" Επάνω σ' ένα ακοίμητο αερόστατο
ατενίζουμε το καθάριο χρώμα τ' ουρανού,
τις ανθισμένες κοιλάδες του μυαλού,
την ανεξίτηλη θαλασσινή δροσιά,
τους ορεινούς στυλοβάτες της απεραντοσύνης...
Οι ψυχές μας γίνονται συνοδοιπόροι..."

Σας καλωσορίζω στο ιστολόγιό μου ελπίζοντας να κάνουμε πολλά ταξίδια - ονειρικά και μακρινά - στο χώρο του πνεύματος, της τέχνης και της δημιουργίας...

Τρίτη 24 Μαρτίου 2015


Ομήρου «Οδύσσεια»


Ραψωδία α’ (στίχ. 1-25)

Προοίμιο: εισαγωγή-πρόλογος
    · Επίκληση ποιητή στη Μούσα (να του δώσει έμπνευση)
    · Διήγηση (παρουσιάζεται σύντομα η υπόθεση του έπους)
    · Παράκληση (ζητείται από τη Μούσα να ορίσει το χρονικό σημείο έναρξης της αφήγησης)

Η Οδύσσεια έχει δύο προοίμια:
    1. Το προοίμιο του ποιητή (στίχ. 1-13)
    2. Το προοίμιο της Μούσας (στίχ. 14-25)

Περιεχόμενο 1ου Προοιμίου

· Η θεϊκή επίκληση που αφενός δυναμώνει την αυτοπεποίθηση του ποιητή κι αφετέρου δίνει κύρος στο λόγο του και καθιστά το έργο θεόπνευστο.
· Ηθογραφείται ο κεντρικός ήρωας της ιστορίας χωρίς όμως ν’ αναφέρεται το όνομά του.
· Προσδιορίζεται η αρχή των περιπετειών του ήρωα.
· Αναφέρονται σύντομα τα παθήματα του Οδυσσέα και των συντρόφων του.

Περιεχόμενο 2ου Προοιμίου

  · Αντίθεση πολλών αρχηγών Τρωικού πολέμου – Οδυσσέα
  · Η Καλυψώ κι ο Ποσειδώνας εμποδίζουν την επιστροφή του Οδυσσέα στην Ιθάκη.
  · Ο Οδυσσέας νοσταλγεί την πατρίδα και αγαπά τη γυναίκα του, την Πηνελόπη.
  · Ο ήρωας θα επιστρέψει στην Ιθάκη, όπου όμως θα βρεθεί αντιμέτωπος με πολλές δυσκολίες.


ΚΥΚΛΙΚΟ ΣΧΗΜΑ: τεχνική – σύμφωνα με την οποία- ένας στίχος ολοκληρώνεται ακριβώς ή περίπου με τον ίδιο τρόπο με τον οποίο αρχίζει.

ΗΘΟΓΡΑΦΗΣΗ ΟΔΥΣΣΕΑ:
  · επινοητικός εφευρετικός, πολύξερος, εύστροφος, πονηρός (τον άνδρα τον πολύτροπο)
  · πορθητής, καστροκατακτητής με το τέχνασμα του Δούρειου ίππου (… της Τροίας πάτησε το κάστρο το ιερό)
  · έμπειρος, σοφός, γνώστης ανθρώπινης συμπεριφοράς (… βρέθηκε ως τα πέραταέμαθε πολλών ανθρώπων τις βουλές)
  · πολύπαθος και πολυβασανισμένος (πάθη πολλά που τον σημάδεψαν)
  · φιλέταιρος, άξιος και υπεύθυνος ηγέτης (σηκώνοντας το βάροςσυντρόφους)
  · ευσεβής, υπάκουος, πειθαρχημένος, σε αντίθεση με τους συντρόφους του (γιατί εκείνοιτη μέρα)
  · φιλόπατρις και νοσταλγός της πατρίδας (πόθος γυρισμού)
  · καλός σύζυγος
  · θεοσεβής (οι θεοί τον συμπαθούσαν…)



ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ Β’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ



   1) Να βρείτε το α’ συνθετικό των παρακάτω λέξεων και να δηλώσετε τι μέρος του  λόγου είναι.

   Αλλόθρησκος:


Ζωολογία:

   Ανωφερής:


Βιβλιοθηκάριος:

   Αντιμέτωπος:


Αυτοκαταστροφικός:

   Μεταπείθω:


Πισώπλατα:

   Κοκκινόχωμα:


Φιλόζωος:

  Παραλληλόγραμμο:


Μεγαλόσωμος:

   Αναβοσβήνω:


Τελειομανής:

   Μικρόψυχος:

Καλοκαίρι:


   2) Στις παρακάτω προτάσεις να βρείτε το υποκείμενο των υπογραμμισμένων ρημάτων και να δηλώσετε την μορφή τους.

  Ø  Αυτή την εικόνα παρουσιάζει σήμερα το φοιτητικό κίνημα.

  Ø  Το καλοκαίρι δε θα πάω πουθενά διακοπές.

  Ø  Πολλοί ξένοι κατακλύζουν κάθε καλοκαίρι τις ελληνικές παραλίες.

  Ø  Εμείς παρακολουθούσαμε σιωπηλοί το μάθημα του καθηγητή.

  Ø  Δεν επιτρέπεται να καταναλώνετε αναψυκτικά και ποτά.

  Ø  Ήταν βέβαια ξεκάθαρο ότι απαγορευόταν να έχουμε ανοιχτά βιβλία.

  Ø  Ποιος σου είπε πώς δε θα έλθω;

  Ø  Οι εκπαιδευμένοι μπορούσαν να εκτελούν με μεγαλύτερη ακρίβεια τις ασκήσεις.

  Ø  Θα ξημερώσει και θα ηρεμήσουμε.

  Ø  Με παρακαλούν συνέχεια οι γονείς μου να διαβάσω.

   3)   Στις παρακάτω φράσεις να μετατρέψετε την ενεργητική σύνταξη σε παθητική.

  Ø  Οι μαθητές του γυμνασίου ζωγράφισαν τον πίνακα.

  Ø  Οι γονείς μου καθάρισαν τον κήπο και φύτεψαν νέα λουλούδια.

  Ø  Ο σεισμός προκάλεσε πολλές ζημιές στα σπίτια της περιοχής.

  Ø  Δάνεισε το κινητό της τηλέφωνο στη φίλη της.

  Ø  Η δυνατή βροχή κατέστρεψε ολόκληρη τη σοδειά.

  Ø  Οι δυνατοί συνήθως εκμεταλλεύονται τους αδύναμους.

  Ø  Ο πρόεδρος της ομάδας αντικατέστησε τον προπονητή.

  Ø  Ο πατέρας μου με παρηγόρησε που δεν έγραψα καλά στο διαγώνισμα.

  Ø  Το απόγευμα μαύρα σύννεφα θα σκεπάσουν τον ουρανό.

  Ø  Η γυμναστική και η σωστή διατροφή ωφελούν την ανθρώπινη υγεία.

   4) Να συμπληρώσετε τα κενά με τους κατάλληλους τύπους της μετοχής των ρημάτων που βρίσκονται στην παρένθεση.

  Ø  Έμεινε ……………………. (κρύβομαι) στην σπηλιά, για να μπορέσει να ξεφύγει.

  Ø  Μετά την επιτυχία της ένιωθε πολύ …………………………… (χαίρομαι)

  Ø  Κρύωσε, γιατί βγήκε …………………(ιδρώνω) στο μπαλκόνι.

  Ø  Κλείσε το φώς ……………….. (βγαίνω) από το μπάνιο.

  Ø  Άρχισε να χορεύει και μου είπε …………………….. (γελώ)

  Ø  Περάσαμε όλο το βράδυ …………….. (μιλώ) για την παράσταση που είχαμε παρακολουθήσει.

  Ø  Ύστερα από την κατανάλωση τόσο πολλών φαγητών  ο αδελφός ήταν πλέον ……………………………  (χορταίνω)

  Ø  Προτιμώ τα φρούτα όταν είναι ……………….. (γίνομαι).

  Ø  ……………………………. (παίρνω) το μετρό, θα φτάσεις πιο γρήγορα στον προορισμό σου.

  Ø  Ήταν πολύ ……………………………. (στεναχωριέμαι), επειδή η ομάδα του έχασε στον αγώνα.

   5) Να βρείτε το β΄ συνθετικό των παρακάτω λέξεων και να δηλώσετε τί μέρος του λόγου είναι:

Μεταφέρω:


Αποχωρίζομαι:

Περικάρπιο:


Πολυαγαπημένος:

Πολύχρωμος:


Παραπάνω:

Πολυδιάστατος:


Ανατροπή:

Κατακόκκινος:

Καταβεβλημένος:


   6) Να σχηματίσετε οικογένειες λέξεων με τις λέξεις που ακολουθούν: (π.χ. τραπέζι → επιτραπέζιο, ομοτράπεζος, τράπεζα, τραπεζικός, τραπεζαρία, τραπεζάκι …)

   Ø Λαμβάνω:

Ø Διδάσκω:
   Ø Βολή:

Ø Τιμή:
   Ø Δράση:

Ø Έργο:
   Ø Παιδί:

Ø Αρχή:
   Ø Γράμμα:
Ø Πατέρας:



Απόψεις του Πλάτωνα που μπορεί να μας βοηθήσουν να βελτιώσουμε τη ζωή μας

plato

Ο Πλάτωνας ήταν φιλόσοφος, καθώς και μαθηματικός, στην κλασική Ελλάδα. To έργο του κατέχει ένα σημαντικό ποσοστό στην ανάπτυξη της φιλοσοφίας, ειδικά στο δυτικό κόσμο.Ίδρυσε την Ακαδημία Αθηνών, το πρώτο ίδρυμα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στο δυτικό κόσμο. Μαζί με τον Σωκράτη και τον πιο διάσημο μαθητή του, τον Αριστοτέλη, ο Πλάτωνας έθεσε τα θεμέλια της δυτικής φιλοσοφίας και της επιστήμης.
Οι διάλογοι του Πλάτωνα έχουν χρησιμοποιηθεί για να διδαχθεί ένα ευρύ φάσμα θεμάτων, όπως η φιλοσοφία, λογική, ηθική, ρητορική, τη θρησκεία και τα μαθηματικά. Η θεωρία του για τις ιδέες ξεκίνησε μια μοναδική προοπτική για αφηρημένα αντικείμενα, και οδήγησε σε μια σχολή σκέψης που ονομάζεται Πλατωνισμός.
Νομίζω ότι θα είναι πολύ χρήσιμο για όλους μας για να μάθουμε περισσότερα σχετικά με τον Πλατωνισμό, διότι περιλαμβάνει θεωρίες που μπορεί να μας βοηθήσουν να επανεξετάσουμε την κοινωνική μας ζωή και να βελτιώσουμε τον εαυτό μας. Ας δούμε μερικά από τα διάσημα αποσπάσματα του Πλάτωνα ….
… Για τη σοφία
1) Οι σοφοί μιλούν επειδή έχουν κάτι να πουν,οι  ανόητοι επειδή πρέπει να πουν κάτι.
2) Ποτέ μην εκπαιδεύεις ένα παιδί με τη βία ή με σκληρότητα,αλλά να τοκατευθύνεις σε αυτό με ό, τι διασκεδάζει το μυαλό τους, έτσι ώστε  να είσαι σε καλύτερη θέση να ανακαλύψεις με ακρίβεια την ιδιαίτερη κλίση και ιδιοφυΐα του καθενός. 
3) Η ψυχή  δεν παίρνει τίποτα άλλο μαζί της στον άλλο κόσμο, παρά την εκπαίδευσή της και τον πολιτισμό της. Κατά την έναρξη του ταξιδιού για τον άλλο κόσμο, η εκπαίδευση και η προσωπικότητα ενός ατόμου μπορεί είτε να παρέχει τη μεγαλύτερη βοήθεια, ή αντίθετα να γίνει το μεγαλύτερο βάρος, στο πρόσωπο που έχει μόλις πεθάνει. 
4) Ένα άδειο σκάφος κάνει το δυνατότερο ήχο, έτσι ώστε εκείνοι που έχουν το λιγότερο πνεύμα να αποτελούν τους  μεγαλύτερους  φλύαρους.
… Για την αγάπη
5) Η αγάπη είναι μια σοβαρή ψυχική ασθένεια.(Φαίδρος)
… Για τους ανθρώπους και τη συμπεριφορά τους
6) Ποτέ μην αποθαρρύνεις κανέναν … που συνεχώς σημειώνει πρόοδο, δεν έχει σημασία πόσο αργά.
7) Η ανθρώπινη συμπεριφορά πηγάζει από τρεις κύριες πηγές: Επιθυμία, συναίσθημα, και τη γνώση.
8) Υπάρχουν δύο πράγματα που ένα άτομο δεν πρέπει ποτέ να είναι θυμωμένο, αυτό που μπορεί να αντέξει και αυτό που δεν μπορεί.
9) Υπάρχουν τρεις κατηγορίες  ανθρώπων : Οι λάτρεις της σοφίας, οι λάτρεις της τιμής, και οι λάτρεις του κέρδους. 
10) Οι άνθρωποι είναι σαν τη  βρωμιά. Μπορούν είτε να σε θρέψουν  και να σε βοηθήσουν να αναπτυχθείς ως άτομο ή να ανακόψουν την ανάπτυξή σου και να σε κάνουν να μαραθείς και εν τέλει να  πεθάνεις. 
11) Ο μεγαλύτερος πλούτος είναι να ζήσεις αντέχοντας με λίγα.
12) Η ομορφιά βρίσκεται στα μάτια του θεατή
… Για την πολιτική, τους νόμους και τον πόλεμο
13) Οι καλοί άνθρωποι δεν χρειάζονται νόμους για να τους θυμίσουν να ενεργούν υπεύθυνα, ενώ οι κακοί άνθρωποι θα βρουν έναν τρόπο  να  κινούνται όπως θέλουν γύρω από τους νόμους
14) Μπορούμε να συγχωρέσουμε εύκολα ένα παιδί που φοβάται το σκοτάδι. Η πραγματική όμως τραγωδία της ζωής είναι όταν ένας ενήλικας φοβάται το φως. 
15) Ένας ήρωας γεννιέται ανάμεσα σε εκατοντάδες, ένας σοφός άνθρωπος βρίσκεται ανάμεσα σε χιλιάδες, αλλά ένας ολοκληρωμένος άνθρωπος  δεν θα μπορούσε να βρεθεί ακόμη και μεταξύ των εκατό χιλιάδων . 
16) Μόνο οι νεκροί έχουν δει το τέλος του πολέμου.
17) Μια από τις τιμωρίες για όσους  αρνούνται να συμμετάσχουν στην πολιτική είναι ότι καταλήγουν να κυβερνώνται από τους κατωτέρους σου.
http://newsking.gr/

Δευτέρα 23 Μαρτίου 2015


Τεχνικές αντιμετώπισης της παιδικής επιθετικότητας


Ζούμε σε μια κοινωνία όπου η βία και η επιθετικότητα είναι φαινόμενα, που μπορεί να πάρουν εκρηκτικές διαστάσεις. 
Γι’ αυτό τα φαινόμενα αυτού του είδους θα έπρεπε να αντιμετωπίζονται με περισσότερη προσοχή, ως σημαντικά κοινωνικά προβλήματα που δεν αφορούν μόνο τους εμπλεκόμενους μαθητές και τις οικογένειες τους, αλλά και όλο το σχολικό σύστημα. 
Πώς μπορούμε να βρούμε τρόπους να προλάβουμε την εκδήλωση δυσάρεστων καταστάσεων βίας και να αναπτύξουμε στο σχολείο και τους μαθητές μας την ικανότητα επίλυσης συγκρούσεων, που αντιστοιχεί σε θετικά πρότυπα σκέψης, σχέσεων και διαντίδρασης με τους άλλους; Πώς μπορούμε να αντιδρούμε εποικοδομητικά, ώστε να χειριζόμαστε τα προβλήματα επιθετικότητας και τις ποικίλες συγκρούσεις στο σχολείο; 
Λαμβανομένου υπόψη ότι η επιθετική συμπεριφορά, ακόμα και η υπερβολική ή «παθολογική», είναι κάτι σαν «ευλογία», γιατί μας δείχνει, ότι τα παιδιά έχουν κάποιο πρόβλημα μέσα τους και θέλουν να επικοινωνήσουν μαζί μας, ώστε να το βγάλουν προς τα έξω, να το δηλώσουν, έστω και με αυτόν τον τρόπο. Έτσι, αφού σκεφτούμε ψύχραιμα αλλά και λογικά θα προτείναμε για την αντιμετώπιση της «παιδικής επιθετικότητας», μερικές πρακτικές τεχνικές για την αντιμετώπιση της, όταν εμφανιστεί: 

Αποφεύγουμε τη σωματική τιμωρία. 

Απομακρύνουμε τα παιδιά από το «ακροατήριο τους», ύστερα από ένα εκρηκτικό επεισόδιο.

v Συζητάμε τους λόγους και τις συνέπειες της έκρηξης τους. 
v Βάζουμε τα παιδιά να ασχοληθούν με μια ωφέλιμη δραστηριότητα που τα ευχαριστεί (άθληση, άκουσμα μουσικής κ.λ.π.). 

v Μπορούμε ακόμα, να αγνοήσουμε την επιθετική συμπεριφορά των παιδιών σε μερικές περιπτώσεις. 

v Μικρή στέρηση προνομίων και άμεση για να καταλάβουν τα παιδιά, ότι αυτή η τιμωρία είναι απόρροια της βίαιης συμπεριφοράς και όχι επειδή δεν τα αγαπάμε. 

v Αποφεύγουμε τις απειλές ή τις αναβολές της τιμωρίας, που παρατείνουν το φόβο τους και την αγωνία τους. 

v Εξηγούμε στα παιδιά πόσο πιο όμορφα είναι τα πράγματα, όταν είναι ήρεμα. Τους δηλώνουμε επίσης, ότι κατανοούμε πως τα βασανίζει! Και αν θέλουν; Μπορεί να το μοιραστούν μαζί μας.

v Ας είμαστε στοργικοί και διαλλακτικοί, όσο μπορούμε, ώστε να λύνουμε ειρηνικά της διαφορές. 

v Πρέπει να είμαστε προσεκτικοί στο θέμα της ανατροφής και των προτύπων που θέλουμε να περάσουμε στα παιδιά μας.

v Ας τονίσουμε στα παιδιά μας, ότι η βία πληγώνει τους άλλους και ότι για να μπορούμε να ζούμε, είναι ανάγκη να σεβόμαστε την ελευθερία τους και τη σωματική τους ακεραιότητα. 

v Τέλος ας προσπαθήσουμε να χαλιναγωγούμε τον δικό μας επιθετικό εαυτό, για να μην μας μιμηθούν. 

Αφού, όπως λένε, τα παιδιά είναι «καθρέπτες» της δικής μας προσωπικότητας, είτε είμαστε γονείς, είτε εκπαιδευτικοί. 

της Αλίκης Γιατρά Εκπαιδευτικού -Ψυχολόγου Στελέχους του Συμβουλευτικού Σταθμού Νέων

http://www.ipaideia.gr/

     

  Ψυχορραγώντας


Σαλπάρουμε στην αγριεμένη θάλασσα…
Ταραχή και θυμός δονούν το άμεμπτο σώμα.
Η ζωή ξεγλιστράει από μέσα μας,
τα όνειρα βουλιάζουν,
οι αισθήσεις ατονούν…
Όλα γύρω φαίνονται πολέμια, επώδυνα, αγκαθωτά.
Μα πιο πολύ πονούν οι ψυχές μας…
Αυτές οι ψυχές που ήλπιζαν σε καλύτερες μέρες.
Αυτές οι ψυχές που ερωτεύτηκαν το θολό ήλιο της ανατολής.
Αυτές οι ψυχές που αναζητούν ένα ήρεμο, μικρό λιμάνι.
Αυτές οι ψυχές…

Ένας βρυχηθμός, μια πνιχτή ανάσα.