" Επάνω σ' ένα ακοίμητο αερόστατο
ατενίζουμε το καθάριο χρώμα τ' ουρανού,
τις ανθισμένες κοιλάδες του μυαλού,
την ανεξίτηλη θαλασσινή δροσιά,
τους ορεινούς στυλοβάτες της απεραντοσύνης...
Οι ψυχές μας γίνονται συνοδοιπόροι..."

Σας καλωσορίζω στο ιστολόγιό μου ελπίζοντας να κάνουμε πολλά ταξίδια - ονειρικά και μακρινά - στο χώρο του πνεύματος, της τέχνης και της δημιουργίας...

Δευτέρα 14 Μαρτίου 2016

Κλέφτικο «Του Βασίλη»

Αποτέλεσμα εικόνας για εικόνες κλέφτες και αρματολοί

   1. Να διακρίνετε το κλέφτικο τραγούδι που διαβάσατε σε δύο (2) νοηματικές ενότητες και να γράψετε έναν πλαγιότιτλο για την καθεμιά.

Αποτέλεσμα εικόνας για εικόνες κλέφτες και αρματολοί

   2. Τι είναι το κλέφτικο δημοτικό τραγούδι και ποιο είναι συνήθως το περιεχόμενό του;

Αποτέλεσμα εικόνας για εικόνες κλέφτες και αρματολοί

   3. Το συγκεκριμένο δημοτικό τραγούδι ποιες βασικές αξίες και ιδανικά της τότε εποχής προβάλλει;

Αποτέλεσμα εικόνας για εικόνες κλέφτες και αρματολοί

   4. Σε ποια συναισθηματική κατάσταση βρίσκεται η μάνα του «μελλοντικού» κλέφτη; Τι νιώθει για το παιδί της και τι θέλει να πετύχει με τα λόγια της;

Αποτέλεσμα εικόνας για εικόνες κλέφτες και αρματολοί

   5. Στο δημοτικό αυτό τραγούδι παρουσιάζονται δύο διαφορετικές απόψεις σχετικά με το «ποιον» της ανθρώπινης συμπεριφοράς απέναντι στην υποδούλωση και τη στέρηση της ελευθερίας. Να τις εντοπίσετε και να τις αναπτύξετε.

Αποτέλεσμα εικόνας για εικόνες κλέφτες και αρματολοί

   6. Να σκιαγραφήσετε την προσωπικότητα του αγωνιστή Βασίλη και τις μητέρας του. Να δικαιολογήσετε τους χαρακτηρισμούς που θα αποδώσετε.

Αποτέλεσμα εικόνας για εικόνες κλέφτες και αρματολοί

   7. Να παρουσιάσετε τη δομή της στιχουργικής σύνθεσης του τραγουδιού.

Αποτέλεσμα εικόνας για εικόνες κλέφτες και αρματολοί

   8. Ποιο είναι το ύφος του ανώνυμου δημιουργού και ποια γλώσσα χρησιμοποιεί;

Αποτέλεσμα εικόνας για εικόνες κλέφτες και αρματολοί

   9. Να αντιστοιχίσετε τις προτάσεις της Στήλης Α’ με τα κατάλληλα σχήματα λόγου της Στήλης Β’:

ΣΤΗΛΗ Α’
ΣΤΗΛΗ Β’
«να πεταχτώ σαν το πουλί»
αντίθεση
«να πάρω… να περπατήσω… να βρω…»
ασύνδετο σχήμα
«Φέρε μου τ’ αλαφρό σπαθί και το βαρύ τουφέκι»
οπτική εικόνα
«να πάρω δίπλα τα βουνά»
μεταφορά
«Πουρνό φιλεί τη μάνα του, πουρνό ξεπροβοδιέται»
ηχητική εικόνα
«και να σουρίξω κλέφτικα»
επανάληψη
«που πολεμούν με την Τουρκιά»
παρομοίωση

Αποτέλεσμα εικόνας για εικόνες κλέφτες και αρματολοί

   10.  O πλούσιος έχει τα φλωριά, έχει o φτωχός τα γλέντια.
Άλλοι παινάνε τον πασά και άλλοι το βεζίρη,
μα γώ παινάω το σπαθί το τουρκοματωμένο,
το χει καμάρι η λεβεντιά, κι' ο κλέφτης περηφάνεια.

«Κλέφτικο»

Αποτέλεσμα εικόνας για εικόνες κλέφτες και αρματολοί

   ·  Ποιες πληροφορίες για τη ζωή των κλεφτών μας δίνουν τα δύο δημοτικά τραγούδια;

   ·  Πώς αντιμετωπίζει ο λαός την επιλογή των «κλεφτών» να φύγουν στο βουνό και πώς κρίνει τις πράξεις τους;


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου