" Επάνω σ' ένα ακοίμητο αερόστατο
ατενίζουμε το καθάριο χρώμα τ' ουρανού,
τις ανθισμένες κοιλάδες του μυαλού,
την ανεξίτηλη θαλασσινή δροσιά,
τους ορεινούς στυλοβάτες της απεραντοσύνης...
Οι ψυχές μας γίνονται συνοδοιπόροι..."

Σας καλωσορίζω στο ιστολόγιό μου ελπίζοντας να κάνουμε πολλά ταξίδια - ονειρικά και μακρινά - στο χώρο του πνεύματος, της τέχνης και της δημιουργίας...

Σάββατο 21 Μαρτίου 2015



ΡΑΨΩΔΙΑ Π’ 
(Ανακεφαλαίωση) / Ερωτήσεις Εμπέδωσης



1) Στους στίχους 692-725 να εντοπίσετε τα σημεία στα οποία υπάρχουν τα ακόλουθα εκφραστικά μέσα και στοιχεία τεχνικής:

Παρομοίωση:………………………………………………………………………………………………………………………

Αποστροφή:………………………………………………………………………………………………………………………..

Προσήμανση:………………………………………………………………………………………………………………………

Επιφάνεια:…………………………………………………………………………………………………………………………..

Ενανθρώπιση:……………………………………………………………………………………………………………………..

Ειρωνεία:……………………………………………………………………………………………………………………………..



2) Να εντοπίσετε και να αναλύσετε τις τέσσερις παρομοιώσεις στους στίχους 745-771:

3) Πώς περιγράφει ο όμηρος την αριστεία του Πάτροκλου σ’ αυτήν την ραψωδία;


4)  Στους στίχους 786-788 ο ποιητής από την τριτοπρόσωπη αφήγηση μεταπηδά στον ευθύ λόγο και το β’ ενικό πρόσωπο. Πώς ονομάζεται αυτό το ρητορικό σχήμα και πώς λειτουργεί;

5) Να αξιολογήσετε τον τρόπο εξουδετέρωσης του Πάτροκλου μέσα από τη διαδικασία των τριών φάσεων της πτώσης του:


6) Ποια συμπεράσματα εξάγουμε για τους κανόνες ηθικής των θεών μέσα από τη συμπεριφορά του Απόλλωνα; Γιατί ο Όμηρος χρησιμοποίησε σ’ αυτό το κρίσιμο σημείο το θεό;

7) Σε ποιο κυρίως σημείο του λόγου του Έκτορα διαπιστώνετε επική ειρωνεία;


8) Στους στίχους 855- 858 προβάλλεται η αντίληψη των ανθρώπων της Ομηρικής εποχής για τη ζωή και το θάνατο. Ποια είναι αυτή η αντίληψη;

9) Γιατί η στέρηση της ταφής και των συναφών νεκρικών τιμών ήταν μια κακή πράξη για τον αποθανόντα;


10) Να ηθογραφήσετε με τεκμηρίωση τον Έκτορα και τον Πάτροκλο:

ΕΚΤΟΡΑΣ: …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….............................................................


ΠΑΤΡΟΚΛΟΣ:
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….............................................................................





Παρασκευή 20 Μαρτίου 2015



Το άγνωστο τέλος του Οδυσσέα


Όλοι ξέρουμε ή έχουμε ακούσει αρκετά από την ιστορία του πολυμήχανου Οδυσσέα, τις περιπέτειες και τα ταξίδια του. Άγνωστο είναι όμως σε πολλούς, το  πραγματικό τέλος του. Οι περισσότεροι θεωρούν ότι αφού σκότωσε τους μνηστήρες και ανακατέλαβε το βασίλειο του, ζήσανε αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα. Όμως δεν είναι έτσι. Ας εξερευνήσουμε λοιπόν την Οδύσσεια με μια δεύτερη ανάγνωση:

Διαβάζουμε λοιπόν στο τέλος της Ι Ραψωδίας τα εξής:
Είπα, κ’ εκείνος εύχονταν ‘ς τον μέγαν Ποσειδώνα, ‘ς τον αστροφόρον ουρανόν απλόνοντας τα χέρια• «ω Ποσειδώνα, εισάκου με, γεωφόρε μαυροχήτη• αν είμ’ υιός σου αληθινά, πατέρα, μην αφήσης ο Οδυσσηάς ο πορθητής ‘ς σπίτι του να φθάση 530 Λαερτιάδης, κάτοικος της πετρωτής Ιθάκης• αλλ’ αν το θέλ’ η μοίρα του να ιδή τους ποθητούς του, το σπίτι το καλόκτιστο, και την γλυκειά πατρίδα, ας κακοφθάση αργά πολύ και από συντρόφους έρμος, με ξένην πλώρη, και κακά ‘ς το σπίτι μέσα ναύρη». 535
και κάπου στην Ψ Ραψωδία, την συνομιλία με την Πηνελόπη:
Εκείνης ο πολύγνωμος απάντησε Οδυσσέας· «Ω τρομερή, πόσο σφοδρά με βιάζεις να τον είπω· κ’ ιδού τον φανερόνω εγώ, χωρίς το ουδέν να κρύψω, 265 αλλά ποσώς δεν θα χαρής, καθώς κ’ εγώ δεν χαίρω· ότ’ εις πολλαίς χώραις θνητών παράγγειλε μου εκείνος να πάρω δρόμο, φέρνοντας ίσιο κουπί μαζή μου, όσο να φθάσω ‘ς τους θνητούς ‘που θάλασσα δεν ξεύρουν, και οπού δεν τρώγουν φαγητό με άλατ’ αρτυμένο. 270 ούτε τα κοκκινόπλωρα καράβι’ αυτοί γνωρίζουν, ούτε τα ίσια κουπιά, ‘που ‘ναι πτερά των πλοίων, κ’ ένα σημάδι φανερό μου είπε, οπού δεν κρύβω· ‘ς τον δρόμον άμ’ απαντηθή μ’ εμέν’ άλλος οδίτης και ειπή, ‘ς τον λαμπρόν ώμον μου πως έχω λιχνιστήρι, 275 ‘ς την γη να στήσω το κουπί, μου είπε, και, αφού κάμω του Ποσειδώνα βασιληά καλόδεκταις θυσίαις, κριάρι, ταύρον σφάζοντας, και χοίρον αναβάτην, να γύρω ‘ς την πατρίδα μου και να δώσ’ εκατόμβαις των αθανάτων, ‘πώχουσι των ουρανών τους θόλους, 280 με την σειρά του καθενός· και θάνατος θα μ’ εύρη έξω απ’ τα πέλαγα ελαφρός, και θα με σβύση αγάλι μες τα λαμπρά γεράματα· και ωστόσ’ ολόγυρά μου θα ‘ναι μακάριος ο λαός· τούτ’ όλ’, είπε, θα γείνουν».
Διαπιστώνουμε λοιπόν από τα παραπάνω ότι, ο Οδυσσέας κατεβαίνει στον Άδη (όπως τον είχε συμβουλέψει η Κίρκη) βρίσκει και ρωτάει τη σκιά του τυφλού μάντη Τειρεσία (ως ο μόνος έμφρονας, ακόμη και στον κάτω κόσμο!) την εξέλιξη και το τέλος της περιπέτειας του. Ο μάντης πράγματι του απαντά στο ερώτημα του αλλά με μια παράδοξη εντολή: 
ότι οφείλει να εγκαταλείψει για δεύτερη φορά την Ιθάκη, μ’ ένα κουπί στο χέρι να αποδημήσει στο εσωτερικό της απέναντι στεριάς, σε κάποια χώρα, που οι κάτοικοί της ιδέα δεν έχουν από θάλασσα, κουπιά κι αλάτι
Σ’ αυτή τη νέα περιπλάνησή του θα συναντήσει κάποιον που θα νομίσει πως το κουπί στον ώμο του είναι λιχνιστήρι. Εκεί θα σταματήσει, θυσιάζοντας στον Ποσειδώνα ένα κριάρι, έναν κάπρο κι έναν ταύρο. Μόνο έτσι θα εξασφαλίσει τον οριστικό του πια νόστο στην Ιθάκη· όπου τον περιμένουν ήσυχα χρόνια και βαθιά γεράματα· εκεί θα τον βρει ανώδυνος θάνατος, κάπου μακριά ωστόσο από το νερό της θάλασσας.
Πράγματι κατά τη μυθολογία έτσι κι έγινε. Δηλαδή ο Οδυσσέας μετά τα γνωστά “επεισόδια” έφυγε πάλι γρήγορα μ’ ένα κουπί στον ώμο, για τη Θεσπρωτία της Ηπείρου. Προχωρώντας στο εσωτερικό της χώρας, συνάντησε κάποιους ανθρώπους που τον ρώτησαν γιατί κουβαλούσε μαζί του το λιχνιστήρι. Τότε κατάλαβε πως αυτός ήταν ο τόπος που έπρεπε να μπήξει το κουπί και να θυσιάσει στον Ποσειδώνα. Στη Θεσπρωτία ο Οδυσσέας παντρεύτηκε τη βασίλισσα Καλλιδίκη. Ύστερα από έναν πόλεμο των Θεσπρωτών με τους Βρύγους, η Καλλιδίκη πέθανε και στο θρόνο ανέβηκε ο Πολυποίτης, ο γιος της, και ο Οδυσσέας ξαναγύρισε την Ιθάκη πιστεύοντας πως θα περάσει ήρεμα γεράματα.
Στο μεταξύ ο Τηλέγονος, γιος του Οδυσσέα από την Κίρκη, αναζητώντας τον πατέρα του αποβιβάστηκε στην Ιθάκη και οι σύντροφοί του κατέστρεψαν το νησί. Ο βασιλιάς βγήκε να τους διώξει και σκοτώθηκε από τον Τηλέγονο, ο οποίος δεν τον γνώριζε. Όταν ο Τηλέγονος κατάλαβε πως είχε σκοτώσει τον πατέρα του, ήταν πια αργά. Πήρε το άψυχο κορμί του, το γιο του, τον Τηλέμαχο, και την Πηνελόπη και κατευθύνθηκε στην Αία. Εκεί η Κίρκη τους έκανε όλους αθάνατους.
Η ιστορία τελειώνει με δύο παράξενους γάμους: η Κίρκη παντρεύεται τον Τηλέμαχο και η Πηνελόπη τον Τηλέγονο….



Reine - Νορβηγία




ΟΜΗΡΟΥ ΙΛΙΑΔΑ
Περιληπτική αναδιήγηση ραψωδιών Κ, Λ, Μ, Ν, Ξ, Ο, Π

  ΡΑΨΩΔΙΑ: Κ «ΔΟΛΩΝΕΙΑ»


Η άρνηση του Αχιλλέα να επιστρέψει στη μάχη και να βοηθήσει έχει προκαλέσει μεγάλη ανησυχία στους Αχαιούς. Αποφασίζεται να σταλούν ως κατάσκοποι ο Διομήδης κι ο Οδυσσέας στο στρατόπεδο των Τρώων ενώ κάτι ανάλογο συμβαίνει και με τους Τρώες που στέλνουν το Δόλωνα ως κατάσκοπο στο αχαϊκό στρατόπεδο. Ο Δόλωνας, όμως, χάνει τη ζωή του αφού συλλαμβάνεται από τους Αχαιούς.

  ΡΑΨΩΔΙΑ: Λ «ΑΓΑΜΕΜΝΟΝΟΣ ΑΡΙΣΤΕΙΑ»


Η εμπόλεμη κατάσταση μεταξύ Αχαιών και Τρώων συνεχίζεται και αρχικά νικούν οι πρώτοι ενώ διακρίνεται για τις στρατηγικές του ικανότητες ο Αγαμέμνονας (αριστεία). Όμως κάποια στιγμή τραυματίζεται τόσο ο Αγαμέμνονας όσο και κάποιοι άλλοι σημαντικό Αχαιοί (Οδυσσέας, Διομήδης), γεγονός που «ρίχνει» το ηθικό τους. Ο Αχιλλέας -παρακολουθώντας τις εξελίξεις- στέλνει το φίλο του, Πάτροκλο, στο Νέστορα κι εκεί γίνεται μια δεύτερη προσπάθεια είτε για να μεταπειστεί ο Αχιλλέας να γυρίσει στη μάχη είτε να οδηγήσει ο Πάτροκλος τους Μυρμιδόνες στη μάχη φορώντας την πανοπλία του Αχιλλέα.

  ΡΑΨΩΔΙΑ: Μ «ΤΕΙΧΟΜΑΧΙΑ»


Στο πεδίο της μάχης οι Αχαιοί συνεχίζουν να χάνουν έδαφος και να υποχωρούν. Οι Τρώες απειλητικά προσεγγίζουν την προστατευτική τάφρο των Αχαιών και λίγο αργότερα ο Έκτορας ρίχνει μια τεράστια πέτρα και γκρεμίζει μια πύλη του αντίπαλου στρατοπέδου. Οι Τρώες εισβάλλουν και απωθούν τους Αχαιούς στα πλοία.

  ΡΑΨΩΔΙΑ: Ν «ΜΑΧΗ ΕΝ ΤΑΙΣ ΝΑΥΣΙΝ»


Οι Αχαιοί πλέον πιέζονται ιδιαίτερα ενώ παράλληλα ο Έκτορας καυχιέται ότι θα κάψει τα καράβιά τους. Στην κρίσιμη αυτή στιγμή παρεμβαίνει ο θεός Ποσειδώνας που προσπαθεί να ενισχύσει τους Αχαιούς και να τους αναπτερώσει το ηθικό. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι Έλληνες να εξακολουθούν να βρίσκονται σε άσχημα θέση, όμως αμύνονται με σθένος και δεν σταματούν να αγωνίζονται.

  ΡΑΨΩΔΙΑ: Ξ «ΔΙΟΣ ΑΠΑΤΗ»


Η κατάσταση για τους Αχαιούς τείνει να γίνει απογοητευτική. Ο Αγαμέμνονας προτείνει ως μόνη λύση να φύγουν μέσα στη νύχτα, πρόταση που απορρίπτεται από τους άλλους αχαιούς ηγέτες. Τότε παρεμβαίνει η θεά Ήρα που κοιμίζει το Δία κι αμέσως ο Ποσειδώνας συνεχίζει να παροτρύνει τους Αχαιούς και να τους ρίχνει με ορμή στον πόλεμο. Τέλος, έρχεται ο τραυματισμός του Έκτορα από τον Αίαντα, κάτι που έχει ως συνέπεια την απομάκρυνσή του από τη μάχη. Εύκολα τότε οι Αχαιοί τρέπουν τους Τρώες σε φυγή.

  ΡΑΨΩΔΙΑ: Ο «ΠΑΛΙΩΞΙΣ ΠΑΡΑ ΤΩΝ ΝΕΩΝ»


Όταν ο Δίας ξυπνά από το βαθύ ύπνο του, αρχικά καυγαδίζει με την Ήρα, όμως μετά της αποκαλύπτει όλο το σχέδιό του και ζητά τη συνεργασία της. Απομακρύνεται ο Ποσειδώνας ενώ παράλληλα στέλνεται ο Απόλλωνας στο πλευρό τον Τρώων. Η παρέμβαση του Απόλλωνα είναι καταλυτική. Γκρεμίζει ένα ακόμη μέρος του τείχους και οι Τρώες εισβάλλουν ξανά στο αχαϊκό στρατόπεδο. Τότε ο Πάτροκλος σπεύδει στον Αχιλλέα και προσπαθεί να τον πιέσει να επιστρέψει στη μάχη.

  ΡΑΨΩΔΙΑ Π «ΠΑΤΡΟΚΛΕΙΑ»


Ο Πάτροκλος εκθέτει τη σοβαρότητα της κατάστασης στον Αχιλλέα και του ζητάει να επιτρέψει τουλάχιστον σ’ αυτόν να οδηγήσει τους Μυρμιδόνες στον πόλεμο. Ο Αχιλλέας, βλέποντας τα πρώτα αχαϊκά καράβια να καίγονται, επιτρέπει τελικά στο φίλο του να φορέσει την πανοπλία του συμβουλεύοντάς τον όμως να μην απομακρυνθεί από τα πλοία. Η εξόρμηση των Μυρμιδόνων γίνεται με ασυγκράτητη σφοδρότητα και μανία. Ο Πάτροκλος φθάνει σε επίπεδο «αριστείας», λησμονεί όμως τη συμβουλή του Αχιλλέα και «μεθυσμένος από τις επιτυχίες του» συνεχίζει την καταδίωξη έως τις Σκαιές Πύλες. Τότε έρχεται η παρέμβαση του Απόλλωνα, ο οποίος ανακόπτει την πετυχημένη πορεία του…


Πέμπτη 19 Μαρτίου 2015

ENOTHTA 12η   (Πρωτότυπο κείμενο-Μετάφραση)
«Τα φαινόμενα απατούν»


Ἔστωσαν δύο ἁμαρτωλοί, ὁ μέν κολαζόμενος, ὁ δέ μή κολαζόμενος.
Μή λέγε, μακάριος οὗτος, ὅτι πλουτεῖ, ὀρφανούς ἀποδύει, χήρας βιάζεται.
Καίτοι οὐ νοσεῖ, ἀλλ’ ἁρπάζων εὐδοκιμεῖ, τιμῆς μεγάλης ἀπολαύει καί δυναστείας, οὐδέν τῶν ἀνθρωπίνων κακῶν ὑπομένει
 ἀλλά τοῦτον μάλιστα θρήνει, ὅτι και νοσεῖ, και οὐ θεραπεύεται.
Ἐάν ἴδῃς τινά ὑδέρῳ κατεχόμενον, καί μή τρέχοντα πρός τόν ἰατρόν, ἀλλά τράπεζαν ἔχοντα Συβαριτικήν, μεθύοντα καί ἐπιτείνοντα τήν νόσον, μακαρίζεις τοῦτον, ἤ ταλανίζεις;
Ἐάν δέ ἕτερον ἴδῃς ὑδέρῳ κατεχόμενον, ἰατρικῶν ἀπολαύοντα χειρῶν, λιμῷ ἑαυτόν ἐκδιδόντα, φαρμάκοις προσκαρτεροῦντα πικροῖς, οὐχί τοῦτον πολύ μᾶλλον ἐκείνου μακαρίζεις;
Ὡμολόγηται ὁ μέν γάρ νοσεῖ, καί οὐ θεραπεύεται ὁ δέ νοσεῖ, καί ἀπολαύει ἰατρείας. Ἐπίπονος μέν ἡ ἰατρεία, ἀλλ’ ὠφέλιμον αὐτῆς τό τέλος. Οὕτως ἐστί καί ἐν τῷ παρόντι βίῳ.
Ἰωάννης Χρυσόστομος, 
Περί Λαζάρου, ΡG 48.1030-1031 (διασκευή)
Ας υποθέσουμε ότι υπάρχουν δυο κατηγορίες αμαρτωλών, ο ένας είναι αυτός που τιμωρείται, ενώ ο άλλος αυτός που δεν τιμωρείται.
Να μη λες ότι (αυτός που δεν τιμωρείται) είναι ευτυχισμένος, γιατί έχει πλούτη, γδύνει ορφανά, και (χρησιμοποιεί βία) επιτίθεται στις χήρες.
Και πράγματι δεν νιώθει αδύναμος, αλλά αρπάζοντας προοδεύει και απολαμβάνει μεγάλη τιμή και εξουσία και δεν υποφέρει από καμιά ανθρώπινη δυστυχία· αλλά αυτόν πάρα πολύ να τον θρηνείς, γιατί είναι πραγματικά άρρωστος και δεν θεραπεύεται.
Αν δεις κάποιον που πάσχει από υδρωπικία να μην τρέχει στο γιατρό, αλλά να κάθεται σε βαρυφορτωμένο με εδέσματα τραπέζι, να μεθά και να επιδεινώνει την αρρώστια, αυτόν τον καλοτυχίζεις ή τον θεωρείς δυστυχισμένο;
 Ενώ αν δεις έναν άλλο που πάσχει από υδρωπικία να απολαμβάνει ιατρικής φροντίδας, να αποφεύγει το φαγητό, να παίρνει με υπομονή πικρά φάρμακα, αυτόν δεν τον θεωρείς πολύ πιο ευτυχισμένο από εκείνον;
Είναι κοινά αποδεκτό: γιατί, ο ένας είναι άρρωστος και δεν θεραπεύεται ενώ ο άλλος ασθενεί και ωφελείται από την θεραπεία. Η θεραπεία είναι επίπονη, αλλά ο σκοπός της ωφέλιμος. Έτσι συμβαίνει και στην παρούσα ζωή.

Φύλλο Εργασίας – Ενότητα 12η

  1) Να τοποθετήσετε τις παρακάτω λέξεις στην ίδια πτώση του άλλου αριθμού:

οὗτος:
ἰατρόν:
ὀρφανούς:
(τῷ) παρόντι βίῳ:
ἁρπάζων:
ἐπίπονος ἰατρεία:
τιμῆς:
ἀνθρωπίνων κακῶν:
δυναστείας:
ἐκείνου:
λιμῷ:
τράπεζαν:
φαρμάκοις:
τινά:
(τό) τέλος:
αὐτῆς

  2) Να τοποθετήσετε τα ρήματα στο ίδιο πρόσωπο των άλλων εγκλίσεων + απρφ + μτχ.

Οριστική
ἀποδύει
ἐστί
μακαρίζεις

Υποτακτική



θεραπεύσωμεν
Ευκτική




Προστακτική




Απαρέμφατο




Μετοχή





  3) Να αντιστοιχίσετε τις λέξεις της Στήλης Α’ με την ερμηνεία τους στη Στήλη Β’. Στη συνέχεια να σχηματίσετε προτάσεις με τις λέξεις της Α’ Στήλης.

(ΠΡΟΣΟΧΗ: δύο λέξεις της Στήλης Β’ περισσεύουν)

Στήλη Α’
Στήλη Β’
   αυτοτέλεια
        αναποτελεσματικός
       ατέλεια
     ελλιπής, χωρίς φόρους
     εντέλεια
        Αυτός που αποβλέπει στο προσωπικό του συμφέρον
      ατελέσφορος
        Ανεξαρτησία
     ατελής
        Υποδούλωση
       ευτελής
         Φθηνός
      υποτελής
         Τελειότητα
      ιδιοτελής
        Πολυέξοδος
       τελεσίδικος
       Ελάττωμα
     πολυτελής
      Πολυδιάστατος

     Οριστικός, αμετάκλητος

      υπόδουλος




Υεμένη...