" Επάνω σ' ένα ακοίμητο αερόστατο
ατενίζουμε το καθάριο χρώμα τ' ουρανού,
τις ανθισμένες κοιλάδες του μυαλού,
την ανεξίτηλη θαλασσινή δροσιά,
τους ορεινούς στυλοβάτες της απεραντοσύνης...
Οι ψυχές μας γίνονται συνοδοιπόροι..."

Σας καλωσορίζω στο ιστολόγιό μου ελπίζοντας να κάνουμε πολλά ταξίδια - ονειρικά και μακρινά - στο χώρο του πνεύματος, της τέχνης και της δημιουργίας...

Πέμπτη 4 Σεπτεμβρίου 2014

1     

        Μονάχα εσύ…



Αγαπημένη μου,
αναπαύεσαι μακάρια στην αγκαλιά μου,
κλείνεις με τις φτερούγες σου
το ανυπέρβλητο φως του Ήλιου.
Αγαπημένη μου,
αναδεύεις πλάι μου φιλήσυχα,
ξορκίζεις τις ανάδρομες πορείες των πλανητών.
Αγαπημένη μου,
μ’ ένα χάδι απαλύνονται οι πόνοι στις αρθρώσεις της ψυχής,
μ’ ένα βλέμμα θωρώ κατάματα την ομορφιά της πλάσης,
μ’ ένα φιλί βυθίζομαι στον ωκεανό των αισθήσεων.
Η αγάπη μας ταξιδευτής στα πέρατα της γης
κι εμείς λαθρεπιβάτες με εισιτήριο το πάθος για Ζωή…





Το υπερκινητικό παιδί στη σχολική τάξη, χαρακτηριστικά και συμβουλές




Σε κάθε σχολική τάξη υπάρχουν ένα ή περισσότερα παιδιά που έχουν

 σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής/ υπερκινητικότητας. Ο μαθητής με ΔΕΠ/Υ (το γράφω

 έτσι για συντομία) παρουσιάζει κάποιες συμπεριφορές διαφορετικές από το σύνολο, που

 μπορεί να είναι συνδυασμοί από τα παρακάτω:

Ο μαθητής είναι ή μοιάζει αφηρημένος, δεν συμμετέχει στο μάθημα και πιθανότατα

 να μην ακούει τίποτα από ότι γίνεται στην τάξη.

Σηκώνεται συχνά από την καρέκλα του, σπρώχνει το διπλανό του, σπρώχνει το

 θρανίο ή την καρέκλα και γενικά δυσκολεύεται να μείνει στη θέση του όλη την ώρα του

 μαθήματος. Φαίνεται νευρικός, κουνάει τα χέρια και τα πόδια.

Δεν μπορεί να συγκεντρωθεί σε μια δραστηριότητα, συχνά ξεχνά τους κανόνες και τις

 οδηγίες ή τι πρέπει να κάνει.

Βιάζεται να απαντήσει, απαντά πριν καν ολοκληρωθεί η ερώτηση, με αποτέλεσμα να

 κάνει λάθος!

Κάνει λάθη απροσεξίας όταν γράφει, ακόμα και στην αντιγραφή, μπορεί να 

παραλείψει από μια λέξη μέχρι και ολόκληρη παράγραφο.

- Όταν διαβάζει χάνει "την γραμμή" και δεν ξέρει από που πρέπει να συνεχίσει. Σε αυτό 

βοηθά η χρήση μολυβιού.

Δυσκολεύεται να ακολουθήσει οδηγίες, ειδικά αν οι οδηγίες είναι πιο πολύπλοκες. 

Έτσι συχνά χαζεύει αντί να προχωρά στην εργασία του, γιατί απλά δεν θυμάται ή δεν έχει

 καταλάβει τις οδηγίες που δόθηκαν!

- Ξεκινά μια δραστηριότητα, την παρατά στην μέση και πάει στην επόμενη. Συχνό

 φαινόμενο οι μισοτελειωμένες ασκήσεις.

Χάνει πολύ συχνά τα πράγματά του, ξεχνά βιβλία και τετράδια στο σχολείο ή στο 

σπίτι.



Τρόποι για καλύτερη λειτουργία της 

σχολικής τάξης

 που έχει παιδιά με ΔΕΠ/Υ

- Καθημερινό πρόγραμμα

Τα παιδιά με ΔΕΠ/Υ λειτουργούν καλύτερα όταν το καθημερινό σχολικό

 πρόγραμμα τηρείται ή όταν ενημερώνονται έγκαιρα για τυχόν αλλαγές.

- Απλοί και κατανοητοί κανόνες

Για παράδειγμα γράψτε τα βήματα μιας εργασίας στον πίνακα π.χ. ένα σχεδιάγραμμα 

έκθεσης ή κάποιου μαθήματος.

- Βάλτε τα παιδιά με διακριτικό τρόπο να συμμετέχουν στο μάθημα.

π.χ. ένα βλέμμα, ένα απαλό άγγιγμα στην πλάτη ή ακόμα και ένα χαμόγελο επαναφέρουν

 το αφηρημένο παιδί. Ποτέ μην κάνετε αρνητικούς χαρακτηρισμούς! Βρείτε ένα θετικό

 τρόπο επικοινωνίας με το συγκεκριμένο μαθητή σας.

- Δώστε ευκαιρίες για κίνηση

Τα υπερκινητικά παιδιά πραγματικά δυσκολεύονται πολύ να καθίσουν σχετικά ακίνητα. 

Συχνά κάνουν φασαρία με την καρέκλα ή το θρανίο, ενοχλούν τους υπόλοιπους, 

σηκώνονται, κουνιούνται, και όλα αυτά ΄χωρίς να το θέλουν! Καλό είναι να δίνετε 

ευκαιρίες εκτόνωσης σε αυτούς τους μαθητές π.χ. να σβήσουν τον πίνακα, να αδειάσουν το 

καλάθι, να φέρουν ένα βιβλίο, να πάνε για φωτοτυπίες κ.λ.π

- Οπτικοακουστικό υλικό στη διδασκαλία

Φροντίστε να δίνετε οπτικο-ακουστικά ερεθίσματα στους μαθητές όπου είναι εφικτό π.χ. 

μουσική, τραγούδι, χρωματιστές κιμωλίες, εικόνες, βίντεο, χειροτεχνίες.

- Προσωπικές οδηγίες

Βεβαιωθείτε ότι το παιδί με ΔΕΠ/Υ έχει κατανοήσει τις οδηγίες που δώσατε στην τάξη.

- Ήσυχο και οργανωμένο περιβάλλον

Απομακρύνετε το παιδί με ΔΕΠ/Υ από θέση κοντά στο παράθυρο ή στην πόρτα, ώστε να 

έχει λιγότερα εξωτερικά ερεθίσματα. Τα θρανία να είναι καθαρά και με καλή τοποθέτηση 

στο χώρο. Δώστε περισσότερο χώρο στους μαθητές με ΔΕΠ/Υ, οπότε κι αν σπρώχνουν το

θρανίο ή την καρέκλα να μην ενοχλούν τους άλλους.

- Υπενθύμιση χρόνου

Οι μαθητές με διάσπαση προσοχής δεν έχουν σωστή αίσθηση του χρόνου. Είναι σημαντικό

 να υπενθυμίζετε σε τακτά διαστήματα πόσο χρόνο έχουν για μια άσκηση ή στο διαγώνισμα.

- Σχεδιάγραμμα μαθήματος

Κάντε σχεδιάγραμμα του μαθήματος στον πίνακα ή σε φωτοτυπία και δώστε το στους 

μαθητές. Βοηθά πάρα πολύ!

- Επιβράβευση

Επιβραβεύστε την σωστή συμπεριφορά, την προσπάθεια και όχι μόνο το αποτέλεσμα!

Αυτά είναι ενδεικτικά κάποια πράγματα που συμβάλουν στην καλή λειτουργία της σχολικής τάξης. Ο κάθε εκπαιδευτικός μπορεί να προσθέσει και άλλα, με βάση τους μαθητές του και τις μαθησιακές δυσκολίες του κάθε παιδιού, αρκεί να υπάρχει θέληση και προσπάθεια!



Σοφία Τσιντσικλόγλου

Ειδική Παιδαγωγός




Ηλιοβασίλεμα...





Ρινόκεροι


Τετάρτη 3 Σεπτεμβρίου 2014

1    

                    Ερπετό Θανάτου



Σέρνεσαι επάνω στο υγρό χώμα,
απομακρύνεις τα πράσινα φύλλα,
ευθυτενής και γρήγορος αναζητάς το στόχο,
γυαλιστερά μάτια,
ανάσα γεμάτη προσμονή.
Και ξάφνου εντοπίζεις ένα τόσο δα σπουργιτάκι…
Πόσο μικρή είναι η ζωή;
Το θύμα αμέριμνο γεύεται το ημερήσιο φως,
απολαμβάνει τις ανεπαίσθητες χαρές της φύσης.
Ο θύτης, εσύ, παραμονεύεις σιμά σ’ ένα γκρίζο βράχο…
Πραγματοποιείς την επέλασή σου,
κατακερματίζεις μια ζωή.
Ικανοποίηση διαπερνά το κορμί σου.
Σε λίγο συνεχίζεις την πορεία σου στο έδαφος
ιχνηλατώντας για το επόμενο θήραμα.
Δεν αρέσκεσαι να πετάς
αλλά να σέρνεσαι…
Δε δημιουργήθηκες να ζεις
αλλά να πεθαίνεις…



Διαρθρωτικές λέξεις



Πρόκειται για μεταβατικές-συνδετικές λέξεις οι οποίες ενώνουν νοήματα στο πλαίσιο:

1.  μιας περιόδου

2.  μιας παραγράφου

3.  περισσότερων παραγράφων



Υπάρχουν αρκετές κατηγορίες διαρθρωτικών λέξεων με τις οποίες επιτυγχάνονται ποικίλες νοηματικές σχέσεις. Τέτοιες είναι οι ακόλουθες που εκφράζουν:

·ΑΝΤΙΘΕΣΗ-ΕΝΑΝΤΙΩΣΗ: αλλά, όμως, ενώ, αντίθετα, ωστόσο, κι όμως, απεναντίας, πέρα απ’ αυτά όμως, μολονότι, παρά το γεγονός ότι …

·ΧΡΟΝΙΚΗ ΣΕΙΡΑ-ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΝΟΗΜΑΤΩΝ: όταν, αφού, καθώς, αρχικά, μόλις, σήμερα, τέλος, πριν από, στον αιώνα μας, ύστερα, στη σύγχρονη εποχή, τώρα, μέχρι …

·ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΗ:  λόγου χάρη, για παράδειγμα …

·ΣΥΓΚΡΙΣΗ-ΣΚΟΠΟΣ: συγκριτικά, σε σχέση με, παρά, απ’ όσο, απ’ ότι, σκοπός αυτού, για να, επιδίωξη αποτελεί, στόχος θεωρείται …

·ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΣΗ-ΣΥΜΦΩΝΙΑ-ΑΠΟΔΟΧΗ: βεβαίως, εξάλλου, σίγουρα, παράλληλα, είναι αλήθεια, πράγματι, αναμφισβήτητα, αναμφίβολα, αναντίρρητα …

·ΕΜΦΑΣΗ-ΕΠΙΤΟΝΙΣΜΟΣ: μάλιστα, αξίζει να τονιστεί, αξιοσημείωτο είναι το γεγονός, αξίζει να επισημανθεί ότι, παρουσιάζεται επιτακτική η ανάγκη να … / πράγματι, κατεξοχήν, προπάντων, το σημαντικότερο είναι …

·ΕΠΕΞΗΓΗΣΗ-ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ: δηλαδή, ειδικότερα, με άλλα λόγια, συγκεκριμένα … / ως αποτέλεσμα επέρχεται, ώστε, οπότε, λοιπόν, συνεπώς …

·ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: τελικά, άρα, επιλογικά, συμπερασματικά, συνεπώς, επομένως, ανακεφαλαιώνοντας, συνοψίζοντας, εν κατακλείδι …

·ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΗ-ΑΡΙΘΜΗΣΗ:  με την προϋπόθεση, αν, εκτός αν, εφ’ όσον … / πρώτον, κατ’ αρχάς, τέλος, εν τέλει …

·ΓΕΝΙΚΕΥΣΗ-ΔΙΣΤΑΓΜΟΣ: γενικά, ευρύτερα, τις περισσότερες φορές … / μήπως, μη(ν) …

·ΠΡΟΣΘΗΚΗ-ΠΡΟΣΘΕΣΗ:  συμπληρωματικά, ακόμη, επίσης, επιπρόσθετα, επιπλέον, ή, και, παράλληλα, αφ’ ενός - αφ’ ετέρου, εξάλλου, κατά πρώτο λόγο …

·ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ:  γιατί, διότι, επειδή, αφού, εξαιτίας, που, γι’ αυτό το λόγο, το φαινόμενο οφείλεται, καθώς, μια που, λόγος (πρωτεύων, βασικός, κύριος, δευτερεύων …) είναι …

·ΤΟΠΙΚΗ ΣΧΕΣΗ-ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΣ:  όπου, ή, είτε – είτε, μπορεί να …


·ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ-ΟΜΟΙΟΤΗΤΑ:  από τη μία – από την άλλη, κατά πρώτο λόγο … / όπως, σαν, ομοίως, το ίδιο ισχύει, παρουσιάζει κοινά στοιχεία …


"Στροφή" – Γιώργος Σεφέρης



Στιγμή, σταλμένη ἀπὸ ἕνα χέρι
ποὺ εἶχα τόσο ἀγαπήσει
μὲ πρόφταξες ἴσια στὴ δύση
σὰ μαῦρο περιστέρι.
Ὁ δρόμος ἄσπριζε μπροστά μου,
ἁπαλὸς ἀχνὸς ὕπνου
στὸ γέρμα ἑνὸς μυστικοῦ δείπνου…
Στιγμὴ σπυρὶ τῆς ἄμμου,
ποὺ κράτησες μονάχη σου ὅλη
τὴν τραγικὴ κλεψύδρα
βουβή, σὰ νὰ εἶχε δεῖ τὴν Ὕδρα
στὸ οὐράνιο περιβόλι.