς το δικό τους. Κι άλλα πολλά είπα. Έκανα και μια αναφορά στον Vygotsky. Επικαλέστηκα την αυθεντία, να μη φανεί πως δεν επιμορφώνομαι. Στο τέλος παραδέχτηκε πως και η δασκάλα του γιού της της είπε να μην κάνει τα μαθήματα του παιδιού, να το αφήνει να κάνει ό,τι μπορεί μόνο του. Αυτό το λέω κι εγώ στους γονείς. Σε εκείνους τους γονείς που πιστεύουν ότι το παιδί τους έρχεται στο σχολείο για να δείξει στον δάσκαλο ότι ξέρει. Έρχεται για να δείξει και στους συμμαθητές του ότι ξέρει. Κι έτσι σιγά σιγά αυτό το παιδί πιστεύει ότι πρέπει να ξέρει τα πάντα και να δείχνει σε όλους ότι ξέρει τα πάντα και, συνηθίζοντας με τον καιρό το ρόλο αυτόν, δεν ανέχεται να το αμφισβητήσει κανείς, ούτε να το διορθώσει κανείς… 
Και μέρα με τη μέρα χάνει την ιδιότητα του μαθητή, παύει να είναι το παιδί που μαθαίνει, που διερευνά, που αμφισβητεί, που αναθεωρεί και προοδεύει. Γίνεται το παιδί που αγανακτεί. Το παιδί που δεν μπορεί να αποδεχτεί και να διαχειριστεί την άγνοιά του και υποφέρει, καθώς δεν ξέρει πού πατά και πού πηγαίνει… 
Γι’ αυτό, αν θέλετε να βοηθήσετε, αγαπητοί γονείς αφήστε το παιδί σας να είναι μαθητής!



xenesglosses