" Επάνω σ' ένα ακοίμητο αερόστατο
ατενίζουμε το καθάριο χρώμα τ' ουρανού,
τις ανθισμένες κοιλάδες του μυαλού,
την ανεξίτηλη θαλασσινή δροσιά,
τους ορεινούς στυλοβάτες της απεραντοσύνης...
Οι ψυχές μας γίνονται συνοδοιπόροι..."

Σας καλωσορίζω στο ιστολόγιό μου ελπίζοντας να κάνουμε πολλά ταξίδια - ονειρικά και μακρινά - στο χώρο του πνεύματος, της τέχνης και της δημιουργίας...

Τρίτη 24 Μαρτίου 2015


Απόψεις του Πλάτωνα που μπορεί να μας βοηθήσουν να βελτιώσουμε τη ζωή μας

plato

Ο Πλάτωνας ήταν φιλόσοφος, καθώς και μαθηματικός, στην κλασική Ελλάδα. To έργο του κατέχει ένα σημαντικό ποσοστό στην ανάπτυξη της φιλοσοφίας, ειδικά στο δυτικό κόσμο.Ίδρυσε την Ακαδημία Αθηνών, το πρώτο ίδρυμα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στο δυτικό κόσμο. Μαζί με τον Σωκράτη και τον πιο διάσημο μαθητή του, τον Αριστοτέλη, ο Πλάτωνας έθεσε τα θεμέλια της δυτικής φιλοσοφίας και της επιστήμης.
Οι διάλογοι του Πλάτωνα έχουν χρησιμοποιηθεί για να διδαχθεί ένα ευρύ φάσμα θεμάτων, όπως η φιλοσοφία, λογική, ηθική, ρητορική, τη θρησκεία και τα μαθηματικά. Η θεωρία του για τις ιδέες ξεκίνησε μια μοναδική προοπτική για αφηρημένα αντικείμενα, και οδήγησε σε μια σχολή σκέψης που ονομάζεται Πλατωνισμός.
Νομίζω ότι θα είναι πολύ χρήσιμο για όλους μας για να μάθουμε περισσότερα σχετικά με τον Πλατωνισμό, διότι περιλαμβάνει θεωρίες που μπορεί να μας βοηθήσουν να επανεξετάσουμε την κοινωνική μας ζωή και να βελτιώσουμε τον εαυτό μας. Ας δούμε μερικά από τα διάσημα αποσπάσματα του Πλάτωνα ….
… Για τη σοφία
1) Οι σοφοί μιλούν επειδή έχουν κάτι να πουν,οι  ανόητοι επειδή πρέπει να πουν κάτι.
2) Ποτέ μην εκπαιδεύεις ένα παιδί με τη βία ή με σκληρότητα,αλλά να τοκατευθύνεις σε αυτό με ό, τι διασκεδάζει το μυαλό τους, έτσι ώστε  να είσαι σε καλύτερη θέση να ανακαλύψεις με ακρίβεια την ιδιαίτερη κλίση και ιδιοφυΐα του καθενός. 
3) Η ψυχή  δεν παίρνει τίποτα άλλο μαζί της στον άλλο κόσμο, παρά την εκπαίδευσή της και τον πολιτισμό της. Κατά την έναρξη του ταξιδιού για τον άλλο κόσμο, η εκπαίδευση και η προσωπικότητα ενός ατόμου μπορεί είτε να παρέχει τη μεγαλύτερη βοήθεια, ή αντίθετα να γίνει το μεγαλύτερο βάρος, στο πρόσωπο που έχει μόλις πεθάνει. 
4) Ένα άδειο σκάφος κάνει το δυνατότερο ήχο, έτσι ώστε εκείνοι που έχουν το λιγότερο πνεύμα να αποτελούν τους  μεγαλύτερους  φλύαρους.
… Για την αγάπη
5) Η αγάπη είναι μια σοβαρή ψυχική ασθένεια.(Φαίδρος)
… Για τους ανθρώπους και τη συμπεριφορά τους
6) Ποτέ μην αποθαρρύνεις κανέναν … που συνεχώς σημειώνει πρόοδο, δεν έχει σημασία πόσο αργά.
7) Η ανθρώπινη συμπεριφορά πηγάζει από τρεις κύριες πηγές: Επιθυμία, συναίσθημα, και τη γνώση.
8) Υπάρχουν δύο πράγματα που ένα άτομο δεν πρέπει ποτέ να είναι θυμωμένο, αυτό που μπορεί να αντέξει και αυτό που δεν μπορεί.
9) Υπάρχουν τρεις κατηγορίες  ανθρώπων : Οι λάτρεις της σοφίας, οι λάτρεις της τιμής, και οι λάτρεις του κέρδους. 
10) Οι άνθρωποι είναι σαν τη  βρωμιά. Μπορούν είτε να σε θρέψουν  και να σε βοηθήσουν να αναπτυχθείς ως άτομο ή να ανακόψουν την ανάπτυξή σου και να σε κάνουν να μαραθείς και εν τέλει να  πεθάνεις. 
11) Ο μεγαλύτερος πλούτος είναι να ζήσεις αντέχοντας με λίγα.
12) Η ομορφιά βρίσκεται στα μάτια του θεατή
… Για την πολιτική, τους νόμους και τον πόλεμο
13) Οι καλοί άνθρωποι δεν χρειάζονται νόμους για να τους θυμίσουν να ενεργούν υπεύθυνα, ενώ οι κακοί άνθρωποι θα βρουν έναν τρόπο  να  κινούνται όπως θέλουν γύρω από τους νόμους
14) Μπορούμε να συγχωρέσουμε εύκολα ένα παιδί που φοβάται το σκοτάδι. Η πραγματική όμως τραγωδία της ζωής είναι όταν ένας ενήλικας φοβάται το φως. 
15) Ένας ήρωας γεννιέται ανάμεσα σε εκατοντάδες, ένας σοφός άνθρωπος βρίσκεται ανάμεσα σε χιλιάδες, αλλά ένας ολοκληρωμένος άνθρωπος  δεν θα μπορούσε να βρεθεί ακόμη και μεταξύ των εκατό χιλιάδων . 
16) Μόνο οι νεκροί έχουν δει το τέλος του πολέμου.
17) Μια από τις τιμωρίες για όσους  αρνούνται να συμμετάσχουν στην πολιτική είναι ότι καταλήγουν να κυβερνώνται από τους κατωτέρους σου.
http://newsking.gr/

Δευτέρα 23 Μαρτίου 2015


Τεχνικές αντιμετώπισης της παιδικής επιθετικότητας


Ζούμε σε μια κοινωνία όπου η βία και η επιθετικότητα είναι φαινόμενα, που μπορεί να πάρουν εκρηκτικές διαστάσεις. 
Γι’ αυτό τα φαινόμενα αυτού του είδους θα έπρεπε να αντιμετωπίζονται με περισσότερη προσοχή, ως σημαντικά κοινωνικά προβλήματα που δεν αφορούν μόνο τους εμπλεκόμενους μαθητές και τις οικογένειες τους, αλλά και όλο το σχολικό σύστημα. 
Πώς μπορούμε να βρούμε τρόπους να προλάβουμε την εκδήλωση δυσάρεστων καταστάσεων βίας και να αναπτύξουμε στο σχολείο και τους μαθητές μας την ικανότητα επίλυσης συγκρούσεων, που αντιστοιχεί σε θετικά πρότυπα σκέψης, σχέσεων και διαντίδρασης με τους άλλους; Πώς μπορούμε να αντιδρούμε εποικοδομητικά, ώστε να χειριζόμαστε τα προβλήματα επιθετικότητας και τις ποικίλες συγκρούσεις στο σχολείο; 
Λαμβανομένου υπόψη ότι η επιθετική συμπεριφορά, ακόμα και η υπερβολική ή «παθολογική», είναι κάτι σαν «ευλογία», γιατί μας δείχνει, ότι τα παιδιά έχουν κάποιο πρόβλημα μέσα τους και θέλουν να επικοινωνήσουν μαζί μας, ώστε να το βγάλουν προς τα έξω, να το δηλώσουν, έστω και με αυτόν τον τρόπο. Έτσι, αφού σκεφτούμε ψύχραιμα αλλά και λογικά θα προτείναμε για την αντιμετώπιση της «παιδικής επιθετικότητας», μερικές πρακτικές τεχνικές για την αντιμετώπιση της, όταν εμφανιστεί: 

Αποφεύγουμε τη σωματική τιμωρία. 

Απομακρύνουμε τα παιδιά από το «ακροατήριο τους», ύστερα από ένα εκρηκτικό επεισόδιο.

v Συζητάμε τους λόγους και τις συνέπειες της έκρηξης τους. 
v Βάζουμε τα παιδιά να ασχοληθούν με μια ωφέλιμη δραστηριότητα που τα ευχαριστεί (άθληση, άκουσμα μουσικής κ.λ.π.). 

v Μπορούμε ακόμα, να αγνοήσουμε την επιθετική συμπεριφορά των παιδιών σε μερικές περιπτώσεις. 

v Μικρή στέρηση προνομίων και άμεση για να καταλάβουν τα παιδιά, ότι αυτή η τιμωρία είναι απόρροια της βίαιης συμπεριφοράς και όχι επειδή δεν τα αγαπάμε. 

v Αποφεύγουμε τις απειλές ή τις αναβολές της τιμωρίας, που παρατείνουν το φόβο τους και την αγωνία τους. 

v Εξηγούμε στα παιδιά πόσο πιο όμορφα είναι τα πράγματα, όταν είναι ήρεμα. Τους δηλώνουμε επίσης, ότι κατανοούμε πως τα βασανίζει! Και αν θέλουν; Μπορεί να το μοιραστούν μαζί μας.

v Ας είμαστε στοργικοί και διαλλακτικοί, όσο μπορούμε, ώστε να λύνουμε ειρηνικά της διαφορές. 

v Πρέπει να είμαστε προσεκτικοί στο θέμα της ανατροφής και των προτύπων που θέλουμε να περάσουμε στα παιδιά μας.

v Ας τονίσουμε στα παιδιά μας, ότι η βία πληγώνει τους άλλους και ότι για να μπορούμε να ζούμε, είναι ανάγκη να σεβόμαστε την ελευθερία τους και τη σωματική τους ακεραιότητα. 

v Τέλος ας προσπαθήσουμε να χαλιναγωγούμε τον δικό μας επιθετικό εαυτό, για να μην μας μιμηθούν. 

Αφού, όπως λένε, τα παιδιά είναι «καθρέπτες» της δικής μας προσωπικότητας, είτε είμαστε γονείς, είτε εκπαιδευτικοί. 

της Αλίκης Γιατρά Εκπαιδευτικού -Ψυχολόγου Στελέχους του Συμβουλευτικού Σταθμού Νέων

http://www.ipaideia.gr/

     

  Ψυχορραγώντας


Σαλπάρουμε στην αγριεμένη θάλασσα…
Ταραχή και θυμός δονούν το άμεμπτο σώμα.
Η ζωή ξεγλιστράει από μέσα μας,
τα όνειρα βουλιάζουν,
οι αισθήσεις ατονούν…
Όλα γύρω φαίνονται πολέμια, επώδυνα, αγκαθωτά.
Μα πιο πολύ πονούν οι ψυχές μας…
Αυτές οι ψυχές που ήλπιζαν σε καλύτερες μέρες.
Αυτές οι ψυχές που ερωτεύτηκαν το θολό ήλιο της ανατολής.
Αυτές οι ψυχές που αναζητούν ένα ήρεμο, μικρό λιμάνι.
Αυτές οι ψυχές…

Ένας βρυχηθμός, μια πνιχτή ανάσα.





Κυριακή 22 Μαρτίου 2015


«ΙΛΙΑΔΑ» ΟΜΗΡΟΥ
Ραψωδία Σ (στίχ. 478-616)
Επεξεργασία α’ ενότητας (στίχ. 478-507)



 α) στίχ. 478: «έπλασε» (πρόκειται για έργο τέχνης;)

 β) Γιατί η ασπίδα χαρακτηρίζεται ως «δυνατήν και μεγάλη»; Ο χαρακτηρισμός αυτός σχετίζεται με τον ήρωα για τον οποίο προορίζεται η ασπίδα;

 γ) Οι τέσσερις πρώτοι στίχοι αποτελούν ένα είδος προλόγου και γιατί;

 δ) Οι  εικόνες  και  οι  σκηνές  με  τις οποίες  διακοσμείται η  ασπίδα σε πόσους ομόκεντρους κύκλους προβάλλονται; Ποια πορεία ακολουθεί η περιγραφή της διακόσμησης, από την περιφέρεια στο κέντρο ή από το κέντρο στην περιφέρεια;



 ε) Τι ήταν;
·       Ο Ωρίωνας:  ……………………………………………………………………………
·       Οι Υάδες:  ………………………………………………………………………………
·       Οι Πλειάδες:  …………………………………………………………………………...
·       Η Μ. Άρκτος: …………………………………………………………………………..
       
 στ) στίχ. 490-495: σε μια  πόλη κατά  τη διάρκεια  ειρήνης  πραγματοποιείται  μια γαμήλια πομπή. Να παρουσιάσετε τις επιμέρους εικόνες:

 ζ) στίχ. 496-507: ένας άλλος  θεσμός  της ειρηνικής-κοινωνικής ζωής είναι αυτός της δικαιοσύνης. Να περιγράψετε  το  σκηνικό και τα εμπλεκόμενα πρόσωπα. Γιατί, κατά τη  γνώμη σας, έχει διατυπωθεί η άποψη  πως  αυτοί  οι  στίχοι  αποτελούν  υπαινιγμό  για  την  άρνηση   του   Αχιλλέα   να  δεχθεί  την αποζημίωση του Αγαμέμνονα;





Επεξεργασία β’ ενότητας (στίχ. 508-539)

α) Η πόλη σ’ αυτήν την ενότητα παρουσιάζεται σε καιρό ειρήνης και ηρεμίας ή σε περίοδο πολέμου και πολιορκίας;

β) Να καταγράψετε τις δύο διαφορετικές απόψεις των πολιορκητών:

γ) Να περιγράψετε και να χαρακτηρίσετε τη συμπεριφορά των πολιορκημένων:


δ) Ποια είναι η θέση των γυναικών, των παιδιών και των γερόντων;

ε) Πώς κρίνετε την παρέμβαση και τη λαμπρή παρουσία της Αθηνάς και του Άρη; (Ομηρική θεολογία)

στ) Να αξιολογήσετε το καρτέρι-ενέδρα ως πολεμική τακτική:


ζ) Να διακρίνετε στη συγκεκριμένη ενότητα τις ακόλουθες φάσεις:
·  πολεμικό συμβούλιο για λήψη αποφάσεων
·  διαπραγματεύσεις μεταξύ εμπόλεμων πλευρών
·  τειχοσκοπία
·  ανάμειξη στη μάχη των δαιμόνων του πολέμου (Έρις & Κυδαιμός)καθώς και της Μοίρας του θανάτου
·  αφαίρεση όπλων και ολοκλήρωση ατίμωσης νεκρών

η) Να αιτιολογήσετε γιατί η σκηνή του πολέμου που αποτυπώνεται στην ασπίδα αποτελεί μικρογραφία του Τρωικού πολέμου:




Επεξεργασία γ’ ενότητας (στίχ. 540-571)

α) Στην ενότητα αυτή προβάλλονται οι τρεις βασικότερες σκηνές της γεωργικής ζωής. Να τις εντοπίσετε:

· Όργωμα:………………………………………………………………………………
· Θερισμός:………………………………………………………………………………
· Τρύγος:………………………………………………………………………………… 

β) Ποια είναι τα σχετικά ήθη και έθιμα που συνόδευαν το όργωμα;

γ) Να διερευνήσετε τη δομή της κοινωνίας όπως αυτή παρουσιάζεται μέσω της σκηνής του θερισμού:


δ) Το γεύμα στο χωράφι τι υποδηλώνει; Να γίνει συσχετισμός με τη σύγχρονη εποχή:

ε) Αν ο Λίνος ήταν ένας απ’ τους θεούς της βλάστησης, για ποιο λόγο γίνεται η αναφορά του στη συγκεκριμένη ενότητα;


στ) Ποιες εποχές του χρόνου διατρέχουν την ασπίδα μέσα από τις αγροτικές εργασίες;

ζ) Σε ποια σημεία της ενότητας φαίνεται ότι ο Όμηρος είχε ακριβείς γνώσεις των γεωργικών εργασιών;



Επεξεργασία δ’ ενότητας (στίχ. 572-588)

α) Στην ενότητα αυτή προβάλλονται δύο σκηνές από την ποιμενική ζωή. Αφού τις εντοπίσετε, να σχολιάσετε τη βασική διαφορά τους:


β) Να παρουσιάσετε σκηνές από τη ζωή των κτηνοτρόφων:

γ) Να διακρίνετε δύο οπτικές και δύο ηχητικές εικόνες:


δ) Να σχολιάσετε την υπεροχή του δυνατού ως επιλογή της φύσης.

ε) Η σχέση ανθρώπου και φύσης καθώς και η εργασία ως στοιχείο πολιτισμού πώς προβάλλονται μέσω του συγκεκριμένου αποσπάσματος;


στ) Η σκηνή με το «χωλό» (=κουτσό) βοσκό τι υπονοεί και πού στοχεύει;

ζ) Ποια εικόνα της συγκεκριμένης ενότητας σας προκάλεσε τη μεγαλύτερη εντύπωση και γιατί;



Επεξεργασία ε’ ενότητας (στίχ. 589-612)

α) Γιατί – κατά την άποψή σας - γίνεται αναφορά στην τέχνη του Δαίδαλου, το χορό της Αριάδνης και την Κνωσό;


β) Να παρουσιάσετε τη σκηνή του χορού:

γ) Να αναλύσετε την παρομοίωση (στίχ. 598-601).

Αποτέλεσμα εικόνας για εικονες αοιδων στην αρχαια ελλάδα

δ) Ποια είναι η παρουσία του αοιδού στην ασπίδα και γιατί επιλέγει τη συγκεκριμένη σκηνή;

ε) Στον πέμπτο κύκλο της ασπίδας παριστάνεται ο Ωκεανός. Οι αρχαίοι Έλληνες τον φαντάζονταν ως ένα ποτάμι που περιβάλλει την επίπεδη γη και οριοθετεί τον ορατό κόσμο. Να παρουσιάσετε αυτήν την αντίληψη.


στ) Εκτός από την ασπίδα, για ποια άλλα όπλα γίνεται λόγος; Η αναφορά έχει μεγάλη έκταση και γιατί; Τα όπλα αυτά είναι αμυντικά ή επιθετικά;


 


Επεξεργασία στ’ ενότητας (στίχ. 613-616)

α) Οι τελευταίοι αυτοί στίχοι συγκροτούν τον επίλογο της κατασκευής των όπλων του Αχιλλέα αλλά και την αρχή νέας δράσης. Γιατί;

β) Να αναλύσετε την παρομοίωση (στίχ. 616)


γ) Ο όρος «έκφραση» αποτελεί τεχνικό όρο της αρχαίας ελληνικής γραμματείας. Θεωρείται η περιγραφή ενός ανθρώπου, αντικειμένου, τόπου κ.λ.π. και μπορεί η περιγραφή να αναφέρεται σε κάτι υπαρκτό ή να είναι φανταστική. Η περιγραφή της ασπίδας του Αχιλλέα είναι «έκφραση» κι αν ναι, το περιεχόμενό της είναι πραγματικό ή φανταστικό;

δ) Έχει διατυπωθεί η άποψη ότι η ασπίδα του Αχιλλέα παρουσιάζει έναν πλούτο αντιθέσεων. Να παρουσιάσετε τις σημαντικότερες από αυτές:


ε) Η σχέση ανθρώπου και φύσης καθώς και η εργασία ως στοιχείο πολιτισμού πώς προβάλλονται μέσω του συγκεκριμένου αποσπάσματος;
στ) Από άποψη αφηγηματικής τεχνικής πώς λειτουργεί η περιγραφή της ασπίδας και γιατί;

ζ) Πολλές σκηνές της ασπίδας φανερώνουν ότι οι άνθρωποι της ομηρικής εποχής είχαν αναπτύξει αρκετά αξιόλογο πολιτισμό. Να εντοπίσετε αυτές τις εικόνες και να παρουσιάσετε τα στοιχεία πολιτισμού.