" Επάνω σ' ένα ακοίμητο αερόστατο
ατενίζουμε το καθάριο χρώμα τ' ουρανού,
τις ανθισμένες κοιλάδες του μυαλού,
την ανεξίτηλη θαλασσινή δροσιά,
τους ορεινούς στυλοβάτες της απεραντοσύνης...
Οι ψυχές μας γίνονται συνοδοιπόροι..."

Σας καλωσορίζω στο ιστολόγιό μου ελπίζοντας να κάνουμε πολλά ταξίδια - ονειρικά και μακρινά - στο χώρο του πνεύματος, της τέχνης και της δημιουργίας...

Κυριακή 19 Οκτωβρίου 2014



Γιατί πρέπει να μαθαίνουμε ξένες γλώσσες;



Οι απαιτήσεις της εποχής καθιστούν απολύτως βασικό εφόδιο την επαρκή γνώση μιας τουλάχιστον ξένης γλώσσας αν όχι περισσοτέρων.


Οι γλώσσες που έχουν κυριαρχήσει και προηγούνται στην εκμάθηση είναι τα αγγλικά, τα ισπανικά και τα γερμανικά, η καθεμία για διαφορετικούς λόγους. 

Τα αγγλικά είναι μια εύκολη στην εκμάθηση γλώσσα τόσο από γλωσσολογικής άποψης όσο και από το γεγονός ότι είμαστε όλοι εκτεθειμένοι σε αυτήν στην καθημερινότητά μας. 

Τα αγγλικά βρίσκονται παντού!

Στα προγράμματα που παρακολουθούμε στην τηλεόραση, στη μουσική που ακούμε, στις ταινίες, στην επαφή μας με τους τουρίστες, στην αναζήτησή μας στις διάφορες ιστοσελίδες στο διαδίκτυο. 

Η Αγγλική γλώσσα χαρακτηρίζεται ως lingua franca, η γλώσσα δηλαδή που μπορεί κανείς να χρησιμοποιήσει και να επικοινωνήσει σε κάθε γωνιά του πλανήτη. 

Στην εποχή της συνεχώς εξελισσόμενης τεχνολογίας και του αστείρευτου βομβαρδισμού ειδήσεων, στο διαδίκτυο που αποτελεί κατά κύριο λόγο τη δημοφιλέστερη πηγή πληροφοριών, γνωρίζοντας αγγλικά, τα παιδιά έχουν πρόσβαση στο 80% των ιστοσελίδων που έχουν δημοσιευθεί, καθώς είναι γραμμένες στην αγγλική γλώσσα. Με τη γνώση αυτή έχουν εξασφαλίσει τo εισιτήριο σε ατελείωτες πηγές πληροφοριών. Η γνώση της αγγλικής εξασφαλίζει επίσης και την εισαγωγή σε ξένα πανεπιστήμια σ’ όλο τον κόσμο.

Στις μέρες μας και ειδικότερα με την οικονομική κρίση τα παιδιά πρέπει ν’ αποκτήσουν γερά εφόδια ώστε να μπορούν ν’ ανταποκριθούν στις αυξημένες απαιτήσεις του εργασιακού τομέα στη χώρα μας αλλά και στο εξωτερικό. Δυστυχώς λόγω των δύσκολων οικονομικών συνθηκών πολλοί νέοι άνθρωποι μεταναστεύουν είτε προς εύρεση εργασίας είτε για πανεπιστημιακή μόρφωση στο εξωτερικό. Εύλογο είναι πως μια δεύτερη ξένη γλώσσα είναι προτέρημα αν όχι βασικό εφόδιο!



Μετά από έρευνες έχει αποδειχθεί ότι οι γλώσσες που κερδίζουν συνεχώς έδαφος παγκοσμίως μετά την Αγγλική είναι τα Γερμανικά και τα Ισπανικά. 

Πιο συγκεκριμένα τα Ισπανικά είναι επίσημη γλώσσα σε τουλάχιστον 21 κράτη. Πάνω από 450 εκατομμύρια άνθρωποι στον κόσμο μιλούν Ισπανικά ενώ πάντα σύμφωνα με επίσημα στοιχεία του Instituto Cervantes είναι η μητρική γλώσσα για τουλάχιστον 329 εκατομμύρια ανθρώπους (πηγή: Ethnologue. Languages of the World. 16t Ed., 2009.). Αυτό το στοιχείο την καθιστά 2η γλώσσα παγκοσμίως σε φυσικούς ομιλητές μετά τα Κινέζικα!

Ακολουθεί η Αγγλική ως 3η γλώσσα με 328 εκατομμύρια φυσικούς ομιλητές. Η Ισπανική γλώσσα κερδίζει καθημερινά έδαφος σε όλους τους τομείς της ζωής των ευρωπαίων, και όχι μόνο, πολιτών. Μετατρέπεται σταθερά σε γλώσσα της παγκόσμιας οικονομίας. Δεν αποτελεί μόνο τη δεύτερη γλώσσα διεθνούς επικοινωνίας, αλλά και την τρίτη που χρησιμοποιείται περισσότερο στο διαδίκτυο. Το γεγονός ότι η προφορά και η σύνταξη της Ελληνικής και της Ισπανικής γλώσσας παρουσιάζει πολλά κοινά στοιχεία, καθώς και ο μεγάλος αριθμός ελληνικών λέξεων που υπάρχουν στα ισπανικά κάνει την εκμάθησή της πιο εύκολη συγκριτικά με άλλες ξένες γλώσσες.

Ακόμα, όσον αφορά τη Γερμανική είναι πλέον η δεύτερη ξένη γλώσσα στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία συμμετοχής στις εξετάσεις του Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας (ΚΠγ) το Νοέμβριο του 2010 το 22% των υποψηφίων επέλεξε να εξεταστεί στη Γερμανική Γλώσσα.

Επίσης, η Γερμανική αποτελεί, μετά την Αγγλική Γλώσσα, την επόμενη επιλογή για σπουδές στα Τμήματα Ξένων Γλωσσών και Φιλολογιών στα ελληνικά πανεπιστήμια, όπως φαίνεται από τον αριθμό των υποψηφίων στα Ειδικά Μαθήματα των Πανελλαδικών εξετάσεων. Επιπλέον, τα γερμανικά Πανεπιστήμια θεωρούνται από τα καλύτερα στον κόσμο. Όπως έγινε μάλιστα γνωστό στο ελληνικό κοινό, από έγκυρο ελληνικό δημοσίευμα, μετά τις ΗΠΑ και τη Μεγάλη Βρετανία, η Γερμανία (με μικρή διαφορά από τη Μεγάλη Βρετανία) βρίσκεται παγκοσμίως στην τρίτη θέση, όσον αφορά τον αριθμό προσέλκυσης ξένων φοιτητών. Σύμφωνα με στοιχεία περισσότερα από 500 πανεπιστήμια σ’ όλο τον κόσμο (εκτός γερμανόφωνου χώρου), μεταξύ αυτών και το Πανεπιστήμιο Stanford στις Η.Π.Α. δίνουν τη δυνατότητα σε σπουδαστές να περατώσουν τις σπουδές τους στη Γερμανική γλώσσα. 


Απ’ όλα τα παραπάνω λοιπόν είναι φανερό ότι η εκμάθηση ξένων γλωσσών δεν είναι απλά χρήσιμη αλλά απολύτως αναγκαία. 

Ωστόσο, πέραν της αναγκαιότητας για εκμάθηση ξένων γλωσσών με τη γνώση μιας ξένης γλώσσας μπορούμε να γνωρίσουμε καλύτερα τον πολιτισμό μιας χώρας, να διαβάσουμε τους συγγραφείς της και να γνωρίσουμε τη δική τους κουλτούρα και τρόπο ζωής.

Βέβαια όλα αυτά χρειάζονται προσπάθεια, αρκετό χρόνο και αφοσίωση, όμως αυτά που κερδίζουμε από τη γλωσσομάθεια είναι τόσα πολλά που αδιαμφισβήτητα αξίζουν τον κόπο!


Αλακιόζογλου Εύη
Πτυχιούχος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
με ειδίκευση στη Μετάφραση και στις Διαπολιτισμικές Σπουδές



"Ευτυχία δεν είναι να κάνεις αυτό που

 θέλεις, αλλά να μην κάνεις αυτό που δεν

 θέλεις"






Ο Ζαν Ζακ Ρουσσώ ήταν Ελβετός φιλόσοφος, συγγραφέας

 και συνθέτης του 18ου αιώνα. Οι πολιτικές ιδέες του

 επηρέασαν τη γαλλική επανάσταση, την ανάπτυξη της

 κομμουνιστικής και σοσιαλιστικής θεωρίας και την ιδεολογία

 του εθνικισμού


Υγρή, διαπεραστική ομίχλη...


Φωτογραφία: Sunrise at Langley Country Park, Buckinghamshire, England 
(Photo by Kevin Day)

Σάββατο 18 Οκτωβρίου 2014


Ο Εφιάλτης της προσφυγιάς


Όταν αναφερόμαστε στην ένννοια της προσφυγιάς, εννοούμε την  απώλεια της πατρίδας, της ελευθερίας, της αξιοπρέπειας σε συνδυασμό με έντονο φόβο. 
Μεγάλος φόβος για το αύριο, αβεβαιότητα και ανασφάλεια αλλά και θυμός.Δεν μπορείς να ανεχτείς το τσαλάκωμα της ζωής σου ερήμην, μέσα σε σκληρές φούχτες που δεν έχουν μάθει να χαϊδεύουν πληγές. Τρομαγμένα μάτια, τεράστια και πάντα ανοικτά γιατί η απελπισία αγκυλώνει τους μυς του προσώπου που χάνει την ανθρώπινή του υπόσταση. Σε πολλές γωνιές του κόσμου, εκεί που καιροφυλακτεί το μακελειό, γεωπολιτικά και οικονομικά συμφέροντα αμέτοχα στον πόνο που προκαλούν, δημιουργούν ανθρώπινα ποτάμια τα οποία κυλούν απεγνωσμένα προς κάθε κατεύθυνση για επιβίωση. Η χώρα μας έχει δοκιμαστεί επανειλημμένα απ’ αυτή την επώδυνη διαδικασία και "γνωρίζει"  τι σημαίνει πατρίδα και τι επακολουθεί με την απώλειά της.


Οι λόγοι που γεννούν το φαινόμενο της προσφυγιάς είναι ποικίλοι κι εξαρτώνται από τις συνθήκες που επικρατούν κάθε φορά τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο.
Η προσφυγιά και η μετανάστευση θεωρούνται αλληλένδετες έννοιες. Για αυτόν ακριβώς τον λόγο οι αιτίες που προκαλούν και τα δύο φαινόμενα είναι σχεδόν ίδιες. Η μόνη διαφορά αφορά τις επιπτώσεις που δέχεται η ψυχοσύνθεση του ανθρώπου. Σαφώς τα αίτια είναι κυρίως οικονομικά και πολιτικά. Πολιτικά συμφέροντα, χώρες οι οποίες μπορούν εύκολα να εκμεταλλευτούν και φιλόδοξοι κυβερνήτες συντελούν σε τέτοιου είδους καταστάσεις. Ακόμη κοινωνικά αίτια όπως οι συνθήκες ζωής και διαβίωσης και ο τρόπος ζωής των ανθρώπων ανάλογα με την εποχή τους. Επίσης υπάρχουν και θρησκευτικά αίτια που όπως είναι φανερό έχουν σχέση με την πίστη των ανθρώπων, την παραπλάνηση που μπορούν να δεχτούν ως προς όφελος προς την θρησκεία τους αλλά και την ιδιοσυγκρασία τους. Τέλος αίτια μπορούν να θεωρηθούν τα φυσικά και οικολογικά που έχουν σχέση με τις περιβαλλοντικές συνθήκες κάθε τόπου, όπως και τα ακραία καιρικά φαινόμενα (π.χ. σεισμοί, ηφαιστειακές εκρήξεις κλπ).



Συνέπειες της προσφυγιάς

1. Συνέπειες για τους πρόσφυγες

Θετικές:
 Εξασφαλίζουν την επιβίωση τους και καλύτερο επίπεδο ζωής από αυτό που τους πρόσφερε η χώρα τους, όταν καταλήγουν σε χώρες με υψηλό βιοτικό επίπεδο.
 Όσοι προέρχονται από ταλαιπωρημένες από τον πόλεμο περιοχές, καταφέρνουν να αποφύγουν το θάνατο για τους ίδιους και τα παιδιά τους.
 Βρίσκουν ασφάλεια στη χώρα που τους φιλοξενεί, αν διώκονταν στη χώρα τους για τις πολιτικές τους απόψεις.
 Έχουν τη δυνατότητα να σπουδάσουν τα παιδιά τους.Τους παρέχουν περισσότερες ευκαιρίες και καλύτερο μέλλον.

Αρνητικές:
 Aποτελούν αντικείμενο οικονομικής εκμετάλλευσης από ανάλγητα άτομα κατά τη μεταφορά τους.
 Ορισμένοι από αυτούς δεν κατορθώνουν ποτέ να φτάσουν στη χώρα της ‘επαγγελίας’, αφού πεθαίνουν από τις κακουχίες (έλλειψη νερού και φαγητού, κόπωση, δυσμενείς καιρικές συνθήκες, ασθένειες, ναυάγια, ρίψη στη θάλασσα από τους δουλεμπόρους για να μη συλληφθούν οι ίδιοι).
 Αρκετοί από αυτούς συλλαμβάνονται και προωθούνται πάλι στη χώρα τους ή ζουν υπό δύσκολες συνθήκες σε στρατόπεδα υποδοχής και συγκέντρωσης προσφύγων.
 Τους εκμεταλλεύονται οικονομικά. Εργάζονται πολλές φορές σε σκληρές συνθήκες με χαμηλό ημερομίσθιο και ανασφάλιστοι. Ορισμένες φορές δεν έχουν πρόσβαση στο σύστημα υγείας και στερούνται την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη.
 Αρκετές γυναίκες κακοποιούνται και υπό τη βία αναγκάζονται να εκδίδονται. Οδηγούνται στην πορνεία.
 Στην ξένη χώρα ζουν συχνά σε καθεστώς παρανομίας και γι’αυτό βιώνουν διαρκώς το φόβο μήπως συλληφθούν.
 Ζουν σε δύσκολες βιοτικές συνθήκες, αφού δεν έχουν τα οικονομικά μέσα (κατοικία, τροφή κ.α).
 Είναι δύσκολο να προσαρμοστούν σε μια ξένη χώρα με εντελώς διαφορετική νοοτροπία και πολιτισμό. Έχουν και το πρόβλημα της συνεννόησης, αφού δεν γνωρίζουν τη γλώσσα.
 Ζουν μακριά από την οικογένειά τους, τα αγαπημένα τους πρόσωπα και την πατρίδα τους. Αισθάνονται ξένοι.
 Αντιμετωπίζουν πολλές φορές το ρατσισμό των ντόπιων. Δύσκολα αισθάνονται αποδεκτοί. Αντιμετωπίζονται υποτιμητικά και με καχυποψία.


2. Συνέπειες για τη χώρα προέλευσης

Θετικές:
 Οι μετανάστες στέλνουν στη χώρα τους πολύτιμο συνάλλαγμα.
 Κάποιοι επιστρέφουν στη χώρα τους και αναπτύσσουν 
επιχειρηματική δραστηριότητα με τα χρήματα που έχουν συγκεντρώσει.
 Μεταφέρουν στη χώρα τους θετικά στοιχεία από τον πολιτισμό της χώρας υποδοχής τους.
 Δημιουργούν γέφυρες επικοινωνίας με τις νέες πατρίδες τους.

Αρνητικές:
Χάνει ένα μέρος του εργατικού δυναμικού της και μάλιστα τους νέους που θα μπορούσαν να προσφέρουν στην ανάπτυξη της χώρας τους.
Ερημώνονται πληθυσμιακά ορισμένες περιοχές.


3. Συνέπειες για τη χώρα στην οποία καταφεύγουν

Θετικές:
 Εξασφαλίζει φτηνά εργατικά χέρια. Πολλές εργασίες θα κόστιζαν πολύ περισσότερο αν γίνονταν από ντόπιους.
 Υπάρχει εργατικό δυναμικό σε τομείς όπου παρατηρούνταν έλλειψη εργατικών χεριών (π.χ. αγροτικός, κτηνοτροφικός, βιομηχανικός χώρος).
 Οι μετανάστες, αμειβόμενοι με χαμηλά ημερομίσθια, συμβάλλουν στη μείωση του πληθωρισμού.
 Οι μετανάστες συμβάλλουν στη στήριξη του ασφαλιστικού συστήματος με τις εισφορές που καταβάλλουν, σε χώρες όπου παρατηρείται γήρανση του ντόπιου πληθυσμού.
 Μπορούν να αποτελέσουν γέφυρα φιλίας ανάμεσα στη χώρα όπου φιλοξενούνται και στη χώρα προέλευσης τους.

Αρνητικές:
Αυξάνεται η ανεργία των ντόπιων σε ορισμένους τομείς αφού οι μετανάστες εργάζονται με χαμηλότερο ημερομίσθιο και συχνά ανασφάλιστοι.
Ενισχύεται η παρανομία και η εγκληματικότητα, όταν οι μετανάστες δεν μπορούν να επιβιώσουν με άλλο τρόπο ή γίνονται αντικείμενο εκμετάλλευσης από ντόπιους παρανόμους.
Απειλείται με αλλοίωση η πληθυσμιακή σύνθεση των χωρών στις οποίες καταφεύγουν, άφου ο αριθμός των μεταναστών είναι τεράστιος.







Γονείς και δάσκαλοι: Τι λέει ο δάσκαλος των παιδιών σας και τι εννοεί


Από: Ελένη Χαδιαράκου 






Η σχέση των γονιών με το δάσκαλο δεν πάντα και η πλέον αρμονική και αυτό γιατί εμείς οι γονείς πολλές φορές νιώθουμε ότι μας κάνει υποδείξεις για το πώς να «κάνουμε τη δουλειά σας». Το ίδιο ακριβώς ισχύει και αντίστροφα. Κανένας δάσκαλος δεν περιμένει από εμάς να μάθει πώς να κάνει τη δική του δουλειά. Ευτυχώς, έχουν όλοι λάβει την απαραίτητη εκπαίδευση, πολλοί έχουν ιδιαίτερα σημαντική εμπειρία και οι περισσότεροι αγαπούν τόσο τη δουλειά τους ώστε να μπορούν να την κάνουν με συνέπεια, ευαισθησία και εξαιρετικά αποτελέσματα. Εδώ σας παρουσιάζουμε μερικά πράγματα που σας λέει (συνήθως) ο δάσκαλος του παιδιού σας και τις αληθινές τους εξηγήσεις!


1. Τι λέει ο δάσκαλος: «Η αλήθεια είναι ότι είναι ένα παιδί με ανεξάρτητο πνεύμα.»
Τι εννοεί: «Είναι άτακτο, δεν ακούει τις οδηγίες, είναι απείθαρχο και αντιδραστικό!»
2. Τι λέει ο δάσκαλος: «Ακολουθεί τη δική του αισθητική.»
Τι εννοεί: "Μα πως αφήνουν αυτό το παιδί να ντύνεται έτσι;, να έχει μακριά μαλλιά και να φοράει σκισμένα τζην;"  
3. Τι λέει ο δάσκαλος: «Το παιδί σας δεν εξαντλεί όλες του τις δυνατότητες»
Τι εννοεί: "Είναι ελαφρώς τεμπέλης , γι’ αυτό καλό θα ήταν να το προσέχατε λίγο περισσότερο".
4.Τι λέει ο δάσκαλος: «Έχει σαφώς πολλή υποστήριξη στο σπίτι.»
Τι εννοεί: "Κάνει αυτό που θέλει και εσείς μάλλον δεν τον προτρέπετε να διαβάσει, να υπακούει, να είναι προσεκτικός και πειθαρχημένος. Με λίγα λόγια είναι κακομαθημένο!"
Εναλλακτικά εννοεί: Καλά μη γελιόμαστε. Ξέρω ότι όλες του τις εργασίες τις κάνετε εσείς!
5. Τι λέει ο δάσκαλος: «Προσπαθεί πολύ τελευταία»
Τι εννοεί: «Δεν προσπαθούσε ποτέ, και τώρα προσπαθεί ελάχιστα»
6. Τι λέει ο δάσκαλος: «Έκανα ό,τι ήταν δυνατόν για να το βοηθήσω. Αλλά…».
Τι εννοεί: «Θέλει παιδοψυχολόγο»
7. Τι λέει ο δάσκαλος: «Έχει κάνει σημαντικές προόδους»
Τι εννοεί: «Είστε σε πολύ καλό δρόμο ως γονιός»
8.Τι λέει ο δάσκαλος: «Είναι ένα άψογο παιδί, δεν έχω να του προσάψω τίποτα»
Τι εννοεί: «Είστε εξαιρετικοί γονείς»



Ωστόσο πέρα από όλα αυτά που θα ήθελε να πει κάθε δάσκαλος στους γονείς η αλήθεια είναι μια: Οι δάσκαλοι είναι εκπαιδευτικοί και όχι νταντάδες. Είναι επαγγελματίες που εργάζονται καθημερινά με παιδιά, και συχνά βλέπουν τα παιδιά μας από διαφορετική σκοπιά σε σχέση με αυτή που το βλέπουμε εμείς. Αυτό που θα ήθελαν από εμάς είναι τα εξής:
Αν θέλουν να μας δώσουν κάποιες συμβουλές για το παιδί μας, ας μην αντιδράμε άσχημα. Καλό είναι να ακούμε και να αποδεχόμασταν τις συμβουλές τους, όπως θα κάναμε με ένα γιατρό ή ένα δικηγόρο.
Συνήθως οι γονείς δεν θέλουν να ακούσουν τίποτα αρνητικό για το παιδί τους. Όμως κάποιες φορές, καλό θα ήταν να λαμβάνουμε τις έγκαιρες προειδοποιήσεις τους, ώστε να προλάβουν και να αποτρέψουν κάποιο πρόβλημα που υπάρχει στο σχολείο και μπορεί να γίνει ακόμα μεγαλύτερο σε το μέλλον.
Συνεπώς καλό θα ήταν να αποφεύγουμε τις όποιες δικαιολογίες όταν πρόκειται για τα παιδιά μας. Μερικοί γονείς βρίσκουν δικαιολογίες ανεξαρτήτως των αντικειμενικών δεδομένων, και τότε θα μεγαλώσουν παιδιά που θα εξελιχθούν σε ενήλικες που πάντα θα ψάχνουν δικαιολογίες.
Αν υπάρχει πρόβλημα, ζητήστε από το δάσκαλο να σας υποδείξει μερικές καλές ιδέες για να δώσετε κίνητρο στο παιδί σας εντός και εκτός της τάξης, που να συνάδουν με την προσωπικότητά του.
Αν πάλι ανησυχείτε για το παιδί σας, διατυπώστε τις ανησυχίες σας στο δάσκαλο χωρίς ευθεία επίθεση, εξηγώντας του όσα σας διηγείται το παιδί στο σπίτι. Ζητήστε του να σας συμβουλέψει τι πρέπει να κάνει το παιδί για να αισθάνεται ασφάλεια και ζητήστε τη διαβεβαίωσή του ότι μόλις υποπέσει κάτι στην αντίληψή του θα σας ενημερώσει άμεσα.
Και αποφύγετε να του δείξετε ότι είναι ανεπαρκής. Ακόμη κι αν πιστεύετε πως ότι δεν προετοιμάζει τα παιδιά σωστά, διατυπώστε την ερώτηση πιο διπλωματικά ώστε να μην προσβάλετε με ευθύ τρόπο το δάσκαλο. Πείτε για παράδειγμα: «Αναρωτιέμαι γιατί το παιδί μου δεν τα πήγε καλά, εφόσον διαβάσαμε μαζί όλα όσα μας υποδείξατε» και ζητήστε του να σας υποδείξει μερικούς τρόπους να αποφύγετε παρόμοιες καταστάσεις στο μέλλον.
Εμπιστοσύνη, στήριξη και συνεργασία είναι οι τρεις λέξεις κλειδιά  για μια αρμονική συνεργασία μεταξύ δασκάλων και παιδιών!

www.imommy.gr