" Επάνω σ' ένα ακοίμητο αερόστατο
ατενίζουμε το καθάριο χρώμα τ' ουρανού,
τις ανθισμένες κοιλάδες του μυαλού,
την ανεξίτηλη θαλασσινή δροσιά,
τους ορεινούς στυλοβάτες της απεραντοσύνης...
Οι ψυχές μας γίνονται συνοδοιπόροι..."

Σας καλωσορίζω στο ιστολόγιό μου ελπίζοντας να κάνουμε πολλά ταξίδια - ονειρικά και μακρινά - στο χώρο του πνεύματος, της τέχνης και της δημιουργίας...

Τετάρτη 27 Ιανουαρίου 2016


Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης «Τ’ αγνάντεμα»»

Αποτέλεσμα εικόνας για εικονες παπαδιαμαντη

1) Να διακρίνετε το διήγημα σε έξι (6) νοηματικές ενότητες και να γράψετε έναν πλαγιότιτλο για την καθεμιά. 

2) Να παρακολουθήσετε τις χαρακτηριστικές όψεις της Σκιάθου του Παπαδιαμάντη: τον κύκλο ζωής της φύσης καθώς και τη στενή εξάρτηση των ανθρώπων απ’ αυτήν (εργασία, κοινωνικές δραστηριότητες, συναισθηματική διάθεση, ήθος).

3) Το κείμενο που διαβάσατε είναι διήγημα και συγκεντρώνει πολλά ηθογραφικά γνωρίσματα (χωροχρόνος, λογοτεχνικοί ήρωες και λειτουργίες, ιδεολογικά χαρακτηριστικά). Να τα εντοπίσετε μέσα στο κείμενο.

Αποτέλεσμα εικόνας για εικονες παπαδιαμαντη

4) Το διήγημα αυτό αποτελεί αντιπροσωπευτικό δείγμα γραφής του Παπαδιαμάντη, καθώς συνδυάζει τη γλαφυρή ανθρωπογεωγραφία του με βασικά γνωρίσματα της αφηγηματικής του τεχνικής (διάρθρωση και αφηγηματικά μέρη, κυκλική αφήγηση, παντογνώστης αφηγητής, χαρακτηρολογική περιγραφή, ελεύθερος πλάγιος λόγος, μίμηση, παράδειγμα, παραμυθιακή διήγηση). Επιχειρήστε να τα καταγράψετε αντλώντας τα κατάλληλα χωρία μέσα απ’ το κείμενο.

5) Να προβάλλετε την οπτική γωνία του αφηγητή: πώς καταγράφει τη συλλογική ψυχολογία των ναυτικών την ημέρα της αναχώρησης και πώς ερμηνεύει την εθιμοτυπία, τα αισθήματα και τις σκέψεις των γυναικών;

6) Γιατί οι γυναίκες συγκεντρώνονται συχνά στο ξωκλήσι της Παναγίας της Κατευοδώτρας; Ποιος ο διπλός σκοπός της παρουσίας τους;


7) Γιατί ο Παπαδιαμάντης χρησιμοποιεί στη διήγησή του τη γριά καπετάνισσα Συρραχίνα;

8) Ποια η σκοπιμότητα της ενδιάμεσης αφήγησης της ιστορίας της Φλανδρώς;

9) Πώς προβάλλεται ο Θεός - από τα αρχαία έως τα χριστιανικά και νεότερα χρόνια – απέναντι στους ανθρώπους και τα αισθήματά τους;

Αποτέλεσμα εικόνας για εικονες παπαδιαμαντη

10) Ν’ αναλύσετε τα χαρακτηριστικά της γλώσσας και του ύφους του Παπαδιαμάντη.

11) Ν’ αντιστοιχίσετε τις ακόλουθες προτάσεις με τα κατάλληλα σχήματα λόγου:

«ωσάν λαμπάδα του Επιταφίου»
προσωποποίηση
«τα μάτια της εστέγνωσαν»
παρήχηση του «κ»
«…κατέβαινεν  από το ύψος του βραχώδους βουνού…»
οπτική εικόνα
«και τα κύματα επικράθηκαν… εθέριεψαν»
μεταφορά
«Στο καλό, πουλί μου, στο καλό!»
ασύνδετο σχήμα
«εσκάρωσε καινούργιο καράβι»
παρομοίωση
«το εξωκκλήσι της Παναγίας της Κατευοδώτρας»
κινητική εικόνα
«με τας ράχεις, με τας κορυφάς, με τας εσοχάς…»
επανάληψη


ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Αν επιθυμείτε να εντρυφήσετε στον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη και το έργο του, μπορείτε  να μελετήσετε την Εταιρεία Παπαδιαμαντικών Σπουδών (http://papadiamantis.net/)



Τρίτη 26 Ιανουαρίου 2016


Ο ύπνος βελτιώνει τη μνήμη!

sleeping
Θέλετε να βελτιώσετε τη μνήμη σας; Κοιμηθείτε! Σύμφωνα με πρόσφατη ιατρική έρευνα, είναι πολύ πιο εύκολο να θυμηθείτε καινούργια πρόσωπα και ονόματα ύστερα από 8 ώρες ύπνου.
Όλοι γνωρίζουμε ότι είναι ζωτικής σημασίας για την υγεία και την καλή φυσική μας κατάσταση να κοιμόμαστε αρκετά και μάλιστα το 8ωρο ύπνου, κάθε βράδυ, θεωρείται ο ιδανικός χρόνος ξεκούρασης. 
Τώρα, όμως, ομάδα ερευνητών από τη Βρετανία μάς δίνει ακόμη περισσότερους λόγους για να απολαμβάνουμε τον ύπνο. Όσοι, λοιπόν, καταφέρνουν να κοιμούνται 8 ώρες κάθε βράδυ έχουν σημαντικά περισσότερες πιθανότητες να θυμούνται πρόσωπα και ονόματα, όπως αποκαλύπτει η έρευνα που διεξήγαγαν νευρολόγοι σε νοσοκομείο της Βοστόνης, καθώς ο ύπνος βελτιώνει πολλά και διαφορετικά είδη μνήμης.
Ενώ έως σήμερα πολλές έρευνες είχαν εστιάσει στο κατά πόσον επηρεάζει ένας «υπνάκος» την ικανότητά μας να γνωρίζουμε καινούρια πρόσωπα και να μαθαίνουμε πράγματα, καμιά δεν είχε επικεντρωθεί στην επίδραση που έχει ο βραδινός ύπνος στην αφομοίωση της γνώσης.
Ειδικότερα, οι επιστήμονες ανακάλυψαν ότι όσοι συμμετείχαν στην έρευνα και είχαν συμπληρώσει 8 ώρες ύπνου ήταν περισσότερο ικανοί να αναγνωρίσουν και να συσχετίσουν σωστά τα ονόματα με τα πρόσωπα και επιπλέον η εμπιστοσύνη στις απαντήσεις τους ήταν βελτιωμένη.
Οι συμμετέχοντες στη μελέτη υποβλήθηκαν σε τεστ κατά την παραμονή τους στο νοσοκομείο όπου διεξαγόταν η έρευνα.
Συγκεκριμένα, οι γιατροί τούς έδειξαν 20 φωτογραφίες με πρόσωπα που αντιστοιχούσαν σε συγκεκριμένα ονόματα από μια βάση δεδομένων που περιλάμβανε περισσότερες από 600 έγχρωμες φωτογραφίες ενηλίκων, και τους ζήτησαν να τα απομνημονεύσουν δύο φορές. Μία φορά μετά τον ύπνο και μία φορά μετά τις συνηθισμένες καθημερινές δραστηριότητες.
Ύστερα από 12 ώρες, τους έδειξαν ξανά τις φωτογραφίες και με κάποιο σωστό και με κάποιο λάθος όνομα.
Επιπλέον, πριν απαντήσουν αν είναι σωστό ή λάθος το όνομα του προσώπου στη φωτογραφία, ζήτησαν από τους συμμετέχοντες να αξιολογήσουν και να βαθμολογήσουν τη βεβαιότητά τους χρησιμοποιώντας μια κλίμακα από το 1 ως το 10.
Κάθε εθελοντής συμπλήρωσε το τεστ 2 φορές. Μια φορά ύστερα από 8 ώρες ύπνου και μία κατά τη διάρκεια των καθημερινών δραστηριοτήτων. Όσοι από αυτούς είχαν κοιμηθεί τουλάχιστον 8 ώρες συνδύασαν σωστά τα πρόσωπα με τα ονόματα σε ποσοστό μεγαλύτερο κατά 12%.
Οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η διάρκεια και το στάδιο -η φάση- του ύπνου δεν επηρέασε την ικανότητα των εθελοντών να αναγνωρίσουν σωστά τόσο τα πρόσωπα όσο και τα ονόματα.
«Χρειάζονται, όμως, περισσότερες και πιο εκτεταμένες έρευνες για να καταλήξουμε σε ασφαλή συμπεράσματα για το κατά πόσο καθοριστικοί είναι αυτοί οι παράγοντες» τονίζουν οι νευρολόγοι.
Ωστόσο, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, ο ύπνος μετά τη διαδικασία μάθησης νέων πληροφοριών μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση της μνήμης. Καθώς η έρευνα που διεξήχθη αφορούσε υγιείς νέους ανθρώπους γύρω στα 20, η ομάδα των ερευνητών θέλησε να εξακριβώσει τι συμβαίνει σε ανθρώπους άλλων ηλικιών, και κυρίως μεγαλύτερων.
«Ο ύπνος είναι σημαντικός στη διαδικασία μάθησης και αφομοίωσης νέων πληροφοριών» είναι το συμπέρασμα στο οποίο κατέληξαν οι γιατροί που διεξήγαγαν την έρευνα.
Καθώς οι άνθρωποι μεγαλώνουν, συνήθως αναπτύσσουν διαταραχές ύπνου που ενδέχεται να προκαλέσουν προβλήματα στην ικανότητά τους να απομνημονεύουν και να αφομοιώνουν.
Έτσι, λοιπόν, η ομάδα των ιατρών οδηγήθηκε στο συμπέρασμα ότι αντιμετωπίζοντας τα προβλήματα ύπνου μπορούμε να επηρεάσουμε την ικανότητα των ανθρώπων να μαθαίνουν σε όλες τις ηλικίες.
Τα επιστημονικά συμπεράσματα της έρευνας δημοσιεύτηκαν στο  επιστημονικό περιοδικό «Neurobiology of Learning and Memory».
(Πηγή: ert.gr)

Δευτέρα 25 Ιανουαρίου 2016


Τι θα γινόταν αν η εκπαίδευση είχε πραγματική σχέση με την μάθηση



Αν η εκπαίδευση είχε πραγματική σχέση με την μάθηση:
- Θα αφήναμε τα  να κάνουν περισσότερες ερωτήσεις και θα τους δίναμε την κατάλληλη υποστήριξη να βρουν μόνοι τους τις απαντήσεις.
- Θα βλέπαμε το βούτηγμα μπισκότων στο γάλα σαν μια επιστημονική ευκαιρία, όχι μόνο σαν σνακ!
- Θα δίναμε στα παιδιά τεράστια τεστ και βιβλία μόνο αν χρειάζονταν τα χαρτιά για να χτίσουν πύργο και να εξερευνήσουν τη δύναμη και την κίνηση.
- Θα βάζαμε μόνο τέτοιες ταμπέλες στα παιδιά "κυρίως οπτικός μαθητής", "εύθυμος", "υπερέχει στην μάθηση", "αγωνίζεται με την πρόσθεση", "αγαπά το ποδόσφαιρο" αντί για "έμπειρος" ή "μέτριος" (και εδώ θα μπορούσα εγώ να προσθέσω κι άλλα κοσμητικά επίθετα που λένε οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί στα παιδιά στην Ελλάδα, όπως τεμπέλης, αργός, χαζός, αδιάφορος κλπ)


- Θα σταματούσαμε να κάνουμε φωτοτυπίες χαμηλού επιπέδου και θα δίναμε περισσότερα άδεια χαρτιά για έμπνευση.
- Θα είχαμε στόχο μας να κάνουμε τα παιδιά να κάνουν ερωτήσεις στην τάξη που δεν μπορούμε να απαντήσουμε ή για τις οποίες ούτε το Google δεν έχει απάντηση.
- Θα σταματούσαμε να ξοδεύουμε εκατομμύρια στα σχολικά βιβλία.
- Θα γιορτάζαμε τα λάθη περισσότερο από τα "Αριστα".
- Η επιτυχία θα ήταν η υπερπήδηση εμποδίων και η προσπάθεια και όχι το "τέλειο γραπτό".
- Θα καλούσαμε έναν μηχανικό ή επιστήμονα στην τάξη για να απαντήσει ερωτήσεις των παιδιών.
- Θα μιλούσαμε περισσότερο για να βρουν το πάθος και την κλίση τους παρά για το τεστ ορθογραφίας της Παρασκευής.
- Θα παίρναμε τις καλύτερες θεωρίες από την εκπαίδευση των χαρισματικών παιδιών, την ειδική αγωγή και κάθε τι ανάμεσα, για να φτιάξουμε ένα σχολείο όπου ικανοποιούνται οι ανάγκες ΟΛΩΝ των παιδιών.


- Τα παιδιά δεν θα ρωτούσαν ποτέ " Γιατί πρέπει να το μάθω αυτό;" επειδή θα ήταν απασχολημένα με την έρευνα.
- Η έρευνα θα υπερτερούσε από την διάλεξη- παράδοση μαθήματος.
- Η επαγγελματική εξέλιξη θα ήταν διαφοροποιημένη, γεμάτη νόημα και αποστασιοποιημένη από την ανάγνωση σελίδων στο PowerPoint.
- Κάθε σχολείο θα είχε μορφές συνεργασίας σαν αυτό που συμβαίνει στο Twitter κάθε μέρα.
- Δεν θα ακούγαμε φράσεις όπως " Δεν το διδάσκουμε αυτό από τη στιγμή που δεν είναι στην εξεταστέα ύλη"
Η εκπαίδευση μπορεί να μην έχει σχέση (τουλάχιστον ως ένα μεγάλο βαθμό) με την μάθηση αυτή τη στιγμή, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι η δική μας τάξη δεν μπορεί να έχει σχέση με την μάθηση!
Είναι στο χέρι μας, όλοι όσοι ασχολούμαστε με την εκπαίδευση, να κάνουμε τη διαφορά με τους δικούς μας μαθητές, με τους συναδέλφους, με το δικό μας σχολείο!

Πηγήvenspired.com
Μετάφραση:paidagwgos.blogspot.gr 
Σοφία Τσιντσικλόγλου Ειδική Παιδαγωγός sofiatsin@gmail.com