" Επάνω σ' ένα ακοίμητο αερόστατο
ατενίζουμε το καθάριο χρώμα τ' ουρανού,
τις ανθισμένες κοιλάδες του μυαλού,
την ανεξίτηλη θαλασσινή δροσιά,
τους ορεινούς στυλοβάτες της απεραντοσύνης...
Οι ψυχές μας γίνονται συνοδοιπόροι..."

Σας καλωσορίζω στο ιστολόγιό μου ελπίζοντας να κάνουμε πολλά ταξίδια - ονειρικά και μακρινά - στο χώρο του πνεύματος, της τέχνης και της δημιουργίας...

Δευτέρα 1 Σεπτεμβρίου 2014



Ἄρχισε ψύχρα.
Τὸ γύρισε ὁ καιρὸς σὲ ἀναχώρηση.
Ἡ πρώτη μέρα τοῦ Σεπτέμβρη
ξοδεύτηκε σὲ κάποια ὑδρορροή.
Ὡς χθὲς ἀκόμα ὅλα ἔρχονταν.
Ζέστες, ἡ διάθεση γιὰ φῶς,
λόγια, πουλιά,
πλαστογραφία ζωῆς.
Γονιμοποιοῦνταν κάθε βράδυ τὰ φεγγάρια,
πολλοὶ διάττοντες ἔρωτες
ᾖρθαν στὸν κόσμο τὸν περασμένο μήνα.
Τώρα ἡ γνωστὴ ψύχρα
κι ὅλα νὰ φεύγουν.
Ζέστες, πουλιά, ἡ διάθεση γιὰ φῶς.
Φεύγουν τὰ πουλιά, ἀκολουθοῦν τὰ λόγια
ἡ μία ἐρήμωση τραβάει πίσω τῆς τὴν ἄλλη
μὲ λύπη αὐτοδίδακτη.
Ἤδη ἀποσυνδέθηκε τὸ φῶς ἀπὸ τὴν ἐπανάπαυση
κι ἀπὸ τὶς καλημέρες σου.
Τὰ παράθυρα ἐνδίδουν.
Τὸ χέρι τοῦ μεταβλητοῦ κλείνει τὰ τζάμια,
ἄλλοι λὲν ὡς τὴν ἄνοιξη,
ἄλλοι φοβοῦνται διὰ βίου.
Κι ἐσὺ τί κάθεσαι;
Καιρὸς νὰ μπεῖς κι ἐσὺ στὰ ἀλλαγμένα.
Νὰ γίνεις ὅτι ἀναρωτιόμουν πέρυσι:
«ποιὸς ξέρει τ᾿ ἄλλο μου φθινόπωρο;».
Καιρὸς νὰ γίνεις «τ᾿ ἄλλο μου φθινόπωρο».
Ἄρχισε ψύχρα.
Ρῖξε στὴν πλάτη σου ἕνα ροῦχο ἀποδημίας.


Κική Δημουλά


ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ

ΒΑΣΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ 

ΟΡΘΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ

Η έκθεση αποτελείται από παραγράφους κατάλληλα τοποθετημένες και συνδεδεμένες μεταξύ τους, ώστε να αποδίδουν ένα πλήρες νόημα. Η κάθε παράγραφος έχει ένα θέμα κι αναφέρεται σε μία βασική ιδέα. Αποτελείται από τρία μέρη:

Ø  Θεματική πρόταση/περίοδος
Ø  Σχόλια – λεπτομέρειες
Ø  Κατακλείδα

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ: πληροφορεί για τη βασική ιδέα της παραγράφου και με σαφή-ακριβή τρόπο καταγράφει όσα θα αναπτυχθούν στην παράγραφο.

ΣΧΟΛΙΑ – ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ: αποτελούν τις επιμέρους ιδέες με τις οποίες διερευνάται και αναπτύσσεται η θεματική πρόταση. Είναι αυτές που θα τεκμηριώσουν συνολικά τη σχέση της παραγράφου με τον ευρύτερο προβληματισμό και ουσιαστικά αποτελούν τα επιχειρήματα που στηρίζουν, δικαιολογούν και αποδεικνύουν τον ισχυρισμό της θεματικής πρότασης.

ΚΑΤΑΚΛΕΙΔΑ: επισφραγίζει την παράγραφο είτε συμπεραίνοντας είτε προεκτείνοντας το αρχικό νόημα της θεματικής πρότασης.


ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ

1) Με παραδείγματα στη Θ.Π. διατυπώνεται μία άποψη-θέση και στις Λεπτομέρειες παρατίθενται στοιχεία-παραδείγματα που τεκμηριώνουν την άποψη αυτή (π.χ. αναφορικά με την εγκληματικότητα παρουσιάζονται παραδείγματα)
2) Με σύγκριση-αντίθεσησυγκρίνονται δύο ή περισσότερες έννοιες και δίνονται οι μεταξύ τους διαφορές (π.χ. σύγκριση ειρήνης-πολέμου)
3)  Με αναλογίασυγκρίνονται δύο ή περισσότερες έννοιες και δίνονται οι μεταξύ τους ομοιότητες με τη μορφή παρομοίωσης ή μεταφοράς (π.χ. «όπως  η θάλασσα, έτσι και η ψυχή»)
4) Με διαίρεση μια έννοια διαιρείται – χωρίζεται στα διάφορα μέλη της (π.χ. ο πόλεμος διακρίνεται σε αμυντικό, επιθετικό, εμφύλιο …)
5) Με ορισμόδίνεται ο ορισμός μιας έννοιας, δηλ. επιχειρείται η σημασιολογική της προσέγγιση (π.χ. Ρατσισμός είναι η αντίληψη που πρεσβεύει τη διάκριση των ανθρώπων σε ανώτερους και κατώτερους)
6) Με αιτιολόγηση   στη Θ.Π. διατυπώνεται μια θέση – άποψη και στις Λεπτομέρειες αιτιολογείται δηλ. αποδεικνύεται με βάση συγκεκριμένα επιχειρήματα
7) Με αίτια – αποτελέσματαδίνονται είτε τα αίτια που οδηγού σ’ ένα αποτέλεσμα είτε τα αποτελέσματα (συνέπειες) ενός αιτίου
8) Με συνδυασμό μεθόδωνσε μια παράγραφο εντοπίζονται περισσότερες -από μία– μέθοδοι ανάπτυξης (π.χ. σύγκριση-αντίθεση και παραδείγματα)

ΣΥΝΔΕΣΗ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ

  Κάθε παράγραφος συνδέεται λογικά με την προηγούμενη και με την επόμενη. Η σύνδεση των παραγράφων εξυπηρετείται με επανάληψη λέξεων, με αναφορά σε προηγούμενο νόημα, με χρήση αντωνυμιών, με χρήση διαρθρωτικών λέξεων-εκφράσεων και των νοηματικών σχέσεων που αυτές εκφράζουν. Συγκεκριμένα:
üΠΡΟΣΘΗΚΗ: ακόμη, επιπλέον, επίσης, επιπρόσθετα, έπειτα, εκτός απ’ αυτό
üΧΡΟΝΙΚΗ ΣΧΕΣΗ: αρχικά, προηγουμένως, στη συνέχεια, πρώτα, ύστερα, έπειτα, καθώς, μόλις, όταν, κατ’ αρχάς …
üΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ-ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΗ: για παράδειγμα, λόγου χάρη, παραδείγματος χάρη, παραδειγματικά …
üΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ-ΔΙΑΙΡΕΣΗ: αφενός-αφετέρου, από τη μια- από την άλλη …
üΕΠΕΞΗΓΗΣΗ: δηλαδή, ειδικά, ειδικότερα, συγκεκριμένα …
üΕΜΦΑΣΗ: το σημαντικότερο απ’ όλα, είναι αξιοσημείωτο ότι, αξίζει να σημειωθεί πως, εκείνο που προέχει, θα πρέπει να τονιστεί, είναι αξιοπρόσεκτο πως, ιδιαίτερα σημαντικό είναι, πρέπει ακόμη να σημειωθεί …
üΑΝΤΙΘΕΣΗ-ΕΝΑΝΤΙΩΣΗ: αλλά, παρόλο, ωστόσο, εντούτοις, μολαταύτα, εξάλλου, αντίθετα, σε αντίθεση, απεναντίας, ειδάλλως, από τη άλλη πλευρά, μολονότι, αντίστροφα, στον αντίποδα …
üΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ: εξαιτίας, επειδή, διότι, αφού, μια και, μια που, καθώς, ένας ακόμη λόγος, εφόσον, καθώς αυτό (οφείλεται, εξηγείται, ερμηνεύεται, αιτιολογείται …)
üΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ: ως επακόλουθο, κατά συνέπεια, αποτέλεσμα (απόρροια, απότοκο) όλων αυτών, ώστε …
üΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: συμπερασματικά, άρα, συγκεφαλαιώνοντας, εν κατακλείδι …


Υγρός Παράδεισος...





Σκεπτόμενος Ελέφαντας...



Κυριακή 31 Αυγούστου 2014




Οι ψυχολογικές επιπτώσεις της ανεργίας



Η ανεργία, πλήττει έντονα  την ελληνική κοινωνία την τελευταία δεκαετία. Από ψυχολογικής άποψης η ανεργία είναι ένας σοβαρός ψυχοκοινωνικός παράγοντας στρες....
Οι άνεργοι έχουν χαμηλότερη αυτοπεποίθηση, νιώθουν απορριπτέοι από την κοινωνία και με τη σειρά τους αναπτύσσουν αισθήματα εχθρότητας για αυτή, βιώνουν χρόνια πικρία κι απογοήτευση και παρουσιάζουν συμπτώματα κατάθλιψης. Αναπτύσσεται μέσα τους η αίσθηση πως δεν μπορούν να πάρουν στα χέρια τους τα ηνία της ζωής τους κι έτσι ψαλιδίζουν τις προσδοκίες τους από τον εαυτό τους και τους άλλους. Σε περιπτώσεις ανέργων που χάνουν μια μακροχρόνια σταθερή εργασία το στρες που βιώνουν θεωρείται πως είναι μεγαλύτερο από το στρες που εκλύεται από το θάνατο ενός καλού φίλου ή από αυτό της ύπαρξης μιας σοβαρής αρρώστιας στην οικογένεια. Επίσης, στους άνεργους απόφοιτους δευτεροβάθμιας ή τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που δυσκολεύονται να βρουν δουλειά μετά την αποφοίτησή τους, συχνά παρατηρείται μια καθήλωση στην ιδιότητα του μαθητή ή του φοιτητή αντίστοιχα, σε συνάρτηση με τον τρόπο ζωής, τις αξίες, την αυτοεικόνα τους και τις προσδοκίες τους από τον εαυτό τους. Όλα τα παραπάνω, σε κάποιες περιπτώσεις, μπορεί να εκφραστούν μέσα από ψυχοσωματικά προβλήματα ή να βρουν διέξοδο στον αλκοολισμό και στην κατάχρηση άλλων ουσιών, ακόμα και στη συμμετοχή σε αντικοινωνικές ομάδες και σε άλλες παραβατικές συμπεριφορές.

Επίσης, τα χαρακτηριστικά προβλήματα των ανέργων έχουν επιπτώσεις και στην οικογένεια τους: Ιδιαίτερα στις περιπτώσεις άνεργων γονιών, η απογοήτευση, η πικρία, η αίσθηση ανικανότητας συντήρησης του εαυτού και της οικογένειας δημιουργούν αμφιθυμικά συναισθήματα του ανέργου σε σχέση με την οικογένειά του, που μπορεί να εκφραστούν μέσα από συνεχή ευερεθιστότητα, συγκρούσεις, σεξουαλικές δυσλειτουργίες και τάσεις φυγής.

Τα προαναφερθέντα προβλήματα των ανέργων μετριάζονται όταν ο άνεργος παρ? όλη την ανεργία του μπορεί να είναι οικονομικά ανεξάρτητος, όταν πριν την ανεργία του χαρακτηρίζονταν από υψηλή αυτοπεποίθηση κι όταν διατηρεί τις κοινωνικές του συναναστροφές και τις άλλες του ενασχολήσεις (κάτι που συχνά εξαρτάται και από τα εισοδήματά του).

Η ημιαπασχόληση ή η απασχόληση σε χαμηλόμισθες ανασφάλιστες εργασίες με αβέβαιο μέλλον, αν και ενδέχεται να μετριάζει κάπως τα άμεσα συναισθήματα απογοήτευσης και πικρίας των ανέργων δεν εξωραΐζει το βαθύτερο άγχος που προέρχεται από την αίσθηση απώλειας ελέγχου της ζωής και του ψαλιδίσματος των ονείρων του εργαζόμενου.

Η εκπαίδευση και η οικογένεια μεγαλώνουν τα παιδιά δείχνοντάς τους πως η αναμενόμενη και φυσιολογική πορεία της ζωής τους περιλαμβάνει οπωσδήποτε την εξάσκηση κάποιας εργασίας που αποτελεί και βασικό δομικό υλικό της προσωπικότητας ενός ανθρώπου. Τα παιδιά μεγαλώνοντας έχουν εσωτερικεύσει την αξία της σταθερής εργασίας στο μυαλό τους και χτίζουν όνειρα πάνω στην αξία αυτή. Όταν φτάνει η ώρα να εργαστούν και βλέπουν τις πόρτες της σταθερής εργασίας κλειστές, νιώθουν να ματαιώνονται από την κοινωνία και ταυτόχρονα να τη ματαιώνουν. Καλούνται να αναβάλουν τα όνειρά τους για λιγότερο ή περισσότερο χρόνο. Αυτό δημιουργεί μια, περισσότερο ή λιγότερο, παρατεταμένη διάσταση ανάμεσα τις προσδοκίες τους και στην αλήθεια της πραγματικότητάς τους, ανάμεσα στο ιδανικό και στο υπαρκτό, ανάμεσα στο «θέλω» και στο «μπορώ». Αυτή η διάσταση είναι παράγοντας συνεχούς άγχους που μπορεί να οδηγήσει κάποιες επιρρεπείς προσωπικότητες στην ανάπτυξη ψυχοπαθολογίας.
Η ισχυρή δομή της ελληνικής οικογένειας, ιδιαίτερα στην επαρχία, απορροφά πολλούς από τους κραδασμούς που δημιουργεί η ανεργία και συχνά η όλη δυσαρέσκεια, το άγχος και η απογοήτευση του ανέργου σηκώνονται από τους δικούς της ώμους. Καθώς, ωστόσο, και η οικογένεια σταδιακά χάνει το δέσιμο που είχε στις παλιότερες δεκαετίες και καθώς η ίδια η ανεργία λειτουργεί διαβρωτικά για την οικογένεια, η ανεργία από ατομικό και οικογενειακό πρόβλημα τείνει να εκδηλώνεται, όλο και περισσότερο, σαν κοινωνικό πρόβλημα.

Η οικογένεια μπορεί να βοηθήσει τον άνεργο με την αναγνώριση και κατανόηση των προβλημάτων του, την τόνωση της αυτοπεποίθησής του αναφορικά με τις ικανότητές του και την υποστήριξη του ανέργου σε όποια επιλογή εργασίας κάνει. Σε κάποιες περιπτώσεις, απαραίτητη είναι και η συμβουλευτική στήριξη του ανέργου από κάποιον ειδικό ώστε να μπορέσει να συνειδητοποιήσει ευκολότερα την πραγματικότητά του και τις επιλογές του, να επανεκτιμήσει τις προσωπικές του ικανότητες που ενδέχεται να έχει απαξιώσει, να αποδώσει ρεαλιστικά τις αιτίες της «αποτυχίας» του και να επεξεργαστεί τυχόν βαθύτερες συγκρούσεις του.
Παρόλα αυτά η ανεργία δεν παύει να είναι ένα σοβαρό ψυχοκοινωνικό πρόβλημα κι αφορά κάθε πολιτεία που θέλει να εξασφαλίζει στους πολίτες της συνθήκες ασφάλειας και ψυχικής ισορροπίας.

Ευάγγελος Καναβιτσάς


Ψυχολόγος, MSc in applied psychology


Ζωοδότης Ήλιος...






White Peacock Butterfly