" Επάνω σ' ένα ακοίμητο αερόστατο
ατενίζουμε το καθάριο χρώμα τ' ουρανού,
τις ανθισμένες κοιλάδες του μυαλού,
την ανεξίτηλη θαλασσινή δροσιά,
τους ορεινούς στυλοβάτες της απεραντοσύνης...
Οι ψυχές μας γίνονται συνοδοιπόροι..."

Σας καλωσορίζω στο ιστολόγιό μου ελπίζοντας να κάνουμε πολλά ταξίδια - ονειρικά και μακρινά - στο χώρο του πνεύματος, της τέχνης και της δημιουργίας...

Τετάρτη 29 Οκτωβρίου 2014



Παρίσι - 1920




"Αν στα είκοσι δεν μάθεις,

στα τριάντα δεν κάνεις,

στα σαράντα δεν έχεις,

τότε στα πενήντα ούτε θα μάθεις, ούτε 

θα κάνεις, ούτε θα έχεις."



L'Image et le Pouvoir - Buste cuirassé de Marc Aurèle agé - 3.jpg

Ο Μάρκος Αυρήλιος Αντωνίνος Αύγουστος (Imperator Caesar Marcus Aurelius Antoninus Augustus26 Απριλίου 121 - 17 Μαρτίου 180) ήταν Ρωμαίος αυτοκράτορας από το 161 έως το 180. Κυβέρνησε ως συναυτοκράτορας με τον Λούκιο Βήρο από το 161 έως το θάνατο του Βήρου το 169. Ήταν ο τελευταίος από τους "Πέντε Καλούς Αυτοκράτορες" και θεωρείται ένας από τους πιο σημαντικούς στωικούς φιλοσόφους. 
Ο Μάρκος Αυρήλιος έγραψε το περίφημο έργο "Έις εαυτόν", στα ελληνικά, κατά τη διάρκεια των εκστρατειών του. Ακόμη και σήμερα θεωρείται ως έργο μνημείο για μια διακυβέρνηση με γνώμονα το καθήκον και την εξυπηρέτηση του συνόλου.

Τρίτη 28 Οκτωβρίου 2014

  

                             Γενέθλιος ημέρα




Ανοίγεις σιγά το παράθυρο,
στον ουρανό ακροβατούν 
τα άυλα όνειρά σου…
Οι ανεκπλήρωτες επιθυμίες ταξιδεύουν
μοναχικές και λησμονημένες,
συναντούν στο συγνεφοσύναχτο ουρανό
τις μάχες,
τους αγώνες,
τις νίκες, 
τα λάθη,
το χθες,
το σήμερα…
Δε σε πτοούν τα χρόνια 
που τραυματίζονται,
οι πληγές που βασανίζουν 
το ταλαιπωρημένο κορμί,
οι βαθιές ρυτίδες 
που αυλακώνουν το βλέμμα.
Θέλεις να συνεχίσεις να ζεις, ν’ αναπνέεις, 
να ταξιδεύεις…
Αγγίζεις τα βλέφαρα τ’ ουρανού.
Μια καινούρια ημέρα υψώνει 
τις κεραίες της δημιουργίας,
το χαμόγελο της ζωής 
ανυπόμονα περιμένει
τους μύριους επισκέπτες…

Δαιμονοποίηση ή εξορθολογισμός

Writing
Σκόρπιες σκέψεις, μπερδεμένες με ευχές και συγκρατημένες προσδοκίες, ενόψει της νέας σχολικής χρονιάς.
Κι ακροβατώντας μεταξύ της ευθύνης  που έχω ως εκπαιδευτικός για τη σωστή διαπαιδαγώγηση των νέων, αλλά και της πίστης ότι τελικά και στην εκπαίδευση το «θαύμα μπορεί να είναι αλλού..», αρνούμαι ευθαρσώς να ταχθώ με όσους δαιμονοποιούν τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές και  τους προσδίδουν, σχεδόν ολοκληρωτικά, την υπαιτιότητα για την αντικοινωνική, ατίθαση ή εκκεντρική συμπεριφορά των παιδιών μας. 
Το επιχείρημα πως και η δική μας γενιά επιβίωσε και προόδευσε χωρίς τη συμβολή της τεχνολογίας ( τουλάχιστον από τη μαθητική μας ηλικία),  φαντάζει στην εποχή μας ανεδαφικό και επιεικώς κωμικό…
Βρισκόμενη, συχνά, στο μέσο εντάσεων και προστριβών μεταξύ γονέων και παιδιών, αναρωτιέμαι αν οι λέξεις «εθισμός», «κίνδυνος», «απομόνωση» που συνοδεύουν την αφοριστική τοποθέτηση των πρώτων απέναντι στην « καινούρια» αυτή  ενασχόληση  των νέων, θα μπορούσαν να αντικατασταθούν  από άλλες, όπως «έλεγχος», «κριτική», «μέτρο» ακόμα  και «επιφυλακτικότητα».
Κανείς δεν μπορεί να αναιρέσει τη σπουδαιότητα  της φυσικής αλληλεπίδρασης ενός μικρού παιδιού με το περιβάλλον ( μέσω του αγγίγματος, της σωματικής επαφής και  του παιχνιδιού ) για την διάπλαση του εγκεφάλου του και την ψυχική του ωρίμανση. 
Ούτε, βέβαια, κατατάσσουμε  σε δευτερευούσης σημασίας τις εξωϋπολογιστικές δραστηριότητες των μαθητών. Άλλωστε, όσο κι αν η ιδιότητα και η εμπειρία μου ως διαδικτυακή εκπαιδευτικός με καθιστούν ένθερμη οπαδό της χρήσης υπολογιστών στην εκπαιδευτική διαδικασία, με βρίσκει , εν μέρει , σύμφωνη η άποψη του κορυφαίου αστρονόμου και πολέμιου της χρήσης υπολογιστών στα σχολεία, Cl.Stoll, ότι το διδακτικό μηχάνημα διδάσκει δεδομένα κι όχι ικανότητες. Είναι, όμως, στρουνθοκαμηλισμός να αποσιωπούμε τα οφέλη του Ίντερνετ σε μία γενιά παιδιών που έχει γαλουχηθεί από διαφορετικά, συγκριτικά με τα δικά μας, ερεθίσματα.
Αντί, λοιπόν, να μιλάμε για «παρενέργειες» του εκπαιδευτικού λογισμικού, καλύτερο θα ήταν να  εξοπλίζουμε τους νέους  με τις προκλήσεις του μέλλοντος και να ενδυναμώσουμε την ευφυία  τους με εναλλακτικούς τρόπους, εκτός, βέβαια, των παραδοσιακών. Άλλωστε, όπως και ο Sigmund Papert (εφευρέτης της γλώσσας προγραμματισμού logo και εκπαιδευτικός) ισχυρίζεται, «τα παιδιά μαθαίνουν ό,τι αγαπούν».. και τα παιδιά αγαπούν την τεχνολογία και τον διαδικτυακό κόσμο.
Μια ελεγχόμενη περιήγηση στο διαδίκτυο φέρνει αναντίρρητα κάθε άνθρωπο, πόσο μάλλον ένα παιδί, σε επαφή με τη διαφορετικότητα που απαντάται σε άτομα, έθνη και πολιτισμούς.
Επομένως, γιατί , στον αντίποδα του ισχυρισμού της κοινωνικής απομόνωσης, ως αποτέλεσμα της άμετρης  ενασχόλησης των νέων με τους υπολογιστές και τα διαδικτυακά παιχνίδια, να μην προτάξουμε την γνωριμία τους με ομοεθνείς ή ετεροεθνείς «φίλους» τους οποίους σε κάθε περίπτωση (είτε στον πραγματικό είτε στον διαδικτυακό κόσμο) οφείλουμε να «ελέγχουμε» ως φορείς επιρροής των παιδιών μας, εξασφαλίζοντας έτσι και μια «διαφάνεια» και επομένως ασφάλεια στην επικοινωνία τους; Μήπως στον πραγματικό κόσμο, δεν θα αφιερώσουμε ενέργεια και  ώρες συζητήσεων για να τα  βοηθήσουμε  να κατανοήσουν έννοιες όπως η «φιλία», ο «σεβασμός», η «αγαθοσύνη» και τα αντίθετά τους;
Ποιος μπορεί να αμφισβητήσει ότι  κι αυτή η ευκολία έστω, στην αναζήτηση πληροφοριών που προσφέρει ο διαδικτυακός ιστότοπος, βοηθά έναν νέο να φτάσει σε «βάθη», και να αναζητά  ή να βρίσκει ακόμα και την προσωπική του ταυτότητα; 
...πως του δίνει τροφή για προβληματισμό, βήμα για ελεύθερη έκφραση  και χώρο για εναποθέτηση όλων αυτών των ερωτημάτων που τον απασχολούν, και στα οποία, πολλάκις ,γονείς και εκπαιδευτικοί κωφεύουν ή υποκριτικά δείχνουν πως αγνοούν την ύπαρξή τους;
...πως μπορεί ένας γονιός ή εκπαιδευτικός να επιτρέψει σε ένα παιδί να αποξενωθεί συναισθηματικά από τους οικείους του περιβάλλοντός του ή να αποπλανηθεί από έναν άγνωστο στον κυβερνοχώρο ή να αναπτύξει βίαιη συμπεριφορά, όταν χρέος κάθε κηδεμόνα και παιδαγωγού είναι η προστασία του ανηλίκου με κάθε τρόπο ,μέσω της καλλιέργειας , της ενδυνάμωσης της προσωπικότητάς του και της παροχής γνώσης, ώστε να μπορεί να αντιμετωπίζει σταδιακά, όλους τους κινδύνους που ελλοχεύουν στον αληθινό κόσμο, σε αυτόν δηλαδή  που θα εξακολουθεί να υπάρχει και μετά το πάτημα του κουμπιού του υπολογιστή;
Σίγουρα δε θέλουμε να δημιουργήσουμε παιδιά φοβισμένα, που να ζουν σε ένα αποστειρωμένο περιβάλλον, χωρίς να είναι ικανά να συμπορευτούν με τις επιταγές του σήμερα, αλλά νέους δραστήριους, με αυτοεκτίμηση και αυτονομία, απαλλαγμένους από κάθε είδους εθισμό (συμπεριλαμβανομένου και του διαδικτυακού) που αντιστρατεύεται τη μοναδικότητά τους και αποδυναμώνει την κρίση τους.
Θεμέλιος λίθος, ευεργετικός δαίμων και αγαθός προστάτης της σχέσης υψίστης σημασίας μεταξύ  νέου και υπολογιστή, αποτελεί πάντοτε η ορθή οικογενειακή δομή και κατ’επέκταση η στοργή και η επικοινωνία με την οποία  θα περιβάλλουν  οι γονείς τους δρώντες, ώστε να επιτευχθεί η εποικοδομητική τροφοδότησή της.
Κι επειδή αντιλαμβάνομαι τον εαυτό μου, μοιραία  να ενστερνίζεται την άποψη όσων  υποστηρίζουν πως πολύς λόγος γίνεται στις μέρες μας για τις «αμαρτίες» και καθόλου για τις «αρετές», θα επιμείνω να χρησιμοποιώ τη γνώση της «αμαρτίας» ως όχημα για τον δρόμο της «αρετής» και με αυτή  ως μέτρο, θα προσπαθώ να κάνω τον υπολογιστή, το διαδίκτυο και εντέλει,  κάθε τι το πρωτοπόρο ή νεωτερικό ,σύμμαχό μου στον αγώνα της εκπαίδευσης κι όχι φορέα κάλυψης της δικής μου «μικρής» ή «μεγάλης» ανικανότητας στην ορθή διαπαιδαγώγηση ενός σύγχρονου νέου.

Για το "Ετσι Μαθαίνω" γράφει η


Πηγή:
etsimathainw.gr

Πότε ένα παιδί μπορεί να έχει δυσλεξία;





Κατά τη διάρκεια της Α' δημοτικού, όταν τα παιδιά ξεκινούν να διαβάζουν και να γράφουν, μια αρθρωτική δυσκολία  μπορεί από μόνη της να καθυστερήσει το μηχανισμό της μάθησης. Αυτό μπορεί να σημάνει την έναρξη μαθησιακών δυσκολιών ακόμα και δυσλεξίας.
Σύμφωνα με την International Dyslexia Association (IDA), 1 στους 10 ανθρώπους εμφανίζουν μαθησιακές δυσκολίες. Μερικές ενδείξεις όπως η αργή ή ανακριβής  ανάγνωση, η κακή ορθογραφία, η δυσκολία γραφής, η αντικατάσταση λέξεων με παρόμοιες, καθώς και η αδυναμία του παιδιού στον προσανατολισμό  μπορούν να σηματοδοτήσουν ότι το παιδί σας δυσκολεύεται και χρήζει παρέμβασης και αξιολόγησης από ειδικό.
Πιο αναλυτικά, μερικές ενδείξεις είναι οι εξής:
  1. Καθυστερεί πάρα πολύ στην ομιλία του.
  2. Δυσκολεύεται να μάθει τα γράμματα και τους ήχους τους. Οι φωνολογικές διαταραχές ή η δυσκολία ταύτισης λέξης με ήχο είναι η πιο κοινή ένδειξη της δυσλεξίας.
  3. Έχει δυσκολία στην οργάνωση του γραπτού αλλά και του προφορικού λόγου. Οι λέξεις και τα γράμματα συχνά μπερδεύονται στο μυαλό των παιδιών με δυσλεξία, γεγονός που καθιστά πολύ πιο δύσκολη την ανάγνωση και τη γραφή.
  4. Έχει πρόβλημα στην απομνημόνευση αριθμών και γεγονότων. Η απομνημόνευση είναι δύσκολη στην αρχή αλλά αν εξακολουθεί  να υπάρχει μετά από επαναλαμβανομένη εξάσκηση, θα μπορούσε να είναι μια ένδειξη δυσλειτουργίας.
  5. Εμφανίζει δυσκολία στην ανάγνωση. Το παιδί σας διαβάζει αργά, συλλαβιστά και διστακτικά μην κατανοώντας αυτό που έχει διαβάσει. Αποτελεί και αυτό μια ακόμη ένδειξη.
  6. Προβλήματα κατανόησης. Το να κατανοήσει το παιδί αυτό που διαβάζει ή του διαβάζουν συμβάλλει σημαντικά στη σχολική επίδοση του παιδιού. Ένα τέτοιο πρόβλημα μπορεί να το αποθαρρύνει μην μπορώντας να συλλέξει τις πληροφορίες που χρειάζεται.
  7. Δυσκολεύεται στην ορθογραφία των λέξεων. Δεδομένου ότι τα δυσλεκτικά παιδιά συχνά συγχέουν τα γράμματα σε μια λέξη (νωπι αντί πίνω), αυτό τα οδηγεί στο να κάνουν περισσότερα ορθογραφικά λάθη σε σχέση με τους συνομηλίκους τους.
  8. Έχει προβλήματα στην εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας. Είναι πολύ εύκολο για ένα μικρό παιδί να μάθει τις βασικές αρχές μιας ξένης γλώσσας.  Έτσι, αν το παιδί σας δυσκολεύεται στην εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας, πρόκειται για μια δυσκολία που παραπέμπτει σε δυσλεξία.
  9. Έχει δυσκολία στο να κάνει σωστά μια μαθηματική πράξη. Διαταραχές όπως να θυμηθεί βασικούς αριθμούς και γεγονότα αναφέρεται ως δυσαριθμησία και ανήκει στα συμπτώματα της δυσλεξίας.




Δεν σημαίνει πάντα ότι αν ένα παιδί που εμφανίζει δυσκολίες σε μερικά από τα παραπάνω συμπτώματα είναι δυσλεκτικό. Αλλά αν το παιδί σας έχει κάποια από αυτά, θα πρέπει να αξιολογηθεί η κατάστασή του. 
Το παιδί εξετάζεται από εξειδικευμένο ειδικό όπως είναι ο λογοθεραπευτής, ο ψυχολόγος ή ακόμη και από αναπτυξιολόγο, στους παρακάτω τομείς όπως είναι η νοητική του ικανότητα, η νευρο-ψυχολογική του ωριμότητα,  η άμεση μνήμη ακολουθιών, η ολοκλήρωση παραστάσεων, η γραφο-φωνολογική ενημερότητα κ.α., μέσα από εξειδικευμένα τεστ που μπορούν διαγνώσουν αν το παιδί έχει δυσλεξία ή μαθησιακές δυσκολίες. 
Η έγκαιρη διάγνωση και η αντιμετώπιση των συμπτωμάτων ενισχύει το παιδί στους τομείς που υστερεί, ενθαρρύνοντας το. 
Χατζηνικολάου Ευστρατία – Ρίτα, B.Sc in Logopaedics, dromostoulogou.gr.