" Επάνω σ' ένα ακοίμητο αερόστατο
ατενίζουμε το καθάριο χρώμα τ' ουρανού,
τις ανθισμένες κοιλάδες του μυαλού,
την ανεξίτηλη θαλασσινή δροσιά,
τους ορεινούς στυλοβάτες της απεραντοσύνης...
Οι ψυχές μας γίνονται συνοδοιπόροι..."

Σας καλωσορίζω στο ιστολόγιό μου ελπίζοντας να κάνουμε πολλά ταξίδια - ονειρικά και μακρινά - στο χώρο του πνεύματος, της τέχνης και της δημιουργίας...

Σάββατο 14 Νοεμβρίου 2015


Γονείς: γίνετε εσείς, το παράδειγμα που 

θέλετε να ακολουθήσουν τα παιδιά σας



Αν κάναμε μία έρευνα σε γονείς και ρωτούσαμε τι είναι η γονεϊκότητα, είμαστε βέβαιοι ότι θα παίρναμε ποικίλες απαντήσεις. Και αυτό είναι φυσικό γιατί, κάθε γονέας μεταφέρει τις δικές του εμπειρίες και αξίες που προσπαθεί να μεταδώσει στα  του. Το σίγουρο όμως, είναι ότι η γονεϊκότητα δεν ξεκινάει από τη στιγμή της γέννησης του παιδιού, αλλά αρκετά πιο πριν, από τη στιγμή της συνειδητοποίησης της απόφασης να γίνει κάποιος γονιός. Εκείνη τη στιγμή, αφήνει πίσω έναν ρόλο που ήξερε μέχρι τώρα και εισέρχεται στον κόσμο του γονιού, με την ευθύνη να “δημιουργήσει” έναν καινούριο άνθρωπο που θα φέρει στον κόσμο.
Σε όλο αυτό το διάστημα, περίπου 30 χρόνια υπολογίζουν οι έρευνες, οι γονείς προσπαθούν να μεταδώσουν αξίες τους στα παιδιά τους, όπως η ενσυναίσθηση, η ακεραιότητα, η τιμιότητα, ο σεβασμός και άλλες παρόμοιες που θα οδηγήσουν τα παιδιά να γίνουν καλοί πολίτες, συνάνθρωποι και πολίτες αυτού του κόσμου.
Όποιος έχει βρεθεί ανάμεσα σε παιδιά, ειδικά μικρής ηλικίας, θα ξέρει καλά ότι τα παιδιά μπορούν να μιμηθούν πολύ καλά τους γονείς τους. Μάλιστα, χαριτολογώντας τα αποκαλούμε σφουγγάρια στην προσπάθειά τους να περιγράψουν την εκπληκτική ικανότητά τους να απορροφούν και να συγκρατούν τις πληροφορίες αυτού του κόσμου. Επομένως γνωρίζοντας αυτό, πώς μπορούν οι γονείς να αποτελέσουν το καλύτερο παράδειγμα για τα παιδιά τους;
Ένα από τα πρώτα πράγματα που χρειάζεται να γνωρίζουν οι γονείς, είναι ότι κανείς δεν έχει γεννηθεί γονιός, κανείς δεν θα είναι τέλειος γονιός (τουλάχιστον όπως το φαντάζονται σαν υψηλή προσδοκία) και δεν χρειάζεται να παλεύει με τον εαυτό του για να το αποδείξει. Λάθη θα γίνουν, εντάσεις θα υπάρξουν και προβλήματα θα παρουσιαστούν. Το σημαντικό βρίσκεται στη διάθεση του γονιού να προσπαθεί για το καλύτερο, να αγαπάει και να προστατεύει τα παιδιά του και αυτό είναι κάτι που θα τον κάνει τέλειο στα μάτια του δικού του παιδιού.
Η ευαισθησία του παιδιού δεν είναι μόνο στο δικό σας χέρι. Από τη στιγμή που είναι ενός μηνός και θέλουν να γνωρίσουν τον κόσμο, τα παιδιά κινούνται μακριά από εσάς, έτσι εκτίθενται σε πολλά πράγματα. Την ίδια στιγμή μερικά βασικά συστατικά μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά ώστε να υιοθετήσουν τις αξίες των γονιών τους. Αυτό κυρίως θα εξαρτηθεί από το αν ένα παιδί αισθάνεται τη γονική ζεστασιά και φροντίδα, θεωρώντας τον εαυτό του αντίστοιχο με τους γονείς του και πιστεύοντας ότι εκείνοι είναι οι ασφαλείς οδηγοί του κόσμου του.
Οπότε, πώς μπορείτε να μεταδώσετε τις αξίες σας; Μέσα από το παράδειγμά μας, φυσικά, αλλά εδώ είναι το σημαντικό, να εξηγείτε γιατί κάνετε αυτό που κάνετε.
Δεν έχουν τόσο σημασία τα μεγάλα πράγματα, όσο τα μικρά στην καθημερινότητα της οικογένειας. Το παράδειγμα που θέλουν να περάσουν οι γονείς και οι αξίες που θέλουν να μεταδώσουν προέρχεται από χίλια μικρότερα μικροπράγματα, που οι γονείς νομίζουν ότι δεν είναι σημαντικά. Η μορφή του μηνύματος είναι που παίζει μεγάλο ρόλο στη διαπαιδαγώγηση των παιδιών. H ισχυρότερη δύναμη που επηρεάζει τις ανθρώπινες σχέσεις, είναι οι προσδοκίες. Με λόγια και με κινήσεις, δίνετε το μήνυμα αυτού που περιμένετε. Τα παιδιά, εσωτερικεύουν τις προσδοκίες των μεγάλων, τις κάνουν δικές τους. Το μήνυμα σας, χρειάζεται να αλλάζει ώστε να αντικατοπτρίζει την ηλικία και την κατανόηση του παιδιού. Η διδασκαλία επικεντρώνεται στη δημιουργία αξιών όταν είναι μικρά και στη διαμόρφωση της ταυτότητας όταν είναι έφηβοι. Έτσι για παράδειγμα, αν θέλετε να τονίσετε στα μικρά παιδιά την αξία της επίσκεψης σε ένα ηλικιωμένο μοναχικό συγγενή, μπορείτε να τους ρωτήσετε πώς θα ένιωθαν αν εκείνα δεν τα επισκεπτόταν κανείς.
Με άλλα λόγια, δεν μπορείτε να καθίσετε το παιδί σας κάτω στην ηλικία των 15 ετών και να του πείτε ότι ήρθε η ώρα να μιλήσετε για τις αξίες και τη φιλία. Εκείνη η αναπτυξιακή φάση, αφορά σε μεγαλύτερα θέματα, τα οποία θα είναι πολύ πιο εύκολο να διαχειριστεί, αν έχετε δημιουργήσει σε αυτά παρόμοιες κρίσιμες αξίες στα προηγούμενα χρόνια που αποτελούσατε το καλό παράδειγμα για αυτά.
Εδώ είναι ένα ενδεικτικό παράδειγμα: Λέτε, “έκανα αυτή τη δέσμευση να πάω στη συνάντηση, αλλά είμαι πολύ κουρασμένος και δεν θέλω να πάω. Έτσι, αυτή είναι μια πραγματική σκληρή επιλογή για μένα… , αλλά η δέσμευση είναι πραγματικά σημαντικό για μένα” και ούτω καθεξής. Τα παιδιά ακούνε τη διαδικασία σας. Ναι, μπορεί να αισθάνονται περίεργα να εκφράσουν με λόγια κάθε επανάληψη της λήψης αποφάσεων σας αλλά αυτό επιτρέπει σε εσάς να μεταδώσετε ένα μάθημα που δεν ακούγεται σαν μια διάλεξη.
Να θυμάστε, επίσης, ότι ο κόσμος είναι η τάξη σας. Τα μαθήματα μπορούν να προκύψουν από τις συγκρούσεις και τους χαρακτήρες σε βιβλία, παραμύθια που διαβάζετε ή ταινίες που βλέπετε μαζί τους ακόμα και παρατηρήσεις σχετικά με τους συμμαθητές του παιδιού σας.
Η στρατηγική της εξήγησης και δέσμευσης είναι η ουσία στην παραδειγματοποίηση, προάγοντας την στο επόμενο επίπεδο. Αυτό συμβαίνει γιατί απλά κάνοντας κάτι από μόνοι σας δεν δίνει πάντα το σωστό μήνυμα προς τα παιδιά σας. Θέλετε να τονίσετε την αξία της φιλανθρωπίας; Καλέστε το παιδί σας εθελοντικά μαζί σας. Εάν το παιδί σας είναι έφηβος για τους οποίους η σκέψη του να δει με τη μαμά ή τον μπαμπά είναι ένα απαγορευτικό, είναι κατανοητό. Αντανακλάστε τις δικές σας αξίες λέγοντας κάτι σαν αυτό: “Δεν έχει σημασία πόσο απασχολημένος είμαι, θα βρω πάντα χρόνο για αυτό γιατί αυτό έχει σημασία για μένα”. Ο έφηβος θα απομονωθεί γρήγορα αν αισθανθεί την κριτική.
Να είστε σε εγρήγορση, σε κάθε περίπτωση: Δίνοντας το καλό παράδειγμα δεν εγγυάται ότι τα παιδιά θα κάνουν ό, τι θέλουμε να κάνουν, αλλά λέγοντας στα παιδιά, “κάντο όπως σου λέω και όχι όπως το κάνω”, σα να τους κάνετε κήρυγμα, σίγουρα δεν θα λειτουργήσει. Τα παιδιά έχουν πολύ καλή αντίληψη στο να παρατηρούν την υποκρισία.
Το παράδειγμα, ουσιαστικά, που δίνετε στο παιδί σας, είστε εσείς οι ίδιοι. Με τη στάση σας και την υποστήριξη αυτής. Η συνέπεια που δίνετε στο μήνυμά σας, είναι το βασικότερο τμήμα, στη μετάδοση της αξίας που θέλετε να περάσετε. Αν το παιδί, σας δει να τηρείται και με τη σειρά σας, το παράδειγμα που του μεταδίδετε, θα το υιοθετήσει, προσθέτοντας ακόμα ένα λιθαράκι στη σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ σας.
Χαράλαμπος Πίσχος, Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπευτής


Παρασκευή 13 Νοεμβρίου 2015



Περί φιλίας...


Την τελευταία φορά που σε είδα ήταν την παραμονή εκείνης της μέρας του Μαίου... Δεν ειπώθηκαν πολλές λέξεις. Άλλωστε τι νοήμα θα είχαν εκείνη την ώρα; Μου αρκούσε που σε έβλεπα. Ήξερα πως με καταλάβαινες, γνώριζες από πολύ κοντά τα συναισθήματά μου.
Την επόμενη μέρα, ενώ εγώ βρισκόμουν σ΄εκείνο το "φωτεινό" δωμάτιο, εσύ ήσουν κάπου έξω... Μάλλον προσευχόσουν να μη χάσεις άλλον ένα δικό σου άνθρωπο. Η αλυσίδα της παρέας μας είχε υποστεί πολλούς κλυδωνισμούς, όμως ο πιο καταλυτικός ήταν το χαμογελαστό κορίτσι με το κίτρινο φόρεμα που μας εγκατέλειψε για να ταξιδέψει στη χώρα των αγγέλων. Μου λείπει πολύ. Μου λείπουν τα γέλια, τα όνειρα, οι εκδρομές, οι ατελείωτες συζητήσεις. 
Τώρα έχουμε απομείνει οι δυο μας. 'Ισως τώρα έχουμε ανάγκη η μία την άλλη πολύ περισσότερο. Δεν πρέπει να επιτρέψουμε στο χρόνο να μας απομακρύνει. 
Οι μεγάλες φιλίες είναι σαν τους μεγάλους έρωτες. Περνούν από πολλαπλά στάδια, δοκιμάζονται, πληγώνονται αλλά μπορούν να αναγεννηθούν ακόμη και μέσα από τις στάχτες τους.
Ευχαριστώ το Θεό που σε αντάμωσα!


Τετάρτη 11 Νοεμβρίου 2015


Ψυχολογικοί παράγοντες που οδηγούν 


την/τον έφηβο στη χρήση αλκοόλ

Νατάσσα Καραμολέγκου
MSc Αναπτυξιακή Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπεύτρια

Οι Ιάπωνες λένε το εξής εύστοχο ρητό: ‘πρώτα το άτομο παίρνει ένα ποτό, μετά το ποτό παίρνει ένα ποτό, και στο τέλος το ποτό παίρνει το άτομο’.
Όλοι γνωρίζουμε τις αρνητικές συνέπειες της μακροχρόνιας χρήσης του αλκοόλ στον ανθρώπινο οργανισμό. Ο όρος ‘αλκοολισμός’ χαρακτηρίζεται επίσημα και παγκόσμια ως νόσος και δυστυχώς παίρνει όλο και μεγαλύτερες κοινωνικές και ψυχολογικές διαστάσεις, καθώς φαίνεται πως όλο και περισσότερα άτομα εθίζονται στο αλκοόλ και δυσκολεύονται να απεξαρτηθούν.
Στη σύντομη παρουσίασή μου, θα αναλύσω τους παράγοντες που συχνά οδηγούν τους εφήβους στην κατανάλωση αλκοόλ και στους τρόπους έγκαιρης πρόληψης και ψυχολογικής αντιμετώπισής τους.
Στη χώρα μας, το 28.2% των εφήβων ηλικίας 14-18 ετών, καταναλώνουν αλκοόλ τουλάχιστον 1-2 φορές την εβδομάδα. Πιστεύουν επίσης ότι αυτή η συχνότητα κατανάλωσης θεωρείται ακίνδυνη, ενώ στις προτιμήσεις τους έρχονται πρώτα τα ‘βαριά’ ποτά, όπως βότκα, ουίσκι και τεκίλα και μετά ακολουθεί η μπύρα ή το κρασί, που παλιότερα αποτελούσε την πρώτη προτίμησή τους. Αυτό που οι έφηβοι θεωρούν ως το πιο επικίνδυνο από την υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ είναι τα τροχαία δυστυχήματα, η βίαιη συμπεριφορά και οι εγκληματικές ενέργειες, αλλά και οι σοβαρές επιπτώσεις στην υγεία.
Σημαντικό ρόλο στην κατανάλωση του αλκοόλ παίζει το πολιτισμικό πλαίσιο στο οποίο ζουν και επηρεάζονται οι νέοι. Στην Ελλάδα, οι έφηβοι καταναλώνουν συχνότερα οινοπνευματώδη ποτά, σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όμως δεν κάνουν υπερβολική ή επικίνδυνη χρήση αλκοόλ και δεν μεθούν.
Η Ελλάδα, παραδοσιακά, είναι μια χώρα που παράγει κρασί, οι τιμές στο αλκοόλ είναι προσιτές, και το χειρότερο, η πρόσβαση και αγορά στα οινοπνευματώδη είναι εύκολη για όλες τις ηλικίες. Ακόμη, η διαφήμιση στην τηλεόραση, στο σινεμά στα περιοδικά, στις γιγαντοαφίσες, στα σίριαλ, δίνει την ψευδαίσθηση ότι το αλκοόλ είναι μια γοητευτική και συνάμα ασφαλής επιλογή που συνδέεται με όμορφες και χαλαρωτικές στιγμές απόλαυσης. Το αλκοόλ είναι μια ισχυρή εξαρτησιογόνος ουσία, καθ’όλα νόμιμη- δυστυχώς - και φαίνεται πως η πολιτεία την τελευταία δεκαετία έχει αρχίσει να συνειδητοποιεί τον πραγματικό κίνδυνο και τις διαστάσεις που παίρνει το φαινόμενο του αλκοολισμού. Απαγορεύτηκε το κάπνισμα στους δημόσιους χώρους, οι διαφημίσεις για τα τσιγάρα σταμάτησαν, στα σίριαλ και στις ταινίες θα έχετε παρατηρήσει ότι κανείς από τους ηθοποιούς δεν καπνίζει, όμως συχνά πίνει. Με το αλκοόλ λοιπόν τι γίνεται;
Τα αγόρια, σε σχέση με τα κορίτσια, προηγούνται στην πρώτη κατανάλωση αλκοόλ. Γύρω στα 12 έτη, τα αγόρια δοκιμάζουν το πρώτο ποτήρι μπύρας ή κρασιού, και ένα χρόνο μετά, δοκιμάζουν πιο βαριά ποτά ενώ τα κορίτσια ξεκινούν περίπου ένα χρόνο μετά (στα 13 έτη), και στα 14.5 έτη τους δοκιμάζουν βαριά ποτά. Η πρώτη μέθη για τα αγόρια είναι στα 14.6 έτη, ενώ για τα κορίτσια στα 15 έτη.
Η κατανάλωση αλκοόλ στην εφηβεία συμβάλλει στη μετέπειτα ριψοκίνδυνη συμπεριφορά των νέων και στην παραβατικότητα. Μια πιθανή εξήγηση είναι ότι εγκεφαλικές περιοχές όπως ο προμετωπιαίος φλοιός, που παίζει σημαντικό ρόλο στη λήψη αποφάσεων, και που ακόμη αναπτύσσεται και ωριμάζει κατά την εφηβεία, είναι ιδιαίτερα ευαίσθητος στην κατανάλωση αλκοόλ. Φαίνεται ότι το αλκοόλ είναι πολύ τοξικό για το αναπτυσσόμενο νευρικό σύστημα.

Γιατί πίνουν οι έφηβοι;

Κοινωνικοί παράγοντες
  • Για να διασκεδάσουν
  • Για να χαλαρώσουν και να ενσωματωθούν ευκολότερα στην παρέα
  • Για να μιμηθούν τους ενήλικες
  • Από περιέργεια

Γενετικοί παράγοντες
  • Γιατί έχουν οικογενειακό ιστορικό αλκοολισμού

Ψυχολογικοί παράγοντες
  • Γιατί έχουν υποστεί κακοποίηση από το οικογενειακό τους περιβάλλον
  • Γιατί έχουν πολύ χαμηλή αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση
  • Γιατί έχουν βιώσει απόρριψη από την οικογένειά τους
  • Γιατί πάσχουν από μετατραυματικό στρες (PTSD) λόγω βίωσης σοβαρών τραυματικών γεγονότων

Κοινωνικοί παράγοντες
Ο πιο συχνός λόγος χρήσης αλκοόλ στην εφηβεία είναι η ‘φαντασίωση’ της ενηλικίωσης. Οι έφηβοι αντιδρούν, ανυπομονούν να μεγαλώσουν, να φύγουν από την επίβλεψη και των έλεγχο των γονιών τους, να νιώσουν μεγάλοι. Το ποτό, όπως και το τσιγάρο, αποτελεί για τους εφήβους ένδειξη ‘ενηλικίωσης’, αποδεικνύει ότι δεν είναι πια μικρά παιδάκια. Θέλουν να δείξουν και να νιώσουν μεγάλοι. Αυτή είναι συχνά και η αιτία που καταναλώνουν μεγαλύτερη ποσότητα αλκοόλ από αυτή που πραγματικά αντέχουν. Μπορεί να ζαλιστούν, παρόλα αυτά όμως συνεχίζουν να πίνουν γιατί μπορεί κάποιοι συνομήλικοι, συμβαίνει σχεδόν πάντα, να τους πουν ‘μωρά’ αν δείξουν ότι τους ζάλισε το αλκοόλ.
Για τους περισσότερους εφήβους, η χρήση αλκοόλ γοητεύει και απεικονίζει την περιέργειά τους για την ενήλικη ζωή και συμπεριφορά. Ας μην ξεχνάμε ότι οι νέοι ζουν σε μια εξαρτημένη από ουσίες κοινωνία. Το αλκοόλ, το κάπνισμα, η καφεΐνη, να μην μιλήσω για βαρύτερες εξαρτήσεις, αποτελούν παράδειγμα μίμησης για τους εφήβους. Βλέπουν εμάς τους ενήλικες να πίνουμε ένα δυνατό καφέ το πρωί για να ξυπνήσουμε, να ανάβουμε τσιγάρο για να αντιμετωπίσουμε μια δύσκολη κατάσταση, να πίνουμε ένα ποτό για να ηρεμίσουμε και να χαλαρώσουμε. Γιατί λοιπόν όχι και αυτοί;
Είναι γεγονός ότι το αλκοόλ, όταν καταναλώνεται σε μικρές ποσότητες, μειώνει το άγχος και τις αναστολές, χαλαρώνει, δημιουργεί ευδιαθεσία και διευκολύνει τις συναναστροφές. Έφηβοι που αισθάνονται συστολή, που έχουν αρνητική εικόνα για τον εαυτό τους, που νιώθουν άβολα με τις αλλαγές στο σώμα τους, χρειάζονται μια ‘στήριξη’ όταν βρίσκονται σε παρέες συνομηλίκων. Για να χαλαρώσουν και να γίνουν αποδεκτοί από την παρέα, θα δοκιμάσουν το αλκοόλ. Συχνά όμως το μέτρο χάνεται.

Γενετικοί παράγοντες
Ένας από τους πιο σημαντικούς παράγοντες κατανάλωσης αλκοόλ στους εφήβους, είναι το οικογενειακό ιστορικό αλκοολισμού. Μελέτες σε όλο τον κόσμο, εστιάζουν στη δομή της οικογένειας και στην κληρονομική προδιάθεση του αλκοολισμού από τη μια γενιά στην επόμενη. Παιδιά αλκοολικών γονέων έχουν 4 φορές περισσότερο πιθανότητα, σε σχέση με άλλα παιδιά, να γίνουν και τα ίδια αλκοολικά. Σ’αυτό το συμπέρασμα δεν συνηγορεί μόνο το γονεικό πρότυπο μίμησης, αλλά και ο ρόλος των γονιδίων που έχουν κληρονομήσει από τους γονείς τους. Φαίνεται πως παιδιά αλκοολικών, κληρονομούν την ικανότητα του σώματος να παράγει ένα ένζυμο του ήπατος που βοηθάει στο μεταβολισμό του αλκοόλ. Υψηλό ποσοστό αυτού του ενζύμου, επιτρέπει στους εφήβους να μπορούν να καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες αλκοόλ. Μελέτες με υιοθετημένα παιδιά, των οποίων ο βιολογικός πατέρας ήταν αλκοολικός, φανερώνουν αύξηση της συχνότητας του αλκοολισμού των παιδιών αυτών, ακόμη και με την απομάκρυνσή τους από τους αλκοολικούς βιολογικούς γονείς τους. Άλλες έρευνες επισημαίνουν ότι όσο πιο νωρίς ένα παιδί ή ένας έφηβος πιει το πρώτο ποτό, τόσο αυξάνει ο κίνδυνος για μελλοντική χρήση και τόσο πιο σημαντικός γίνεται ο γενετικός παράγοντας του αλκοολισμού. Οι έφηβοι που αρχίζουν να πίνουν πριν τα 15 χρόνια, έχουν αυξημένο γενετικό κίνδυνο εξάρτησης από το αλκοόλ. Όσοι ξεκινούν το ποτό μετά τα 16 χρόνια, κινδυνεύουν να γίνουν αλκοολικοί εξαιτίας των συνθηκών της ζωής τους και όχι των γονιδίων τους.

Ψυχολογικοί παράγοντες
Παιδιά που έχουν υποστεί σωματική ή σεξουαλική κακοποίηση, έχουν πολύ μεγαλύτερες πιθανότητες να ξεκινήσουν τη χρήση αλκοόλ και άλλων ουσιών σε μικρή ηλικία, σε σχέση με παιδιά που δεν έχουν κακοποιηθεί. Παιδιά που έχουν βιώσει τραυματικές εμπειρίες στην παιδική τους ηλικία, που παραμελούνται, που εισπράττουν απόρριψη, που έχουν σοβαρά προβλήματα στη σχέση τους με τους γονείς τους και που εξαιτίας αυτής της σχέσης τους χτίζουν κακή εικόνα για τον εαυτό τους και έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση, βρίσκονται σε ομάδα υψηλού κινδύνου για εξάρτηση από το αλκοόλ. Μιλάμε για παιδιά πληγωμένα και θυμωμένα, που συχνά εκδηλώνουν παραπτωματική συμπεριφορά και στρέφουν το θυμό τους όχι μόνο στους άλλους, αλλά και στον ίδιο τους το εαυτό. Η χρήση αλκοόλ στην περίπτωση αυτή, οφείλεται κυρίως στην ανάγκη τους να χαλαρώσουν ή να ξεχάσουν ό,τι τους ‘πονάει’ ψυχικά. Συχνά τα παιδιά αυτά πάσχουν από κατάθλιψη λόγω των βιωμάτων τους και βέβαια, όπως όλοι γνωρίζετε, το αλκοόλ επιδεινώνει την κατάθλιψη.
Το μετατραυματικό στρες (Post Traumatic Stress Disorder) είναι μια συναισθηματική διαταραχή που αναπτύσσεται σε ανθρώπους που έχουν εκτεθεί σε σοβαρά ψυχοτραυματικά γεγονότα ή καταστάσεις και απειλήθηκε η ζωή τους ή η ζωή άλλων ανθρώπων. Τέτοια γεγονότα μπορεί να αφορούν σε δυστυχήματα, σε μαζικές ή φυσικές καταστροφές, σε τρομοκρατικές ενέργειες, βιασμούς, κακοποίηση.
Παιδιά που έχουν υπάρξει μάρτυρες ή έχουν εκτεθεί σε ψυχοτραυματικά γεγονότα και πάσχουν από μετετραυματικό στρες, έχουν πολύ μεγάλες πιθανότητες να κάνουν χρήση αλκοόλ και άλλων ουσιών. Ένας από τους πιο επικίνδυνους παράγοντες ανάπτυξης μετατραυματικού στρες και χρήσης αλκοόλ είναι η σεξουαλική κακοποίηση παιδιών και εφήβων.

Πρόληψη ή αντιμετώπιση;
Βεβαίως και είναι καλύτερο να προλαμβάνουμε από το να αντιμετωπίζουμε ή να θεραπεύουμε. Το ότι μπορεί οι έφηβοι να πίνουν που και που, δεν σημαίνει απαραίτητα ότι θα γίνουν αλκοολικοί, αυξάνουν όμως τις πιθανότητες επικινδυνότητας για αλκοολισμό.
Η εφηβεία είναι μια πολύ δύσκολη ηλικιακή περίοδος, με ραγδαίες νοητικές, συναισθηματικές, σωματικές αλλαγές που μοιραία επιφέρουν συγκρούσεις μέσα στην οικογένεια. Το να προσπαθούμε να συνετίσουμε το παιδί μας με τη χρήση τιμωρίας, απαγόρευσης και αυταρχικής συμπεριφοράς, το πιο πιθανό είναι να καταφέρουμε ακριβώς το αντίθετο αποτέλεσμα από αυτό που έχουμε στο μυαλό μας. Το να τρομοκρατήσουμε τον έφηβο προβάλλοντάς του τις θανατηφόρες επιπτώσεις από το αλκοόλ, θα τον πανικοβάλλουμε, θα τον απομακρύνουμε και θα τον κάνουμε να μην ακούσει τίποτα από όσα του λέμε.
Πρώτα από όλα, ας δούμε τη δική μας στάση απέναντι στην κατανάλωση αλκοόλ και ας το ελαττώσουμε. Ας μην προσφέρουμε στα παιδιά αλκοόλ στις γιορτές, σε οικογενειακά τραπέζια και επετείους, ούτε ένα ποτηράκι, ιδιαίτερα σε μικρά παιδιά, που πολλές φορές μας το ζητούν επίμονα. Μέχρι τα 12 χρόνια του, το παιδί δεν κατανοεί γιατί θέλει να πιει, καθώς δεν έχει κατακτήσει ακόμη το κατάλληλο επίπεδο γνωστικής ανάπτυξης.
Ας παροτρύνουμε τα παιδιά να αθλούνται συχνότερα. Φαίνεται ότι η καθιστική ζωή αποτελεί παράγοντα επικινδυνότητας για χρήση αλκοόλ στην εφηβεία. Ας βελτιώσουμε την ποιότητα στη σχέση μας μαζί τους, ας διαθέσουμε περισσότερο χρόνο για να τους ακούσουμε χωρίς να τους κρίνουμε, κι ας έχουμε ευδιάκριτα όρια και σταθερή συμπεριφορά απέναντί τους, σε σχέση με το τι επιτρέπεται και τι απαγορεύεται.
Θα ήταν πολύ αποτελεσματικό αν διδάσκονταν στα σχολεία οι επιπτώσεις των ουσιών, όχι σε επίπεδο διδαχής, αλλά επιστημονικά.
Οι έφηβοι δεν κινδυνεύουν μόνο από ασθένειες που οφείλονται αποκλειστικά στο αλκοόλ, αλλά και από άλλες σοβαρές επιπτώσεις που προέρχονται από τη χρήση του, όπως για παράδειγμα, το να πίνουν, να χάνουν τον έλεγχο και να έχουν σεξουαλικές δραστηριότητες χωρίς χρήση προφυλακτικού. Κινδυνεύουν από AIDS και άλλα σεξουαλικά μεταδιδόμενα νοσήματα, όπως και από ανεπιθύμητες εγκυμοσύνες.
Κάποιες περίεργες συμπεριφορές των εφήβων μπορεί να μας ανησυχήσουν. Για παράδειγμα, το να γυρνούν αργά στο σπίτι, να αλλάζει η διάθεσή τους, να γίνονται επιθετικοί, να αδιαφορούν για τα μαθήματά τους, να κάνουν παρέα με φίλους τους οποίους αρνούνται να μας γνωρίσουν. Εδώ χρειάζεται προσοχή, καθώς οι συμπεριφορές αυτές αποτελούν συχνά αντιδράσεις της εφηβείας και δεν σημαίνει απαραίτητα ότι ο έφηβος κάνει χρήση αλκοόλ.
Το πιο ανησυχητικό ίσως είναι όταν η αναπνοή του μυρίζει συχνά αλκοόλ ή όταν γυρνάει κάποιες φορές στο σπίτι ζαλισμένος. Στην περίπτωση αυτή θα πρέπει να διερευνήσουμε τι ακριβώς του συμβαίνει και να απευθυνθούμε σε κάποιον ειδικό, αφού πρώτα συζητήσουμε με το παιδί.
Ας έχουμε πάντα στο μυαλό μας ότι ο πανικός και η τρομοκρατία θα οδηγήσουν τον έφηβο στο αντίθετο αποτέλεσμα.


Βιβλιογραφία
Κοκκέβη Α. Η επιδημιολογία της χρήσης του αλκοόλ. Στο: Λύκουρας Ε, Σολδάτος Κ (Επιμέλεια) Αλκοολισμός: Ιατρικές και ψυχοκοινωνικές προσεγγίσεις. ΒΗΤΑ Ιατρικές εκδόσεις, Αθήνα, 2007
Ν.Α Nasrallah, T.W.H Yang, I. L Bernstein (2009) Long –term risk preference and suboptimal decision making fallowing adolescent alcohol use. The Rockefeller University, New York.
C. E. Sartor, A. Agrawal, M. T. Lynskey, K. Bucholz, A. C. Health.(2007) Genetic and environmental influences on the rate of progression to alcohol dependence in young women. From Washington University School of Medicine, St. Louis, Missouri.
Kuntsche E, van der Vorst H, Engels R (2009). The earlier the more? Differences in the links between age at first drink and adolescent alcohol use and related problems according to quality of parent-child relationship. J. Stud. Alcohol Drugs.
Korhonen T, Kujala UM, Rose RJ, Kaprio J. (2009) Physical activity in adolescence as a predictor of alcohol and illicit drug use in early adulthood: a longitudinal population- based twin study. Twin Res. Hum. Genet.
Kuperman S et al., (2005) Relationship of age of first drink to child behavioral problems and family psychopathology. Alcohol Clinical Experimental Research.
Rohsenow D et al., (1988) Molested as children: a hidden contribution to substance abuse? Journal of substance abuse treatment.
Roth S, Newman E. (1991) The process of coping with sexual trauma. Journal of traumatic stress.

http://www.fee.org.gr/alcoholism-pieria/196-psychological-factors.html

Παρασκευή 6 Νοεμβρίου 2015

Γλωσσομάθεια
Γλωσσομάθεια: η επαρκής γνώση μιας ή περισσοτέρων ξένων γλωσσών, πέρα από τη μητρική γλώσσα του καθενός.



Θετικά αποτελέσματα γλωσσομάθειας
·  Θεωρείται αναγκαίο επαγγελματικό εφόδιο
· Διαμορφώνει νέες θέσεις εργασίας (π.χ. καθηγητές ξένων γλωσσών)
· Συμβάλλει στην ολοκληρωμένη επιστημονική κατάρτιση μέσω της αξιοποίησης της διεθνούς βιβλιογραφίας
· Εξυπηρετεί τη φοίτηση σε πανεπιστημιακά ιδρύματα του εξωτερικού
· Υποστηρίζει την επαφή με άλλους λαούς και πολιτισμούς ενώ παράλληλα καθιστά ευκολότερη την επικοινωνία
· Παρέχει στο άτομο τη δυνατότητα να γνωρίσει καλύτερα την εθνική του γλώσσα, να τη συ­γκρίνει με άλλες γλώσσες και να συνειδητοποιήσει τη μοναδικό­τητα κάθε γλώσσας
· ο άνθρωπος μπορεί να έχει μια ουσιαστική επα­φή με τον τρόπο σκέψης, τη νοοτροπία, την ευρύτερη κουλτούρα ενός λαού. Η επαφή αυτή τον βοηθά να απαλλαγεί από προκατα­λήψεις και πάσης φύσης ρατσιστικές αντιλήψεις
· Συμβάλλει στην ανάπτυξη της οικονομίας καθώς επιτρέπει το άνοιγμα των αγο­ρών, τη μεγιστοποίηση της παραγωγής και τη βελτίωση της ποιότητας των προϊόντων λόγω του οικονομικού ανταγωνισμού. Δημιουργείται μια πα­γκόσμια αγορά.
· Διευρύνει το γνωστικό πεδίο, εμπλουτίζει τη αντιληπτική ικανότητα, αναπτύσσει την κριτική του μαθητή
· Μια ξένη γλώσσα θεωρείται απαραίτητο προσόν στο ιδιαίτερα ανταγωνιστικό εργασιακό περιβάλλον της εποχής μας
· Καθώς η χρήση του Διαδικτύου διαρκώς διευρύνεται, υποστηρίζεται η επισκεψιμότητα ξένων ιστότοπων και επομένως διευρύνεται το γνωστικό υπόβαθρο
Κίνδυνοι που ελλοχεύουν…
·  Εκμάθηση ξένων γλωσσών χωρίς την κατάκτηση και εμπέδωση της μητρικής γλώσσας
· Απομάκρυνση από την παράδοση ενός τόπου εξαιτίας της άκριτης υιοθέτησης αξιών κι αντιλήψεων άλλων πολιτισμών
· Αλλοτρίωση της μητρικής γλώσσας μέσω της εισβολής ξενόγλωσσων νεολογισμών
· Καλλιέργεια μιμητισμού και ξενομανίας

Συμπέρασμα: απαραίτητη στη σύγχρονη εποχή αλλά με προϋποθέσεις…


Ø «Όταν μαθαίνει κανείς μια ξένη γλώσσα, έχει την ευκαιρία να μάθει καλύτερα τη μητρική του γλώσσα.»
Ø «Όταν ένας λαός δεν τολμά να υπερασπιστεί τη γλώσσα του, είναι έτοιμος πια για τη σκλαβιά.»
Ø «Κάθε γλώσσα βλέπει τον κόσμο με διαφορετικό τρόπο.»