" Επάνω σ' ένα ακοίμητο αερόστατο
ατενίζουμε το καθάριο χρώμα τ' ουρανού,
τις ανθισμένες κοιλάδες του μυαλού,
την ανεξίτηλη θαλασσινή δροσιά,
τους ορεινούς στυλοβάτες της απεραντοσύνης...
Οι ψυχές μας γίνονται συνοδοιπόροι..."

Σας καλωσορίζω στο ιστολόγιό μου ελπίζοντας να κάνουμε πολλά ταξίδια - ονειρικά και μακρινά - στο χώρο του πνεύματος, της τέχνης και της δημιουργίας...

Τρίτη 13 Ιανουαρίου 2015


«Κλειστά στόματα» για τη σχολική βία


Ένας στους έξι μαθητές δηλώνει ότι έχει υποστεί κάποιας μορφής σωματική ή λεκτική βία, ωστόσο, όπως λένε οι ειδικοί, το φαινόμενο μπορεί να είναι πιο εκτεταμένο καθώς αποτελεί θέμα ταμπού και τα παιδιά φοβούνται να μιλήσουν.

«Κλειστά στόματα» για τη σχολική βία
Θέμα ταμπού παραμένει για τα παιδιά και τους εφήβους ο σχολικός εκφοβισμός, πιο γνωστός ως bullying, παρά το γεγονός ότι ένας στους έξι μαθητές δηλώνει ότι έχει υποστεί κάποιας μορφής σωματική ή λεκτική βία κατά τη διάρκεια της σχολικής ζωής του.
Οι έρευνες για τον σχολικό εκφοβισμό στην Ελλάδα βρίσκονται σε πρώιμο στάδιο, αλλά τα πρώτα στοιχεία δείχνουν ότι τα θύματά του ανέρχονται στο 14,7% του μαθητικού πληθυσμού της χώρας, ενώ το 6% των μαθητών αυτοπροσδιορίζονται ως θύτες.
Αυτά τα ποσοστά δείχνουν, σε σχέση με τη διεθνή εμπειρία, ότι οι Ελληνες μαθητές έχουν πολύ καλύτερη συμπεριφορά σε σχέση με συνομηλίκους τους από άλλες χώρες. Στην Αγγλία, για παράδειγμα, το ποσοστό των μαθητών που δηλώνει ότι έχει πέσει θύμα σχολικής βίας πλησιάζει το 30%.
Στις ΗΠΑ, μάλιστα, ο σχολικός εκφοβισμός ξεπερνά κάθε όριο, με το 77% των μαθητών να δηλώνει ότι έχει υπάρξει θύμα και το 25% να παραδέχεται ότι έχει ασκήσει σωματική, λεκτική ή ψυχολογική βία εις βάρος κάποιου συμμαθητή του. Αντίθετα, οι μαθητές στη χώρα μας αποδεικνύονται πιο βίαιοι από τους συνομηλίκους τους στη Νορβηγία και την Ιρλανδία
Η αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού αποτελεί ιδιαίτερα πολύπλοκη υπόθεση για την Ελλάδα, λόγω του γεγονότος ότι πολλές φορές τα περιστατικά δεν δημοσιοποιούνται. Η επίκουρη καθηγήτρια Ψυχολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου και εθνική εκπρόσωπος στο Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο για τη σχολική βία, Βάσω Αρτινοπούλου, λέει ότι οι δάσκαλοι και οι καθηγητές δεν είναι εκπαιδευμένοι για να αντιμετωπίσουν σωστά το φαινόμενο.
«Το διδακτικό προσωπικό είναι ανέτοιμο να διαχειριστεί αυτά τα ζητήματα, γιατί δεν έχει λάβει την κατάλληλη εκπαίδευση. Στη χώρα μας, γενικά, είμαστε ανέτοιμοι σε θεσμικό επίπεδο, αν και γίνονται μεμονωμένες προσπάθειες.
Σε κάθε περίπτωση, οι γονείς που μαθαίνουν ότι το παιδί τους έχει πέσει θύμα σχολικού εκφοβισμού πρέπει από μόνοι τους να εμπλέκουν το σχολείο. Φυσικά η στήριξη του παιδιού τους είναι απαραίτητη, αλλά το φαινόμενο πρέπει να αντιμετωπιστεί επιθετικά γιατί υπάρχουν σοβαρές επιπτώσεις στον ψυχισμό του». 
Διάλογος
Η κ. Αρτινοπούλου λέει ότι η ίδια η διαμεσολάβηση των μαθητών είναι ιδιαίτερα σημαντική για την καταπολέμηση του bullying. «Τα προγράμματα που έχουν εκπονηθεί στο εξωτερικό, στα οποία μαθητές των σχολείων εκπαιδεύονται για να βοηθούν με τον διάλογο και άλλες δράσεις στην επίλυση των διαφορών χωρίς χρήση βίας, έχουν πολύ καλά αποτελέσματα. Στην Ελλάδα εφαρμόζονται ήδη σε σχολεία της Κρήτης, της Νέας Σμύρνης, του Ασπροπύργου, της Βαρβακείου και της Ιωνιδείου Σχολής», σημειώνει. 
Από την πλευρά της, η ψυχολόγος και μέλος της μη κυβερνητικής οργάνωσης «Κόσμος Χωρίς Πολέμους και Χωρίς Βία», Ολγα Τσικρικά, τονίζει ότι ο σχολικός εκφοβισμός αποτελεί θέμα ταμπού για την Ελλάδα, εκτιμώντας ότι το φαινόμενο μπορεί να είναι πιο εκτεταμένο από όσο δείχνουν οι έρευνες. «Μπορεί κάποιο θύμα να μην το δηλώνει γραπτώς στις έρευνες από φόβο να μη χαρακτηριστεί δειλό από το περιβάλλον του. Στο εξωτερικό το θέμα έχει απενοχοποιηθεί και τα θύματα μιλούν πιο εύκολα».
Τα θύματα είναι συνήθως άτομα ντροπαλά, ήσυχα, έχουν λίγους φίλους εκτός σχολείου και κανέναν στενό φίλο στο σχολείο, με αποτέλεσμα να είναι απομονωμένα.
«Τα θύματα υστερούν σε δύναμη και εξουσία από τον θύτη, καθώς υπεισέρχονται πιθανότατα παράγοντες όπως η σωματική αναπηρία και ο ρατσισμός. Υπάρχει, επίσης, υπόνοια ότι οι μητέρες των θυμάτων είναι υπερπροστατευτικές, με αποτέλεσμα να προσκολλώνται σε αυτές αντί για τις παρέες τους και να μην μπορούν να τα βγάλουν πέρα μόνοι τους», σημειώνει η κ. Τσικρικά, η οποία πρόσφατα παρουσίασε τα ευρήματα της έρευνάς της σε ημερίδα που έγινε στην Πρέβεζα.
Αντίθετα, για τους μαθητές-θύτες προκύπτει ότι οι γονείς δεν τους έχουν περιβάλει με την πρέπουσα αγάπη στην παιδική ηλικία ή δίνουν οι ίδιοι το κακό παράδειγμα, εκφοβίζοντας τα παιδιά τους ή τους συναδέλφους στο εργασιακό περιβάλλον.
Υποστήριξη
Τι πρέπει να προσέξουν οι γονείς
Κλεισμένο στον εαυτό του μένει το παιδί που πέφτει θύμα ενδοσχολικής βίας. Οι γονείς μπορούν να το αντιληφθούν αν προσέξουν διαφορές στη συμπεριφορά του: έντονο άγχος, ανασφάλεια, φοβίες, σχολική άρνηση, αποτυχία στα μαθήματα και μαθησιακές δυσκολίες είναι ορισμένες χαρακτηριστικές αλλαγές.
Το παιδί-θύμα μπορεί, επίσης, να εμφανίσει ψυχοσωματικά συμπτώματα, όπως πονοκεφάλους, πόνους στην κοιλιά, διαταραχές ύπνου, ενούρηση, κατάθλιψη ακόμη και απόπειρες αυτοκτονίας.
Το δυσάρεστο είναι ότι στην Ελλάδα υπάρχει ελλιπής ενημέρωση, ακόμη και άγνοια του προβλήματος από εκπαιδευτικούς και γονείς.
http://www.ethnos.gr/

Διπολική διαταραχή
Η διπολική διαταραχή είναι ψυχική διαταραχή (mental disorder) που ανήκει στην ομάδα των Διαταραχών της Διάθεσης.
 Με τον όρο "ψυχική διαταραχή" περιγράφεται ένα σύνολο ψυχολογικών συμπτωμάτων, παθολογικών συμπεριφορών και μειωμένης λειτουργικότητας. Οι διαταραχές αυτές συνήθως προκαλούν κλινικά σημαντική υποκειμενική ενόχληση και έκπτωση στον κοινωνικό, επαγγελματικό ή άλλους σημαντικούς τομείς της λειτουργικότητας του ατόμου. Μπορεί να οφείλονται σε οργανικούς, κοινωνικούς, γενετικούς και ψυχολογικούς παράγοντες. [ορισμός της ψυχικής διαταραχής σύμφωνα με: American Psychological Association (2007). APA Dictionary of Psychology. Washington, DC: Author.]

Εδώ ίσως αξίζει να σημειώσουμε ότι η ακριβής μετάφραση του όρου "mental disorder" είναι "νοητική / πνευματική διαταραχή". Στην Ελλάδα όμως έχει επικρατήσει ο όρος "ψυχική (ή ψυχιατρική) διαταραχή".
Οι διπολικές διαταραχές είναι ασθένειες που χαρακτηρίζονται από ακραίες διακυμάνσεις ανάμεσα σε δύο συναισθηματικές διαθέσεις: από την μία μεριά, υπέρμετρη έξαρση, δηλαδή "μανία" ("πάνω"), και από την άλλη, κατάθλιψη ("κάτω"). Περιλαμβάνει λοιπόν συναισθήματα των δύο συναισθηματικών άκρων ή αλλιώς "πόλων" (απ' όπου προέρχεται και η λέξη "διπολική", σε αντίθεση με τις καταθλιπτικές διαταραχές που ονομάζονται και μονοπολικές).
Στην τυπική μορφή των διπολικών διαταραχών, οι ασθενείς περνούν από κύκλους ή φάσεις μανίας που εναλλάσσονται με κύκλους ή φάσεις σοβαρής κατάθλιψης. Μεταξύ αυτών των κύκλων ή φάσεων μπορεί να παρεμβάλλονται διαστήματα με φυσιολογική διάθεση ("νορμοθυμία"). 

Στην πραγματικότητα όμως, οι διπολικές διαταραχές αποτελούν ένα ευρύ φάσμα κλινικών εικόνων ποικίλης έντασης, συχνότητας και μορφής.
Για περίπου ένα αιώνα, η διπολική ασθένεια ονομαζόταν μανιοκατάθλιψη. Ο ισχύων σήμερα όρος είναι διπολική διαταραχή.
Διακυμάνσεις της διάθεσης εμφανίζονται φυσιολογικά σε κάθε άνθρωπο ως αποτέλεσμα των ερεθισμάτων του περιβάλλοντος και του τρόπου με τον οποίο το άτομο τα επεξεργάζεται, τα ερμηνεύει και τα εσωτερικεύει. Στους ασθενείς όμως με διπολική διαταραχή, τα "πάνω" και "κάτω" της διάθεσης είναι έντονα και παθολογικά (λόγω της μεγάλης έντασης, της μακράς διάρκειας και των σημαντικών αρνητικών επιπτώσεών τους στην κοινωνική και επαγγελματική ζωή του ατόμου) με αποτέλεσμα να επηρεάζουν την φυσιολογική λειτουργικότητα του ατόμου, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να είναι και επικίνδυνα ακόμα και για την ίδια του τη ζωή.

Οι μεταβολές της διάθεσης που χαρακτηρίζουν τη διπολική διαταραχή, με την ποικιλία των διαβαθμίσεων που παίρνουν, μπορούν να αναπαρασταθούν ως σημεία ενός συνεχούς, στο ένα άκρο του οποίου βρίσκεται η βαριά κατάθλιψη, κατόπιν η ήπια κατάθλιψη, κάπου στο μέσο η ισορροπημένη διάθεση, στη συνέχεια η υπομανία και, τέλος, στο άλλο άκρο, η μανία.
Τα καταθλιπτικά επεισόδια των διπολικών διαταραχών είναι κλινικά όμοια με των καταθλιπτικών διαταραχών. Επομένως, το βασικό διακριτικό στοιχείο των διπολικών διαταραχών είναι η έξαρση. Η έξαρση περιλαμβάνει ένα ευρύ φάσμα συναισθηματικών διαθέσεων που κυμαίνονται από τις φυσιολογικές καταστάσεις της ευφορίας και της χαράς μέχρι τις παθολογικές καταστάσεις της υπομανίας και της μανίας.
Ο όρος "μανία" δηλώνει υπέρμετρη έξαρση, υπερκινητικότητα, διέγερση και επιταχυμένο ρυθμό ομιλίας, συχνά με διαταραγμένη σκέψη.
Ο όρος "υπομανία" αναφέρεται σε ένα παρόμοιο σύνδρομο, αλλά όχι τόσο έντονο όσο η μανία. Αρκετοί κλινικοί αποδίδουν τον όρο "υπομανία" σε καταστάσεις που δεν παρουσιάζουν ψυχωσικά συμπτώματα, ενώ χρησιμοποιούν τον όρο "μανία" στις καταστάσεις όπου ενυπάρχουν ψυχωσικά συμπτώματα (διαταραγμένη επαφή με την πραγματικότητα).
Σύμφωνα με την υποκειμενική αντίληψη και αίσθηση του ασθενή η κατάσταση της μανίας ή υπομανίας μπορεί να είναι ιδιαίτερα ευχάριστη, καθώς νιώθει "ανεβασμένος", γεμάτος αυτοπεποίθηση, ευτυχισμένος και χαρούμενος. Συνήθως όμως, ο μανιακός (και λιγότερο ο υπομανιακός) ασθενής, χαρακτηρίζεται επίσης από έντονη ευερεθιστότητα, οργή και ενίοτε και παρανοϊκότητα. Συνεπώς, είμαστε πιο ακριβείς όταν μιλάμε για ανεβασμένη – διεγερμένη διάθεση και όχι για εξηρμένη διάθεση.
http://ingossip.gr/

Δευτέρα 12 Ιανουαρίου 2015



Η δύναμη της φιλίας...!!!





Αρχαία Ελληνική Γλώσσα Β’ Γυμνασίου/ Ενότητα 6η



1. Να αντιστοιχίσετε τις λέξεις της Στήλης Α’ με τα αντώνυμά τους της Στήλης Β’:

ΣΤΗΛΗ Α’
ΣΤΗΛΗ Β’
1.       εμπιστοσύνη
ü  ανυπάκουος
2.       πιθανός
ü  άπιστος
3.       πειθήνιος
ü  αναξιόπιστος
4.       αξιόπιστος
ü  απίθανος
5.       εύπιστος
ü  δυσπιστία


2. Να αναλύσετε τις παρακάτω λέξεις στα δύο συνθετικά τους:

ἀείμνηστος: ……………………… + ……………………………
εὐγενής: ………………………….. + ……………………………
εἰσάγω: ……………………………+ …………………………...
σύντροφος: ……………………….+ ……………………………
ἀνάξιος: ………………………….. + ……………………………


3. Να συμπληρώσετε τις παρακάτω προτάσεις με το κατάλληλο τύπο του επιθέτου που βρίσκεται μέσα στην παρένθεση:

·  Οἱ Ἀθηναῖοι ἐπίστευον πολλάκις τοῖς …………………(ἄφρων, δοτ. πληθ.) ῥήτορσι.
·  Τοῖς ………………..(εὐδαίμων, δοτ. πληθ.) πατράσι κάλλιστος κόσμος ἀγαθοί παῖδές εἰσι.
·  Οἱ ……………..(ἐλεήμων, ονομ. πληθ.) ἄνδρες σπάνιοί εἰσι.
·  Τοὺς ……………….(ὑπέρφρων, αιτ. πληθ.) νεανίας ὁ χρόνος ποιήσει ……………..(σώφρων, αιτ. πληθ.).
·  Οἱ Λακεδαιμόνιοι ………………..(μνήμων, ονομ. πληθ.) τῶν Λυκούργου θεσμίων ἦσαν.
· Στέργομεν τὸν ……………….(ἀληθής) λόγον, τοῖς δὲ ………………. (ψευδής) οὔποτε πιστεύομεν.
·  Φύλαττε τὸ μὲν σῶμα ……………….(ὑγιής) τὴν δὲ ψυχὴν ………………(εὐσεβής).
·  Περικλῆς ἦν γένους …………………..(εὐκλεής).
·  Οἱ Σωκράτους λόγοι ἦσαν…………………….(πλήρης) ἀπλότητος.
·  Οἱ ………………….(ἐγκρατής) εἰσὶν ἀγαθοὶ πολῖται καὶ τῇ πατρίδι ……………………….. (λυσιτελής).


4. Στις παρακάτω προτάσεις να τοποθετήσετε στα κενά τον κατάλληλο τύπο της αντωνυμίας μέσα στην παρένθεση:

ü  Ἁρμόζει καί …………………….. (σύ) ἃπασι τοῖς νεωτέροις ἀκοῦσαι τοῦτο.
ü  Λυσιτελεῖ ὑμῖν ἀποψηφίσασθαι τοῦ ………………………….. (ἐγώ) πατρός.
ü  Ὅθεν οἱ μῦες ἐπελέξαντο ……………………………… (τις) ἑαυτῶν στρατηγούς.
ü  ……………………………… (τις) οὐν καλῶ πεπαιδευμένους;
ü  Τίνες …………………………… (ἂλλος) ἢ οἱ ἂδικοι τε καί ἀκρατεῖς καί ἀνδραποδώδεις;


5. Να σχηματίσετε από μια σύνθετη λέξη της αρχαίας ή νέας ελληνικής που να έχει ως πρώτο συνθετικό τις παρακάτω άκλιτες λέξεις:

·  διά:…………………………………………………………………………………………
·  ἡμί:…………………………………………………………………………………………
·  εὖ:……………………………………………………………………………………………
·  προς:…………………………………………………………………………………………
·  πρό:…………………………………………………………………………………………
·  νη:……………………………………………………………………………………………
·  ἀ:……………………………………………………………………………………………
·  ἀμφί:………………………………………………………………………………………
·  ὁμοῦ:………………………………………………………………………………………
·  ἀεί:…………………………………………………………………………………………
·  ἐπί:…………………………………………………………………………………………
·  ὑπέρ:…………………………………………………………………………………………
·  ἐν:……………………………………………………………………………………………
·  περί:…………………………………………………………………………………………
·  ἐκ:……………………………………………………………………………………………



ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΕΜΠΕΔΩΣΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗΣ


1) Να συμπληρώσετε τα κενά των ακόλουθων προτάσεων με τη σωστή πτώση των λέξεων  που είναι στην παρένθεση:

  • Πλάτων  εἶπε  τὴν  παιδείαν .................. (ἄνθρωπος δοτ. πλ.) δεύτερον  ἤλιον  εἶναι.
  • Οὐδὲν ἄνευ ................. (πόνος, γεν. εν.) καὶ  ………………(ἐπιμέλεια, γεν. εν.)  οἱ θεοὶ  διδόασιν (= δίνουν) ...................... (θνητός, δοτ. πλ.).
  • Κύριε, λῦσαι (= λύτρωσε) τὴν  ψυχήν  μου ἀπὸ ...................... (γλῶσσα δολία, γεν. εν.).
  • Τὸ πείθεσθαι μέγιστον  ἀγαθόν  ἐστι  και  ἐν ..........................(πόλις, δοτ. εν.) καὶ ἐν ........................... (στρατιά, δοτ. εν.) και ἐν .......................... (οἶκος, δοτ.  εν.).
  •  Ὅστις  πρὸς ........................ (ἀγαθὸς  ἄρχων,  αιτ.  εν.) καὶ  ἐν ...........................(πόλεμος, δοτ. εν.) στασιάζει, πρὸς  τὴν  ἑαυτοῦ  σωτηρίαν  στασιάζει.
  • Οὐδὲν   δύναται   γενέσθαι   ἄνευ   .........................  ( τοξότης,  γεν.  πλ. )  καὶ  .......................... (ἱππεύς, γεν. πλ.).
  • Ὀνειδιζόμενός   ποτε     Ἀρίστιππος    ὅτι   ........................ (πονηρός   ἄνθρωπος, δοτ. εν.)  ἐλεημοσύνην  ἔδωκε,  οὐ .........................   (ὁ   τρόπος,  αιτ.  εν.), εἶπεν,  ἀλλὰ ............................ (ὁ ἄνθρωπος, αιτ. εν. )  ἠλέησα.
  • Οἱ  κακοὶ  οὔτε .......................... (νόμος,  δοτ. πληθ.)  οὔτε ...................................... (λόγος ἀγαθὸς, δοτ. πλ. ) πείθονται.
  • Νομίζομεν   τν ……………………….. (πολίτης,  αιτ. εν.) ψυχν  τς   πολιτείας.
  •  Ο …………….. (σοφιστής, ονομ.πλ.) διελέγοντο τος …………. (πλούσιος δοτ.πλ.).
  •   φύσις νευ …………………….. (μάθησις, γεν.εν.) τυφλόν στί.
  •  Σύ παιδείας κα …………………. (δόξα,γεν.εν.) πιθυμες.
  •  γώ   γομαι   πλοτον    καὶ    ………………..    ( πίστις, αιτ. εν )   συμμάχους ……………………….(πόλις,γεν.εν)
       
2) Να σχηματίσετε τις πτώσεις των ουσιαστικών που βρίσκονται σε παρένθεση.

τῇ ………………….. ..(ἡ ψυχή)          τοῖς ………………………(ὁ ταμίας)
αἱ ………………….. ..(ἡ λύπη)           τῷ ……………………….. (ὁ κόσμος)
τῆς …………………. .(ἡ δόξα)           τοῖς …………………… …(ὁ ἄνθρωπος)
τῶν ………………… .(ἡ μέλισσα)      αἱ …………………. .……(ἡ νῆσος)
τοῦ ……………….. ...(ὁ ἀθλητής)      τοῖς ………………………(τό δῶρον)
ὦ ………………….. ..(ὁ ποιητής)       τῆς ………………………. .(ἡ πόλις)
οἱ …………………….(ὁ νεανίας)       τόν ………………………..(ὁ ἱππεύς)


3) Να σχηματίσετε τις μετοχές και τα απαρέμφατα που λείπουν.
  
ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ          ΜΕΛΛΟΝΤΑΣ         ΑΟΡΙΣΤOΣ           ΠΑΡΑΚΕΙΜΕΝΟΣ
παύειν
                                      ρίσουσα
                                                                            κηρξαι
                                                                                                                 τετριφώς
 διαπράττειν
                                                                           τ πεσαν
                                      λιεύσειν
καταγράφουσα
                                                                                                                  λπικέναι


4) Να σχηματίσετε τα απαρέμφατα των παρακάτω ρημάτων.

ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ    ΜΕΛΛΟΝΤΑΣ   ΑΟΡΙΣΤΟΣ       ΠΑΡΑΚΕΙΜΕΝΟΣ
παιδεύω:
πράττω:
κόπτω:
ρίζω:


5) Να σχηματίσετε τις μετοχές των παρακάτω ρημάτων και στα τρία γένη.

ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ            ΜΕΛΛΟΝΤΑΣ         ΑΟΡΙΣΤΟΣ         ΠΑΡΑΚΕΙΜΕΝΟΣ
Ταράσσω:


Τρίβω:

  
Θαυμάζω:





6) Να συμπληρώσετε τις παρακάτω προτάσεις με τον κατάλληλο τύπο οριστικής του εμ:

·          πίδαμνος .............................. (ενεστ.)  πόλις  ν  τ πείρ.
·        ππαρχος κα Θεσσαλς δελφο ................................. …….(παρατ.).
·        Α πύλαι ................................ (παρατ.)χαλκα, ο δ πύργοι ψηλοί. 
·        Τ τεχος ............................. (παρατ.) εκοσι ποδν.
·         μες ............................ (παρατ.) ο το δεσμωτηρίου φύλακες;
·        παδες, μες .............................. (ενεστ.) πατέρων γαθν.
·          τύχη κα Φίλιππος .............................. (παρατ.) τν ργων κύριοι.
·         γώ ……………………… (ενεστ.) τ φς.
·        Ο νθρωποι οκ εί γαθοί ……………………… (ενεστ.)