Γλώσσα
Πρόκειται για
το σύνολο των καθιερωμένων συμβόλων και κανόνων που μορφοποιούνται σε λέξεις
και προτάσεις και με το οποίο ο άνθρωπος επικοινωνεί τις σκέψεις και τα
συναισθήματά του.
Αποτελεί το
κυριότερο μέσο επικοινωνίας. Σύμφωνα με τον Πλάτωνα «η γλώσσα είναι
φωναχτή σκέψη και η σκέψη σιωπηλός λόγος».
Παράγοντες
διαμόρφωσης γλώσσας
· Φυσικό
περιβάλλον-κλιματολογικές συνθήκες
· Κοινωνικές
συνθήκες (υλική υποδομή, αξίες, πολίτευμα)
· Παιδεία
(σχολική κι ευρύτερη)
· Οι γλώσσες
που μιλιούνται σε γειτονικές περιοχές
· Τεχνολογική
πρόοδος
· Ο λόγος των
Μ.Μ.Ε.
· Το χάσμα των
γενεών
Αξία της γλώσσας
· Σε κοινωνικό
επίπεδο οδηγεί στην κοινωνικοποίηση του ατόμου, τη συνεργασία, τη
συνεννόηση των ανθρώπων, την κοινωνική αρμονία.
· Σε πνευματικό
επίπεδο η γλώσσα είναι το μέσο μεταβίβασης γνώσης και εμπειρίας.
Οδηγεί στην πνευματική καλλιέργεια αφού οξύνει την αντίληψη, βοηθά στην
εμβάθυνση και τη σαφήνεια, ανοίγει νέους γνωστικούς ορίζοντες.
· Σε ψυχικό
επίπεδο το άτομο καλλιεργείται ψυχικά αφού με τη γλώσσα έρχεται σ’
επαφή με τα συναισθήματα των άλλων, ορίζει τα δικά του και τα εξωτερικεύει.
· Σε εθνικό-πολιτιστικό
επίπεδο η γλώσσα αποτελεί το συνδετικό κρίκο μεταξύ
παρελθόντος-παρόντος. Καθορίζει την ταυτότητα ενός λαού, τον διαφοροποιεί από
τους υπόλοιπους και επιδρά καθοριστικά στη δημιουργία του πολιτισμού του.
· Σε πολιτικό
επίπεδο συμβάλλει στην ανταλλαγή πολιτικών απόψεων, την καλλιέργεια
της επιχειρηματολογίας, τη συναίνεση ή διαφοροποίηση σε πολιτικά ζητήματα βάσει
διαλόγου
Γλωσσική κρίση-πενία
Τα χαρακτηριστικά
της γλωσσικής υποβάθμισης είναι:
το φτωχό λεξιλόγιο,
- η συνεχής επανάληψη των
ίδιων λέξεων,
- η αλλαγή στο νόημα λέξεων,
- η αντικατάσταση της κυριολεκτικής
σημασίας των λέξεων με στερεότυπες εκφράσεις,
- η αδυναμία σύνδεσης φράσεων ή
προτάσεων μεταξύ τους,
- η εισβολή ξένων λέξεων στην εκφορά αλλά και στη γραφή
του λόγου.
Αίτια Γλωσσικής κρίσης
· Η ραγδαία
ανάπτυξη της τεχνολογίας και η επιβολή κωδικοποιημένης και ξενόγλωσσης
ορολογίας
· Η κυριαρχία
της εικόνας σ’ όλους τους τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας εξασθενίζει τη
δυνατότητα άσκησης και καλλιέργειας της γλώσσας
· Οι γρήγοροι
ρυθμοί ζωής που περιορίζουν την επικοινωνία
· Η
εξειδίκευση που δεν επιτρέπει την επαφή με τη γλώσσα ευρύτερα αλλά μόνο με τη
γλώσσα της ειδικότητας
· Η αδυναμία
επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων και η συνακόλουθη αποξένωσή τους
· Η ελλιπής
και μονομερής παιδεία
· Η απομάκρυνση
από το διάβασμα
· Η δυσκαμψία
του λόγου των Μ.Μ.Ε. και η αδιαφορία για
σωστή έκφραση και διατύπωση του λόγου.
Στην Ελλάδα ειδικότερα το
γλωσσικό πρόβλημα ενισχύεται κι από τους ακόλουθους παράγοντες:
· Η ιδιομορφία
της ελληνικής γλωσσικής πραγματικότητας λόγω «γλωσσικού ζητήματος», δηλ. της διαμάχης
μεταξύ δημοτικιστών και υποστηρικτών της καθαρεύουσας (το 1976 καθιερώθηκε η
δημοτική γλώσσα στην εκπαίδευση και τη δημόσια διοίκηση)
· Η κυριαρχία της
αγγλικής γλώσσας σε διεθνές επίπεδο
· Η ξενομανία
Προτάσεις
αντιμετώπισης γλωσσικής κρίσης
· Καλλιέργεια
της γλωσσικής ικανότητας απ’ όλους τους φορείς κοινωνικοποίησης και παιδείας
· Ορθή και
δημιουργική εκμάθηση της γλώσσας στην εκπαίδευση
· Σωστή χρήση της
γλώσσας από τα Μ.Μ.Ε.
· Συνεχής προσπάθεια
για καλλιέργεια του διαλόγου σ’ όλα τα επίπεδα της ατομικής και συλλογικής ζωής
· Κίνητρα για
τη συγγραφή αξιόλογων βιβλίων και προβολή του βιβλίου ως αξία
· Προσαρμογή της
γλώσσας στις ανάγκες της εποχής αλλά με σεβασμό στη γλωσσική κληρονομιά και τη
βασική γλωσσική δομή
· Σεβασμός στη
μητρική γλώσσα κάθε ομάδας ή εθνότητας
Χαρακτηριστικά γλώσσας των νέων
· Πρόσμιξη ξένων
λέξεων λόγω γλωσσομάθειας και της ειδικής ορολογίας της τεχνολογίας (π.χ. των
Η/Υ)
· Αδιαφορία
για τους κανόνες γραμματικής και συντακτικού με αποτέλεσμα της διαμόρφωση μιας
γλώσσας γεμάτης με σολοικισμούς, ασυναρτησίες και εκφράσεις χωρίς νόημα
· Υβριστικό λεξιλόγιο,
βωμολοχίες, εκχυδαϊσμός γλώσσας
· Η γλώσσα ως
μέσο αμφισβήτησης και αντίδρασης στο κοινωνικό κατεστημένο
· Συνοπτικός και
συνθηματικός λόγος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου