" Επάνω σ' ένα ακοίμητο αερόστατο
ατενίζουμε το καθάριο χρώμα τ' ουρανού,
τις ανθισμένες κοιλάδες του μυαλού,
την ανεξίτηλη θαλασσινή δροσιά,
τους ορεινούς στυλοβάτες της απεραντοσύνης...
Οι ψυχές μας γίνονται συνοδοιπόροι..."

Σας καλωσορίζω στο ιστολόγιό μου ελπίζοντας να κάνουμε πολλά ταξίδια - ονειρικά και μακρινά - στο χώρο του πνεύματος, της τέχνης και της δημιουργίας...

Τετάρτη 11 Φεβρουαρίου 2015


Η διατροφή στη Βυζαντινή περίοδο και τα επιτραπέζια σκεύη 

Στο πλούσιο κοσμικό γεύμα της της μικρογραφίας χειρογράφου του 1362, η “χλωρίδα δαύκοι” κοινώς ραπανάκια, κατέχει πλέον σημαντική θέση μαζί   με το κρασί, τον άρτο, τα πουλερικά και το γουρουνόπουλο (Eθνική Bιβλιοθήκη Παρισιού).

Οι γραπτές πηγές που μας παρέχονται για την περίοδο του Βυζαντίου δεν είναι εξαιρετικά πολλές, μας επιτρέπουν όμως να έχουμε μια σειρά από δεδομένα ώστε να γνωρίζουμε τα βασικά διατροφικά αγαθά των Βυζαντινών καθώς και τα καθημερινά επιτραπέζια σκεύη τους.
Το ψωμί, τα λαχανικά, τα ψάρια, το λάδι και το κρασί ήταν τα κύρια είδη κατανάλωσης των κατοίκων της Κωνσταντινούπολης.Τα ίδια αγαθά βλέπουμε να  αποτελούν και την τροφή των μοναχών, που με λεπτομέρειες ρυθμίζουν και καθορίζουν τα μοναστηριακά Τυπικά.
Πρόκειται για τη διαχρονική δίαιτα μιας τυπικά αγροτικής και μεσογειακής κοινωνίας, που διαφοροποιείται κάπως στις καταναλωτικές συνήθειες των ανώτερων κοινωνικά και οικονομικά ομάδων όπως οι αξιωματούχοι, οι αυλικοί, οι άρχοντες, οι πλούσιοι γαιοκτήμονες κ.ά.
Για πολλές εκατονταετίες δηλ. από την πρώιμη βυζαντινή εποχή (324-610) μέχρι και τον δωδέκατο αιώνα οι διατροφικές συνήθειες παραμένουν σχεδόν ίδιες, όπως σχεδόν ίδια παραμένουν τα σχήματα και τα μεγέθη των μαγειρικών και επιτραπέζιων σκευών που χρησιμοποιούνται. Η σημαντική αλλαγή μαρτυρείται μετά το 1204, όταν την Πόλη την καταλαμβάνουν οι Φράγκοι  οπότε τα σκεύη γίνονται  μικρότερα και βαθύτερα γεγονός που υποδηλώνει τη μετάβαση από την κοινή στην ατομική χρήση τους, ένδειξη νέων διατροφικών συμπεριφορών και κοινωνικών εξελίξεων.
Μεγάλο ρόλο στη διαμόρφωση των  διατροφικών  συνηθειών αυτής της περιόδου έπαιξε  ο Χριστιανισμός, η νέα θρησκεία που διδάσκει ταπεινοφροσύνη στην ανθρώπινη συμπεριφορά καθώς  νηστεία και απλότητα στη διατροφή. Θα πρέπει να παρατηρήσουμε ότι ορισμένα λαχανικά όπως τα ραπανάκια που εικονίζονται μεταξύ των επιτραπέζιων σκευών και των εδεσμάτων σε διάφορες τοιχογραφίες, λειτουργούν ως σύμβολα τόσο ασκητικής χορτοφαγίας όσο και καταπράυνσης των σαρκικών ορέξεων καθώς και της άκρατης οινοποσίας που επικρατούσε τα χρόνια αυτά.
Στην καθημερινή ζωή βασική επιδίωξη ήταν η αυτάρκεια του νοικοκυριού και γι’ αυτό κάθε οικογένεια καλλιεργούσε τα βασικά λαχανικά και εξέτρεφε κατοικίδια ζώα, συνήθως πουλερικά. Αυτό συνέβαινε στην επαρχία, στις μεγάλες πόλεις και ιδιαίτερα στη Κωνσταντινούπολη που την περίοδο της ακμής της, ξεπερνούσε τις 500.000 κατοίκους, επενέβαινε η κρατική μέριμνα, κυρίως μέσω του διοικητή (επάρχου) της πόλης. Πολλές φορές η έλλειψη ψωμιού, προκαλούσε στάσεις και επεισόδια μεγάλης έκτασης.

 Πέντε σημαντικές καινοτομίες στη περίοδο του Βυζαντίου

Πέντε ασήμαντες εκ πρώτης όψεως λεπτομέρειες υποδηλώνουν τις μεταβολές που επέρχονται μετά τον 10ο αιώνα στις διατροφικές συνήθειες αλλά και στις σχετικές συμπεριφορές.
  • Η ράβδος που ο Ιησούς βυθίζει στην υδρία οίνου, πιστοποιεί τη διαχρονική χρήση της δοκιμαστικής καλάμου μέσα στο κρασί.
  • Τα δίχηλα πιρούνια που εμφανίζονται για πρώτη φορά, τοποθετημένα σε ζεύγος  μαζί με μαχαίρι ή κουτάλι, όπως φαίνεται στη ανωτέρω φωτογραφία, υποδηλώνουν την σταδιακή μετατόπιση από το κοινό στο ατομικό γεύμα. Μετά την άλωση της Πόλης από τους Τούρκους το 1453, πολλοί Βυζαντινοί άρχοντες, λόγιοι και έμποροι καταφεύγουν στη Δύση όπου εκτός από τον πολιτισμό τους μεταφέρουν τις διατροφικές τους συνήθειες καθώς και τα άγνωστα για τους δυτικούς δίχηλα πιρούνια. Βέβαια μέχρι να καθιερωθεί το πιρούνι στη δύση, πέρασαν αρκετοί αιώνες επειδή το νέο σκεύος αντιμετωπίσθηκε με καχυποψία ιδιαίτερα από την Παπική Εκκλησία.
  • Κάνει την εμφάνισή του το τραπέζι, οι Βυζαντινοί το ονομάζουν “τάβλα”, το σχήμα του είναι στρογγυλό ή τετράγωνο και έχει πρακτική σημασία, γιατί συνήθιζαν να τοποθετούν τα φαγητά με τέτοιο τρόπο ώστε οι παρευρισκόμενοι να απέχουν εξίσου από αυτά.
  • Την ίδια περίοδο μαζί με το τραπέζι εμφανίζεται για πρώτη φορά το τραπεζομάντιλο, είναι ένδειξη της οικονομικής και κοινωνικής θέσης του οικοδεσπότη.
  • Τέλος τα γεύματα οργανώνονται καλύτερα και σερβίρονται από προσωπικό διαφορετικών βαθμίδων. Την θέση του σημερινού “maitre” κατείχε ο “Δομεστικής”. Το σερβίρισμα των κρασιών γινόταν από ειδικούς σερβιτόρους τους “οινοχόους”.
Εάν δούμε με προσοχή την παραπάνω απεικόνιση θα παρατηρήσουμε το τραπέζι (τάβλα), τον οινοχόο, τον σρβιτόρο καθώς και τον υπεύθυνο επί του σερβιρίσματος (δομεστικής)

Δίχηλο, ο προάγγελος   του σύγχρονου πιρουνιού.

Τα γεύματα των Βυζαντινών

 Τα κύρια γεύματα των Βυζαντινών  ήταν:
  1.  Το πρόγευμα ή πρόφαγον
  2.  Το άριστον ή μεσημβρινόν (γεύμα)
  3.  Ο δείπνος.
Έτρωγαν χρησιμοποιώντας κυρίως τα χέρια, αφού το πιρούνι όπως προαναφέραμε ήταν άγνωστο μέχρι το 10ο αιώνα και η χρήση του σπάνια στους επόμενους αιώνες. Χρησιμοποιούσαν επίσης κοχλιάρια ή κουτάλια και μαχαίρια. Πριν και μετά το φαγητό έπλεναν τα χέρια τους, χρησιμοποιώντας το χέρνιβ(ι)ον (πήλινο ή μεταλλικό αγγείο) δηλ. κάτι αντίστοιχο με την σημερινή λεκάνη.

Επιτραπέζια σκεύη και σκεύη μεταφοράς πρώτων υλών 

Ως αποθηκευτικά ή επιτραπέζια σκεύη, καθημερινής χρήσης καθώς και δοχεία μεταφοράς τροφίμων ή άλλων αγαθών, οι Βυζαντινοί χρησιμοποιούσαν την κεραμική. Η πρώιμη «βυζαντινή» κεραμική, η οποία συνέχισε την παράδοση των Ύστερων Ρωμαϊκών χρόνων, διαδόθηκε ευρέως στις περιοχές γύρω από τη Μεσόγειο, ως αποτέλεσμα των ασφαλών θαλάσσιων μεταφορών. Τα συνηθισμένα αγγεία για τη μεταφορά υγρών (και μερικές φορές στερεών) προϊόντων, όπως ελαιόλαδο, κρασί, γάρος (είδος σάλτσας από ψάρι), φρούτα και σιτηρά, ήταν οι αμφορείς, ένα αγγείο δηλ. με δύο λαβές και επίμηκες ή στρογγυλεμένο σχήμα. Κατά τη μεταφορά, οι αμφορείς στοιβάζονταν κάθετα στο κύτος του πλοίου. Μεγάλα πλοία μπορούσαν να μεταφέρουν μέχρι τέσσερις επάλληλες σειρές αμφορέων, δηλαδή χιλιάδες αγγεία σε κάθε αποστολή. Ήδη από τον 5ο αιώνα, λίγα κέντρα στο Αιγαίο, την Κιλικία, τη Γάζα, τη Ναγέβ, την Αίγυπτο και τη βόρεια Αφρική παρήγαγαν το μεγαλύτερο αριθμό των αμφορέων που χρησιμοποιούνταν στο εμπόριο όλης της Μεσογείου.
Η Αφρική και η Μικρά Ασία, και σε μικρότερο βαθμό η Κύπρος και η Αίγυπτος, εξήγαγαν μεγάλο μέρος των επιτραπέζιων σκευών που χρησιμοποιούσαν στα χριστιανικά σπίτια. Πολλά από αυτά τα αγγεία τα μιμήθηκαν οι γηγενείς αγγειοπλάστες σε όλο το χώρο της Μεσογείου. Τα σκεύη κατασκευάζονταν από λεπτό, κοκκινωπό πηλό με τη χρήση τροχού και μήτρας και καλύπτονταν με ερυθρό επίχρισμα, ένα διάλυμα πηλού στο οποίο εμβαπτιζόταν  ολοκληρωμένο το σκεύος.
Στα σχήματα περιλαμβάνονταν και τετράγωνοι δίσκοι με επίπεδη βάση, κυκλικοί δίσκοι με υψηλό δαχτυλιόσχημο πόδι, βαθιές φιάλες, πινάκια, λεκάνες, κύπελλα, κανάτες και λυχνάρια.   Τόσο τα σχήματα όσο και η διακόσμηση (γεωμετρικά, φυτικά και εικονιστικά μοτίβα, είτε ενσφράγιστα είτε ανάγλυφα, και αργότερα ζώνες από μετάλλια) αντιγράφουν τα ακριβότερα αργυρά σκεύη της περιόδου. Τα οικιακά κεραμικά περιλάμβαναν επίσης μαγειρικά σκεύη και μεγάλα δοχεία με χοντρά τοιχώματα (πίθοι ή dolia) για επιτόπια αποθήκευση αγαθών σε μεγάλες ποσότητες.

Πήλινο αποθηκευτικό πιθάρι, 6ος αιώνας, Σταμάτα Αττικής
Πρόκειται για κοινό μέσον αποθήκευσης όπου οι Βυζαντινοί αποθήκευαν δημητριακά ως επι το πλείστον, ελαιόλαδο, γάρο κ.ά.

Πήλινο μικρό κύπελλο 5ος – 6ος αιώνας
Κύπελλο καθημερινής χρήσης για κρασί και νερό.

Πήλινη οινοχόη με λαβή (κανάτα)
Πρόκειται για σκεύος καθημερινής χρήσης το οποίο χρησιμοποιήθηκε ως κτέρισμα σε τάφο που ανασκάφθηκε στην περιοχή του Βύρωνα. Πιθανότατα προέρχεται από περιφερειακό εργαστήριο όπου κατασκευάζονταν αγγεία χαμηλότερης ποιότητας, προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες του τοπικού πληθυσμού για καθημερινής χρήσης σκεύη. Χρονολογείται στην παλαιοχριστιανική εποχή, περίπου τον 6ο αιώνα. Θεωρητικά είναι η κανάτα της εποχής.

Πινάκιο (πιάτο)
Το πιάτο της εποχής. Το συγκεκριμένο πινάκιο χρονολογείται στα μέσα του 12ου αιώνα και πιθανότατα προέρχεται από τα ίδια κεραμικά εργαστήρια με τα αγγεία που εντοπίσθηκαν στο γνωστό βυζαντινό ναυάγιο της Πελοποννήσου στις Βόρειες Σποράδες.

Κούπα (βαθύ πιάτο), χρονολογείται στα τέλη 13ου με αρχές 14ου
Πήλινη, μικρού μεγέθους, εφυαλωμένη κούπα με χαμηλή βάση. Το αγγείο χρονολογείται στην υστεροβυζαντινή περίοδο, και πιο συγκεκριμένα στα τέλη του 13ου ή στον 14ο αιώνα. Την εποχή αυτή τα σχήματα των αγγείων αλλάζουν. Γίνονται μικρότερα και βαθύτερα καθώς προορίζονταν για υδαρή φαγητά, όπως σούπες και ζωμούς. Οικονομικοί λόγοι ή ακόμα και η επίδραση των Φράγκων πιθανότατα προκάλεσαν αυτή την αλλαγή στο διαιτολόγιο των Βυζαντινών.

Οινοχόη (καράφα)
Η κανάτα της εποχής.  Η οινοχόη βρέθηκε από τον Γεώργιο Σωτηρίου κατά τη διάρκεια ανασκαφικών εργασιών στη Βασιλική του Αγίου Δημητρίου στη Θεσσαλονίκη και χρονολογείται στον 14ο αιώνα..

Βυζαντινό Σαλτσάριο (σαλτσιέρα)
Πήλινο σκεύος σε σχήμα ανεστραμμένου κώνου με δύο λαβές. Το επάνω μέρος του αγγείου διαμορφώνεται ως ανοιχτό πιάτο με διπλό εσωτερικό χείλος για να δέχεται κάλυμμα. Στη μία όψη του ανοίγεται τριγωνικό άνοιγμα για την τοποθέτηση κάρβουνων προκειμένου να διατηρείται το περιεχόμενο του πιάτου ζεστό, ενώ στην άλλη υπάρχουν δύο λεπτές σχισμές για τον εξαερισμό. Η εφυάλωση του εσωτερικού του σαλτσαρίου είναι πρασινοκίτρινη και κακής ποιότητας. Το σαλτσάριο θεωρείται εξειδικευμένης χρήσης αγγείο. Πρόκειται για ειδικό πυρίμαχο μαγειρικό σκεύος που χρησιμοποιούνταν για την παρασκευή και το σερβίρισμα σαλτσών στο τραπέζι. Οι σάλτσες, “σαβούραι” όπως λέγονταν απαντούν συχνά στο βυζαντινό τραπέζι για να περιχύνονται ψάρια, λαχανικά και κρέατα, ενώ η πιο δημοφιλής σάλτσα ήταν ο γάρος, ο οποίος παρασκευαζόταν από ψάρια, εντόσθια, βράγχια, αίμα ψαριών, αλάτι, πιπέρι και παλιό κρασί. Το σαλτσάριο του Βυζαντινού Μουσείου χρονολογείται στη μεσοβυζαντινή εποχή.

Πήλινο εμφυαλωμένο σκεύος για αρτύματα
 Οτιδήποτε μπορούσε να καταστήσει το φαγητό νόστιμο ονομάζονταν από τους Βυζαντινούς «ήδυσμα» ή «άρτυμα».  Ανάμεσα στα αρτύματα κυρίαρχη θέση είχε το λάδι, τα λίπη, το σκόρδο, τα γαλακτοκομικά, το ξίδι και οι σάλτσες.

Κώστας Σουλιώτης,  12-04-2013



Έγχρωμη φωτογραφία από την έπαρση

 της ναζιστικής σημαίας στην 

Ακρόπολη, τον Απρίλιο του 1941...

 (χωρίς περαιτέρω σχόλια...)



Paulo coelho: κλείνοντας κύκλους...


Paulo Coelho: Κλείνοντας κύκλους

Πάντα πρέπει να ξέρουμε πότε κάποιο στάδιο φτάνει στο τέλος του. Αν επιμείνουμε να παραμείνουμε εκεί περισσότερο απ’ όσο χρειάζεται, θα χάσουμε τη χαρά και το νόημα των άλλων σταδίων, τα οποία πρέπει να ζήσουμε.
Να κλείνουμε κύκλους, πόρτες, να γυρίζουμε σελίδα, να ολοκληρώνουμε κεφάλαια – δεν έχει σημασία πώς το λέμε, αυτό που έχει σημασία είναι να αφήνουμε στο παρελθόν τις στιγμές της ζωής μας που πέρασαν.

Χάσατε τη δουλειά σας;

Τελείωσε μια σχέση; 

Φύγατε απ’ το σπίτι των γονιών σας; 

Φύγατε στο εξωτερικό; 

Η φιλία που καλλιεργούσατε τόσο καιρό εξαφανίστηκε χωρίς εξηγήσεις;

Μπορείτε να περάσετε πολύ καιρό απορώντας γιατί συνέβη αυτό. Μπορείτε να πείτε στον εαυτό σας ότι δεν θα κάνετε ούτε ένα βήμα πριν κατανοήσετε τις αιτίες που έκαναν ξαφνικά σκόνη κάποια πράγματα που ήταν τόσο σημαντικά και σταθερά στη ζωή σας.
Αυτή η στάση όμως θα αποδειχτεί πολύ ψυχοφθόρα για όλους: Οι γονείς σας, ο άντρας ή η γυναίκα σας, οι φίλοι σας, τα παιδιά σας, η αδερφή σας, όλοι θα ολοκληρώνουν κεφάλαια, θα γυρίζουν σελίδα, θα προχωρούν και όλοι θα στεναχωριούνται επειδή εσείς βρίσκεστε σε τέλμα.
Κανείς δεν μπορεί να βρίσκεται ταυτόχρονα στο παρόν και στο παρελθόν, ούτε καν όταν προσπαθούμε να κατανοήσουμε αυτά που μας συμβαίνουν. Αυτά που πέρασαν, δεν θα ξαναγυρίσουν: Δεν μπορούμε να μείνουμε για πάντα παιδιά, όψιμοι έφηβοι, γιοι που νιώθουν ενοχές ή μνησικακία για τους γονείς τους, εραστές που ζουν μέρα και νύχτα ένα δεσμό με κάποιον που έχει πια φύγει και δεν έχει την παραμικρή πρόθεση να επιστρέψει.
Οι καταστάσεις περνούν και το καλύτερο που μπορούμε να κάνουμε είναι να τις αφήσουμε πράγματι να φύγουν.
Γι’ αυτό είναι τόσο σημαντικό (όσο επίπονο κι αν είναι) να καταστρέφουμε αναμνηστικά, να μετακομίζουμε, να δίνουμε πράγματα σε ορφανοτροφεία, να πουλάμε ή να χαρίζουμε τα βιβλία που έχουμε. Τα πάντα στον ορατό κόσμο είναι εκδήλωση του αοράτου, όσων συμβαίνουν στην καρδιά μας – και καταστρέφοντας ορισμένες αναμνήσεις, σημαίνει και ότι δημιουργούμε χώρο για να πάρουν τη θέση τους άλλες.

Αποδεσμευτείτε από τα πράγματα. 

Αφήστε τα να φύγουν.

Απαγκιστρωθείτε. 

Κανείς δεν παίζει με σημαδεμένη τράπουλα στη ζωή, έτσι λοιπόν μερικές φορές κερδίζουμε και μερικές χάνουμε. Μην ελπίζετε να σας δώσουν κάτι πίσω, να αναγνωρίσουν τις προσπάθειες σας, να ανακαλύψουν τη μεγαλοφυϊα σας, να κατανοήσουν την αγάπη σας.
Σταματήστε να ανοίγετε την τηλεόραση των συναισθημάτων σας και να βλέπετε συνέχεια την ίδια εκπομπή που σας δείχνει πόσο έχετε υποφέρει από μια απώλεια: Αυτό απλώς σας δηλητηριάζει, τίποτα άλλο.
Δεν υπάρχει τίποτα πιο επικίνδυνο από το να μην αποδεχόμαστε ερωτικούς χωρισμούς, υποσχέσεις για δουλειά που δεν έχουν συγκεκριμένη ημερομηνία εκκίνησης, αποφάσεις που αναβάλλονται συνεχώς στο όνομα της “ιδανικής στιγμής”. Πριν αρχίσει ένα νέο κεφάλαιο, πρέπει να ολοκληρωθεί το παλιό: Πείτε στον εαυτό σας ότι αυτό που πέρασε δεν θα ξαναγυρίσει ποτέ.
Θυμηθείτε ότι κάποτε μπορούσατε να ζήσετε χωρίς αυτό το πράγμα ή αυτόν τον άνθρωπο – τίποτα δεν είναι αναντικατάστατο, η συνήθεια δεν είναι ανάγκη. Μπορεί να μοιάζει προφανές, μπορεί να είναι ακόμα κ δύσκολο, άλλα είναι πολύ σημαντικό.
Κλείνοντας κύκλους. Όχι από υπεροψία, από αδυναμία ή από αλαζονεία, απλώς επειδή κάτι δεν είναι πια μέρος της ζωής σας. Κλείστε την πόρτα, αλλάξτε δίσκο, καθαρίστε το σπίτι σας, τινάξτε τη σκόνη. 
Σταματήστε να είστε αυτός που ήσασταν και μεταμορφωθείτε σ’ αυτόν που είστε.


Τρίτη 10 Φεβρουαρίου 2015




Άκου τί είπαν: Τα... μαργαριτάρια των

 άριστων μαθητών!

ΑΘΗΝΑ 09/02/2015


"Φιλοπατρία" ή... "φιλοπατρεία"; Οι Έλληνες είναι... "γνωστοί φιλοπάτρες;"


Ο κεραυνόπληκτος είναι λέξη σύνθετη, η οποία προέρχεται από τα συνθετικά: "κεραυνός" και το ρήμα... "πλήκτω" και είναι... "ένα πράγμα που χρειάζεται σε διάφορα κτίρια, ώστε να μην πέφτουν πάνω οι κεραυνοί;".

Καλλίγραμμος: "Είναι αυτός που φτιάχνει καλές γραμμές και γράμματα". Παράδειγμα: "Σ' ένα διαγώνισμα γεωμετρίας πρέπει να είσαι καλλίγραμμος για να κάνεις καλά σχήματα".

Εργοδότης: "Είναι αυτός που έχει υπεύθυνη θέση σε μια εταιρεία και πληρώνει τους υπαλλήλους". Παράδειγμα: "Οι εργοδότες στην Ελλάδα δεν έχουν ζήτηση..."

Όχι, δεν πρόκειται για αποσπάσματα των εκθέσεων μαθητών δημοτικού από το χωριό Αρζάνο της Νότιας Ιταλίας, που συγκέντρωσε προς 25ετίας και πλέον ο Ιταλός δάσκαλος Μαρτσέλο ντ' Ορτα, τις ενέταξε σε σειρά εκδόσεων ("Ο Ρωμαίος κι η Ιουλιέτα αρραβωνιάστηκαν από κάτω", "Ο Θεός μας έπλασε τζάμπα", "Εγώ ελπίζω να τη βολέψω") προσφέροντας θυμηδία σε εκατομμύρια αναγνωστών ανά τον κόσμο.

Πρόκειται για τις απαντήσεις των άριστων (γιατί αυτοί επιλέχθηκαν από τα σχολεία τους να συμμετάσχουν) μαθητών από όλη τη χώρα σε διαγωνισμό για τη γνώση - χρήση της ελληνικής γλώσσας, σήμερα...


Υστερόβουλος: Σύνθετη λέξη που αποτελείται από τα συνθετικά: "ύστερα" και "βουλή", σημαίνει "αυτός που σκέπτεται μετά"... Παράδειγμα: "Η καθηγήτρια των αρχαίων είναι υστερόβουλη"...

Ωτορινολαρυγγολόγος: "Είναι ο γιατρός που εξετάζει τα αυτιά, τον λάρυγγα και τη.. ρίνη".

Μητριαρχία: "Είναι λέξη σύνθετη που... συντίθεται από τις λέξεις: Μητήρ και άρχω".

Ερυθρόμορφα: Σύνθετη λέξη... Παράδειγμα: "Τα ερυθρόμορφα αιμοσφαίρια σε κάθε άνθρωπο είναι περίπου 150.000".

Ο 14ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Ελληνικής Γλώσσας και Ορθογραφίας πραγματοποιήθηκε, το περασμένο Σάββατο, από τις 10 το πρωί ως τις 4 το απόγευμα, στην Κεντρική Δημοτική Βιβλιοθήκη Θεσσαλονίκης και το γειτονικό Κέντρο Ιστορίας της πόλης. Συμμετείχαν σ΄ αυτόν, 150 και πλέον μαθητές που έφτασαν στη Θεσσαλονίκη από την Ορεστιάδα, την Καστοριά, τα Τρίκαλα, το Κιλκίς...   

Τον διαγωνισμό διοργάνωσε, για 14η συνεχή χρονιά, ο Σύλλογος Αποφοίτων Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ "Ο Φιλόλογος" και ο Δήμος Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με τον Σύλλογο "Οι Φίλοι του Αλεξάνδρειου Ιδρύματος" (είναι ο χορηγός των χρηματικών βραβείων στους διακριθέντες και ενός βιβλίου για τη ζωή του Μεγάλου Αλεξάνδρου σε καθέναν από τους συμμετέχοντες). 

Στον διαγωνισμό μετείχαν μαθητές και μαθήτριες της Γ΄ τάξης Γυμνασίου. Κάθε τμήμα σχολείου εκπροσωπούνταν από έναν διαγωνιζόμενο μαθητή (όπως είναι φυσικό επιλέχθηκαν οι άριστοι).

Τα παιδιά έφτασαν συνοδευόμενα, στην πλειονότητά τους, από γονείς αλλά και τους φιλολόγους - καθηγητές τους. Με την ανακοίνωση του ονόματος, ο μαθητής προσέρχονταν στον "πίνακα", τραβούσε κλήρο με αριθμό που αντιστοιχούσε σε μια λέξη από τον κατάλογο λέξεων που συνέταξαν εξεταστές τους - μέλη του "Φιλολόγου". 

Ο εξεταστής διάβαζε τη λέξη και ο μαθητής - μαθήτρια καλούνταν να τη γράψει στον πίνακα (ορθογραφία) και στη συνέχεια να δώσει προφορικά την ετυμολογική ερμηνεία της, να εξηγήσει τι ακριβώς σημαίνει και τέλος να την εντάξει σε μία ολοκληρωμένη πρόταση.

Πρώτος διαγωνιζόμενος: Κλήρος, αριθμός 21, αντιστοιχούσα λέξη: "αρχαιομάθεια", δεύτερος, κλήρος, με αριθμό 179, λέξη: "φιλοπατρία", τρίτος... κλήρος, αριθμός 136, λέξη "πολυμήχανος", τέταρτος, λέξη "αριστούργημα", "αμετροέπεια", "ξενοφοβία", "ελευθεροτυπία", "αείμνηστος", "ανεξιθρησκία", "παλιννόστηση"...

O φετινός διαγωνισμός πραγματοποιήθηκε στη μνήμη της Αναστασίας Γαβριήλογλου - Φιλιπποπούλου, εμπνεύστριας και εμψυχώτριας του διαγωνισμού επί σειρά ετών.

Στο κεφάλαιο "Οι σημασίες των λέξεων" τού βιβλίου του "Τη γλώσσα μου έδωσαν ελληνική", ο αείμνηστος καθηγητής Χρίστος Τσολάκης (πρώην πρόεδρος του συλλόγου "Φιλόλογος") αναφέρει: "Από την ώρα που ο άνθρωπος αποκτά τις λέξεις, η κοίτη της σκέψης του γίνεται λεκτική. Η σκέψη χωρίς τη γλώσσα παραμένει βουβή, αλλά και η γλώσσα χωρίς τη σκέψη μεταβάλλεται σε κραυγή".

Από το σύνολο των 150 διαγωνιζομένων επιλέχθηκαν 50, ακολούθησε νέα διαδικασία, επιλέχθηκαν 30 και, τέλος, στην τρίτη συνεδρία 10, από τους οποίους οι επτά έλαβαν επαίνους και οι τρεις τα βραβεία που αντιστοιχούσαν και σε επιταγές των 500, 300 και 200 ευρώ (για το Α', Β' και Γ' βραβείο αντίστοιχα).

Το πρώτο βραβείο έλαβε η μαθήτρια του γυμνασίου Κάτω Τούμπας Θεσσαλονίκης Αρετή Ζωγράφου. Κλήθηκε να απαντήσει για τις λέξεις "αμφισημία", "αμερόληπτος" και "ψυχραιμία".

Είσαι καλή μαθήτρια; - "Είμαι η σημαιοφόρος του σχολείου μου" απαντά με χαρά. "Οι βαθμοί μου πέρσι ήταν: 19 και 11/13" τονίζει.

"Η κατάσταση δεν είναι καλή... Τα παιδιά δεν γνωρίζουν τα ελληνικά... Και να σκεφτείτε πως αυτοί που είδαμε είναι οι άριστοι.. Οι ευθύνες είναι δικές μας, των καθηγητών, των υπουργείων Παιδείας, του τρόπου διδασκαλίας, της ύλης που καλούμαστε να διδάξουμε, της αίσθησης που έχουμε - ή μας έχουν κάνει να έχουμε - για τον τρόπο διδασκαλίας και το ρόλο μας..." έλεγε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, με το πέρας της διαδικασίας, ο προεδρεύων της επιτροπής - ταμίας του συλλόγου "Φιλόλογος" Πέτρος Μπεσπάρης. 

Ο διαγωνισμός έληξε. Οι λέξεις καταγράφηκαν, ορθογραφήθηκαν, ετυμολογήθηκαν, εξηγήθηκαν, αναλύθηκαν εντάχθηκαν σε προτάσεις...

Αναπάντητες έμειναν μόνο οι λέξεις: "Εξανδραποδισμός", "ρημοτομία" ή "ριμοτομία" ή... "ρυμοτομία" και... "αρχαιρεσίες": "Είναι σύνθετη από τις λέξης "άρχω" και "αίρεση"- είναι αυτός που... "άρχεται των αιρέσεων. Είναι η αρχή μιας νέας ιδεολογίας..." εξήγησε ο μαθητής.

Κι ο κ. Μπεσπάρης, παραβιάζοντας τους κανόνες του διαγωνισμού (που δεν "ήθελαν" τους εξεταστές να διορθώνουν ή να δίνουν τις σωστές απαντήσεις... 


"Εκλογές κάνατε στο σχολείο; Ε, αυτές είναι... κι άσε τις ιδεολογίες...".
Πηγή: ΑΠΕ/ΜΠΕ

Αυτό είναι να είσαι πατέρας!!!


fatherhood out
Τι είναι η πατρότητα; 
Είναι απλά ο αρσενικός γονιός στην οικογένεια;
Είναι απλά το άτομο που πληρώνει αρκετούς λογαριασμούς;
Ή μήπως είναι απλά ο άνθρωπος που προστατεύει την οικογένεια και νοιάζεται για αυτούς. Η πατρότητα είναι γεμάτη προκλήσεις και δοκιμασίες. Το να είσαι μπαμπάς είναι μια μοναδική εμπειρία για κάθε άνδρα και είναι τυχερός όποιος την ζήσει.
Ξεκινά από ένα τεστ εγκυμοσύνης και κρατάει μέχρι το τέλος της ζωή του.
Η λέξη «Μπαμπάς» φέρνει διαφορετικές αναμνήσεις στο μυαλό. Αυτές οι αναμνήσεις επηρεάζονται από το πόσο ένας μπαμπάς συμμετέχει στην ζωή ενός παιδιού.
Ο μπαμπάς δεν συμμετέχει μόνο οικονομικά στο σπίτι αλλά δεσμεύεται να μεγαλώσει και να φροντίσει τα παιδιά που φέρνει στον κόσμο.
Πατρότητα είναι μια περίοδος χαράς, συνεισφοράς και αγάπης.
Πατρότητα είναι να περνάς ποιοτικό χρόνο με τα παιδιά σου και να συμμετέχεις σε όλες τις φάσεις της ζωής τους .
Πατρότητα είναι να κάνεις το παιδί σου να νιώθει αγάπη και ευτυχία.
Πατρότητα είναι να μαθαίνεις στον γιο σου ποδόσφαιρο και ποδήλατο και να γυρνάς σπίτι λερωμένος από χώματα όπως όταν ήσουν παιδί.
fatherhood-600-
Πατρότητα είναι να θέλει η κόρη σου να παίξετε με την Barbie και πάντα να έχεις τον ρόλο του Ken.
Πατρότητα είναι να ξέρεις να αλλάζεις πάνες γιατί ένας σωστός μπαμπάς πρέπει να να ξέρει τα πάντα.
Πατρότητα είναι να αλλάζεις μια λάμπα και να είσαι ο σούπερ ήρωας στα μάτια των παιδιών σου.
Πατρότητα είναι να ζητάει το παιδί τον μπαμπά όσο ζητάει και την μαμά.
Πατρότητα να παρέχεις στην οικογένειά σου ασφάλεια και εμπιστοσύνη.
fatherhood_1
Πατρότητα είναι να ξέρεις ποιος είναι ο ρόλος σου στην οικογένεια και πόσο σημαντικός είναι και να συνειδητοποιείς ότι δεν είσαι μαμά και δεν θα γίνεις ποτέ.
Πατρότητα είναι να ξέρουν τα παιδιά σου και η σύντροφός σου ότι είσαι υπεύθυνος και αν χρειάζεται θα επιβάλλεις την πειθαρχία.
Πατρότητα δεν είναι απλά δεσμοί αίματος αλλά ατελείωτη αγάπη γεμάτη θυσίες…
babyradio.gr-Γκαλίτσιου Μαριάννα


Λευκή ομορφιά...!!!!!!!


Χειμώνας (1)

Δευτέρα 9 Φεβρουαρίου 2015


ΟΜΗΡΟΥ ΙΛΙΑΔΑ
ΡΑΨΩΔΙΑ Ι’ (Ανακεφαλαίωση) / Ερωτήσεις


1) Στίχ. 227: «… στο ισόμοιρο τραπέζι»: να παρουσιάσετε και να σχολιάσετε την ομηρική συνήθεια που προβάλλεται σ’ αυτήν την πρόταση.

2) Ποιο σχήμα λόγου υπάρχει στις φράσεις «ευφραντικό τραπέζι» και «μεγάλην συμφοράν»;


3) Να παρουσιάσετε τα τέσσερα επιχειρήματα με τα οποία προσπαθεί ο Οδυσσέας να πείσει τον Αχιλλέα να επιστρέψει στην μάχη:
α)…………………………………………………………………………………………………………………………..
β)…………………………………………………………………………………………………………………………..
γ)…………………………………………………………………………………………………………………………..
δ)…………………………………………………………………………………………………………………………..

4) Να επιλέξετε την ορθή απάντηση απ’ αυτές που σας δίνονται μέσα στην παρένθεση:
·  Το λιγότερο πειστικό από τα τέσσερα επιχειρήματα του Οδυσσέα είναι το …………………………. (το πρώτο, το δεύτερο, το τρίτο, το τέταρτο).

·  Ο Πηλέας συμβουλεύει το γιο του να δείχνει ………………………………….. (γενναιότητα, αυτοσυγκράτηση, εντιμότητα).

·  Τα δώρα που υπόσχεται ο Αγαμέμνονας για τον Αχιλλέα είναι …………………………….. (φτωχά, φυσιολογικά, υπερβολικά).

·  Ο στίχος 313 αποτελεί υπαινιγμό για την ανειλικρίνεια του ………………………………………… (Αγαμέμνονα, Οδυσσέα, Έκτορα).

·  Η απόφαση του Αχιλλέα για αναχώρηση λαμβάνεται …………………………………………….. (ως αποτέλεσμα ώριμης σκέψης, με νηφαλιότητα και ψυχραιμία, εν βρασμώ ψυχής).

·  Ο Αχιλλέας προτείνει στους Αχαιούς να ……………………………………… (επιτεθούν άμεσα στους Τρώες, να επιστρέψουν πίσω στην πατρίδα, να ανατρέψουν τον Αγαμέμνονα).


5) Να σημειώσετε ΣΩΣΤΟ ή ΛΑΘΟΣ στις παρακάτω προτάσεις:
·  Το χαρακτηριστικό γνώρισμα του Οδυσσέα είναι πως θεωρείται «ευρετικός».

ΣΩΣΤΟ                                                 ΛΑΘΟΣ

·  Ο Αχιλλέας χρησιμοποιεί μια παρομοίωση στους στίχους 323-327 για να δείξει το πνεύμα αυτοθυσίας που τον περιβάλλει.

ΣΩΣΤΟ                                                  ΛΑΘΟΣ

· Ο Αχιλλέας δεν υποχωρεί γιατί δεν του αρκούν τα προσφερόμενα δώρα.

ΣΩΣΤΟ                                                  ΛΑΘΟΣ

· Η φράση «πριν μου πληρώσει ολόκληρον το μέγ’  αδίκημά του» αφήνει ένα ενδεχόμενο υποχώρησης του Αχιλλέα.

ΣΩΣΤΟ                                                  ΛΑΘΟΣ

· Ο Αχιλλέας εμφανίζεται άλλοτε ευσεβής κι άλλοτε ασεβής προς τους θεούς.

ΣΩΣΤΟ                                                   ΛΑΘΟΣ

6) Να εξηγήσετε το γνωμικό περιεχόμενο του στίχου 320:


7) Με ποια λόγια ειρωνεύεται ο Αχιλλέας τον Αγαμέμνονα και τους άλλους Αχαιούς στους στίχ. 347-351;

8) Στους στίχους 401-409 και 414-415 διατυπώνεται από τον Αχιλλέα η αξία της ειρηνικής ζωής. Ποιο επιχείρημα χρησιμοποιεί;



9) Να υπογραμμίσετε και να δικαιολογήσετε ποιοι από τους παρακάτω χαρακτηρισμούς ισχύουν:

ΟΔΥΣΣΕΑΣ: ικανός ομιλητής, εγωιστής, ρήτορας, πειστικός, επιθετικός, αμείλικτος, σκληρός, ευγενικός, διπλωματικός, ασεβής.

ΑΧΙΛΛΕΑΣ: ευθύς και ειλικρινής, στοχαστικός, φιλόξενος, μετριοπαθής, είρωνας, αλαζόνας, αξιοπρεπής και περήφανος, πιστός σε ηθικές αξίες και αρχές, υποχωρητικός, παρορμητικός, αντιηρωικός.