" Επάνω σ' ένα ακοίμητο αερόστατο
ατενίζουμε το καθάριο χρώμα τ' ουρανού,
τις ανθισμένες κοιλάδες του μυαλού,
την ανεξίτηλη θαλασσινή δροσιά,
τους ορεινούς στυλοβάτες της απεραντοσύνης...
Οι ψυχές μας γίνονται συνοδοιπόροι..."

Σας καλωσορίζω στο ιστολόγιό μου ελπίζοντας να κάνουμε πολλά ταξίδια - ονειρικά και μακρινά - στο χώρο του πνεύματος, της τέχνης και της δημιουργίας...

Παρασκευή 6 Μαρτίου 2015


Η ετυμολογία των ονομάτων των θεών του Ολύμπου

Raffaello_concilio_degli_dei
Αναδημοσίευση από: Γνώσεις για όλους | 
Εικόνα: Raffaello, Το Συμβούλιο των θεών

Σύμφωνα με τον Γερμανό φιλόλογο και γλωσσολόγο George Curtius (1820-1885), η λέξη Όλυμπος προέρχεται από τη ρίζα -λαμπ- και ερμηνεύεται σαν ο ολολαμπής, ο ολόλαμπρος ή ο ολόλευκος. Έτσι, οι Ολύμπιοι θεοί είναι οι Λαμπεροί ή Λάμποντες θεοί.

Δίας ή Ζεύς

Το όνομα του Δία [ή με μια μικρή παραλλαγή του πρώτου γράμματος (Δίας - Βίας)], είναι ένα από τα κατ’ εξοχήν ονόματα δύναμης, δηλαδή παραπέμπει στη δύναμη (βία) και την εξουσία του μεγάλου θεού.
Μερικοί ετυμολογούν το όνομά του σε σχέση με τη ζωή (~Ζευς), δηλαδή «ζωοδότης», λόγω του ότι είναι ο γεννήτορας των θεών και των ανθρώπων ή από το αρχαιοελληνικό ρήμα «ζεύγνυμι» (= βάζω κάτω από τον ζυγό, υποτάσσω, συνδέω, ενώνω), επειδή ο Δίας, μετά την κατατρόπωση του πατέρα του, του Κρόνου, ανέλαβε να ενώσει ξανά τον κόσμο και να τον υποτάξει στη δική του κοσμική εξουσία.

Ήρα

Μερικοί θεωρούν πως το όνομα της Ήρας προέρχεται από αναγραμματισμό της λέξης «ἀήρ» = αέρας, ενώ άλλοι ισχυρίζονται πως προέρχεται ετυμολογικά από τη λέξη «έρα» που σημαίνει γη, με αναγραμματισμό της λέξης «Ρέα», που είναι μια θεότητα, η οποία ταυτίζεται με το στοιχείο της γης.
Η Ήρα, γενικά είναι μια ισχυρή θεά, που εξουσιάζει κι αυτή, τη γη και τον αέρα, ως σύζυγος του κοσμοκράτορα Δία. Βρίσκεται στο μεταίχμιο ανάμεσα στον ουράνιο κόσμο και στα γήινα πράγματα. Μυστικιστικά, αντιπροσωπεύει τη δύναμη της ψυχής και την εκδήλωση της ζωής πάνω στη γη.
Σύμφωνα με άλλες εκδοχές, το όνομά της σχετίζεται με την «ὤρα» = εποχή, κατάλληλη στιγμή, εξ ου και ωραίος = αυτός που βρίσκεται στην καλύτερη στιγμή του, ο ώριμος, ο όμορφος ή με τη λέξη «ήρως» = ήρωας, επειδή η Ήρα μπορούσε να καταστήσει κάποιον ένδοξο, όπως συνέβη με τον Ηρακλή (< Ήρα + κλέος = αυτός που δοξάστηκε χάρη στο μίσος της Ήρας).

Ερμής

Το όνομα του Ερμή προέρχεται από το αρχαιοελληνικό ρήμα: εἴρω, το οποίο έχει δύο σημασίες: α) συνδέω, ενώνω (εξού και «ειρήνη» = ο συνδετικός κρίκος, που ενώνει τους ανθρώπους) και β) λέγω, ομιλώ, αναγγέλλω.
Είναι προφανές πως το όνομα «Ερμής» προσιδιάζει στη δεύτερη σημασία του ρήματος, καθώς, ως γνωστόν, ήταν ο αγγελιοφόρος των θεών, αλλά και γενικότερα ο θεός του λόγου, της επικοινωνίας, της νόησης, της ομιλίας, της ευφράδειας.
Πιθανόν η λέξη αυτή σχετίζεται με τον Ερμή Τρισμέγιστο (τρεις + magister = μάγιστρος, μάγος), τον σεληνιακό θεό των Αιγυπτίων, Θωθ, προστάτη και εμπνευστή της αστρολογίας και της αλχημείας, ο οποίος ταυτίστηκε με τον Ερμή της ελληνικής μυθολογίας.
Εξάλλου, ο Ερμής ήταν ένας πολυμήχανος θεός, που κατά κάποιον τρόπο σχετιζόταν με το μυστήριο και τον αποκρυφισμό, διότι ένα από τα καθήκοντά του ήταν να μεταφέρει τις ψυχές των νεκρών, ως τον ποταμό Αχέροντα και να τις παραδίδει στον Χάροντα (ψυχοπομπός).

Απόλλωνας

Ο Απόλλωνας υπήρξε ο θεός του φωτός (γι’ αυτό αποκαλείται και Φοίβος (<ρ. φάω = φωτίζω, ουσ. φάος = φως) = φωτεινός), της μουσικής και της μαντικής τέχνης. Το όνομά του προέρχεται από το στερητικό "α" και τη λέξη "πολλών", δηλαδή αυτός που δεν προορίζεται για τους πολλούς. Ίσως, να θεωρήθηκε πως λόγω των μαντικών του ικανοτήτων, τις οποίες σε λίγους ανθρώπους μετέδιδε, ήταν ο θεός «των λίγων και εκλεκτών».
Άλλες εκδοχές είναι οι εξής: το όνομα Απόλλων ίσως σχετίζεται με τη φράση «ἀπέλλαι σηκοί» = ιεροί λίθοι, κατά τον λεξικογράφο Ησύχιο, οι οποίοι ήταν σημαντικοί στη λατρεία του θεού ή με το ρήμα «πέλομαι ή πολέω-ῶ» = περιφέρομαι, κινούμαι πέριξ ή με τη λέξη «ἀπελος» = ισχύς, δύναμη.
Η δύναμη του θεού Απόλλωνα ήταν πολυεπίπεδη και μυστηριακή. Δύναμη πνευματική και ψυχική (ο διαφωτιστής των ψυχών και των πνευμάτων, μέσω των μυστηριακών θεσφάτων και των μαντειών), αλλά και δύναμη σωματική (γοητεία, ικανότητα τόξευσης και πρόκλησης βλάβης από απόσταση: ἐκηβόλος Ἀπόλλων).

Άρης

Η ετυμολογία του ονόματος του θεού Άρη, είναι η εξής: το όνομα "Άρης" προέρχεται από το αρχαιοελληνικό συνηρημένο ρήμα "αἱρέω-ῶ", που σημαίνει "συλλαμβάνω, κυριεύω" ή από το "ἀναιρέω-ῶ", που σημαίνει "φονεύω, σκοτώνω", υποδηλώνοντας και επιβεβαιώνοντας την πολεμική και επιζήμια για τους ανθρώπους, δράση του θεού Άρη. [Άρης = πλήγμα, βλάβη, ἀρά (= κατάρα) για τους θνητούς].



Ποσειδώνας

Ο ενοσείχθων ή σεισίχθων (= κοσμοσείστης) Ποσειδώνας, προέρχεται ετυμολογικά από: α) πότος ή πόντος (= θάλασσα) + δάω (= μαθαίνω, κατέχω κάτι, είμαι ειδήμων, γνωρίζω καλά), δηλαδή αυτός που γνωρίζει καλά, συνεπώς εξουσιάζει τη θάλασσα και γενικά το υγρό στοιχείο, β) πόσις (<ρ. πίω = πίνω) + δοῦναι (< ρ. δίδωμι = δίνω), δηλαδή αυτός που παρέχει το πόσιμο ύδωρ, γ) εἴδη + ποιῶν, αυτός που δημιουργεί τα παράξενα πλάσματα (είδη) της θάλασσας, που δεν υπάρχουν στη στεριά.

Πλούτωνας

Ο θεός του θανάτου και του Κάτω Κόσμου. Ήταν γνωστός και με το όνομα Άδης (< στερητικό α + ἰδεῖν = αόρατος, αθέατος κόσμος ή στερητικό α + δέδια = ατρόμητος, «αδάμαστος»). Έτσι μάλιστα ονομαζόταν συνεκδοχικά όλο του το βασίλειο, που βρισκόταν στα σκοτεινά έγκατα της γης.
Πιθανή είναι η συσχέτιση του ονόματός του με το ρ. πλανάωμαι-ῶμαι = περιπλανιέμαι, περιφέρομαι, δεν έχω μόνιμο τόπο διαμονής, διότι ένα βασικό χαρακτηριστικό των ψυχών που φιλοξενούνταν στο βασίλειό του ήταν η συνεχής περιφορά και κίνηση, χωρίς κάποιον συγκεκριμένο χώρο στάσης. Η άϋλη φύση των ψυχών, δηλαδή, τους έδινε αιθέριες ιδιότητες· δεν είχαν βάρος, σώμα, υλική υπόσταση για να σταθούν σε ένα σημείο, όπως και ο αέρας που συνεχώς κινείται.
Επίσης, επειδή ο Πλούτωνας έχει το βασίλειό του μέσα στη γη, θεωρείται χθόνιος θεός, ο οποίος δεδομένης και της ένωσής του με την Περσεφόνη, την κόρη της θεάς Δήμητρας, σχετίζεται με την παραγωγή των δημητριακών. Επειδή, λοιπόν, θεωρείται ανάμεσα στα άλλα και θεός της γονιμότητας και της γεωργικής αφθονίας, ονομάζεται «Πλούτων», δηλαδή ένα παράγωγο της λέξης«πλούτος», εννοώντας φυσικά τον «πλούτο» της γης, την καλή σοδειά.

Ήφαιστος

Ο θεός της φωτιάς και των τεχνών. Το όνομά του προέρχεται α) από το ρ. φάω = φωτίζω + ἵστωρ = ο γνώστης, δηλαδή αυτός που είναι ειδήμων στη γνώση του φωτός ή της φωτιάς, β) από το ἅπτω = ανάβω, γ) από το Άφαιστος: προθετικό α + φαιστός (< ρ. φάω) = λαμπερός, φωτεινός.

Αθηνά

Η θεά της σοφίας, της φρόνησης, της υγείας και των οικιακών τεχνών. Ακόμη, είναι πολεμική θεά, με γνώμονα το δίκαιο και τη φρόνηση. Η πιο δημοφιλής ετυμολογία του ονόματός της είναι: Α-θεο-νόα ή Η-θεο-νόα, δηλαδή «η νόηση του θεού», κατά τον Πλάτωνα.
Άλλες εκδοχές: α) από το ρ. ἀθρέω-ῶ = βλέπω, παρατηρώ, εξετάζω (εξ ου και «γλαυκώπις Ἀθήνη» (< ρ. γλεύσσω = βλέπω καθαρά) = αυτή που βλέπει καθαρά και ἄθρει και ἄθρησον = σκέψου, β) από το στερητικό α + θήνη (~θηλή) = η αθήλαστη (διότι γεννήθηκε από το κεφάλι του Δία και όχι από τη μητέρα της, την Μήτιδα (< Μήτις = σύνεση, φρόνηση), άρα δεν θήλασε).

Άρτεμη

Η θεά της σελήνης, του κυνηγιού, των αγριμιών και των δασών. Της αρέσει το κυνήγι, οι φόρμιγγες, οι χοροί, οι εκκωφαντικοί αλαλαγμοί, τα σκιερά δάση και οι δίκαιες πόλεις. Η ετυμολογία του ονόματός της προέρχεται από το ουσ. ἀήρ + τέμνω, δηλαδή αυτή που σκίζει τον αέρα, μάλλον λόγω της ιδιότητάς της να εξακοντίζει τα βέλη της στον αέρα εναντίον των θηραμάτων. Το δε επίθετο «ἀρτεμής» σημαίνει άρτιος, σώος, αβλαβής.

Αφροδίτη

Η θεά του έρωτα, του αισθησιασμού, της καλαισθησίας και της ομορφιάς. Είναι γνωστή η ιστορία της γέννησής της· αναδύθηκε μέσα από τον αφρό, που σηκώθηκε γύρω από την αθάνατη σάρκα του ουρανού, δηλαδή γύρω από τα γεννητικά όργανα του ουρανού, που έκοψε ο γιος του, ο Κρόνος και τα πέταξε στη θάλασσα (βλ. «Θεογονία» Ησιόδου στ. 188-193).
Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η ετυμολόγηση του ονόματος της θεάς από τον παράλληλο τύπο «Αβροδίτη» = αβροδίαιτη, αυτή που διάγει βίο τρυφηλό.

Δήμητρα

Η θεά της βλάστησης, της γονιμότητας και της αναπαραγωγής. Μαζί με την κόρη της την Περσεφόνη, συμβολίζει την κυκλική εκδήλωση της ύπαρξης μέσα από τη ζωή (ο κύκλος των εποχών), τον θάνατο και την αναγέννηση. Το όνομά της ετυμολογείται από το δη ή γη + μήτηρ = η Μητέρα-Γη. Το προσωνύμιο αυτό αποδιδόταν στη Δήμητρα, που ήταν η υπεύθυνη για την ανθοφορία της γης και τη δημιουργία των ζωοφόρων καρπών, που φυτρώνουν στην παντοτρόφο (ή κουροτρόφο) γη.

Εστία

Η θεά του σπιτιού και της οικογενειακής συγκέντρωσης. Η πιο σεμνή, αγνή και σεβαστή θεά, η πρεσβυτέρα όλων των θεών. Το όνομά της ετυμολογείται από τον δεύτερο τύπο του απαρεμφάτου του ρήματος ἵστημι = στέκομαι (ἑστηκέναι και ἑστάναι), ή από το ρήμα «ἕζομαι» = κάθομαι, επειδή το «γέρας» (= προνόμιο, έπαθλο) που της έδωσε ο Δίας, μετά τον όρκο της αιώνιας παρθενίας της, ήταν να στέκεται στο κέντρο της οικίας των θνητών, στην εστία, όπως ονομάστηκε, η οποία συμβολίζει την κυκλική συγκέντρωση και ένωση της οικογένειας, γύρω από το σημείο αφής της φωτιάς. Το «ιερό πυρ» της Εστίας, το οποίο στάθηκε η αφορμή να θεωρηθεί η φωτιά και ως μέσο εξαγνισμού, έπρεπε να διατηρείται άσβηστο στον οίκο, για να προστατεύει τα μέλη του από κάθε κακό.
Μία άλλη εκδοχή λέει πως το όνομα «Εστία» σχετίζεται με την «ἐσσία» = ουσία, διότι τιμής ένεκεν, πάντοτε λάμβανε το «πίαρ» (< λατ. optimus = άριστος), δηλαδή το εκλεκτό κομμάτι, την «ουσία» από τα σφάγια των θυσιών.

 http://www.egriechen.info/

 


Λίστα εικονικών περιηγήσεων σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό


0213520001396711094
Εικονικές περιηγήσεις εντός και εκτός Ελλάδας


Εικονική περιήγηση στην αρχαία Μίλητο: http://www.ime.gr/choros/miletus/360vr/gr/index.html?hs=4
Εικονική περιήγηση στην Ακρόπολη: http://acropolis-virtualtour.gr/acropolisTour.html
Εικονική περιήγηση στην Αγία Σοφία: www.360tr.com/34_istanbul/ayasofya/english/
Εικονική περιήγηση στην αρχαία Ολυμπία: http://www.fhw.gr/olympics/ancient/gr/3d.html καιhttp://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&amp;v=bv0OCj9LMLI#! καιhttp://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&amp;v=3W63fdTrZuI#!
Εικονική περιήγηση στις Μυκήνες:http://www.stoa.org/metis/cgi-bin/qtvr?site=mycenae
Εικονική περιήγηση στο Ναύπλιο:www.nafplio-tour.gr/
Εικονική περιήγηση στο κάστρο της Μονεμβασιάς: http://www.kastromonemvasias.gr/?page_id=94&amp;language=el
Εικονική περιήγηση στον Δίον:www.ancientdion.org/
Ειονική περιήγηση στην Κνωσσό:http://www.youtube.com/watch?v=4XJd88cTRsU&amp;feature=player_embedded#!.
Εικονική περιήγηση στην αρχαία αγορά των Αθηνών:3d.athens-agora.gr/
Εικονική περιήγηση στο μουσείο Κυκλαδικής τέχνης: http://www.cycladic.gr/frontoffice/portal.asp?clang=0&amp;cnode=8&amp;cpage=NODE
Εικονική περιήγηση στο μουσείο της Ακρόπολης:http://www.googleartproject.com/collection/acropolis-museum/museumview/.
Εικονική περιήγηση στο μουσείο Μπενάκη:http://www.benaki.gr/?id=4020201&amp;lang=gr.
Εικονική περιήγηση στο μακεδονικό μουσείο σύχγρονης τέχνης:http://www.mmca.org.gr/museumst/ie2/virtual_museum.php
Εικονική περιήγηση στο μουσείο σύγχρονης τέχνης στην Άνδρο:http://www.moca-andros.gr/Default.aspx?tabid=68&amp;language=el-GR
Εικονική περιήγηση στο μουσείο καπνού στην Καβάλα:http://www.tobaccomuseum.gr/
Εικονική περιήγηση στην Έφεσο:http://sailturkey.com/panoramas/ephesus/
Εικονική περιήγηση στο Λούβρο: http://www.louvre.fr/
Εικονική περιήγηση στο μουσείο Βαν Γκογκ: http://amsterdam.arounder.com/en/museums/van-gogh-museum.
Εικονική περιήγηση στην Πομπηία: https://maps.google.com/maps?f=q&amp;source=s_q&amp;hl=en&amp;geocode=&amp;q=pompeii,+italy+ruins&amp;sll=40.716428,14.537315&amp;sspn=0.061672,0.132351&amp;ie=UTF8&amp;hq=pompeii,+italy+ruins&amp;hnear=&amp;ll=40.748902,14.484834&amp;spn=0,359.991728&amp;t=h&amp;z=17&amp;layer=c&amp;cbll=40.748902,14.484834&amp;panoid=1e-bu_kis-dL1BnVGZhDdw&amp;cbp=12,209.48,,0,7.63
Εικονική περιήγηση στο Βατικανό: http://vatican.arounder.com/
Περιήγηση σε μουσεία όλου του κόσμου με το google art project:http://www.googleartproject.com/


http://fresheducation.gr/?p=3300
Σχολικός εκφοβισμός (6 Μαρτίου / Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού)

Σχολικός εκφοβισμός: 5 τρόποι να μην πέσει το παιδί θύμα bullying


Παλιά ο σχολικός εκφοβισμός ήταν κάτι ακραίο, σπάνιο, που βλέπαμε σε αμερικάνικες ταινίες ή ακούγαμε σποραδικά στις ειδήσεις. Πλέον, όμως, το φαινόμενο έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις στα ελληνικά σχολεία, και μάλιστα αφορά όλο και μικρότερες ηλικίες, με περιστατικά που πραγματοποιούνται ακόμα και στις αυλές των παιδικών σταθμών. Μερικά αποτελεσματικά βήματα για να προλάβετε τη «θυματοποίηση» του δικού σας παιδιού είναι τα εξής: 


1. Μιλήστε ανοιχτά για το θέμα. Αποφύγετε να προσπαθείτε να δίνετε στο παιδί την εντύπωση ότι όλοι γύρω του έχουν τις καλύτερες προθέσεις ή ότι «δεν πειράζει» αν κάποιος θέλει να το κάνει να νιώσει άσχημα. Εξηγήστε του ότι το bulling είναι ένα πρόβλημα που υπάρχει στα περισσότερα σχολεία και, αν υπάρχει κάποιο μέλος της οικογένειας ή του φιλικού σας κύκλου που έχει βιώσει τέτοιο περιστατικό, ζητήστε του να διηγηθεί την εμπειρία του. Ενθαρρύνετε το παιδί να έρθει να σας μιλήσει εάν πέσει το ίδιο θύμα ή εάν διαπιστώσει ότι κάτι συμβαίνει στην τάξη ή την παρέα του. Εάν σας εξομολογηθεί ότι κάποιος το πειράζει, επιβραβεύστε την επιλογή του να σας  το εκμυστηρευτεί και δείξτε έμπρακτα τη συμπαράστασή σας. 

2. Προσπαθήστε να μην δίνετε κίνητρα στους bullies. Κάποιες φορές οι θύτες του bulling προσπαθούν να αποκομίσουν κάτι με αυτή τη συμπεριφορά –όπως για παράδειγμα να πάρουν το χαρτζιλίκι ή κάποιο gadget που έχει το παιδί το οποίο έχουν στοχοποιήσει. Φροντίστε το παιδί σας να μην πηγαίνει στο σχολείο έχοντας στην τσέπη του πολλά χρήματα, φορώντας κοσμήματα ή κρατώντας ηλεκτρονικά gadget.  

3. Ζητήστε από το παιδί να κυκλοφορεί μαζί με τους φίλους του. Ένα παιδάκι που κάνει βόλτες στο προαύλιο μόνο του είναι πιο εύκολο «θύμα» εκφοβισμού, σε σχέση με μια παρέα δυο-τριών παιδιών. Είναι σημαντικό να του πείτε να μένει κοντά στους φίλους του σε όλους τους χώρους, όπως για παράδειγμα στο σχολικό λεωφορείο ή στον προθάλαμο της τουαλέτας. Πείτε του ποια είναι η σωστή αντίδραση. 

4. Συζητήστε με το παιδί σας τι πρέπει να κάνει σε περίπτωση που δεχτεί τέτοιου είδους εκφοβισμό. Πείτε του να μείνει όσο πιο ήρεμο μπορεί, να αγνοήσει οποιοδήποτε χαρακτηρισμό του εκτοξεύουν και απλά να σηκωθεί να φύγει. Ο στόχος των bullies είναι να πληγώσουν τα αισθήματα των άλλων. Εάν διαπιστώσουν ότι δεν είναι κάτι που θα καταφέρουν εύκολα, το πιθανότερο είναι να σταματήσουν και να αναζητήσουν το επόμενο «θύμα». 

5. Αποφύγετε να λύσετε μόνοι σας το πρόβλημα. Η πρώτη αντίδραση των γονιών που μαθαίνουν ότι το παιδί τους έχει πέσει θύμα σχολικού εκφοβισμού είναι να επιδιώξουν να αντιμετωπίσουν οι ίδιοι τον bully ή να μιλήσουν στους γονείς του. Ωστόσο, το καλύτερο είναι να ενημερώσετε το διευθυντή του σχολείου και τους δασκάλους των παιδιών και να αφήσετε εκείνους να λύσουν το πρόβλημα

Με τη συνεργασία της Μαρίας Ποθητού (σύμβουλος γονέων & παιδιού, Συντονίστρια Σχολών Γονέων).


http://www.imommy.gr/

Αρχαία Ελληνική Γλώσσα
Ενότητα 9η / Β1. Λεξιλογικός πίνακας


Αφού μελετήσετε προσεκτικά το Λεξιλογικό Πίνακα του σχολικού βιβλίου (σελ. 71), να συμπληρώσετε τα κενά στις παρακάτω προτάσεις:

1. Επειδή αντιμετώπισα δυσκολίες στη συμπλήρωση της φορολογικής μου δήλωσης, κατέφυγα σ’ έναν ……………………………….. για να με βοηθήσει.
2. Έπαθε υπερκόπωση λόγω του μεγάλου ……………………………… εργασίας.
3. Είναι μια ………………………………… νύφη και προσελκύει γύρω της πολλούς υποψήφιους μνηστήρες.
4. Η ……………………………….. Πεντέλης παρέμεινε κλειστή για δύο ώρες εξαιτίας ενός τροχαίου ατυχήματος.
5. Πρέπει να …………………………… χοντρά ρούχα γιατί κάνει τσουχτερό κρύο.
6. Στο σχολείο διοργανώθηκε μια ……………………………… αγορά προκειμένου να συγκεντρωθούν χρήματα για τη τριήμερη εκδρομή μας.
7. Η Σελήνη είναι ο ………………………….. της Γης.
8. Στην πρόσφατη ανασκαφή στην Πιερία ανακαλύφθηκε ένας ……………………… αρχαϊκής εποχής.
9. Αυτό το άτομο είναι πολύ ………………………………. Του έχω απόλυτη εμπιστοσύνη.
10. Ο Ερμής ήταν ο …………………………………….. των δώδεκα θεών του Ολύμπου.
11. Το θερμόμετρο πλησιάζει τους 40 βαθμούς. Η ζέστη είναι …………………………………
12. Η οικονομική κρίση έχει ……………………………… πολλά οικονομικά προβλήματα.
13. Απαιτείται να έχεις άδεια …………………………….. για να έχεις μαζί σου όπλο.
14. Οι επισκέπτες περιεργάζονταν με θαυμασμό τη ……………………………. του Παρθενώνα.
15. Είναι ……………………… και αντιπαθητικός και δεν θέλω να κάνω πλέον παρέα μαζί του.
16. Στον τόπο του δυστυχήματος κατέφθασαν άμεσα δύο …………………………………….
17. Κάνει ό,τι του λένε χωρίς να εξετάζει και να κρίνει. Είναι ένα απλό ………………………..  του κόμματος.
18. Η ………………………… μεταξύ μας είναι ότι εγώ είμαι ειλικρινής ενώ εσύ είσαι μεγάλος ψεύτης.
19.Γύρω από το Λυκαβηττό υπάρχουν πολλοί ……………………………….. και …………………………………………… δρόμοι.
20.Ο βουλευτής έστειλε στους ………………………………………… του μια ευχαριστήρια κάρτα προκειμένου να τους ευχαριστήσει για την ψήφο και την υποστήριξή τους.
21. Το Υπουργείο Οικονομικών προσπαθεί να εντοπίσει τους ……………………………….. και τους απειλεί με βαρύτατα πρόστιμα.
22. Είναι υψηλός …………………………………….. της ελληνικής αστυνομίας.
23. Πολλά κράτη δε διαθέτουν εθνικό στρατό αλλά ………………………………………..
24. Ένα ……………………………….. μίσος χώριζε τον Αγαμέμνονα και τον Αχιλλέα.
25. Οι άνθρωποι δεν είναι ποτέ ίδιοι μεταξύ τους αλλά ……………………………………
26. Τα μηνύματα από την πορεία της υγείας του ασθενούς δυστυχώς δεν είναι ……………………………………..


Πέμπτη 5 Μαρτίου 2015


ΕΝΟΤΗΤΑ 7η ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Β’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
(ΘΕΩΡΙΑ)



     Οι επιρρηματικοί προσδιορισμοί είναι:

ΜΟΝΟΛΕΚΤΙΚΟΙ
ΠΕΡΙΦΡΑΣΤΙΚΟΙ
Απλά επιρρήματα
Εμπρόθετοι προσδιορισμοί
Απλές πτώσεις (χωρίς άρθρο)
Πτώσεις (με άρθρο)
Επίθετα (δηλ. επιρρηματικό κατηγορούμενο)
Επιρρηματικές εκφράσεις
Μετοχές επιρρηματικές
Ζεύγη επιρρημάτων

Διπλασιασμένες πτώσεις

Επιρρήματα με εμπρόθετους προσδιορισμούς

Επιρρηματικές προτάσεις

   ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ

           1. Πρέπει να γράφεις αργά και προσεκτικά.
          2. Θα μείνω σπίτι.
          3. Ήλθε καμαρωτός.
          4. Πέρασε γράφοντας τη βάση.
          5. Κάθισε στην πολυθρόνα.
         6. Θα πάμε εκδρομή το Πάσχα.
         7. Άφησε το δωμάτιο άνω κάτω.
         8. Πρέπει να σταθείτε κοντά-κοντά.
         9. Άφησε τις τσάντες κάτω στο πάτωμα.
       10. Γύριζαν πόρτα-πόρτα και μοίραζαν διαφημιστικά.
       11. Στεναχωρήθηκε επειδή αρρώστησε.

Οι επιρρηματικοί προσδιορισμοί δηλώνουν:

Τόπο (στάση, κίνηση από/προς, διαμέσου)
Προϋπόθεση/όρο
Χρόνο (χρονικό σημείο, διάρκεια, αφετηρία, τέρμα,
επανάληψη)
Εναντίωση/παραχώρηση
Τρόπο
Βεβαίωση
Ποσό
Άρνηση
Αιτία
Δισταγμό ή πιθανότητα
Σκοπό
Συνοδεία
Αποτέλεσμα
Αφαίρεση
Αναφορά
Παρομοίωση

ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΕΜΠΕΔΩΣΗΣ
  Α) Να εντοπίσετε τι δηλώνουν οι επιρρηματικοί προσδιορισμοί στις φράσεις που ακολουθούν:
       1. Από αύριο θα ξεκινήσω δίαιτα.
       2. Η Καλλιόπη είναι άριστη στα μαθηματικά.
       3. Όχι, δεν πρόκειται να σου δανείσω χρήματα.
       4. Περάσαμε μια υπέροχη βραδιά γελώντας και τραγουδώντας.
       5. Θα σε βοηθήσω, αν προσπαθήσεις κι εσύ.
       6. Έχει εγκατασταθεί στην Πάτρα.
       7. Πρέπει κάθε μέρα να βουρτσίζουμε τα δόντια μας.
       8. Έμεινε στη ξενιτιά είκοσι χρόνια.
       9. Τα παιδιά μαθαίνουν γράμματα για να μορφωθούν.
       10. Κοιμάται λίγο και δεν αισθάνεται καλά.
       11. Μόλις τον είδε, άσπρισε από το φόβο.
       12. Πρόσεξε τη διατροφή της, ώστε έχασε δέκα κιλά.
       13. Παρ’ όλη την κούραση θα έλθω.
       14. Ναι, θα διαβάσω.
       15. Ίσως αρρώστησε στην εκδρομή.
       16. Θα εργαστείς μαζί μου.
       17. Έπεσε πάνω μου σαν υπερωκεάνιο.

    Β) Να υπογραμμίσετε τους επιρρηματικούς προσδιορισμούς στις παρακάτω προτάσεις και να τους αντικαταστήσετε με άλλους ισοδύναμους:
       Ø  Μας υποδέχτηκε χαμογελαστός …………………………………………………………………………………………………………
       Ø  Έφυγε βιαστικά όταν ξημέρωσε …………………………………………………………………………………………………………
       Ø  Παντρεύτηκε σε νεαρή ηλικία …………………………………………………………………………………………………………
       Ø  Θα γράψεις καλά, αν διαβάζεις μεθοδικά …………………………………………………………………………………………………………
       Ø  Πηγαίνοντας σπίτι μου συνάντησα το θείο μου …………………………………………………………………………………………………………
       Ø  Κατά την απουσία μου έγιναν όλα …………………………………………………………………………………………………………
       Ø  Πήγε στο εξωτερικό για σπουδές …………………………………………………………………………………………………………
       Ø  Τους κοίταζε όλους χωρίς να μιλάει …………………………………………………………………………………………………………
    Γ) Στις παρακάτω φράσεις να συμπληρώσετε τα κενά με ένα από τα δύο επιρρήματα που δίνονται στην παρένθεση:
       Ø  Έφυγε ………………………………………….. (έκτακτα- εκτάκτως) για το χωριό.
       Ø  Θα φορέσω ………………………………………………….. (ευχάριστα- ευχαρίστως) τη μπλούζα που μου πήρες.
       Ø  Περάσαμε ……………………………………… (καλά- καλώς) στη χθεσινή εκδήλωση.
       Ø  Όλα ήταν έτοιμα κι ένιωθε ……………………………………….. (ευχάριστα- ευχαρίστως)
      Ø  Όλοι ζητούν να συγκληθεί ……………………………………………….. (άμεσα- αμέσως) το διοικητικό συμβούλιο.


Τετάρτη 4 Μαρτίου 2015


Το χρυσελεφάντινο άγαλμα του Διός (435 π.Χ.)

agalmadios

Η Ολυμπία, ως ιερός χώρος, όπου κάθε τέσσερα χρόνια τελούνταν οι Ολυμπιακοί Αγώνες, συγκέντρωνε πλήθος ναών και άλλων λατρευτικών χώρων, όπου δεσπόζουσα θέση κατείχε ο ναός του Δία.
Στα πρώτα στάδια τελέσεως των Ολυμπιακών αγώνων ήταν μια λιτή κατασκευή. Με την πάροδο του χρόνου δημιουργήθηκε η ανάγκη για ένα αντάξιο οικοδόμημα. 
Έτσι το 466 π.Χ. ξεκίνησε η κατασκευή ενός λαμπρού δωρικού ναού αντάξιου του Παρθενώνα. Το έργο ανέλαβε ο αρχιτέκτων Λίβων ο Ηλείος και τελείωσε το 456 π.Χ., παραδίδοντας στην ανθρωπότητα ένα εξαίρετο δημιούργημα αρμονίας, τον δεύτερο σε μέγεθος μετά τον Παρθενώνα ναό στον Ελληνικό χώρο, με διαστάσεις 64, 12Χ27, 68 μέτρα και συνολικό ύψος 20,25 μέτρα.
Ένας μεγαλόπρεπος ναός έπρεπε να φιλοξενεί και το ανάλογο άγαλμα του θεού στον οποίο ήταν αφιερωμένος. Το άγαλμα ανατέθηκε στον περίφημο Αθηναίο γλύπτη Φειδία γύρω στο 435 π.Χ. και είχε ύψος περίπου 14 μέτρα χωρίς το βάθρο του.
Το χρυσελεφάντινο άγαλμα του Ολυμπίου Διός ήταν από τα μεγαλύτερα μνημεία του αρχαίου κόσμου και ήταν ένα από τα επτά θαύματα για μια περίοδο 800 ετών ενώ αποτέλεσε αριστούργημα τέχνης και τεχνική, δέσποζε στον ναό της Ολυμπίας και συγκέντρωνε χιλιάδες επισκέπτες κάθε χρόνο.
Το βάθρο του αγάλματος, από γαλάζιο ελευσίνιο μάρμαρο με πλουσιότατη γλυπτή διακόσμηση, είχε διαστάσεις 1 μέτρο ύψος, 6,65 μέτρα μήκος και δέκα μέτρα βάθος. 
Μεγάλη ποικιλία πολύτιμων υλικών χρησιμοποιήθηκαν για το αριστούργημα αυτό. Ο Δίας καθόταν επάνω σε ένα θρόνο, ο οποίος ήταν εβένινος και είχε κατασκευασθεί από χαλκό, χρυσό, ελεφαντόδοντο και διάφορες πολύτιμες πέτρες.
Ο θρόνος ήταν διακοσμημένος από τους μαθητές του, Πάναινο και Κωλώτη, με μυθολογικές παραστάσεις. Το γυμνό σώμα του Δία ήταν φτιαγμένο από ελεφαντόδοντο και ο μανδύας του ήταν καλυμμένος από χρυσά φύλλα, διακοσμημένα με κρίνους και ζωδιακές σκηνές και κάλυπτε το υπόλοιπο σώμα ως τα πόδια.
Τα σανδάλια του ήταν χρυσά, το κεφάλι του ήταν στεφανωμένο με ασημένιο στεφάνι ελιάς, και τα μαλλιά του και η γενειάδα του ήταν από χρυσό. Διάφοροι πολύτιμοι λίθοι ήταν κολλημένοι πάνω στην πυκνή του γενειάδα. Στο δεξί του χέρι κρατούσε την νίκη φτιαγμένη από χρυσό και ελεφαντόδοντο και στο αριστερό του κρατούσε σκήπτρο, φτιαγμένο από όλα τα γνωστά μέταλλα εκείνων των χρόνων, με αετό στην κορυφή.
Η ευαισθησία του ελεφαντόδοντου στην υγρασία, σε συνδυασμό με το υγρό κλίμα της περιοχής, δημιούργησε την ανάγκη για ειδική περιποίηση του αγάλματος. Για το λόγο αυτό, το άγαλμα τοποθετείτο κατά περιόδους σε μια ειδική δεξαμενή με λάδι, η οποία υπήρχε κάτω από το δάπεδο.
Το πρόσωπο ήταν επιβλητικό, και όταν ο Πάναινος ρώτησε τον Φειδία από πού το εμπνεύστηκε, αυτός απάντησε από τον Όμηρο.

ΠΗΓΗ:Η ΜΥΣΤΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Κυριακή 1 Μαρτίου 2015

ENOTHTA 9η   (Πρωτότυπο κείμενο-Μετάφραση)
«Η Καλλιπάτειρα»


Κατὰ δὲ τὴν ἐς Ὀλυμπίαν ὁδὸν ἔστιν ὄρος πέτραις ὑψηλαῖς ἀπότομον, Τυπαῖον καλούμενον.
Κατὰ τούτου τὰς γυναῖκας Ἠλείοις ἐστὶν ὠθεῖν νόμος, ἤν φωραθῶσιν ἐς τὸν ἀγῶνα ἐλθοῦσαι τὸν Ὀλυμπικὸν ἤ καὶ ὅλως ἐν ταῖς ἀπειρημέναις σφίσιν ἡμέραις διαβᾶσαι τὸν Ἀλφειόν.
Οὐ μὴν οὐδὲ ἁλῶναι λέγουσιν οὐδεμίαν, ὅτι μὴ Καλλιπάτειραν μόνην, ἥ ὑπό τινων καὶ Φερενίκη καλεῖται.
Αὕτη προαποθανόντος αὐτῇ τοῦ ἀνδρός, ἐξεικάσασα αὑτὴν τὰ πάντα ἀνδρὶ γυμναστῇ, ἤγαγεν ἐς Ὀλυμπίαν τὸν υἱὸν μαχούμενον·
νικῶντος δὲ τοῦ Πεισιρόδου, τὸ ἔρυμα ἐν ᾧ τοὺς γυμναστὰς ἔχουσιν ἀπειλημμένους, τοῦτο ὑπερπηδῶσα ἡ Καλλιπάτειρα ἐγυμνώθη.
Φωραθείσης δὲ ὅτι εἴη γυνή, ταύτην ἀφιᾶσιν ἀζήμιον καὶ τῷ πατρί καὶ ἀδελφοῖς αὐτῆς καὶ τῷ παιδί αἰδῶ νέμοντες - ὑπῆρχον δὴ ἅπασιν αὐτοῖς Ὀλυμπικαὶ νῖκαι - ἐποίησαν δὲ νόμον ἐς τὸ ἔπειτα ἐπὶ τοῖς γυμνασταῖς γυμνοὺς σφᾶς ἐς τὸν ἀγῶνα ἐσέρχεσθαι.


Στο δρόμο προς την Ολυμπία υπάρχει ένα απόκρημνο βουνό με ψηλούς βράχους, που ονομάζεται Τυπαίον.
Υπάρχει νόμος στους Ηλείους να πετούν σε αυτό τις γυναίκες, αν συλληφθούν επ’ αυτοφώρω να έχουν έρθει στους Ολυμπιακούς Αγώνες ή ακόμα να έχουν περάσει τον Αλφειό γενικά κατά τις απαγορευμένες γι’ αυτές ημέρες.
Ούτε και λένε ότι πιάστηκε καμιά, παρά μόνο η Καλλιπάτειρα, η οποία από μερικούς αποκαλείται και Φερενίκη.
Αυτή, επειδή είχε πεθάνει νωρίτερα ο άντρας της, αφού μεταμφιέστηκε σε άντρα γυμναστή, έφερε στην Ολυμπία σαν γυμναστής τον γιό της για να αγωνιστεί·
 και όταν νίκησε ο Πεισίροδος, η Καλλιπάτειρα, καθώς πηδούσε το φράχτη με τον οποίο έχουν απομονωμένους τους γυμναστές, έμεινε γυμνή.
Και όταν αποκαλύφθηκε ότι ήταν γυναίκα, την αφήνουν ατιμώρητη, αποδίδοντας σεβασμό και στον πατέρα και στα αδέλφια της και στο παιδί της, γιατί όλοι ανεξαιρέτως αυτοί ήταν Ολυμπιονίκες, και από εκείνη τη στιγμή θέσπισαν νόμο για τους γυμναστές να μπαίνουν στον αγωνιστικό χώρο γυμνοί.



Παράλληλο Κείμενο – Μετάφραση (σελ. 151 σχολ. Βιβλίου)
Η Φερενίκη έφερνε το γιο της στην Ολυμπία, για να αγωνιστεί. Επειδή όμως την εμπόδιζαν οι Ελλανοδίκες να δει τους αγώνες, αφού παρουσιάστηκε μπροστά στις αρχές, υπερασπίστηκε τον εαυτό της, λέγοντας ότι είχε πατέρα Ολυμπιονίκη και τρεις αδερφούς και η ίδια γιο αθλητή των Ολυμπιακών αγώνων· και υπερνίκησε τους πολίτες και το νόμο που απέκλειε από το θέαμα τις γυναίκες και είδε τους Ολυμπιακούς αγώνες.

Ερωτήσεις κατανόησης
1)   Ποια ήταν η ποινή για οποιαδήποτε γυναίκα παρέβαινε τους κανονισμούς για τους Ολυμπιακούς αγώνες;
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
2)   Τι δεν επιτρεπόταν για τις γυναίκες κατά την περίοδο τέλεσης των αγώνων;
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
3)   Ποιο ρόλο είχε αναλάβει η Καλλιπάτειρα στην προετοιμασία του γιου της;
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
4)   Γιατί οι κριτές των αγώνων δεν την τιμώρησαν, όταν αποκαλύφθηκε η ταυτότητά της;
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
5)   Με ποιο νόμο προσπάθησαν να αποτρέψουν στο μέλλον επανάληψη των ενεργειών της Καλλιπάτειρας από κάποια άλλη γυναίκα;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
6)   Να συγκρίνετε τις δύο εκδοχές για την Καλλιπάτειρα. Ποια θεωρείτε πιο πιστευτή και γιατί;
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....................................................................................................................................................................................................................................................