" Επάνω σ' ένα ακοίμητο αερόστατο
ατενίζουμε το καθάριο χρώμα τ' ουρανού,
τις ανθισμένες κοιλάδες του μυαλού,
την ανεξίτηλη θαλασσινή δροσιά,
τους ορεινούς στυλοβάτες της απεραντοσύνης...
Οι ψυχές μας γίνονται συνοδοιπόροι..."

Σας καλωσορίζω στο ιστολόγιό μου ελπίζοντας να κάνουμε πολλά ταξίδια - ονειρικά και μακρινά - στο χώρο του πνεύματος, της τέχνης και της δημιουργίας...

Τετάρτη 4 Νοεμβρίου 2015


Ο εφηβικός εγκέφαλος ωριμάζει μέσα από δοκιμές και σφάλματα, χάρη σε φαινομενικά παράλογες εμπειρίες...


Αυθόρμητοι, αντισυμβατικοί, διαρκώς έτοιμοι να μπλέξουν στους πιο απίστευτους μπελάδες· με τέτοιους αρνητικούς χαρακτηρισμούς περιγράφουν συνήθως οι ενήλικοι την «ανώριμη» συμπεριφορά των εφήβων.
ViolenceGrows

Πέρα όμως από αυτή την κοινότοπη γονεϊκή γκρίνια, η οποία επιβαρύνεται και ενισχύεται από απλοϊκές ηλικιακές προκαταλήψεις, θα άξιζε ίσως να αναρωτηθούμε με ποιον τρόπο οι πρόσφατες μελέτες των νεανικών εγκεφάλων επιχειρούν στις μέρες μας να διαφωτίσουν -και ενδεχομένως να «εξηγήσουν»- τη φαινομενικά επιπόλαιη, ανεύθυνη και ενοχλητικά αντισυμβατική συμπεριφορά των ατόμων που βρίσκονται στην εφηβική ηλικία.
Η συνήθης στάση των ενηλίκων απέναντι στους εφήβους παραμένει αμετάβλητη εδώ και αιώνες: με περισσή ευκολία τούς ψέγουν και τους καταδικάζουν επειδή έχουν την τάση να μπλέκουν σε μπελάδες που, σύμφωνα με τους ενηλίκους, θα «μπορούσαν» κάλλιστα ή θα «όφειλαν» να αποφεύγουν. Είναι όμως η ανευθυνότητα ή η επιπολαιότητα, που συχνά επικαλούνται γονείς και δάσκαλοι, μια επαρκής, ή έστω ικανοποιητική, εξήγηση της εφηβικής παραβατικής συμπεριφοράς;
Slit's guitarist Viv Albertine, photographed on a London street, 2014

Πλήθος κοινωνιολογικών, ψυχολογικών και ψυχαναλυτικών μελετών έχουν κατά καιρούς δοκιμάσει, χωρίς επιτυχία, να εξηγήσουν και να αιτιολογήσουν την αντικοινωνική συμπεριφορά πολλών νέων. Ωστόσο, όπως υποδεικνύουν ορισμένες πρόσφατες νευροψυχολογικές έρευνες, η συνήθης αντισυμβατική συμπεριφορά των εφήβων ίσως θα μπορούσε να γίνει περισσότερο κατανοητή, και ενδεχομένως να εξηγηθεί, αν επικεντρώναμε το ενδιαφέρον μας όχι αποκλειστικά σε εξωγενείς παράγοντες, όπως η κοινωνία, η οικογένεια ή το σχολείο, αλλά και σε ενδογενή βιολογικά αίτια, όπως είναι η ανάπτυξη και οι ιδιαιτερότητες της λειτουργίας των νεανικών εγκεφάλων καθώς πασχίζουν να προσαρμοστούν σε ένα άγνωστο και εν πολλοίς εχθρικό κοινωνικό περιβάλλον!

Πάντως, θα έπρεπε να είναι απολύτως σαφές σε γονείς και εκπαιδευτικούς ότι η κατανόηση των δυνατοτήτων και των ορίων που εμφανίζει ο ανθρώπινος εγκέφαλος στις διάφορες φάσεις της ανάπτυξής του -από την παιδική ηλικία μέχρι την ωριμότητα- είναι ένα ζήτημα ζωτικής σημασίας, αφού από αυτήν εξαρτώνται τόσο η εκπαιδευτική πολιτική που επιλέγουμε όσο και τα κριτήρια αξιολόγησης των νεαρών ατόμων.

Εγκέφαλοι ή ωρολογιακές βόμβες;


couple

Παραδόξως, ενώ όλοι πρόθυμα συμφωνούν ότι η εφηβική ηλικία είναι μια ιδιαίτερα κρίσιμη και αποφασιστική περίοδος για τη διανοητική και την ψυχολογική ανάπτυξη ενός ατόμου, οι έρευνες για τις εγκεφαλικές και νοητικές ιδιομορφίες των εφήβων είναι ελάχιστες σε σύγκριση με ανάλογες έρευνες σε μικρά παιδιά και ενηλίκους.
Από πρόσφατες μελέτες, ωστόσο, προκύπτει ότι, παρά τις φαινομενικές τους ομοιότητες, ο εγκέφαλος ενός εφήβου δεν έχει τις ίδιες ικανότητες και ανάγκες με τον εγκέφαλο ενός ενηλίκου. Για παράδειγμα, από τις αξιόλογες έρευνες της Beatriz Luna, η οποία διευθύνει το εργαστήριο νευρογνωσιακής ανάπτυξης στο Πανεπιστήμιο του Πίτσμπουργκ στις ΗΠΑ, προκύπτει ότι η λειτουργία του προμετωπιαίου φλοιού του εγκεφάλου των εφήβων διαφέρει σημαντικά από αυτήν των ενηλίκων. Το τμήμα αυτό του εγκεφάλου μας εμπλέκεται στενά στη συνειδητή βουλητική συμπεριφορά.
Από τις σχετικές μελέτες της δόκτορος Luna προέκυψε ότι οι έφηβοι καταφεύγουν στη χρήση του προμετωπιαίου φλοιού πολύ περισσότερο και πολύ συχνότερα από ό,τι οι ενήλικοι. Για παράδειγμα, σε ένα πείραμα οπτικοκινητικών ικανοτήτων στο οποίο συμμετείχαν έφηβοι και ενήλικοι, διαπίστωσε ότι στους εφήβους η χρήση του προμετωπιαίου φλοιού για την επίλυση ενός προβλήματος ήταν η ίδια με αυτή των ενηλίκων όταν αντιμετώπιζαν πολύ δυσκολότερα προβλήματα.
Οι εγκεφαλικές διεργασίες που ενέχονται στον γνωστικό έλεγχο της συμπεριφοράς δεν έχουν ωριμάσει επαρκώς στον εφηβικό εγκέφαλο, με αποτέλεσμα σε έντονα αγχογόνους καταστάσεις ή κάτω από συνθήκες υψηλής πίεσης, όπως καβγάδες, συγκρούσεις με τους γονείς, με συμμαθητές -αλλά και με όργανα της τάξης σε γήπεδα ή διαδηλώσεις- οι έφηβοι να αντιδρούν με απρόβλεπτα έντονο και ασυνήθιστα βίαιο τρόπο: κάτω από συνθήκες στρες ο εγκέφαλός τους αντιδρά σαν ωρολογιακή βόμβα.
Με άλλα λόγια, από σχετικές μελέτες προκύπτει σαφώς μια άλλη εικόνα της περίπλοκης διαδικασίας ανάπτυξης και ολοκλήρωσης των εγκεφαλικών λειτουργιών κατά την περίοδο της εφηβείας. Ισως η αυθόρμητη, αλλά καθόλου αναίτια ή αδικαιολόγητη, τάση των εφήβων «να μπλέκουν σε μπελάδες» να σχετίζεται περισσότερο από όσο πιστεύαμε κατά το παρελθόν με ενδογενείς νευροψυχολογικούς παράγοντες. Πράγματι, μέσω της μαγνητικής τομογραφίας κατάφεραν να επαληθεύσουν ότι οι περιοχές του εγκεφάλου των εφήβων που εμπλέκονται στην ικανότητα ελέγχου και στη λήψη συνειδητών αποφάσεων σχετικά με τις υποσυνείδητες ορμές ωριμάζουν σταδιακά (βάσει των εμπειριών). Η διαδικασία αυτή φαίνεται πως ολοκληρώνεται μόνο μετά το εικοστό έτος της ηλικίας ενός ανθρώπου.
166461

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι στο μυαλό των εφήβων συντελούνται μεγάλες αλλαγές που συνδέονται στενά με την παγίωση ορισμένων νευρωνικών κυκλωμάτων, τα οποία παίζουν αποφασιστικό ρόλο στην εκδήλωση της ανθρώπινης συμπεριφοράς. Από έρευνες στο Ινστιτούτο Νευροεπιστημών του University College του Λονδίνου προκύπτει ότι ο προμετωπιαίος φλοιός στους εφήβους χρησιμοποιείται με τρόπο λιγότερο αποτελεσματικό απ’ ό,τι στους ενηλίκους, ενώ είναι υπερδραστήρια μια κατώτερη περιοχή που εμπλέκεται άμεσα στην αντίληψη των όσων συμβαίνουν. Και επειδή ο προμετωπιαίος φλοιός πρωταγωνιστεί στη λήψη αποφάσεων, κάποιοι ειδικοί συμπεραίνουν ότι για έναν έφηβο η λήψη των σωστών αποφάσεων και η αξιολόγηση των κινδύνων είναι πιο σύνθετες διεργασίες από ό,τι για έναν ενήλικο. Εξάλλου, οι έφηβοι τείνουν να υπερεκτιμούν τα πλεονεκτήματα μιας δυνητικά επικίνδυνης ενέργειάς τους και ταυτόχρονα να υποτιμούν τις αρνητικές συνέπειές της.
Αρκετοί επιστήμονες όμως, κυρίως κοινωνιολόγοι και ανθρωπολόγοι, υποστηρίζουν ότι η νευροβιολογία δεν είναι ικανή να εξηγήσει την εφηβική ανυπακοή και εξέγερση. Για παράδειγμα, ένας επιφανής κοινωνικός ψυχολόγος, ο Robert Epstein, υποστηρίζει ότι οι μελέτες του εγκεφάλου των εφήβων επικεντρώνονται αποκλειστικά σε εφήβους των δυτικών ανεπτυγμένων χωρών. Από τη μελέτη, αντίθετα, της συμπεριφοράς των εφήβων στις αναπτυσσόμενες χώρες προκύπτει ότι η συμπεριφορά τους δεν είναι τόσο ατίθαση ή απαξιωτική όσο των συνομηλίκων τους στις ΗΠΑ και την Ευρώπη.
Στη Δύση η απείθαρχη ή παραβατική συμπεριφορά των εφήβων θεωρείται καταστροφική για τα άτομα αλλά και για το κοινωνικό σύνολο. «Το να ενοχοποιείται ο εγκέφαλος για κάθε αρνητική συμπεριφορά είναι λάθος, γιατί το περιβάλλον είναι αυτό που διαμορφώνει τον εγκέφαλο», υποστηρίζει ο Epstein. Το δίλημμα «φύση ή πολιτισμός» είναι σήμερα ολοφάνερα αδιέξοδο: οι άνθρωποι ούτε μαριονέτες των εγκεφάλων τους είναι ούτε πλάθονται από τις πρόσκαιρες και ευμετάβλητες κοινωνικές δυνάμεις. Το στοίχημα για την επιστημονική έρευνα του εικοστού πρώτου αιώνα είναι να αποκαλύψει τη μέση οδό, όπου οι βιολογικοί μας εγκέφαλοι διαμορφώνουν και με τη σειρά τους διαμορφώνονται από την ιστορική-κοινωνική πραγματικότητα που δημιουργούν.
Πηγή: Ελευθεροτυπία

Κυριακή 1 Νοεμβρίου 2015



   Παράξενοι  λογισμοί


Σε νοιάζομαι, σε σκέφτομαι,
όμως δεν μπορώ να είμαι κοντά σου.
Οι αποφάσεις  της καρδιάς νίκησαν το νεανικό νου.
Μου λείπει το καθάριο βλέμμα, το ευθυτενές κορμί,
η μεστή καρδιά, η αμόλυντη ψυχή…
Μου χαμογελούσες
κι ανέτειλε ο πορφυρός ήλιος
γεμάτος με κάθε λογής μπαχαρικά.
Με αγκάλιαζες
και οι υγροί τρόμοι στέγνωναν μονομιάς.
Δεν πρόλαβες να μου πεις μια λέξη…
Ίσως να άλλαζε η ροή του ποταμού.
Έλα κοντά, πλησίασε…
Ίσως να υπάρχει μια μικρή ελπίδα.
Έχω αλλάξει, δε βιάζομαι, απλά ζω.
Ζω για να ζω, ν’ αναπνέω, ν’ ευχαριστώ, να μάχομαι…

Παρασκευή 30 Οκτωβρίου 2015

       


    Ανησυχία


Φοβάμαι τις μέρες που θα ‘ρθουν,
μοιάζουν σαν αινιγματικοί έρωτες
που αχνοφέγγουν στο μισοσκόταδο.
Η Μοίρα σκληρή και αγέρωχη
πάνω στη θαμπή κλίνη αιωρείται.
Περικυκλώνουν τον πράσινο ήλιο
αραχνοΰφαντα σύννεφα.  
Ποτήρια μισοσπασμένα κείτονται…
Μονάχα ένα γλυκό χαμόγελο αντίκρυ
ζεσταίνει τους αδένες της ψυχής.

Δευτέρα 26 Οκτωβρίου 2015


Γλώσσα



Πρόκειται για το σύνολο των καθιερωμένων συμβόλων και κανόνων που μορφοποιούνται σε λέξεις και προτάσεις και με το οποίο ο άνθρωπος επικοινωνεί τις σκέψεις και τα συναισθήματά του.

Αποτελεί το κυριότερο μέσο επικοινωνίας. Σύμφωνα με τον Πλάτωνα «η γλώσσα είναι φωναχτή σκέψη και η σκέψη σιωπηλός λόγος».

Παράγοντες διαμόρφωσης γλώσσας

   · Φυσικό περιβάλλον-κλιματολογικές συνθήκες
   · Κοινωνικές συνθήκες (υλική υποδομή, αξίες, πολίτευμα)
   · Παιδεία (σχολική κι ευρύτερη)
   · Οι γλώσσες που μιλιούνται σε γειτονικές περιοχές
   · Τεχνολογική πρόοδος
   · Ο λόγος των Μ.Μ.Ε.
   · Το χάσμα των γενεών

Αξία της γλώσσας

   · Σε κοινωνικό επίπεδο οδηγεί στην κοινωνικοποίηση του ατόμου, τη συνεργασία, τη συνεννόηση των ανθρώπων, την κοινωνική αρμονία.
  · Σε πνευματικό επίπεδο η γλώσσα είναι το μέσο μεταβίβασης γνώσης και εμπειρίας. Οδηγεί στην πνευματική καλλιέργεια αφού οξύνει την αντίληψη, βοηθά στην εμβάθυνση και τη σαφήνεια, ανοίγει νέους γνωστικούς ορίζοντες.
   · Σε ψυχικό επίπεδο το άτομο καλλιεργείται ψυχικά αφού με τη γλώσσα έρχεται σ’ επαφή με τα συναισθήματα των άλλων, ορίζει τα δικά του και τα εξωτερικεύει.
   · Σε εθνικό-πολιτιστικό επίπεδο η γλώσσα αποτελεί το συνδετικό κρίκο μεταξύ παρελθόντος-παρόντος. Καθορίζει την ταυτότητα ενός λαού, τον διαφοροποιεί από τους υπόλοιπους και επιδρά καθοριστικά στη δημιουργία του πολιτισμού του.
 · Σε πολιτικό επίπεδο συμβάλλει στην ανταλλαγή πολιτικών απόψεων, την καλλιέργεια της επιχειρηματολογίας, τη συναίνεση ή διαφοροποίηση σε πολιτικά ζητήματα βάσει διαλόγου

Γλωσσική κρίση-πενία

Τα χαρακτηριστικά της γλωσσικής υποβάθμισης είναι: 
το φτωχό λεξιλόγιο, 
- η συνεχής επανάληψη των ίδιων λέξεων, 
- η αλλαγή στο νόημα λέξεων, 
- η αντικατάσταση της κυριολεκτικής σημασίας των λέξεων με στερεότυπες εκφράσεις, 
- η αδυναμία σύνδεσης φράσεων ή προτάσεων μεταξύ τους, 
- η εισβολή ξένων λέξεων στην εκφορά αλλά και στη γραφή του λόγου.

Αίτια Γλωσσικής κρίσης

   · Η ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας και η επιβολή κωδικοποιημένης και ξενόγλωσσης ορολογίας
   · Η κυριαρχία της εικόνας σ’ όλους τους τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας εξασθενίζει τη δυνατότητα άσκησης και καλλιέργειας της γλώσσας
  · Οι γρήγοροι ρυθμοί ζωής που περιορίζουν την επικοινωνία
   · Η εξειδίκευση που δεν επιτρέπει την επαφή με τη γλώσσα ευρύτερα αλλά μόνο με τη γλώσσα της ειδικότητας
   · Η αδυναμία επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων και η συνακόλουθη αποξένωσή τους
   ·  Η ελλιπής και μονομερής παιδεία
   · Η απομάκρυνση από το διάβασμα
   · Η δυσκαμψία του λόγου των Μ.Μ.Ε.  και η αδιαφορία για σωστή έκφραση και διατύπωση του λόγου.

Στην Ελλάδα ειδικότερα το γλωσσικό πρόβλημα ενισχύεται κι από τους ακόλουθους παράγοντες:

   · Η ιδιομορφία της ελληνικής γλωσσικής πραγματικότητας λόγω «γλωσσικού ζητήματος», δηλ. της διαμάχης μεταξύ δημοτικιστών και υποστηρικτών της καθαρεύουσας (το 1976 καθιερώθηκε η δημοτική γλώσσα στην εκπαίδευση και τη δημόσια διοίκηση)
   · Η κυριαρχία της αγγλικής γλώσσας σε διεθνές επίπεδο
   · Η ξενομανία


Προτάσεις αντιμετώπισης γλωσσικής κρίσης

  · Καλλιέργεια της γλωσσικής ικανότητας απ’ όλους τους φορείς κοινωνικοποίησης και παιδείας
 · Ορθή και δημιουργική εκμάθηση της γλώσσας στην εκπαίδευση
   · Σωστή χρήση της γλώσσας από τα Μ.Μ.Ε.
   · Συνεχής προσπάθεια για καλλιέργεια του διαλόγου σ’ όλα τα επίπεδα της ατομικής και συλλογικής ζωής
   · Κίνητρα για τη συγγραφή αξιόλογων βιβλίων και προβολή του βιβλίου ως αξία
   · Προσαρμογή της γλώσσας στις ανάγκες της εποχής αλλά με σεβασμό στη γλωσσική κληρονομιά και τη βασική γλωσσική δομή
   · Σεβασμός στη μητρική γλώσσα κάθε ομάδας ή εθνότητας

Χαρακτηριστικά  γλώσσας των νέων

  · Πρόσμιξη ξένων λέξεων λόγω γλωσσομάθειας και της ειδικής ορολογίας της τεχνολογίας (π.χ. των Η/Υ)
  · Αδιαφορία για τους κανόνες γραμματικής και συντακτικού με αποτέλεσμα της διαμόρφωση μιας γλώσσας γεμάτης με σολοικισμούς, ασυναρτησίες και εκφράσεις χωρίς νόημα
   · Υβριστικό λεξιλόγιο, βωμολοχίες, εκχυδαϊσμός γλώσσας
  · Η γλώσσα ως μέσο αμφισβήτησης και αντίδρασης στο κοινωνικό κατεστημένο
   · Συνοπτικός και συνθηματικός λόγος  



Καζαντζάκης: Τι θα πει ευτυχία; Να ζεις όλες τις δυστυχίες

Αποσπάσματα από το βιβλίο του Νίκου Καζαντζάκη, Ασκητική
ΔΥΟ ΦΩΝΕΣ ΜΕΣΑ ΜΟΥ ΠΑΛΕΥΟΥΝ. O νους: «Γιατί να χανόμαστε κυνηγώντας το αδύνατο;».
Μέσα στον ιερό περίβολο των πέντε αιστήσεων χρέος μας ν’ αναγνωρίσουμε τα σύνορα του ανθρώπου.
Μα μια άλλη μέσα μου φωνή, ας την πούμε έχτη δύναμη, ας την πούμε καρδιά, αντιστέκεται και φωνάζει:
«Όχι! Όχι! Ποτέ μην αναγνωρίσεις τα σύνορα του ανθρώπου! Να σπας τα σύνορα!
Ν’ αρνιέσαι ό,τι θωρούν τα μάτια σου! Να πεθαίνεις και να λες: Θάνατος δεν υπάρχει!»
ΔΕ ΖΥΓΙΑΖΩ, ΔΕ ΜΕΤΡΩ, ΔΕ ΒΟΛΕΥΟΜΑΙ! Ακολουθώ το βαθύ μου χτυποκάρδι.

Ρωτώ, ξαναρωτώ χτυπώντας το χάος: Ποιος μας φυτεύει στη γης ετούτη χωρίς να μας ζητήσει την άδεια; Ποιος μας ξεριζώνει από τη γης ετούτη χωρίς να μας ζητήσει την άδεια;
ΝΑΙ, ΣΚΟΠΟΣ ΤΗΣ ΓΗΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ Η ΖΩΗ, δεν είναι ο άνθρωπος. Έζησε χωρίς αυτά, θα ζήσει χωρίς αυτά. Είναι σπίθες εφήμερες της βίαιης περιστροφής της.
ΑΣ ΕΝΩΘΟΥΜΕ, ΑΣ ΠΙΑΣΤΟΥΜΕ ΣΦΙΧΤΑ, ΑΣ ΣΜΙΞΟΥΜΕ ΤΙΣ ΚΑΡΔΙΕΣ ΜΑΣ, ΑΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΟΥΜΕ ΕΜΕΙΣ, όσο βαστάει ακόμα η θερμοκρασία τούτη της Γης, όσο δεν έρχουνται σεισμοί, κατακλυσμοί, πάγοι, κομήτες να μας εξαφανίσουν, ας δημιουργήσουμε έναν εγκέφαλο και μιαν καρδιά στη Γης, ας δώσουμε ένα νόημα ανθρώπινο στον υπερανθρώπινον αγώνα!
Ν’ ΑΓΑΠΑΣ ΤΗΝ ΕΥΘΥΝΗ. Να λες: Εγώ, εγώ μονάχος μου έχω χρέος να σώσω τη γης. Αν δε σωθεί, εγώ φταίω. Ν’ αγαπάς τον καθένα ανάλογα με τη συνεισφορά του στον αγώνα. Μη ζητάς φίλους. Να ζητάς συντρόφους!
ΝΑ ‘ΣΑΙ ΑΝΗΣΥΧΟΣ, ΑΦΧΑΡΙΣΤΗΤΟΣ, ΑΠΡΟΣΑΡΜΟΣΤΟΣ ΠΑΝΤΑ. Όταν μια συνήθεια καταντήσει βολική, να τη συντρίβεις. Η μεγαλύτερη αμαρτία είναι η ευχαρίστηση.
ΠΟΥ ΠΑΜΕ; ΘΑ ΝΙΚΗΣΟΥΜΕ ΠΟΤΕ; Προς τι όλη τούτη η μάχη; Σώπα! Οι πολεμιστές ποτέ δε ρωτούνε!
ΣΚΥΒΩ ΚΙ ΑΦΟΥΓΚΡΑΖΟΜΑΙ ΤΗΝ ΠΟΛΕΜΙΚΗ ΤΟΥΤΗ ΚΡΑΥΓΗ ΣΤΑ ΣΩΘΙΚΑ ΜΟΥ. Αρχίζω και μαντεύω το πρόσωπο του Αρχηγού, ξεκαθαρίζω τη φωνή του, δέχουμαι με χαρά και με τρόμο τις σκληρές εντολές του.
Η ΚΡΑΥΓΗ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΔΙΚΗ ΣΟΥ. Δε μιλάς εσύ, μιλούν αρίφνητοι πρόγονοι με το στόμα σου.
ΔΕΝ ΕΙΣΑΙ ΛΕΥΤΕΡΟΣ. ΑΟΡΑΤΑ ΜΥΡΙΑΔΕΣ ΧΕΡΙΑ ΚΡΑΤΟΥΝ ΤΑ ΧΕΡΙΑ ΣΟΥ και τα σαλεύουν. Όταν θυμώνεις, ένας προπάππος αφρίζει στο στόμα σου• όταν αγαπάς, ένας πρόγονος σπηλιώτης μουγκαλιέται• όταν κοιμάσαι, ανοίγουν οι τάφοι μέσα στη μνήμη και γιομώνει βουρκόλακες η κεφαλή σου.
ΜΑ ΕΣΥ ΝΑ ΞΕΔΙΑΛΕΓΕΙΣ. Ποιος πρόγονος να γκρεμιστεί πίσω στα τάρταρα του αίματού σου και ποιος ν’ ανηφορίσει πάλι στο φως και στο χώμα. Κάθε σου πράξη αντιχτυπάει σε χιλιάδες μοίρες. Όπως περπατάς, ανοίγεις, δημιουργός την κοίτη όπου θα μπει και θα οδέψει ο ποταμός των απόγονων.
ΌΤΑΝ ΦΟΒΑΣΑΙ, Ο ΦΟΒΟΣ ΔΙΑΚΛΑΔΩΝΕΤΑΙ ΣΕ ΑΝΑΡΙΘΜΗΤΕΣ ΓΕΝΕΕΣ  και εξευτελίζεις αναρίθμητες ψυχές μπροστά και πίσω σου. Όταν υψώνεσαι σε μια γενναία πράξη, η ράτσα σου αλάκερη υψώνεται και αντρειεύει.
ΚΟΙΤΑΞΕ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ, ΛΥΠΗΣΟΥ ΤΟΥΣ. Κοίταξε τον εαυτό σου ανάμεσα στους ανθρώπους, λυπήσου τον. Μέσα στο θαμπό σούρουπο της ζωής αγγίζουμε ο ένας τον άλλον, ψαχνόμαστε, ρωτούμε, αφουκραζόμαστε, φωνάζουμε βοήθεια!
ΤΡΕΧΟΥΜΕ. ΞΕΡΟΥΜΕ ΠΩΣ ΤΡΕΧΟΥΜΕ ΝΑ ΠΕΘΑΝΟΥΜΕ μα δεν μπορούμε να σταματήσουμε. Τρέχουμε. Μια λαμπάδα κρατούμε και τρέχουμε. Το πρόσωπό μας, μια στιγμή, φωτίζεται. Μα βιαστικά παραδίνουμε τη λαμπάδα στο γιο μας κι ευτύς σβήνουμε, κατεβαίνουμε στον Άδη.
Η ΚΑΡΔΙΑ ΣΜΙΓΕΙ Ο,ΤΙ Ο ΝΟΥΣ ΧΩΡΙΖΕΙ, ξεπερνάει την παλαίστρα της ανάγκης και μετουσιώνει το πάλεμα σε αγάπη.
ΤΙ ΘΑ ΠΕΙ ΕΥΤΥΧΙΑ; Να ζεις όλες τις δυστυχίες. Τι θα πει φως; Να κοιτάς με αθόλωτο μάτι όλα τα σκοτάδια.

Αποσπάσματα από το βιβλίο του Νίκου Καζαντζάκη, Ασκητική, εκδόσεις Καζαντζάκη.
Ο Νίκος Καζαντζάκης (18 Φεβρουαρίου 1883 - 26 Οκτωβρίου 1957) ήταν Έλληνας μυθιστοριογράφος, ποιητής και θεατρικός συγγραφέας. Είναι ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους Έλληνες λογοτέχνες και ο περισσότερο μεταφρασμένος στο εξωτερικό. Μερικά από τα σημαντικότερα έργα του είναι: Ο Χριστός Ξανασταυρώνεται, Βίος και Πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά, Ο Τελευταίος Πειρασμός, O Καπετάν Μιχάλης.
Πηγή: doctv.gr

Δευτέρα 19 Οκτωβρίου 2015


Νεοελληνική Γλώσσα Α’ Γυμνασίου



Ασκήσεις Γραμματικής

Α) Να τοποθετήσετε στην κατάλληλη πτώση τη λέξη που είναι μέσα στην παρένθεση:

1) Ο ήλιος είναι ευεργετικός για τη ζωή του κάθε ……………………………. (ον)

2) Πολλοί θεωρούν ότι τα ζώα είναι κατώτερα ………………………. (πλάσμα) από τον άνθρωπο.

3) Οι χημικοί εξετάζουν τα συστατικά του κάθε ……………………… (οξύ)

4)  Η άκρη του …………………………….. (δόρυ) είναι μυτερή.

5) Από την Ελλάδα γίνεται εξαγωγή αρκετών ……………………………. (προϊόν)

6) Η πρόβλεψη του …………………………. (μέλλον) είναι δύσκολη.

7) Δεν πρέπει νε δείχνεις αμέλεια στην εκτέλεση των …………………………………….. (καθήκον) σου.

8) Η γραφή των ……………………………… (μηδέν) στο τέλος των δεκαδικών ψηφίων δεν αλλάζει την αξία του αριθμού.

Β) Να γράψετε την ονομαστική πληθυντικού των παρακάτω ουσιαστικών προσθέτοντας και το άρθρο:

φάρος

έδαφος

βάρος

βράχος

δράκος

πάχος

ράκος

κήπος

λάθος

λίπος

βάθος

μύθος

ώμος

ήθος

λύκος

όρος (το)

πύργος

τοίχος

άνεμος

τείχος

στέλεχος

γύψος

μέγεθος

ύψος

άγγελος

γράμμα

έμπορος

αθλητής

ζωγράφος

φρούτο

σπίτι

επιστολή

ιστορία

κατασκήνωση

πιλότος

στρατηγός

ακροβάτης

μάθημα

κηπουρός

ρούχο

ράφτης

σκοινί

οφειλή

ωφέλεια

ακόλουθος

φύλλο

έξαρση

χώρος

δύναμη

κρίση