" Επάνω σ' ένα ακοίμητο αερόστατο
ατενίζουμε το καθάριο χρώμα τ' ουρανού,
τις ανθισμένες κοιλάδες του μυαλού,
την ανεξίτηλη θαλασσινή δροσιά,
τους ορεινούς στυλοβάτες της απεραντοσύνης...
Οι ψυχές μας γίνονται συνοδοιπόροι..."

Σας καλωσορίζω στο ιστολόγιό μου ελπίζοντας να κάνουμε πολλά ταξίδια - ονειρικά και μακρινά - στο χώρο του πνεύματος, της τέχνης και της δημιουργίας...

Τετάρτη 5 Αυγούστου 2015

  
Τι δεν πρέπει να λέμε στα παιδιά...


Οι παιδοψυχολόγοι λένε ότι ο χαρακτήρας ενός παιδιού μοιάζει με τον πηλό.

Διαμορφώνεται εντυπωσιακά ανάλογα μ’ αυτά που βλέπει και ακούει από το οικογενειακό του περιβάλλον, ειδικά όταν βρίσκεται σε μικρή ηλικία που δεν έχει άλλα ερεθίσματα (, φίλους κτλ.). Οι φράσεις που λέμε στο παιδί μας, ακόμα και οι πιο αθώες φαινομενικά, μπορεί να το επηρεάσουν με τρόπο που δεν μπορούμε καν να φανταστούμε… Το πανεπιστήμιο Σάουθερν Καλιφόρνια έκανε μια σχετική έρευνα και κατέληξε σε δέκα φράσεις-κλισέ, τις οποίες δεν πρέπει επ’ ουδενί να λέμε στα παιδιά μας.

1. «Άσε με ήσυχο»!

Όποιος γονιός δεν έχει πει αυτό ή κάτι παρόμοιο («μη με ενοχλείς» ή ακόμα και το πιο ευγενικό «έχω δουλειά») είναι ήρωας… Ειδικά στην ηλικία που το παιδί ανακαλύπτει τον κόσμο και ρωτάει για το καθετί χρειάζεται πολλή υπομονή. Μην εμφανίζεστε συνεχώς απομονωμένοι, διότι θα θεωρήσει ότι δεν έχει νόημα να σας ρωτάει αν δεν του απαντάτε και θα το βρείτε μπροστά σας στην εφηβεία… Όταν έχετε πράγματι δουλειά, εξηγήστε του ότι εκείνη τη στιγμή δεν μπορείτε να του εξηγήσετε, αλλά μην ξεχάσετε ποτέ να επαναφέρετε μόνοι σας την απορία του όταν τελειώσετε την εργασία σας.

2. «Είσαι τόσο…»

Η φράση μπορεί να συμπληρωθεί μ’ ένα επίθετο, θετικό ή αρνητικό (ντροπαλός, έξυπνος, αστείος, τεμπέλης κτλ.). Αποφεύγετε να χαρακτηρίσετε τα παιδιά σας. Ο χαρακτηρισμός αυτός αποτυπώνεται στο μυαλό τους και τον θεωρούν θεόφατο, τις περισσότερες φορές το υιοθετούν και γίνονται υπερόπτες (αν τα παινεύετε συνέχεια) ή χάνουν την αυτοπεποίθησή τους (αν συνεχώς τα κατσαδιάζετε). Μπορείτε να του πείτε «αυτό που έκανες δείχνει τεμπελιά» ή «η άσκηση που έλυσες δείχνει εξυπνάδα», έχει τελείως διαφορετικό νόημα.

3. «Μην κλαις»

Τα παιδιά, όπως και οι ενήλικες, πρέπει να βιώνουν όλα τα συναισθήματα. Μην απαγορεύετε στο παιδί σας να κλαίει, να λυπάται, ακόμα και να φοβάται. Και μην τουποβιβάζετε με φράσεις του τύπου «μην γίνεσαι μωρό» κτλ. Το παιδί σας δεν θα νιώσει καλύτερα αν το διατάξετε «μην κλαις»! Μάθετε την αιτία των δακρύων κι εξηγήστε του αναλυτικά γιατί δεν πρέπει να κλαίει.

4. «Γιατί να μην είσαι σαν τον αδελφό/αδελφή σου»;

Ό,τι χειρότερο ειδικά για αδέλφια που βρίσκονται κοντά στην ηλικία. Μην τα συγκρίνετε, ειδικά σε πράγματα που κάποιο παιδί τα μαθαίνει πιο εύκολα από κάποιο άλλο π.χ. να κλείνει μόνο του το φερμουάρ του τζάκετ του ή να πίνει μόνο του νερό από το ποτήρι. Με το να τα συγκρίνετε αυξάνετε την αντιζηλία μεταξύ τους. Αντιμετωπίστε τα σαν εντελώς διαφορετικές προσωπικότητες.

5. «Μπορείς και καλύτερα…»

Η αυξανόμενη πίεση στο παιδί μπορεί να μην φέρει μόνο τη βελτίωση που επιθυμείτε, αλλά και άγχος και αγωνία για το… καλύτερα, το οποίο υπάρχει πιθανότητα να μην μπορεί να το πετύχει. Ακόμα και σε πράγματα που αποδεδειγμένα έχει κάνει στο παρελθόν και τώρα δεν θυμάται ή τα κάνει με άλλο τρόπο, μην δείχνετε ότι απογοητεύεστε. Θυμίστε του τι έκανε το ίδιο στο παρελθόν ή πείτε του «θα προτιμούσα να το έκανες έτσι», χωρίς να δείξετε ότι περιμένετε κάτι φοβερό…

6. «Η μαμά/ο μπαμπάς τα ξέρει όλα…»

Είναι λογικό να απαντάτε στις περισσότερες απορίες του παιδιού, όμως μην το παίζετε παντογνώστες και κυρίως μην υπερηφανεύεστε για τις γνώσεις σας, ακόμα κι αν έχετε πολλές. Αν πρόκειται για κάτι εύκολο, προτρέψτε το παιδί σας να βρει μόνο του τη λύση. Στα μάτια του μπορεί να φαίνεστε υπεράνθρωποι για ένα διάστημα, αλλά όταν διαπιστώσει ότι και οι δικές σας γνώσεις έχουν όριο θα απογοητευθεί υπέρ του δέοντος.

7. «Σταμάτα αλλιώς θα σε δείρω»

Αν μιλάμε για γονείς που δεν έχουν σκοπό να δείρουν τα παιδιά τους για να τα σωφρονίσουν, οι κούφιες απειλές είναι ό,τι χειρότερο. Το παιδί πολύ γρήγορα συνειδητοποιεί ότι δεν έχετε σκοπό να το δείρετε, οπότε η χρησιμοποίηση αυτής της απειλής (ή άλλων του τύπου «θα σε κλειδώσω στο δωμάτιο» κτλ.) πέφτει στο κενό. Αν πρέπει να του επιβάλλετε τιμωρία δοκιμάστε κάτι πιο ήπιο (π.χ. δεν θα δει σήμερα το αγαπημένο του κόμικ στην τηλεόραση) και, φυσικά, κάντε το πράξη, όσο κι αν σας πονάει. Έτσι θα αντιληφθεί ότι υπάρχουν κάποια όρια, τα οποία δεν πρέπει να υπερβαίνει.

8. «Αλίμονό σου όταν γυρίσει ο πατέρας σου»!

Η χρησιμοποίηση του ενός γονιού (συνήθως του πατέρα) σαν «μπαμπούλα» φέρνει διπλά κακό αποτέλεσμα. Αφ’ ενός το παιδί μαθαίνει να αποξενώνεται από τον «κακό» του ζευγαριού και αφ’ ετέρου δεν δίνει καμία σημασία πια στις απειλές του «καλού», αφού έχει επισημάνει πια την πηγή του κακού.

9. «Βιάσου»

Για οτιδήποτε κάνει το παιδί δεν χρειάζεται βιασύνη. Ειδικά όταν βιαζόμαστε εμείς να κάνουμε κάτι ή να πάμε κάπου, δεν είναι σωστό να το πιέζουμε. Ακόμα κι αν δεν το λέμε, αλλά το προδίδει η γλώσσα του σώματός μας (π.χ. με τα χέρια στη μέση και να χτυπάμε συνεχώς το πόδι μας στο πάτωμα) δημιουργούμε άγχος που μπορεί να επηρεάσει το παιδί μας, ειδικά αν το κάνουμε συνέχεια. Ακόμα χειρότερο είναι να αφήσουμε τη δουλειά του ή το παιχνίδι του μισοτελειωμένο, απλά για να γίνει το δικό μας…

10. «Μπράβο αγάπη μου»!

Τι το κακό έχει ένας έπαινος; Ίσα-ίσα που πρέπει να επαινούμε τα παιδιά μας, αλλά παράλληλα πρέπει να μην το παρακάνουμε. Αν επαναλαμβάνουμε συνεχώς τους ίδιους επαίνους για πράγματα που το παιδί κάνει εύκολα, τι θα κάνουμε αν πετύχει κάτι πραγματικά δύσκολο; Οι έπαινοι πρέπει να έχουν… διαβαθμίσεις, έτσι ώστε το παιδί να μην βρίσκει κάποια στιγμή αδιάφορο να σας δείξει π.χ. μια ζωγραφιά του, επειδή ξέρει ότι θα «εισπράξει» την ίδια φράση.

http://7gymaxarnai.blogspot.gr/


Δυσλεξία στο γυμνάσιο/λύκειο: Πώς μπορούν οι καθηγητές να βοηθήσουν τους μαθητές με δυσλεξία


Αποτέλεσμα εικόνας για εικονες δυσλεξια

Η σωστή συναισθηματική - εκπαιδευτική προσέγγιση του μαθητή από το δάσκαλο ή τον καθηγητή του είναι δυνατόν ν' αλλάξει αποφασιστικά τη στάση που έχει απέναντι στο , και στην κοινωνία. Να του δώσει την αισιοδοξία και τη δύναμη που χρειάζεται για να προγραμματίσει το μέλλον του, να επιτύχει τους στόχους του και να γίνει ένα υπεύθυνο, ανεξάρτητο και παραγωγικό μέλος της κοινωνίας.

Σύμφωνα με τα πορίσματα διεθνών ερευνών , τα βασικότερα από τα «σημεία-κλειδιά» για την επιτυχή ενσωμάτωση των δυσλεξικών στο πρόγραμμα του κανονικού γυμνασίου -λυκείου είναι τα εξής:

  • Διακριτική Βοήθεια: Τοποθετήστε το δυσλεξικό μαθητή σε μια θέση όπου μπορείτε να ελέγχετε διακριτικά την εργασία του και να τον βοηθάτε με μεγαλύτερη ευκολία.

  • Εξατομικευμένη Βοήθεια: 'Όποτε και όπου είναι δυνατόν αφιερώστε λίγο χρόνο στο δυσλεξικό μαθητή σας, προσφέροντας έτσι εξατομικευμένη βοήθεια και διδασκαλία. Όποιες κι αν είναι οι απαιτήσεις του μαθήματος, υπάρχουν πάντα λίγα λεπτά της ώρας για εξατομικευμένη προσέγγιση των μαθησιακών δυσκολιών κάποιου μαθητή σας.

  • Περισσότερος Χρόνος: Δώστε στο μαθητή με δυσλεξία περισσότερο χρόνο για την εκτέλεση γραπτής εργασίας. Όταν αξιολογείτε το έργο του, δώστε μεγαλύτερη σημασία στο περιεχόμενο, παρά στην παρουσίαση του κειμένου. Επιπλέον, αν διαπιστώσετε ότι μελέτησε, αλλά λόγω δυσκολιών στη γραπτή έκφραση δεν παρουσιάζεται σωστά το νόημα, δώστε έμφαση στο γεγονός ότι όντως μελέτησε. Οι αρνητικές παρατηρήσεις, δε θα έχουν κανένα θετικό αποτέλεσμα στην αντιμετώπιση της δυσκολίας του.

  • Διόρθωση Γραπτού Έργου: Κατά τη διόρθωση των γραπτών του μη χρησιμοποιείτε έντονο χρώμα. Μια «κοκκινισμένη» σελίδα οδηγεί σε σύγχυση, σε συναισθήματα χαμηλής αυτοπεποίθησης κι όχι σε αισιοδοξία και πρόοδο. Διορθώστε μόνο τα βασικότερα σφάλματα. Κάθε μικρή βελτίωση είναι καλύτερη από τη μαθησιακή στασιμότητα ή την οπισθοδρόμηση.

  • Περίληψη Μαθημάτων: Απαιτήστε απ' αυτόν την περίληψη του μαθήματος κι όχι όλες τις λεπτομέρειες ενός πολυσέλιδου κειμένου. Ζητήστε από κάποιον ή κάποιους συμμαθητές του να τον βοηθούν με τις περιλήψεις, την αντιγραφή και την τήρηση σημειώσεων μέσα στην τάξη.

  • Ευκαιρίες για Αντιστάθμιση των δυσκολιών του: Φροντίστε να δίνετε ευκαιρίες που θα επιτρέψουν τη συμμετοχή του σε δραστηριότητες όπου είναι ιδιαίτερα ικανός. Κάτι τέτοιο θ' αντισταθμίσει τις μαθησιακές δυσκολίες του, θα βελτιώσει την εικόνα που έχουν οι άλλοι για το άτομό του και θ' αυξήσει σίγουρα την αυτοπεποίθησή του.

  • Ευανάγνωστο Κείμενο: Το ευανάγνωστο κείμενο στον πίνακα βοηθάει πάντα το δυσλεξικό μαθητή στην αντιγραφή και στην κατανόηση του μαθήματος. Επιπλέον, τα διαγωνίσματα που δίνονται γραμμένα με καθαρές αποστάσεις, μικρά κείμενα και χωρίς αλφαβητικές ή αριθμητικές αντιστοιχίσεις είναι πολύ βοηθητικά. Συνήθως ο μαθητής με δυσλεξία μπορεί να δείξει τις γνώσεις του σε ερωτήσεις όπου μπορεί να επιλέξει την απάντηση, παρά σε αυτές που πρέπει να την γράψει.

  • Αξιολόγηση της Προσπάθειας: Έχετε υπόψη σας ότι ο δυσλεξικός μαθητής χρειάζεται πολύ περισσότερο χρόνο και κόπο απ' ό, τι οι συμμαθητές του για κάθε εργασία που απαιτεί ανάγνωση ή γραφή. Αν χρησιμοποιείτε τα ίδια κριτήρια αξιολόγησης για όλους τους μαθητές σας, οι δυσλεξικοί θα 'ναι πάντα «οι αδικημένοι» της τάξης. Σίγουρα, δεν υπάρχει τίποτα πιο αποθαρρυντικό για τον έξυπνο έφηβο, απ' το να νιώθει πως οι προσπάθειές του μετρούν ελάχιστα για τον καθηγητή του

  • Συνεχής Ενθάρρυνση: Φροντίστε να επαινείτε κάθε προσπάθεια, ακόμα κι όταν τα αποτελέσματα είναι φτωχά σε σύγκριση με εκείνα των μη δυσλεξικών μαθητών σας. Ενθαρρύνετε τον να βελτιώσει την επίδοση του στα δύσκολα γι’ αυτόν μαθήματα δίχως να βρίσκεται σε διαρκή ανταγωνισμό με τους συμμαθητές του. Είναι πολύ ευχάριστο και ενθαρρυντικό, να σου δείχνουν ότι πιστεύουν στις δυνάμεις σου, έστω και αν αυτές είναι δυσδιάκριτες. Σίγουρα αυτό θα κάνει τον μαθητή σας να θέλει να προσπαθεί όλο και περισσότερο για επιβεβαιώσει τη θετική σας προσδοκία!

  • Μη Αγχογόνοι Τρόποι Εργασίας: Μην τον υπερφορτώνετε με γραφική δουλειά για το σπίτι. Μ' αυτό τον τρόπο δε θα 'χει ελεύθερο χρόνο για τίποτα άλλο. 'Όποτε είναι δυνατόν, ενθαρρύνετε την παρουσίαση της εργασίας του με τρόπους μη αγχογόνους, αλλά δημιουργικούς (π .χ. παρουσίαση μιας μελέτης ή ενός προγράμματος στον ηλεκτρονικό υπολογιστή).

  • Μεγαλύτερη κατανόηση: Προσπαθήστε να κατανοήσετε και να κρίνετε με επιείκεια την έλλειψη οργάνωσης που μπορεί να χαρακτηρίζει την εργασία του, τη συμπεριφορά ή ακόμα και την εμφάνιση του.



Η υλοποίηση των παραπάνω προτάσεων για τη σωστή εκπαίδευση των εφήβων με δυσλεξία, προϋποθέτει οι καθηγητές να διαθέτουν εξυπνάδα, χιούμορ, ευκαμψία διδακτικών μεθόδων και στρατηγικών, ευαισθησία, υπομονή και πλήρη γνώση του τι θα διδαχτεί, πώς και γιατί.

Έχει διεθνώς υποστηριχτεί πως το μεγαλύτερο ποσοστό των μαθητών έχει τη νοημοσύνη, την ικανότητα και τον ενθουσιασμό να προοδεύσει σχολικά αν αντιμετωπιστεί με το σωστό τρόπο. Κι οπωσδήποτε, δεν υπάρχει μεγαλύτερη ικανοποίηση για τον εκπαιδευτικό, απο το να δει τους κόπους του ν’ αμείβονται, παρακολουθώντας τη σχολική πρόοδο του δυσλεξικού μαθητή του, τη σχολική και κοινωνική του ενσωμάτωση και την επιτυχή ένταξη του στην ενεργό ζωή του ενήλικα.

(Πηγή: Τρίπτυχο Βρετανικού Συνδέσμου Δυσλεξίας, 1997-δημοσίευση στο cyprusdyslexia.com)




Οι επιπτώσεις των κινητών τηλεφώνων στα παιδιά




Όλο και περισσότερα παιδιά χρησιμοποιούν συστηματικά κινητά τηλέφωνα, εκτιθέμενα έτσι σε ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία.


Στην , το 80% των μαθητών γυμνασίου-λυκείου και το 12% των μαθητών δημοτικού διαθέτουν κινητό και το 65% δηλώνουν ότι το χρησιμοποιούν ακόμη και κατά τη διάρκεια του μαθήματος, ενώ στις ΗΠΑ τα παιδιά χρησιμοποιούν κινητό από τα 5 χρόνια τους!

"Το κινητό εκπέμπει ακτινοβολία ακόμα και όταν δεν μιλάμε. Άρα, ποτέ μην το αφήνετε στο παιδικό δωμάτιο ή στο παιδικό καροτσάκι, δίπλα στο βρέφος, και μην ξεχνάμε ότι το κινητό το έχουμε για να επικοινωνούμε, όχι για να το δίνουμε στα παιδιά μας να παίζουν, για να μας αφήσουν ήσυχους" επισημαίνει η επίκουρη καθηγήτρια Αναπτυξιακής Παιδιατρικής και υπεύθυνη της Μονάδας Αναπτυξιακής Παιδιατρικής της Β' Παιδιατρικής Κλινικής του νοσοκομείου Παίδων "Α&Π Κυριακού" Λωρέττα Θωμαΐδου.

"Αν και έχουν γίνει περισσότερες από 28.000 μελέτες για τις πιθανές επιβλαβείς επιπτώσεις της ακτινοβολίας των κινητών στην υγεία, που στο σύνολό τους είναι καθησυχαστικές, θα πρέπει να είμαστε επιφυλακτικοί. Οι μελέτες αυτές εμφανίζουν αρκετές αδυναμίες στον σχεδιασμό τους, ενώ μερικές καταλήγουν σε αντιφατικά αποτελέσματα. 

Προς το παρόν δεν υπάρχουν ενδείξεις για επιβλαβείς επιπτώσεις της ακτινοβολίας των κινητών. Ωστόσο, οι μακροπρόθεσμες επιδράσεις δεν μπορούν να αποκλεισθούν επί του παρόντος. 

Επειδή η μαζική χρήση κινητών είναι πρόσφατο φαινόμενο, εξελισσόμενο με ταχύτητα που ξεπερνά τις βιολογικές μελέτες, φρόνιμο είναι να υιοθετήσουμε προληπτική προσέγγιση ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τους εφήβους και τα παιδιά, που είναι ιδιαίτερα ευάλωτα, καθόσον το νευρικό τους σύστημα βρίσκεται σε ανάπτυξη, έχουν λεπτότερο κρανίο και η αθροιστική δράση της ακτινοβολίας είναι διαχρονικά μεγαλύτερη" επισημαίνει η κ. Θωμαΐδου.

Τα κινητά τηλέφωνα είναι συσκευές εκπομπής και λήψης ραδιοκυμάτων (δηλαδή μη ιονίζουσας ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας) που φέρουν την κεραία ενσωματωμένη μέσα στη συσκευή, εξηγεί η κ. Θωμαϊδου

"Με τη συσκευή του κινητού εκτίθεται κατά κύριο λόγο το κεφάλι αυτού που τηλεφωνεί, το οποίο απορροφά το 60% της εκπεμπόμενης ακτινοβολίας. Η ακτινοβολία που δεχόμαστε από τους σταθμούς βάσης κινητής τηλεφωνίας είναι κατά πολύ μικρότερη από αυτή του κινητού μας που εφάπτεται στο σώμα μας. 

Ο υπολογισμός της ακτινοβολίας που απορροφά το σώμα μας από το συγκεκριμένο κινητό που χρησιμοποιούμε είναι δυνατό να υπολογιστεί αντικειμενικά και εκφράζεται με τον συντελεστή SAR= ειδικό βαθμό απορρόφησης. Για να είναι ασφαλές το κινητό που αγοράζουμε θα πρέπει ο συντελεστής SAR να είναι όσο γίνεται μικρότερος από το όριο του 2 W/kg που έχει καθορισθεί διεθνώς" αναφέρει η κ. Θωμαΐδου.

Οι επιδημιολογικές και πληθυσμιακές μελέτες μέχρι σήμερα έχουν κυρίως επικεντρωθεί σε πιθανή συσχέτιση της ακτινοβολίας των κινητών με: τους όγκους του εγκεφάλου (γλοίωμα, μηνιγγίωμα), τα ακουστικά νευρινώματα, τους όγκους του τραχήλου, τη λευχαιμία και τους όγκους των όρχεων, αλλά και σε χρόνια, μη ειδικά συμπτώματα, όπως: οι κεφαλαλγίες, η ζάλη, το αίσθημα θερμότητας στο αυτί, οι διαταραχές του ύπνου και της όρασης, το αίσθημα κόπωσης, η απώλεια μνήμης- Alzheimer και τα καρδιαγγειακά νοσήματα.

"Ο σχεδιασμός επιδημιολογικών ερευνών στους ανθρώπους προσκρούει σε δύο βασικά προβλήματα: πρώτον, στη μέθοδο υπολογισμού του ποσού της ακτινοβολίας που δέχονται οι χρήστες από τα κινητά τηλέφωνα και δεύτερον, στο μεγάλο χρονικό διάστημα που απαιτείται προκειμένου να εκδηλωθούν τα υπό μελέτη νοσήματα, όπως η ανάπτυξη όγκων εγκεφάλου που ξέρουμε ότι μπορεί να συμβεί πολλά χρόνια (μέχρι και 10) από την έκθεση σε ογκογόνους παράγοντες" εξηγεί η κ. Θωμαΐδου.

Παράλληλα, επισημαίνει ότι τα παιδιά αποτελούν μία ιδιαίτερη ομάδα που αυξάνει ταχύτατα σε αριθμό και σε ένταση χρήσης και ότι είναι πολύ πιο ευαίσθητα στην απορρόφηση της ακτινοβολίας διότι: το νευρικό τους σύστημα (εγκέφαλος) βρίσκεται σε ανάπτυξη και συνεπώς σε βλαπτικούς παράγοντες, έχουν λεπτότερο κρανίο και ιστούς οπότε η απορρόφηση της ακτινοβολίας είναι μεγαλύτερη, έχουν αυξημένη περιεκτικότητα ύδατος ιστών του σώματος, με αποτέλεσμα η ακτινοβολία να μεταφέρεται ευκολότερα και η αθροιστική δράση της να είναι διαχρονικά μεγαλύτερη.

Η κ. Θωμαΐδου συνιστά στους γονείς να μην δίνουν κινητά σε παιδιά μικρότερα των 8 ετών και όταν αγοράζουν κινητό να επιλέγουν μοντέλο με ειδικό βαθμό απορρόφησης ακτινοβολίας (SAR) που να μην είναι μεγαλύτερος από 1,6W/kg. 

Τονίζει ακόμη ότι τα παιδιά θα πρέπει: 

να μιλούν στο κινητό όσο το δυνατό λιγότερο και να προτιμούν τα SMS και τις συσκευές hands free,

να μην χρησιμοποιούν το κινητό στο αυτοκίνητο και στο σχολείο, 

να χρησιμοποιούν το κινητό «οριζόντια» και όχι όρθιο (κλασικό μοντέλο) 

και να μη το βάζουν στην τσέπη ή στη ζώνη τους, αλλά μόνο στη τσάντα ή σε τσέπη του μηρού.

Τέλος, συνιστά σε όλους τους χρήστες κινητού να μειώσουν τον χρόνο ομιλίας με το κινητό, να το χρησιμοποιούν μόνο για τις απαραίτητες κλήσεις και να μην το χρησιμοποιούν στο αυτοκίνητο.