Κλέφτικο «Του Βασίλη»
1. Να διακρίνετε το κλέφτικο τραγούδι που
διαβάσατε σε δύο (2) νοηματικές ενότητες
και να γράψετε έναν πλαγιότιτλο για την
καθεμιά.
2. Τι είναι το κλέφτικο
δημοτικό τραγούδι και ποιο είναι συνήθως το περιεχόμενό
του;
3. Το συγκεκριμένο δημοτικό τραγούδι ποιες βασικές αξίες και ιδανικά της τότε εποχής προβάλλει;
4. Σε ποια συναισθηματική
κατάσταση βρίσκεται η μάνα του «μελλοντικού» κλέφτη; Τι νιώθει για το παιδί της και τι θέλει να πετύχει με τα λόγια της;
5. Στο δημοτικό αυτό τραγούδι
παρουσιάζονται δύο διαφορετικές
απόψεις σχετικά με το «ποιον» της
ανθρώπινης συμπεριφοράς απέναντι στην υποδούλωση και τη στέρηση
της ελευθερίας. Να τις εντοπίσετε και να τις αναπτύξετε.
6. Να σκιαγραφήσετε την προσωπικότητα του αγωνιστή Βασίλη και τις μητέρας
του. Να δικαιολογήσετε τους
χαρακτηρισμούς που θα αποδώσετε.
7. Να παρουσιάσετε τη δομή της στιχουργικής σύνθεσης του τραγουδιού.
8. Ποιο είναι το ύφος
του ανώνυμου δημιουργού και ποια γλώσσα
χρησιμοποιεί;
9. Να
αντιστοιχίσετε τις προτάσεις της Στήλης
Α’ με τα κατάλληλα σχήματα λόγου της Στήλης
Β’:
ΣΤΗΛΗ Α’
|
ΣΤΗΛΗ Β’
|
«να πεταχτώ σαν το πουλί»
|
αντίθεση
|
«να πάρω… να περπατήσω… να βρω…»
|
ασύνδετο σχήμα
|
«Φέρε μου τ’ αλαφρό σπαθί και το
βαρύ τουφέκι»
|
οπτική εικόνα
|
«να πάρω δίπλα τα βουνά»
|
μεταφορά
|
«Πουρνό φιλεί τη μάνα του, πουρνό
ξεπροβοδιέται»
|
ηχητική εικόνα
|
«και να σουρίξω κλέφτικα»
|
επανάληψη
|
«που πολεμούν με την Τουρκιά»
|
παρομοίωση
|
10. O
πλούσιος έχει τα φλωριά, έχει o φτωχός τα γλέντια.
Άλλοι παινάνε τον πασά και άλλοι το
βεζίρη,
μα γώ παινάω το σπαθί το τουρκοματωμένο,
το χει καμάρι η λεβεντιά, κι' ο κλέφτης
περηφάνεια.
«Κλέφτικο»
· Ποιες πληροφορίες για τη ζωή των κλεφτών μας
δίνουν τα δύο δημοτικά τραγούδια;
· Πώς αντιμετωπίζει ο λαός την επιλογή των
«κλεφτών» να φύγουν στο βουνό και πώς κρίνει
τις πράξεις τους;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου