" Επάνω σ' ένα ακοίμητο αερόστατο
ατενίζουμε το καθάριο χρώμα τ' ουρανού,
τις ανθισμένες κοιλάδες του μυαλού,
την ανεξίτηλη θαλασσινή δροσιά,
τους ορεινούς στυλοβάτες της απεραντοσύνης...
Οι ψυχές μας γίνονται συνοδοιπόροι..."

Σας καλωσορίζω στο ιστολόγιό μου ελπίζοντας να κάνουμε πολλά ταξίδια - ονειρικά και μακρινά - στο χώρο του πνεύματος, της τέχνης και της δημιουργίας...

Σάββατο 29 Νοεμβρίου 2014



Νέα Παραλία - Θεσσαλονίκη




Έκρηξη ηφαιστείου!!!




Μονεμβασιά...



Τολέδο - Ισπανία


ΟΜΗΡΟΥ «ΟΔΥΣΣΕΙΑ»ΡΑΨΩΔΙΑ α΄ (στίχ. 1-25)


Ασκήσεις Εμπέδωσης

Να συμπληρώσετε τα κενά που ακολουθούν:

  • Ο ποιητής επικαλείται τη μούσα, για να ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...............
  • Ο ποιητής επικαλείται ειδικά τη μούσα Καλλιόπη, επειδή ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...............
  • Από τη φράση « αφού της Τροίας πάτησε το κάστρο το ιερό» πληροφορούμαστε  ότι ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...............
  • Οι σύντροφοι του Οδυσσέα χάθηκαν, επειδή ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...............
  •   Η Καλυψώ κρατάει κοντά της τον Οδυσσέα, διότι ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..............
  • Οι περισσότεροι θεοί συμπαθούσαν τον Οδυσσέα εκτός ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..............
  • Ο Οδυσσέας χαρακτηρίζεται θεϊκός για δύο λόγους:    1………………………………………………………………………………….2………………...........................................................................     
  • Η Οδύσσεια αρχίζει από το σημείο όπου ο Οδυσσέας βρίσκεται ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………........................
  • Κυκλικό σχήμα παρατηρείται στο προοίμιο της Οδύσσειας στους στίχους  ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………........................
  • In Media Res είναι η αφηγηματική τεχνική σύμφωνα με την οποία  ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………........................
  • Το κεντρικό θέμα της Οδύσσειας είναι ο νόστος, δηλαδή ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...........................

ΟΜΗΡΟΥ «ΙΛΙΑΔΑ»

ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ – ΟΡΟΙ –ΤΕΧΝΙΚΗ


ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΗΣΗ: η αναφορά σε γεγονότα ή καταστάσεις που θα συμβούν σ’ επόμενες σκηνές ή ραψωδίες.

ΠΡΟΟΙΚΟΝΟΜΙΑ: η τακτοποίηση και παρουσίαση των γεγονότων με τέτοιο τρόπο ώστε αφενός ο αναγνώστης να προετοιμαστεί κατάλληλα και αφετέρου τα μελλοντικά συμβάντα να έλθουν με φυσικό τρόπο.

ΑΝΑΔΡΟΜΗ: η αφήγηση γεγονότων του παρελθόντος.

ΕΓΚΙΒΩΤΙΣΜΟΣ: η παρεμβολή μιας αναδρομικής αφήγησης μέσα στην κανονική πορεία των γεγονότων, μια παρένθεση δηλ. μέσα στην κύρια αφήγηση. Με αυτό τον τρόπο το ποιητικό παρελθόν διακόπτει προσωρινά το ποιητικό παρόν.

ΑΝΘΡΩΠΟΜΟΡΦΙΣΜΟΣ: οι θεοί έχουν ανθρώπινη μορφή και διακρίνονται από πάθη, συναισθήματα, επιθυμίες και φυσικές ανάγκες.

ΕΝΑΝΘΡΩΠΙΣΗ: η εμφάνιση των θεών στους ανθρώπους όχι με τη θεϊκή τους μορφή αλλά ως άνθρωποι χωρίς να γίνεται αντιληπτή η θεϊκή ιδιότητά τους.

ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ: η εμφάνιση ενός θεού στους ανθρώπους με τη θεϊκή μορφή του.

ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΧΡΟΝΟΥ: η παρουσίαση μιας μακράς χρονικής περιόδου μέσα σε σύντομο αφηγηματικό χρόνο (π.χ. οι εννέα ημέρες του λοιμού που στέλνει ο Απόλλωνας στους Αχαιούς περιγράφονται μόνο σ’ ένα στίχο, ραψωδία Α, στίχ. 54)

ΕΠΙΒΡΑΔΥΝΣΗ ΧΡΟΝΟΥ: η παρουσίαση μιας σύντομης χρονικής περιόδου σε εκτενή αφηγηματικό χρόνο (π.χ. η 22η ημέρα της Ιλιάδας εκτείνεται σε έξι ραψωδίες, τη Β, Γ,Δ,Ε,Ζ και Η).

ΑΤΗ – ΥΒΡΗ – ΝΕΜΕΣΗ - ΤΙΣΗ:
1.ΑΤΗ: η τύφλωση του ανθρώπινου νου
2.ΥΒΡΗ: η αλαζονική και ασεβής ανθρώπινη συμπεριφορά απέναντι στους θεούς και τους θεϊκούς νόμους
3.ΝΕΜΕΣΗ: η θεϊκή οργή για την ανθρώπινη ύβρη
4.ΤΙΣΗ: η τιμωρία του ανθρώπου για την ύβρη που διέπραξε.

ΕΠΙΚΗ ΕΙΡΩΝΕΙΑ: ένα πρόσωπο του έπους αγνοεί ορισμένα σημαντικά γεγονότα τα οποία γνωρίζουν κάποιο ή κάποια άλλα πρόσωπα του έπους ή οι ακροατές – αναγνώστες.

ΥΣΤΕΡΟΦΗΜΙΑ: η αντίληψη πως η καλή φήμη συνοδεύει έναν άνθρωπο και μετά το θάνατό του.

ΙΚΕΣΙΑ: η θερμή παράκληση για παροχή προστασίας ή βοήθειας

ΠΑΡΟΜΟΙΩΣΗ: σχήμα λόγου με το οποίο συσχετίζεται η ιδιότητα ενός προσώπου ή ζώου ή πράγματος ή αφηρημένης έννοιας με την έννοια κάποιου άλλου προσώπου ή ζώου κλπ. Στα έπη του Ομήρου οι παρομοιώσεις είναι πολύστιχες και παρεμβάλλονται συχνά - ανάμεσα στην κύρια διήγηση - ως ξεχωριστές ιστορίες. Διακρίνεται σε δύο μέρη:
· το αναφορικό μέρος (εικόνα) που εισάγεται με τις λέξεις «σαν, πως, όπως, καθώς…»
· το δεικτικό μέρος (αφήγηση) που εισάγεται με τις λέξεις «έτσι, παρόμοια, το ίδιο…»
·τον κοινό όρο μεταξύ εικόνας και αφήγησης.

ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ: οι αξίες, οι αντιλήψεις, οι κανόνες ηθικής, οι θρησκευτικές απόψεις, οι λατρευτικές συνήθειες (π.χ. θυσίες)

ΥΛΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ: οι πρώτες ύλες και η χρησιμοποίησή τους

ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΛΙΤΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ: ο τρόπος οργάνωσης και διακυβέρνησης (στην Ιλιάδα οι βασιλείς είναι η κυρίαρχη κοινωνική ομάδα, διαθέτουν ευγενική καταγωγή και θεωρούνται ως οι βασικοί ήρωες– πολεμιστές.) 






ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΙΛΙΑΔΑΣ


ΔΙΗΓΗΣΗ: ο αφηγητής διηγείται σε τρίτο πρόσωπο τα γεγονότα χωρίς να συμμετέχει σ’ αυτά.

ΔΙΑΛΟΓΟΣ: δύο ή περισσότερα πρόσωπα παίρνουν το λόγο και μιλούν σε πρώτο πρόσωπο.

ΜΟΝΟΛΟΓΟΣ: ένα πρόσωπο παίρνει το λόγο και μιλάει μόνο του σε πρώτο πρόσωπο.

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ: ο αφηγητής σταματά προσωρινά τη χρονική έκθεση των γεγονότων για να μας δώσει την εικόνα ενός χώρου, ενός αντικειμένου ή ενός προσώπου.

ΣΧΟΛΙΟ: ο αφηγητής εκφράζει την προσωπική του άποψη για τα πρόσωπα ή τα γεγονότα που αφηγείται.

ΑΠΟΣΤΡΟΦΗ: ο αφηγητής απευθύνεται σε κάποιον από τους πρωταγωνιστές του έπους (π.χ. τον Πάτροκλο), σαν να συμμετέχει κι ο ίδιος στα γεγονότα.



Άσκηση Εμπέδωσης στα Ουσιαστικά

Να καταγράψετε στον πίνακα που ακολουθεί τους ζητούμενους τύπους των παρακάτω ουσιαστικών:


ὁ ἐργάτης
Κλητική ενικού

ὁ γέρων
Γενική πληθυντικού

ἡ ἀσπίς
Δοτική πληθυντικού

τό πρᾶγμα
Κλητική ενικού

ἡ δελφίς
Δοτική ενικού

ἡ χάρις
Αιτιατική ενικού

ἡ ἔρις
Κλητική ενικού

ὁ Δωριεύς
Αιτιατική πληθυντικού

ἡ πειθώ
Δοτική ενικού

ὁ στάχυς
Γενική ενικού

ἡ ποίησις
Κλητική ενικού

ὁ ἔρως
Δοτική ενικού

ἡ ἰσχύς
Αιτιατική πληθυντικού

τό ἂντρον
Κλητική ενικού

ἡ κάμινος
Δοτική πληθυντικού

ὁ γύψ
Γενική ενικού

ὁ γραφεύς
Δοτική πληθυντικού

ἡ ἃμιλλα
Δοτική ενικού

ἡ κλίνη (ῑ)
Κλητική πληθυντικού

ὁ ἐργάτης
Κλητική ενικού

ἡ βασιλεία
Δοτική ενικού

ὁ πίναξ
Δοτική πληθυντικού

ὁ τραυματίας
Γενική ενικού

ἡ χείρ
Αιτιατική πληθυντικού

ὁ ξενών
Γενική ενικού

ὁ μήν
Δοτική ενικού

ὁ μῦθος
Ονομαστική πληθυντικού

ὁ πρεσβύτης (ῡ)
Ονομαστική πληθυντικού

ὁ κρατήρ
Δοτική πληθυντικού

ὁ κίων
Γενική ενικού

ἡ μήτηρ
Κλητική ενικού

ὁ λιμήν
Γενική πληθυντικού

ὁ Ἀριστοτέλης
Δοτική ενικού

ὁ Σοφοκλῆς
Κλητική ενικού

τό βάρος
Ονομαστική πληθυντικού

ἡ ἀγωνία
Δοτική ενικού

ὁ κρατήρ
Δοτική πληθυντικού

τό πῦρ
Γενική πληθυντικού

ἡ νύξ
Γενική ενικού

ὁ Ζεύς
Γενική ενικού

ἡ γέφυρα
Δοτική ενικού

ὁ σταυρός
Κλητική ενικού

τό ὅραμα
Αιτιατική πληθυντικού

ὁ μάρτυς
Δοτική ενικού

ὁ λιμήν
Αιτιατική πληθυντικού

ὁ ἂρχων
Ονομαστική πληθυντικού

ὁ ἀγών
Γενική πληθυντικού

ἡ μάστιξ
Δοτική ενικού

ὁ παῖς
Κλητική ενικού

ἡ κεφαλή
Κλητική πληθυντικού

ὁ ἀνήρ
Δοτική πληθυντικού

τό  ὅριον
Ονομαστική πληθυντικού

ὁ ἀγωγεύς
Γενική ενικού

ἡ θάλαττα
Γενική ενικού

ὁ σωτήρ
Κλητική ενικού

ὁ γίγας
Δοτική πληθυντικού

ὁ τρόπος
Δοτική πληθυντικού

ὁ βήξ
Αιτιατική πληθυντικού

ὁ χάλυψ
Ονομαστική πληθυντικού