" Επάνω σ' ένα ακοίμητο αερόστατο
ατενίζουμε το καθάριο χρώμα τ' ουρανού,
τις ανθισμένες κοιλάδες του μυαλού,
την ανεξίτηλη θαλασσινή δροσιά,
τους ορεινούς στυλοβάτες της απεραντοσύνης...
Οι ψυχές μας γίνονται συνοδοιπόροι..."

Σας καλωσορίζω στο ιστολόγιό μου ελπίζοντας να κάνουμε πολλά ταξίδια - ονειρικά και μακρινά - στο χώρο του πνεύματος, της τέχνης και της δημιουργίας...

Δευτέρα 26 Οκτωβρίου 2015


Γλώσσα



Πρόκειται για το σύνολο των καθιερωμένων συμβόλων και κανόνων που μορφοποιούνται σε λέξεις και προτάσεις και με το οποίο ο άνθρωπος επικοινωνεί τις σκέψεις και τα συναισθήματά του.

Αποτελεί το κυριότερο μέσο επικοινωνίας. Σύμφωνα με τον Πλάτωνα «η γλώσσα είναι φωναχτή σκέψη και η σκέψη σιωπηλός λόγος».

Παράγοντες διαμόρφωσης γλώσσας

   · Φυσικό περιβάλλον-κλιματολογικές συνθήκες
   · Κοινωνικές συνθήκες (υλική υποδομή, αξίες, πολίτευμα)
   · Παιδεία (σχολική κι ευρύτερη)
   · Οι γλώσσες που μιλιούνται σε γειτονικές περιοχές
   · Τεχνολογική πρόοδος
   · Ο λόγος των Μ.Μ.Ε.
   · Το χάσμα των γενεών

Αξία της γλώσσας

   · Σε κοινωνικό επίπεδο οδηγεί στην κοινωνικοποίηση του ατόμου, τη συνεργασία, τη συνεννόηση των ανθρώπων, την κοινωνική αρμονία.
  · Σε πνευματικό επίπεδο η γλώσσα είναι το μέσο μεταβίβασης γνώσης και εμπειρίας. Οδηγεί στην πνευματική καλλιέργεια αφού οξύνει την αντίληψη, βοηθά στην εμβάθυνση και τη σαφήνεια, ανοίγει νέους γνωστικούς ορίζοντες.
   · Σε ψυχικό επίπεδο το άτομο καλλιεργείται ψυχικά αφού με τη γλώσσα έρχεται σ’ επαφή με τα συναισθήματα των άλλων, ορίζει τα δικά του και τα εξωτερικεύει.
   · Σε εθνικό-πολιτιστικό επίπεδο η γλώσσα αποτελεί το συνδετικό κρίκο μεταξύ παρελθόντος-παρόντος. Καθορίζει την ταυτότητα ενός λαού, τον διαφοροποιεί από τους υπόλοιπους και επιδρά καθοριστικά στη δημιουργία του πολιτισμού του.
 · Σε πολιτικό επίπεδο συμβάλλει στην ανταλλαγή πολιτικών απόψεων, την καλλιέργεια της επιχειρηματολογίας, τη συναίνεση ή διαφοροποίηση σε πολιτικά ζητήματα βάσει διαλόγου

Γλωσσική κρίση-πενία

Τα χαρακτηριστικά της γλωσσικής υποβάθμισης είναι: 
το φτωχό λεξιλόγιο, 
- η συνεχής επανάληψη των ίδιων λέξεων, 
- η αλλαγή στο νόημα λέξεων, 
- η αντικατάσταση της κυριολεκτικής σημασίας των λέξεων με στερεότυπες εκφράσεις, 
- η αδυναμία σύνδεσης φράσεων ή προτάσεων μεταξύ τους, 
- η εισβολή ξένων λέξεων στην εκφορά αλλά και στη γραφή του λόγου.

Αίτια Γλωσσικής κρίσης

   · Η ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας και η επιβολή κωδικοποιημένης και ξενόγλωσσης ορολογίας
   · Η κυριαρχία της εικόνας σ’ όλους τους τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας εξασθενίζει τη δυνατότητα άσκησης και καλλιέργειας της γλώσσας
  · Οι γρήγοροι ρυθμοί ζωής που περιορίζουν την επικοινωνία
   · Η εξειδίκευση που δεν επιτρέπει την επαφή με τη γλώσσα ευρύτερα αλλά μόνο με τη γλώσσα της ειδικότητας
   · Η αδυναμία επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων και η συνακόλουθη αποξένωσή τους
   ·  Η ελλιπής και μονομερής παιδεία
   · Η απομάκρυνση από το διάβασμα
   · Η δυσκαμψία του λόγου των Μ.Μ.Ε.  και η αδιαφορία για σωστή έκφραση και διατύπωση του λόγου.

Στην Ελλάδα ειδικότερα το γλωσσικό πρόβλημα ενισχύεται κι από τους ακόλουθους παράγοντες:

   · Η ιδιομορφία της ελληνικής γλωσσικής πραγματικότητας λόγω «γλωσσικού ζητήματος», δηλ. της διαμάχης μεταξύ δημοτικιστών και υποστηρικτών της καθαρεύουσας (το 1976 καθιερώθηκε η δημοτική γλώσσα στην εκπαίδευση και τη δημόσια διοίκηση)
   · Η κυριαρχία της αγγλικής γλώσσας σε διεθνές επίπεδο
   · Η ξενομανία


Προτάσεις αντιμετώπισης γλωσσικής κρίσης

  · Καλλιέργεια της γλωσσικής ικανότητας απ’ όλους τους φορείς κοινωνικοποίησης και παιδείας
 · Ορθή και δημιουργική εκμάθηση της γλώσσας στην εκπαίδευση
   · Σωστή χρήση της γλώσσας από τα Μ.Μ.Ε.
   · Συνεχής προσπάθεια για καλλιέργεια του διαλόγου σ’ όλα τα επίπεδα της ατομικής και συλλογικής ζωής
   · Κίνητρα για τη συγγραφή αξιόλογων βιβλίων και προβολή του βιβλίου ως αξία
   · Προσαρμογή της γλώσσας στις ανάγκες της εποχής αλλά με σεβασμό στη γλωσσική κληρονομιά και τη βασική γλωσσική δομή
   · Σεβασμός στη μητρική γλώσσα κάθε ομάδας ή εθνότητας

Χαρακτηριστικά  γλώσσας των νέων

  · Πρόσμιξη ξένων λέξεων λόγω γλωσσομάθειας και της ειδικής ορολογίας της τεχνολογίας (π.χ. των Η/Υ)
  · Αδιαφορία για τους κανόνες γραμματικής και συντακτικού με αποτέλεσμα της διαμόρφωση μιας γλώσσας γεμάτης με σολοικισμούς, ασυναρτησίες και εκφράσεις χωρίς νόημα
   · Υβριστικό λεξιλόγιο, βωμολοχίες, εκχυδαϊσμός γλώσσας
  · Η γλώσσα ως μέσο αμφισβήτησης και αντίδρασης στο κοινωνικό κατεστημένο
   · Συνοπτικός και συνθηματικός λόγος  


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου