" Επάνω σ' ένα ακοίμητο αερόστατο
ατενίζουμε το καθάριο χρώμα τ' ουρανού,
τις ανθισμένες κοιλάδες του μυαλού,
την ανεξίτηλη θαλασσινή δροσιά,
τους ορεινούς στυλοβάτες της απεραντοσύνης...
Οι ψυχές μας γίνονται συνοδοιπόροι..."

Σας καλωσορίζω στο ιστολόγιό μου ελπίζοντας να κάνουμε πολλά ταξίδια - ονειρικά και μακρινά - στο χώρο του πνεύματος, της τέχνης και της δημιουργίας...

Τετάρτη 5 Αυγούστου 2015


Δυσλεξία στο γυμνάσιο/λύκειο: Πώς μπορούν οι καθηγητές να βοηθήσουν τους μαθητές με δυσλεξία


Αποτέλεσμα εικόνας για εικονες δυσλεξια

Η σωστή συναισθηματική - εκπαιδευτική προσέγγιση του μαθητή από το δάσκαλο ή τον καθηγητή του είναι δυνατόν ν' αλλάξει αποφασιστικά τη στάση που έχει απέναντι στο , και στην κοινωνία. Να του δώσει την αισιοδοξία και τη δύναμη που χρειάζεται για να προγραμματίσει το μέλλον του, να επιτύχει τους στόχους του και να γίνει ένα υπεύθυνο, ανεξάρτητο και παραγωγικό μέλος της κοινωνίας.

Σύμφωνα με τα πορίσματα διεθνών ερευνών , τα βασικότερα από τα «σημεία-κλειδιά» για την επιτυχή ενσωμάτωση των δυσλεξικών στο πρόγραμμα του κανονικού γυμνασίου -λυκείου είναι τα εξής:

  • Διακριτική Βοήθεια: Τοποθετήστε το δυσλεξικό μαθητή σε μια θέση όπου μπορείτε να ελέγχετε διακριτικά την εργασία του και να τον βοηθάτε με μεγαλύτερη ευκολία.

  • Εξατομικευμένη Βοήθεια: 'Όποτε και όπου είναι δυνατόν αφιερώστε λίγο χρόνο στο δυσλεξικό μαθητή σας, προσφέροντας έτσι εξατομικευμένη βοήθεια και διδασκαλία. Όποιες κι αν είναι οι απαιτήσεις του μαθήματος, υπάρχουν πάντα λίγα λεπτά της ώρας για εξατομικευμένη προσέγγιση των μαθησιακών δυσκολιών κάποιου μαθητή σας.

  • Περισσότερος Χρόνος: Δώστε στο μαθητή με δυσλεξία περισσότερο χρόνο για την εκτέλεση γραπτής εργασίας. Όταν αξιολογείτε το έργο του, δώστε μεγαλύτερη σημασία στο περιεχόμενο, παρά στην παρουσίαση του κειμένου. Επιπλέον, αν διαπιστώσετε ότι μελέτησε, αλλά λόγω δυσκολιών στη γραπτή έκφραση δεν παρουσιάζεται σωστά το νόημα, δώστε έμφαση στο γεγονός ότι όντως μελέτησε. Οι αρνητικές παρατηρήσεις, δε θα έχουν κανένα θετικό αποτέλεσμα στην αντιμετώπιση της δυσκολίας του.

  • Διόρθωση Γραπτού Έργου: Κατά τη διόρθωση των γραπτών του μη χρησιμοποιείτε έντονο χρώμα. Μια «κοκκινισμένη» σελίδα οδηγεί σε σύγχυση, σε συναισθήματα χαμηλής αυτοπεποίθησης κι όχι σε αισιοδοξία και πρόοδο. Διορθώστε μόνο τα βασικότερα σφάλματα. Κάθε μικρή βελτίωση είναι καλύτερη από τη μαθησιακή στασιμότητα ή την οπισθοδρόμηση.

  • Περίληψη Μαθημάτων: Απαιτήστε απ' αυτόν την περίληψη του μαθήματος κι όχι όλες τις λεπτομέρειες ενός πολυσέλιδου κειμένου. Ζητήστε από κάποιον ή κάποιους συμμαθητές του να τον βοηθούν με τις περιλήψεις, την αντιγραφή και την τήρηση σημειώσεων μέσα στην τάξη.

  • Ευκαιρίες για Αντιστάθμιση των δυσκολιών του: Φροντίστε να δίνετε ευκαιρίες που θα επιτρέψουν τη συμμετοχή του σε δραστηριότητες όπου είναι ιδιαίτερα ικανός. Κάτι τέτοιο θ' αντισταθμίσει τις μαθησιακές δυσκολίες του, θα βελτιώσει την εικόνα που έχουν οι άλλοι για το άτομό του και θ' αυξήσει σίγουρα την αυτοπεποίθησή του.

  • Ευανάγνωστο Κείμενο: Το ευανάγνωστο κείμενο στον πίνακα βοηθάει πάντα το δυσλεξικό μαθητή στην αντιγραφή και στην κατανόηση του μαθήματος. Επιπλέον, τα διαγωνίσματα που δίνονται γραμμένα με καθαρές αποστάσεις, μικρά κείμενα και χωρίς αλφαβητικές ή αριθμητικές αντιστοιχίσεις είναι πολύ βοηθητικά. Συνήθως ο μαθητής με δυσλεξία μπορεί να δείξει τις γνώσεις του σε ερωτήσεις όπου μπορεί να επιλέξει την απάντηση, παρά σε αυτές που πρέπει να την γράψει.

  • Αξιολόγηση της Προσπάθειας: Έχετε υπόψη σας ότι ο δυσλεξικός μαθητής χρειάζεται πολύ περισσότερο χρόνο και κόπο απ' ό, τι οι συμμαθητές του για κάθε εργασία που απαιτεί ανάγνωση ή γραφή. Αν χρησιμοποιείτε τα ίδια κριτήρια αξιολόγησης για όλους τους μαθητές σας, οι δυσλεξικοί θα 'ναι πάντα «οι αδικημένοι» της τάξης. Σίγουρα, δεν υπάρχει τίποτα πιο αποθαρρυντικό για τον έξυπνο έφηβο, απ' το να νιώθει πως οι προσπάθειές του μετρούν ελάχιστα για τον καθηγητή του

  • Συνεχής Ενθάρρυνση: Φροντίστε να επαινείτε κάθε προσπάθεια, ακόμα κι όταν τα αποτελέσματα είναι φτωχά σε σύγκριση με εκείνα των μη δυσλεξικών μαθητών σας. Ενθαρρύνετε τον να βελτιώσει την επίδοση του στα δύσκολα γι’ αυτόν μαθήματα δίχως να βρίσκεται σε διαρκή ανταγωνισμό με τους συμμαθητές του. Είναι πολύ ευχάριστο και ενθαρρυντικό, να σου δείχνουν ότι πιστεύουν στις δυνάμεις σου, έστω και αν αυτές είναι δυσδιάκριτες. Σίγουρα αυτό θα κάνει τον μαθητή σας να θέλει να προσπαθεί όλο και περισσότερο για επιβεβαιώσει τη θετική σας προσδοκία!

  • Μη Αγχογόνοι Τρόποι Εργασίας: Μην τον υπερφορτώνετε με γραφική δουλειά για το σπίτι. Μ' αυτό τον τρόπο δε θα 'χει ελεύθερο χρόνο για τίποτα άλλο. 'Όποτε είναι δυνατόν, ενθαρρύνετε την παρουσίαση της εργασίας του με τρόπους μη αγχογόνους, αλλά δημιουργικούς (π .χ. παρουσίαση μιας μελέτης ή ενός προγράμματος στον ηλεκτρονικό υπολογιστή).

  • Μεγαλύτερη κατανόηση: Προσπαθήστε να κατανοήσετε και να κρίνετε με επιείκεια την έλλειψη οργάνωσης που μπορεί να χαρακτηρίζει την εργασία του, τη συμπεριφορά ή ακόμα και την εμφάνιση του.



Η υλοποίηση των παραπάνω προτάσεων για τη σωστή εκπαίδευση των εφήβων με δυσλεξία, προϋποθέτει οι καθηγητές να διαθέτουν εξυπνάδα, χιούμορ, ευκαμψία διδακτικών μεθόδων και στρατηγικών, ευαισθησία, υπομονή και πλήρη γνώση του τι θα διδαχτεί, πώς και γιατί.

Έχει διεθνώς υποστηριχτεί πως το μεγαλύτερο ποσοστό των μαθητών έχει τη νοημοσύνη, την ικανότητα και τον ενθουσιασμό να προοδεύσει σχολικά αν αντιμετωπιστεί με το σωστό τρόπο. Κι οπωσδήποτε, δεν υπάρχει μεγαλύτερη ικανοποίηση για τον εκπαιδευτικό, απο το να δει τους κόπους του ν’ αμείβονται, παρακολουθώντας τη σχολική πρόοδο του δυσλεξικού μαθητή του, τη σχολική και κοινωνική του ενσωμάτωση και την επιτυχή ένταξη του στην ενεργό ζωή του ενήλικα.

(Πηγή: Τρίπτυχο Βρετανικού Συνδέσμου Δυσλεξίας, 1997-δημοσίευση στο cyprusdyslexia.com)




Οι επιπτώσεις των κινητών τηλεφώνων στα παιδιά




Όλο και περισσότερα παιδιά χρησιμοποιούν συστηματικά κινητά τηλέφωνα, εκτιθέμενα έτσι σε ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία.


Στην , το 80% των μαθητών γυμνασίου-λυκείου και το 12% των μαθητών δημοτικού διαθέτουν κινητό και το 65% δηλώνουν ότι το χρησιμοποιούν ακόμη και κατά τη διάρκεια του μαθήματος, ενώ στις ΗΠΑ τα παιδιά χρησιμοποιούν κινητό από τα 5 χρόνια τους!

"Το κινητό εκπέμπει ακτινοβολία ακόμα και όταν δεν μιλάμε. Άρα, ποτέ μην το αφήνετε στο παιδικό δωμάτιο ή στο παιδικό καροτσάκι, δίπλα στο βρέφος, και μην ξεχνάμε ότι το κινητό το έχουμε για να επικοινωνούμε, όχι για να το δίνουμε στα παιδιά μας να παίζουν, για να μας αφήσουν ήσυχους" επισημαίνει η επίκουρη καθηγήτρια Αναπτυξιακής Παιδιατρικής και υπεύθυνη της Μονάδας Αναπτυξιακής Παιδιατρικής της Β' Παιδιατρικής Κλινικής του νοσοκομείου Παίδων "Α&Π Κυριακού" Λωρέττα Θωμαΐδου.

"Αν και έχουν γίνει περισσότερες από 28.000 μελέτες για τις πιθανές επιβλαβείς επιπτώσεις της ακτινοβολίας των κινητών στην υγεία, που στο σύνολό τους είναι καθησυχαστικές, θα πρέπει να είμαστε επιφυλακτικοί. Οι μελέτες αυτές εμφανίζουν αρκετές αδυναμίες στον σχεδιασμό τους, ενώ μερικές καταλήγουν σε αντιφατικά αποτελέσματα. 

Προς το παρόν δεν υπάρχουν ενδείξεις για επιβλαβείς επιπτώσεις της ακτινοβολίας των κινητών. Ωστόσο, οι μακροπρόθεσμες επιδράσεις δεν μπορούν να αποκλεισθούν επί του παρόντος. 

Επειδή η μαζική χρήση κινητών είναι πρόσφατο φαινόμενο, εξελισσόμενο με ταχύτητα που ξεπερνά τις βιολογικές μελέτες, φρόνιμο είναι να υιοθετήσουμε προληπτική προσέγγιση ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τους εφήβους και τα παιδιά, που είναι ιδιαίτερα ευάλωτα, καθόσον το νευρικό τους σύστημα βρίσκεται σε ανάπτυξη, έχουν λεπτότερο κρανίο και η αθροιστική δράση της ακτινοβολίας είναι διαχρονικά μεγαλύτερη" επισημαίνει η κ. Θωμαΐδου.

Τα κινητά τηλέφωνα είναι συσκευές εκπομπής και λήψης ραδιοκυμάτων (δηλαδή μη ιονίζουσας ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας) που φέρουν την κεραία ενσωματωμένη μέσα στη συσκευή, εξηγεί η κ. Θωμαϊδου

"Με τη συσκευή του κινητού εκτίθεται κατά κύριο λόγο το κεφάλι αυτού που τηλεφωνεί, το οποίο απορροφά το 60% της εκπεμπόμενης ακτινοβολίας. Η ακτινοβολία που δεχόμαστε από τους σταθμούς βάσης κινητής τηλεφωνίας είναι κατά πολύ μικρότερη από αυτή του κινητού μας που εφάπτεται στο σώμα μας. 

Ο υπολογισμός της ακτινοβολίας που απορροφά το σώμα μας από το συγκεκριμένο κινητό που χρησιμοποιούμε είναι δυνατό να υπολογιστεί αντικειμενικά και εκφράζεται με τον συντελεστή SAR= ειδικό βαθμό απορρόφησης. Για να είναι ασφαλές το κινητό που αγοράζουμε θα πρέπει ο συντελεστής SAR να είναι όσο γίνεται μικρότερος από το όριο του 2 W/kg που έχει καθορισθεί διεθνώς" αναφέρει η κ. Θωμαΐδου.

Οι επιδημιολογικές και πληθυσμιακές μελέτες μέχρι σήμερα έχουν κυρίως επικεντρωθεί σε πιθανή συσχέτιση της ακτινοβολίας των κινητών με: τους όγκους του εγκεφάλου (γλοίωμα, μηνιγγίωμα), τα ακουστικά νευρινώματα, τους όγκους του τραχήλου, τη λευχαιμία και τους όγκους των όρχεων, αλλά και σε χρόνια, μη ειδικά συμπτώματα, όπως: οι κεφαλαλγίες, η ζάλη, το αίσθημα θερμότητας στο αυτί, οι διαταραχές του ύπνου και της όρασης, το αίσθημα κόπωσης, η απώλεια μνήμης- Alzheimer και τα καρδιαγγειακά νοσήματα.

"Ο σχεδιασμός επιδημιολογικών ερευνών στους ανθρώπους προσκρούει σε δύο βασικά προβλήματα: πρώτον, στη μέθοδο υπολογισμού του ποσού της ακτινοβολίας που δέχονται οι χρήστες από τα κινητά τηλέφωνα και δεύτερον, στο μεγάλο χρονικό διάστημα που απαιτείται προκειμένου να εκδηλωθούν τα υπό μελέτη νοσήματα, όπως η ανάπτυξη όγκων εγκεφάλου που ξέρουμε ότι μπορεί να συμβεί πολλά χρόνια (μέχρι και 10) από την έκθεση σε ογκογόνους παράγοντες" εξηγεί η κ. Θωμαΐδου.

Παράλληλα, επισημαίνει ότι τα παιδιά αποτελούν μία ιδιαίτερη ομάδα που αυξάνει ταχύτατα σε αριθμό και σε ένταση χρήσης και ότι είναι πολύ πιο ευαίσθητα στην απορρόφηση της ακτινοβολίας διότι: το νευρικό τους σύστημα (εγκέφαλος) βρίσκεται σε ανάπτυξη και συνεπώς σε βλαπτικούς παράγοντες, έχουν λεπτότερο κρανίο και ιστούς οπότε η απορρόφηση της ακτινοβολίας είναι μεγαλύτερη, έχουν αυξημένη περιεκτικότητα ύδατος ιστών του σώματος, με αποτέλεσμα η ακτινοβολία να μεταφέρεται ευκολότερα και η αθροιστική δράση της να είναι διαχρονικά μεγαλύτερη.

Η κ. Θωμαΐδου συνιστά στους γονείς να μην δίνουν κινητά σε παιδιά μικρότερα των 8 ετών και όταν αγοράζουν κινητό να επιλέγουν μοντέλο με ειδικό βαθμό απορρόφησης ακτινοβολίας (SAR) που να μην είναι μεγαλύτερος από 1,6W/kg. 

Τονίζει ακόμη ότι τα παιδιά θα πρέπει: 

να μιλούν στο κινητό όσο το δυνατό λιγότερο και να προτιμούν τα SMS και τις συσκευές hands free,

να μην χρησιμοποιούν το κινητό στο αυτοκίνητο και στο σχολείο, 

να χρησιμοποιούν το κινητό «οριζόντια» και όχι όρθιο (κλασικό μοντέλο) 

και να μη το βάζουν στην τσέπη ή στη ζώνη τους, αλλά μόνο στη τσάντα ή σε τσέπη του μηρού.

Τέλος, συνιστά σε όλους τους χρήστες κινητού να μειώσουν τον χρόνο ομιλίας με το κινητό, να το χρησιμοποιούν μόνο για τις απαραίτητες κλήσεις και να μην το χρησιμοποιούν στο αυτοκίνητο.



         
       Ρόδου αγάπη

 Μόλις σε πρωτοείδα,
μαλάκωσε η πικρή ψυχή.
Μου χαμογέλασες.
Προσέφερες το πληγωμένο χέρι σου,
με οδήγησες ψηλά στον άυλο ουρανό.
Ανάμεσα στα σύννεφα
που αυλακώνουν τη θάλασσα.
Μαζί σου δε φοβάμαι το θολό σκοτάδι.
Μαζί σου απελευθερώνομαι.
Σπάω τα δεσμά του πόνου,
κοιτώ προς την επερχόμενη ανάσταση.
Η ρόδινη μορφή με συντροφεύει…



Μάιος 2015

Τρίτη 4 Αυγούστου 2015


Τα πιο σπουδαία αποφθέγματα του Οδυσσέα Ελύτη

Τα πιο σπουδαία αποφθέγματα του Οδυσσέα Ελύτη

Ο Οδυσσέας Αλεπουδέλης, όπως ήταν το πραγματικό του όνομα γεννήθηκε στις 2 Νοεμβρίου 1911 στο Ηράκλειο της Κρήτης. Ήταν ποιητής και ζωγράφος και ένα από τα πιο λαμπρά πνεύματα της σύγχρονης λογοτεχνίας.   
Το 1979 τιμήθηκε με το Νόμπελ Λογοτεχνίας, ενώ αποτέλεσε ένα από τα επίλεκτα μέλη της λεγόμενης «γενιάς του τριάντα» στον χώρο της καλλιτεχνικής δημιουργίας. 
Ο Ελύτης πέθανε στις 18 Μαρτίου 1996, σε ηλικία 85 ετών, κληροδοτώντας ένα εκπληκτικό έργο στην Ελλάδα και τον υπόλοιπο κόσμο.  

Όταν ακούς «τάξη», ανθρωπινό κρέας μυρίζει. 
    
Πάντα πάντα περνάς τη φωτιά για να φτάσεις τη λάμψη.   

Το παν είναι η ρότα σου κόντρα στην κοινωνία ετούτη.   

Κι έναν πόντο πιο ψηλά να πάτε, άνθρωποι, ευχαριστώ θα σας πει ο Θεός.      

Η Λύπη ομορφαίνει επειδή της μοιάζουμε.     

Αλλά κάτεχε ότι μονάχα κείνος που παλεύει το σκοτάδι μέσα του θά' χει μεθαύριο μερτικό δικό του στον ήλιο.   

Ήρθαν ντυμένοι "φίλοι" αμέτρητες φορές οι εχθροί μου το παμπάλαιο χώμα πατώντας.   

Πιάσε το ΠΡΕΠΕΙ από το ιώτα και γδάρε το ίσαμε το πι.

Κάνε άλμα πιο γρήγορο από τη φθορά.   

Ο ήλιος σκάει μέσα μας κι εμείς κρατάμε την παλάμη στο στόμα έντρομοι.   

Η ευτυχία είναι η ορθή σχέση ανάμεσα στις πράξεις (σχήματα) και στα αισθήματα (χρώματα). Η ζωή μας κόβεται, και οφείλει να κόβεται, στα μέτρα που έκοψε τα χρωματιστά χαρτιά του ο Matisse.

Ναι, ο Παράδεισος δεν ήταν μια νοσταλγία. Ούτε, πολύ περισσότερο, μια ανταμοιβή. Ήταν ένα δικαίωμα.   

Κι έχε στο νου σου έχε στο νου σου πάντοτε μ' ακούς; το αχ που βγάνει ο σκοτωμός το αχ που βγάν' η αγάπη.   

Τρώγε την πρόοδο και με τα φλούδια και με τα κουκούτσια της.     

Στην κακή μοιρασιά πάντοτε ο Θεός ζημιώνεται.     

Βαρύς ο κόσμος να τον ζήσεις, όμως για λίγη περηφάνια το άξιζε.   

Εάν αποσυνθέσεις την Ελλάδα, στο τέλος θα δεις να σου απομένουν μια ελιά, ένα αμπέλι κι ένα καράβι. Που σημαίνει: με άλλα τόσα την ξαναφτιάχνεις.   

Μέσα στη θλίψη της απέραντης μετριότητας, που μας πνίγει από παντού, παρηγοριέμαι ότι κάπου, σε κάποιο καμαράκι, κάποιοι πεισματάρηδες αγωνίζονται να εξουδετερώσουν τη φθορά. 
        
Η απονομή του Νόμπελ στον Ελύτη 1979
Η απονομή του Νόμπελ στον Ελύτη 1979   

Βασίλης Φωτόπουλος, Μίκης Θεοδωράκης, Οδυσσέας Ελύτης και Διονύσης Φωτόπουλος στις πρόβες της παράστασης «Ιππείς» στην Επίδαυρο, 1979
Βασίλης Φωτόπουλος, Μίκης Θεοδωράκης, Οδυσσέας Ελύτης και Διονύσης Φωτόπουλος στις πρόβες της παράστασης «Ιππείς» στην Επίδαυρο, 1979   

Μ. Κατράκης, Μ. Θεοδωράκης, Γ. Ρίτσος, Οδ. Ελύτης.
Μ. Κατράκης, Μ. Θεοδωράκης, Γ. Ρίτσος, Οδ. Ελύτης. 

Εργογραφία 
Ποιητικές συλλογές 
Προσανατολισμοί («Πυρσός», 1939) 
Ήλιος ο Πρώτος μαζί με τις παραλλαγές πάνω σε μιαν αχτίδα ( «Γλάρος», 1943) 
Το Άξιον Εστί («Ίκαρος», 1959) 
Έξι και μία τύψεις για τον ουρανό («Ίκαρος», 1960) 
Άσμα ηρωικό και πένθιμο για τον χαμένο ανθυπολοχαγό της Αλβανίας («Ίκαρος», 1962) 
Ο Ήλιος ο Ηλιάτορας («Ίκαρος», 1971) 
Το Φωτόδεντρο και η Δέκατη Τέταρτη Ομορφιά («Ίκαρος», 1971) 
Το Μονόγραμμα («Ίκαρος», 1972) 
Τα Ρω του Έρωτα («Αστερίας», 1972) 
Τα Ετεροθαλή («Ίκαρος», 1974) 
Μαρία Νεφέλη («Ίκαρος», 1978) 
Τρία ποιήματα με σημαία ευκαιρίας («Ίκαρος», 1982) 
Ημερολόγιο ενός αθέατου Απριλίου («Ύψιλον», 1984) 
Ο μικρός ναυτίλος («Ίκαρος», 1985) 
Τα ελεγεία της Οξώπετρας («Ίκαρος», 1991) 
Δυτικά της λύπης («Ίκαρος», 1995) 
Εκ του πλησίον («Ίκαρος», 1998)   

Δοκίμια 
Η αληθινή φυσιογνωμία και η λυρική τόλμη του Ανδρέα Κάλβου («Νέα Εστία», 1946) 
Ο ζωγράφος Θεόφιλος («Αστερίας» 1973) 
Ανοιχτά χαρτιά («Αστερίας», 1974) 
Η μαγεία του Παπαδιαμάντη («Ερμής», 1976) 
Αναφορά στον Ανδρέα Εμπειρίκο («Ύψιλον», 1980) 
Ιδιωτική Οδός («Ύψιλον»,1990) 
Τα Δημόσια και τα Ιδιωτικά («Ίκαρος», 1990) 
Εν λευκώ («Ίκαρος», 1993) 
Ο κήπος με τις αυταπάτες («Ύψιλον», 1995)   

Μεταφράσεις 
Ζαν Ζιρωντού: «Νεράιδα - Ονειρόδραμα σε τρεις πράξεις» (Εταιρία Σπουδών Σχολής Μωραΐτη, 1973) 
Μπέρτολτ Μπρεχτ: «Ο κύκλος με την κιμωλία» (Εταιρία Σπουδών Σχολής Μωραΐτη, 1974) 
Δεύτερη Γραφή («Ικαρος», 1976)
 Σαπφώ (1976) 
Η Αποκάλυψη του Ιωάννη («Υψιλον», 1985) 


Πηγή: www.lifo.gr