" Επάνω σ' ένα ακοίμητο αερόστατο
ατενίζουμε το καθάριο χρώμα τ' ουρανού,
τις ανθισμένες κοιλάδες του μυαλού,
την ανεξίτηλη θαλασσινή δροσιά,
τους ορεινούς στυλοβάτες της απεραντοσύνης...
Οι ψυχές μας γίνονται συνοδοιπόροι..."

Σας καλωσορίζω στο ιστολόγιό μου ελπίζοντας να κάνουμε πολλά ταξίδια - ονειρικά και μακρινά - στο χώρο του πνεύματος, της τέχνης και της δημιουργίας...

Τρίτη 17 Μαρτίου 2015


ENOTHTA 11η   (Πρωτότυπο κείμενο-Μετάφραση)
«Ο σεβασμός προς τους γονείς μέλημα του νόμου»


Ὅς ἄν τολμήσῃ πατέρα ἤ μητέρα ἤ τούτων πατέρας ἤ μητέρας τύπτειν, πρῶτον μέν προστυγχάνων βοηθείτω,
και ὁ μέν μέτοικος ἤ ξένος εἰς προεδρίαν τῶν ἀγώνων καλείσθω βοηθῶν, μή βοηθήσας δέ ἀειφυγίαν ἐκ τῆς χώρας φευγέτω

ὁ δέ μή μέτοικος βοηθῶν μέν ἔπαινον ἐχέτω, μή βοηθῶν δέ, ψόγον δοῦλος

δέ βοηθήσας μέν ἐλεύθερος γιγνέσθω,
μή βοηθήσας δέ πληγάς ἑκατόν τῇ μάστιγι τυπτέσθω.

Ἐάν δέ τις ὄφλῃ δίκην αἰκίας γονέων, πρῶτον μέν φευγέτω ἀειφυγίαν ἐξ ἄστεως εἰς τήν ἄλλην χώραν καί πάντων ἱερῶν εἰργέσθω, κατελθών δέ θανάτῳ ζημιούσθω.
Ἐάν δέ τις ἐλεύθερος τῷ τοιούτῳ συμφάγῃ ἤ συμπίῃ ἤ τινα τοιαύτην ἄλλην κοινωνίαν κοινωνήσῃ ἤ και μόνον ἐντυγχάνων που προσάπτηται ἑκών,
μήτε εἰς ἱερόν ἔλθῃ
μηδέν μήτ’ εἰς ἀγοράν
μήτ’εἰς πάλιν ὅλως πρότερον ἤ καθήρηται.
Όποιος τυχόν τολμήσει να χτυπήσει τον πατέρα ή την μητέρα του ή τον πατέρα ή τη μητέρα αυτών (των γονιών), πρώτα ας βοηθήσει (το θύμα) ο πρώτος τυχών,
και ο μέτοικος ή ο ξένος που βοηθάει να καλείται σε τιμητική θέση στους αγώνες, αν όμως δεν βοηθήσει να απελαύνεται από τη χώρα για όλη του τη ζωή·
και αυτός που βοηθά χωρίς να είναι μέτοικος να επαινείται, αλλά αν δεν βοηθήσει να ψέγεται·
και αν βοηθήσει δούλος να κερδίζει την ελευθερία του, αλλά αν δεν βοηθήσει να μαστιγώνεται με εκατό χτυπήματα.
Και αν κάποιος καταδικαστεί για βιαιοπραγία προς τους γονείς, πρώτα να απελαύνεται για όλη του τη ζωή από την πόλη σε άλλη χώρα και να αποκλείεται από κάθε ιερή τελετή, και αν γυρίσει από την εξορία, να τιμωρείται με την ποινή του θανάτου.
Αν κάποιος ελεύθερος φάει μαζί με έναν τέτοιο ή πιει μαζί του ή έχει κάποια άλλη τέτοια σχέση ή συναντώντας τον κάπου έρθει σε επαφή μαζί του με τη θέλησή του,

να μη μετέχει σε θρησκευτικές τελετές, ούτε να συμμετέχει στην αγορά και γενικά στα θέματα της πόλης
παρά μόνον αφού εξαγνιστεί.

Φύλλο Εργασίας – Ενότητα 11η

     1) Να επιλέξετε την κατάλληλη λέξη από το Λεξιλογικό Πίνακα (σελ. 86) για να συμπληρώσετε τις ακόλουθες προτάσεις:

 ·Η οικονομία της χώρας πλήττεται από τους ………………………………….. που αποκρύπτουν το εισόδημά τους.

 ·Το σχέδιο ……………………………… του κρατούμενου ήταν έτοιμο από καιρό.

 ·…………………………………….. στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο πιστεύοντας ότι θα δικαιωθεί.

 ·Εγκαταλείπει γρήγορα κάθε προσπάθεια, επειδή είναι ……………………………..

 ·Η οικογένειά του τον ……………………………… στο εξωτερικό.

 ·…………………………………… στην Ελληνική Πρεσβεία για να του δοθεί άσυλο.

 ·Ο θάνατος ήταν σίγουρος και ……………………………….

 ·Δεν εμφανίστηκε στο δικαστήριο και γι’ αυτό κηρύχθηκε ……………………………….

 ·Στον πόλεμο δεν επιτρέπεται να είσαι ………………………………..

 ·Του μιλούσα αλλά δεν με άκουγε. Ήταν πολύ …………………………………..

     2) Να εντοπίσετε στο κείμενο της 11ης Ενότητας λέξεις της αρχαίας ελληνικής ομόρριζες με τις παρακάτω:

Εκκλησία

Κάθαρση

Πατροκτόνος

Καταφύγιο

Ακοινώνητος

Μητριαρχία

Σχέση

Ποτό

Άτολμος

Κάθειρξη

Φαγώσιμο

Αλλόγλωσσος

Αφή

Πρωτογενής

Αφιλόξενος


     3) Να τοποθετήσετε τις ακόλουθες λέξεις στην ίδια πτώση του άλλου αριθμού:

πατέρα

πληγάς

(τῶν) ἱερῶν

τούτων

(τῇ) μάστιγι

τινά

μέτοικος

(τῆς) αἰκίας

πόλιν

(τήν) προεδρίαν

γονέων

(ὁ) προστυγχάνων

τῶν ἀγώνων

(τοῦ) ἂστεως

(τόν) ἔπαινον


     4) Να τοποθετήσετε τα ρήματα στις υπόλοιπες εγκλίσεις + απρφ + μτχ.

Οριστική

τύπτουσι


Υποτακτική


φεύγητε
κοινωνήσῃ
Ευκτική




Προστακτική
ἐχέτω



Απαρέμφατο




Μετοχή







Δευτέρα 16 Μαρτίου 2015


Γιώργος Ιωάννου  «Να 'σαι καλά, δάσκαλε!»



1. Τι είδους αφηγηματικό κείμενο είναι αυτό που διαβάσατε και γιατί;
α) μυθιστόρημα ……………………………………………………………………………………………
β) διήγημα …………………………………………………………………………………………………..
γ) άρθρο ……………………………………………………………………………………………………...

2. Να αιτιολογήσετε τον τίτλο του κειμένου:


3. Πώς παρουσιάζεται ο χαρακτήρας του δασκάλου στην πρώτη παράγραφο; Να υπογραμμίσετε τις λέξεις ή φράσεις που σκιαγραφούν την προσωπικότητά του.  

4. Με ποιους τρόπους προσπαθεί ο δάσκαλος αρχικά να φέρει κοντά στην παράδοση τους μαθητές του;



5. Ο συγκεκριμένος δάσκαλος χρησιμοποιεί τη διδακτική μέθοδο του «σχολείου εργασίας». Να την παρουσιάσετε. Κατά τη γνώμη σας, βρήκε ανταπόκριση στους μαθητές αυτό το μοντέλο σχολικής διδασκαλίας;

6. Να σχολιάσετε την πονηριά του αφηγητή-μαθητή. Γιατί κατέφυγε στη λύση της αντιγραφής;  


7. «Δεν είναι μυστήριο δάσκαλε. Όχι μόνο … όταν το ξαναπήρε»: με μελαγχολική διάθεση ο αφηγητής διατυπώνει μια πρόβλεψη. Ποια είναι αυτή και τι εννοεί

8. Ποιες αφηγηματικές τεχνικές εντοπίζονται στο κείμενο; Να τις δικαιολογήσετε επικαλούμενοι συγκεκριμένα χωρία του αποσπάσματος:


9. Η γλώσσα του κειμένου είναι: 
α) απλή, καθημερινή, δημοτική 
β) καθαρεύουσα 
γ) επαρχιώτικη, λαϊκή 
και γιατί;

10. Το ύφος του κειμένου θεωρείται νοσταλγικό, μελαγχολικό, εξομολογητικό και ελαφρώς ειρωνικό. Να τεκμηριώσετε τους πιο πάνω χαρακτηρισμούς:


11. Να αντιστοιχίσετε τις προτάσεις της Στήλης Α’ με τα κατάλληλα σχήματα λόγου της Στήλης Β’: (ένα δεδομένο της Στήλης Β’ περισσεύει)

ΣΤΗΛΗ Α’
ΣΤΗΛΗ Β’
«Ο καθηγητής μας έφεγγε πια ολόκληρος»
   1. αντίθεση
«Πιστά, πιστά, όσο μπορείτε πιο πιστά»
   2. ασύνδετο σχήμα
«Σαν ένας θησαυρός κρυφός και αλογάριαστος»
   3. οπτικοακουστική εικόνα
«Έφερνε δίσκους, μαγνητόφωνα, σλάιντς»
   4. μεταφορά
«Όσο τα άλλα τραγουδούσαν, αγόρια και κορίτσια χόρευαν…»
   5. παρήχηση
«Δεν είναι δική σας δουλειά να τα διορθώσετε»
   6. επανάληψη
   7. παρομοίωση




Αρχαία Ελληνική Γλώσσα
Ενότητα 10η / Β1. Λεξιλογικός πίνακας



  Αφού μελετήσετε προσεκτικά το Λεξιλογικό Πίνακα του σχολικού βιβλίου (σελ. 78), να συμπληρώσετε τα κενά στις παρακάτω προτάσεις:

  1. Οι Ολυμπιακοί Αγώνες ………………………………………. στην Αθήνα το 1896.

  2. …………………………………….. σε ηλικία 90 ετών. Έφυγε πλήρης ημερών.

  3. Δεν έχουν παντρευτεί αλλά απλώς ………………………………….

 4. Πρέπει να πάρεις …………………………………….. αλλιώς δεν θα σου περάσει η ίωση.

5. Σε μεγάλη ηλικία αποφάσισε να μιλήσει για τον εαυτό της και συνέγραψε την ………………………………………… της.

 6. Η γραπτή εξιστόρηση της ζωής και του έργου ενός σημαντικού προσώπου ονομάζεται …………………………………………

 7. Η αστυνομία συνέλαβε ορισμένους …………………………… μετανάστες και προχώρησε στην άμεση απέλασή τους.

  8. Πολλή συζήτηση γίνεται στην Ευρώπη για τη …………………………………. του ελληνικού χρέους.

  9. Είναι ένας ………………………… τύπος που λατρεύει τα βουνά και το χειμώνα.

10. Στο σημερινό ωρολόγιο πρόγραμμα σπουδών του Γυμνασίου έχουν ενσωματωθεί και οι ………………………………………….. δράσεις.

  11. Το …………………………………. επίπεδο πολλών χωρών της Αφρικής είναι ιδιαίτερα χαμηλό.

  12. Δεν την αντέχω πλέον. Μου έχει κάνει το βίο ………………………………….

  13. Στη μέση της πλατείας στέκεται ένας …………………………………. πλάτανος. Ζει πάρα πολλά χρόνια.

  14. Καταδικάστηκε από το δικαστήριο σε …………………………. δεσμά.

  15. Περιμένει με ανυπομονησία και αγωνία τα αποτελέσματα της ……………………………..

  16. Είναι άνθρωποι της ………………………….. που αγωνίζονται για την εξασφάλιση των βασικών μέσων της ζωής.

  17. Αποφάσισαν να υπογράψουν ένα σύμφωνο …………………………… αντί να τελέσουν το γάμο τους στο Δημαρχείο.

  18. Ο βάτραχος είναι ένα ……………………………….. ζώο.

  19. Οι ορειβάτες κατόρθωσαν να …………………………….  μένοντας σ’ ένα εγκαταλελειμμένο καταφύγιο.

 20. Χρειάζεται να κάνεις πολύ …………………………….. άσκηση για να πετύχεις τους στόχους σου στη γυμναστική.

 21. Δεν έχουν έλθει ακόμη στο σχολείο δύο καθηγητές: ένας μαθηματικός κι ένας ……………………………………

 22. Έχει αποκτήσει πολλές εμπειρίες και ……………………………….. μέσα από τη δουλειά του.

 23.  Είναι ένα ………………………………… ζώο που ενεργοποιείται κατά τη διάρκεια της ημέρας και ηρεμεί τη νύχτα.

  24. Η κλωνοποίηση έρχεται σε σύγκρουση με πολλούς κανόνες της ………………………………..

  25. Δυστυχώς δεν υπήρχαν ………………………………… για όλους τους επιβάτες του πλοίου.



Σάββατο 14 Μαρτίου 2015


Η αρρώστια της τελειομανίας

Η τελειομανία είναι αναμφίβολα μία από τις πιο γοητευτικές κι επικίνδυνες σειρήνες που απομακρύνουν το σύγχρονο άνθρωπο από τον απλό βίο και την ευδαιμονία. Ο δαίμονας του τέλειου, η ψευδαίσθηση του αψεγάδιαστου, το κυνήγι της απαράμιλλης αρτιότητας και ο εξορκισμός των ελαττωμάτων – όλα αυτά συντελούν και αποτελούν στοιχεία της αρρώστιας που αποκαλούμε «τελειομανία».
Ψάχνουμε το απόλυτο και το απαιτούμε από τη ζωή μας. Οτιδήποτε δεν θυμίζει τον κόσμο του ιδεατού εντός της διεφθαρμένης και βιασμένης φαντασίας μας, μας προκαλεί άρνηση και απέχθεια. Αν μας δοθεί ένα διαμάντι με μία γρατσουνιά, προτιμούμε να το πετάξουμε στα σκουπίδια από το να το αντικρίσουμε. Μπορεί τα πράγματα σε ένα ζήτημα να έρθουν σχεδόν ακριβώς όπως τα θέλουμε, κι όμως, αυτό το «σχεδόν» σκλαβώνει την ικανοποίησή μας. Το αποτέλεσμα φυσικά είναι μία συνειδητότητα βυθισμένη στην ανησυχία και την άβυσσο του ανεκπλήρωτου και του ημιτελούς.
«Εάν ψάχνεις την τελειότητα, ποτέ δεν θα μείνεις ικανοποιημένος».
Αυτή είναι η άποψη του Λέων Τολστόι επί του θέματος, ενός στοχαστή ανυπέρβλητης ωριμότητας και ουσιαστικής απλότητας. Ο μεγάλος αυτός Ρώσος συγγραφέας ανέδειξε τον παραλογισμό και την τρέλα της ανθρώπινης ύπαρξης μέσα από σκέψεις απλές και εύστοχες. Τα έργα του αρπάζουν τον σύγχρονο άνθρωπο από τα μαλλιά και με γερά χαστούκια προσπαθούν να τον αφυπνίσουν από τον λήθαργο της παράνοιάς του, τον προστάζουν να σταματήσει να τρέχει σαν παλαβός στους διαδρόμους του λογισμού του και να κυνηγάει είδωλα και φανταχτερές ιδέες που δεν αποτελούν τίποτα περισσότερο από πυροτεχνήματα που του αποσπούν τη προσοχή από τη ζωή.
Ένα από αυτά τα πυροτεχνήματα είναι και η ιδέα του τέλειου. 
Το «τέλειο» σαν έννοια είναι εξαιρετικά επικίνδυνο. Κατατάσσεται στη κατηγορία των καθολικά υπερβατικών εννοιών (όπου εδρεύει επίσης και η ιδέα του «Θεού»), που σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε να συναντήσουμε μέσα από την εμπειρία της ζωής, παρά μόνο μέσω της λογικής. Αυτές τις έννοιες τις χρησιμοποιούμε συχνά ως βάσεις για ευρύτερα συστήματα σκέψης, όπως έκανε κι ο Αριστοτέλης όταν έθεσε τον «ένα Θεό» ως το αρχικό αίτιο ολόκληρης της ύπαρξης. 
Η χρησιμότητά τους όταν εξετάζουμε αμιγώς φιλοσοφικούς προβληματισμούς είναι αξιοσημείωτη – όταν όμως τα θέτουμε στο πλαίσιο της καθημερινότητάς μας, τα πράγματα είναι διαφορετικά. Κι αυτό επειδή η φύση τους είναι διαφορετική από τη φύση της ζωής. Χαρακτηρίζονται και ορίζονται μέσω της ιδιότητάς τους να λειτουργούν ως τέλη, όμως στη ζωή η έννοια του «τέλους» είναι πραγματικά ανύπαρκτη. Η ζωή είναι ένα συνεχές γίγνεσθαι, όλα «είναι» επειδή γίνονται, όλα αλλάζουν, όλα μεταβάλλονται και κινούνται, «τα πάντα ρει».
«Το να ζεις σημαίνει να αλλάζεις, το να αλλάζεις σημαίνει να ωριμάζεις, το να ωριμάζεις σημαίνει να φτιάχνεις τον εαυτό σου επ’ άπειρον».
Αυτό είναι ένα απόφθεγμα του Ανρί Μπεργκσόν, ενός ιδιαίτερα σημαντικού Γάλλου φιλοσόφου που επηρέασε τον τρόπο σκέψης κυρίως στο πρώτο μισό του 20ου αιώνα. Ο Μπερκγσόν δηλώνει πως πιο ξεκάθαρο στοιχείο της ζωής είναι η κίνηση και η μεταβλητότητα της – αν κάτι είναι σίγουρο για τη ζωή, με βάση την εμπειρία μας, είναι πως «προχωράει». Δηλαδή, τα υποτιθέμενα τέλη που συναντούμε με τον λογισμό μας, όπως η γέννηση και ο θάνατος, μας είναι πραγματικά άγνωστα σε εμπειρικό επίπεδο.
Θυμάται κανείς να γεννήθηκε; Όχι. Θυμάται κανείς να πέθανε; Όχι. Μιλάμε συνεπώς για ιδέες που όταν εισάγονται στο πλαίσιο της «χειροπιαστής» ζωής, κυριολεκτικά χάνουν τον λόγο και το νόημά τους.
Έτσι λοιπόν, αντιλαμβανόμαστε πόσο μάταιο και ανώφελο είναι το κυνήγι της τελειότητας. Η σημαντικότερη αιτία αυτής της παρανοϊκής απαίτησής μας από τη ζωή φυσικά πηγάζει από το γεγονός ότι δεν την κατανοούμε σε βάθος, δεν είμαστε σε θέση να αντιληφθούμε τη λειτουργία της. Αν μπορούσαμε ουσιαστικά να καταλάβουμε πως δεν υπάρχει οτιδήποτε τέλειο στην ύπαρξη (πέρα από την ίδια την έννοια της ύπαρξης ως σύνολο), πολύ απλά, δεν θα το κυνηγούσαμε. Η ρίζα του παραλογισμού του ανθρώπου βρίσκεται στη τυφλή πίστη που τρέφει για το ά-λογο, σε μία ελπίδα σκοτεινή και ατελέσφορη, οι πράξεις του οδηγούν στο κενό επειδή ο ίδιος έχει θέσει ως προορισμό την άβυσσο. 
Είναι σημαντικό να ξεκαθαρίσουμε πως δεν συζητάμε για το ζήτημα της υπέρβασης, η υπέρβαση καμία σχέση δεν έχει με το τέλειο. Αυτός που θέλει να γίνει τέλειος δεν θέλει να υπερβεί τον εαυτό του, να γίνει «καλύτερος» (ως καλύτερος ορίζω την ικανότητα να «είναι κανείς αυτό που είναι»), αλλά θέλει ακριβώς το αντίθετο – θέλει να τερματίσει το «είναι» του, να εκμηδενίσει την ύπαρξή του, παρότι δεν το αντιλαμβάνεται. Το τέλος είναι συνυφασμένο με τον θάνατο, με το «μη-είναι», ακριβώς επειδή μπλοκάρει την ουσιαστικότερη λειτουργία της ζωής – διακόπτει το «γίγνεσθαι», τερματίζει την ίδια τη ζωή.
«Κανείς δεν μπόρεσε να γίνει αυτό που ήθελε ο ίδιος. Όλοι προσπαθούν να γίνουν κάτι, άλλος στα τυφλά, άλλος στα φανερά – ο καθένας όπως μπορεί.»
Αυτά είναι λόγια του Έρμαν Έσσε, ενός εκ των μεγαλύτερων δασκάλων όσον αφορά την εύρεση του «αληθινού» μας εαυτού. Τα λόγια του είναι καθοριστικά, καταπραϋντικά και ενθαρρυντικά, επιτρέπουν στο «είναι» μας να ξαλαφρώσει από το τεράστιο και άδικο βάρος που οι ίδιοι του έχουμε επιβάλλει την «υποχρέωση» δηλαδή του εαυτού μας να βρούμε τον ένα και μοναδικό του εαυτό. Και πρέπει να επιμείνουμε σε αυτό, επειδή αυτό το συγκεκριμένο είδος τελειομανίας όχι μόνο είναι το πιο βαθύ και καθοριστικό από τα υπόλοιπα, αλλά είναι η ρίζα του προβλήματος.
Είτε προσδοκούμε το τέλειο στα επαγγελματικά, στα συναισθηματικά, στη δημιουργία, στον στοχασμό, κτλ. αυτό συμβαίνει επειδή κατά βάθος επιχειρούμε εμείς οι ίδιοι ως μεμονωμένες υπάρξεις κι ως ξεχωριστά «είναι» να αγγίξουμε και να εξουσιάσουμε το τέλειο σε προσωπικό επίπεδο. Μέσω του τέλειου πίνακα, ο καλλιτέχνης κυνηγάει την απόλυτη έκφραση. Μέσω της τέλειας σχέσης, ο σύντροφος προσδοκά τη πιο βαθιά επαφή με τον άλλον. Μέσω της ολοκληρωτικής επαγγελματικής επιτυχίας, ο επιχειρηματίας επιχειρεί τον καθολικό θρίαμβο πάνω σε ολόκληρο το οικονομικό σύστημα. Το σημαντικότερο όμως είναι πως, επειδή αυτός πράττει τη διαδικασία του τέλειου, φτάνει κι ο ίδιος να αποκτάει τη φύση του τέλειου – ή τουλάχιστον, έτσι πιστεύει.
«Ο άνθρωπος είναι το μοναδικό ον που αρνείται να είναι αυτό που είναι».  Αλμπέρ Καμύ

Έτσι, λοιπόν, ο άνθρωπος τρέχοντας πίσω από μία σκιά, ξεχνάει να αντικρίσει το φως. Πουλάει ολόκληρη την ύπαρξη για μία σταγόνα ανούσιας και άλογης πίστης, μίας πίστης που στέκεται κατά της ζωής. Ακυρώνει τον ίδιο του τον εαυτό στο όνομα ενός ιδεατού και ναρκισσιστικού «εγώ», που σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να αποδεχθεί την απλότητα της ροής και του «γίγνεσθαι». Ενός «εγώ» βυθισμένου στη ματαιότητα της άγονης πολυπλοκότητας και της σχιζοφρενικής διπολικότητας, ενός «εγώ» που προτιμάει να λύνει ανύπαρκτους γρίφους από το να αποδέχεται τον νόμο της πορείας, του δρόμου και του μονοπατιού.
Ο άνθρωπος σήμερα χάνεται στην παιδιάστικη ανωριμότητά του, λέει “Έτσι θέλω να είμαι, έτσι θέλω τη ζωή να είναι!”, μα δεν κάθεται δευτερόλεπτο να συλλάβει και να αντιληφθεί τι γίνεται γύρω του. Κι αυτό ακριβώς επειδή αν η τελειότητα υπάρχει κάπου, κι αν κάπου αξίζει να την υμνήσουμε, αυτή είναι στο επίπεδο του τώρα. Αυτή η στιγμή είναι τέλεια, και, όπως έλεγε ο Καζαντζάκης
«Ας κάνουμε τούτη τη στιγμή αιωνιότητα, άλλη αθανασία δεν υπάρχει».
Ή, όπως έλεγε ο Osho
«Να είσαι – μη προσπαθείς να γίνεις».
Αφέσου στη ροή του τώρα και αγκάλιασε το τέλειο αυτή τη στιγμή, επειδή μονάχα αυτή η στιγμή υπάρχει. Το τέλειο το χθεσινό πέθανε, και το αυριανό ακόμα δεν έχει γεννηθεί. 
Ας κλείσουμε όμως με τη συμβουλή του Τολστόι
«Εάν, τότε, μου ζητούσαν τη πιο σημαντική συμβουλή που θα μπορούσα να δώσω, αυτή που θα θεωρούσα ως τη πιο χρήσιμη για τους ανθρώπους του αιώνα μας, απλώς θα έλεγα: Για το όνομα του Θεού, σταματήστε μία στιγμή, διακόψτε τη δουλειά σας, και κοιτάξτε γύρω σας».

http://kammenatetradia.com/




Πέμπτη 12 Μαρτίου 2015



Όρκοι αρχαίων Ελλήνων πολεμιστών



Ὅρκος Ἀθηναίων ἐφήβων
...πλείω δὲ καὶ ἀρείῳ...
Κρατώντας τὰ ὅπλα ποὺ τοῦ ἐμπιστευόνταν ἡ Πατρίδα, ὁ
Ἀθηναῖος ἔφηβος μπροστὰ στὸ ναὸ τῆς Ἀγραύλου ἔδιδε τὸν
παρακάτω ὅρκο:
Οὐ καταισχυνῶ τὰ ὅπλα, οὐδ᾿ ἐγκαταλείψω τὸν προστάτην ὢ ἂν στοίχῳ, ἀμυνῶ δὲ καὶ ὑπὲρ ἱερῶν καὶ ὁσίων, καὶ μόνος καὶ μετὰ πολλῶν, καὶ τὴν πατρίδα οὐκ ἐλάττω παραδώσω, πλείω δὲ καὶ ἀρείῳ ὅσης ἂν παραδέξωμαι. Καὶ συνήσω τῶν ἀεὶ κρινόντων, καὶ τοῖς θεσμοῖς τοῖς ἱδρυμένοις πείσομαι, καὶ οὓς τίνας ἄλλους ἱδρύσεται τὸ πλῆθος ἐμφρόνως. Καὶ ἂν τὶς ἀναιρεῖ τοὺς θεσμοὺς ἣ μὴ πείθηται οὐκ ἐπιτρέψω, ἀμυνῶ δὲ καὶ μόνος καὶ μετὰ πάντων. Καὶ τὰ ἱερὰ τὰ πάτρια τιμήσω. Ἵστορες θεοὶ Ἄγραυλος, Ἐνυάλιος, Ἄρης, Ζεύς, Θαλλώ, Αὐξώ, Ἡγεμόνη


Μετάφραση:Δὲ θὰ ντροπιάσω τὰ ὄπλα μου, οὔτε θὰ ἐγκαταλείψω τὸν συμπολεμιστή μου ὅπου κι ἂν ταχθῶ νὰ πολεμήσω, θὰ ὑπερασπίζω τὰ ἱερὰ καὶ τὰ ὅσια, καὶ μόνος καὶ μὲ πολλούς, καὶ τὴν πατρίδα δὲν θὰ παραδώσω μικρότερη, ἀλλὰ μεγαλύτερη καὶ μαχητικότερη ἀπ᾿ ὅση θὰ μοῦ παραδοθεῖ. Θὰ πιστεύω στοὺς Θεοὺς καὶ στοὺς ἰσχύοντες νόμους θὰ ὑπακούω, καὶ σὲ ὅσους ἄλλους νόμιμα θεσπισθοῦν. Κι ἂν κάποιος ἀναιρέσει τοὺς θεσμοὺς ἢ ἀμφισβητήσει, δὲν θὰ τὸ ἐπιτρέψω, θὰ τὸν πολεμήσω εἴτε μόνος εἴτε μὲ ὅλους. Καὶ τὶς ἱερὲς παρακαταθῆκες τῶν πατέρων θὰ τιμήσω. Μάρτυρές μου οἱ θεοὶ Ἄγραυλος, Ἐνυάλιος, Ἄρης, Ζεύς, Θαλλῶ, Αὐξώ, Ἡγεμόνη.


Παιᾶν Σπαρτιατῶν
Βαδίζοντας προς τη μάχη, οι σπαρτιάτες πολεμιστές έψαλλαν
τον παιάνα...

Ἄγετ᾿, ὢ Σπάρτας εὐάνδρω κῶροι πατέρων πολιατᾶν λαιᾷ μὲν ἴτυν προβάλεσθε, δόρυ δ᾿ εὐτόλμως ἄνχεσθε, μὴ φειδόμενοι τὰς ζωάς· οὐ γὰρ πάτριον τᾷ Σπάρτᾳ!

Μετάφραση: Ἐμπρὸς ὢ τῆς εὐάνδρου Σπάρτης τέκνα πατέρων πολιτῶν, διὰ τῆς ἀριστερᾶς χειρὸς τὴν ἀσπίδαν προβάλετε, διὰ δὲ τῆς δεξιᾶς μὲ τόλμη τὸ δόρυ ὑψώσατε, μὴ φειδόμενοι τὴν ζωὴ γιατὶ αὐτὸ δὲν εἶναι πατροπαράδοτον στὴν Σπάρτη!


Ὅρκος Ἑλλήνων στὶς Πλαταιές:

Οὐ ποιήσομαι περὶ πλειονος τὸ ζῆν τῆς ἐλευθερίας. Οὐδὲ ἐγκαταλείψω τοὺς ἡγεμόνας, οὔτε ζῶντας, οὔτε ἀποθανόντας. ἀλλὰ τοὺς ἐν τῇ μάχῃ τελευτήσαντας τῶν συμμάχων ἁπάντας θάψω. καὶ κρατήσας τῷ πολέμῳ τοὺς βάρβαρους,τῶν μὲν μαχεσαμένων ὑπὲρ τῆς Ἑλλάδος πόλεων οὐδεμίαν ἀνάστατον ποιήσω. τὰς δὲ τὰ τοῦ βάρβαρου προελομένας ἅπασας δεκατεύσω. καὶ τῶν ἱερῶν ἐμπρησθέντων καὶ καταβληθέντων ὑπὸ τῶν βάρβαρων οὐδὲν ἀνοικοδομήσω παντάπασιν. ἀλλὰ ὑπόμνημα τοῖς ἐπιγιγνομένοις ἐάσω καταλείπεσθαι τῆς τῶν βάρβαρων ἀσεβείας.

Μετάφραση:Δὲν θὰ ἐκλάβω ὡς πολυτιμότερη τὴ ζωὴ ἀπὸ τὴν ἐλευθερία. οὔτε θὰ ἐγκαταλείψω στὴ μάχη κανέναν ἀπὸ τοὺς ἡγέτες μας, οὔτε ζωντανό, μὰ οὔτε καὶ νεκρό. ἀλλὰ καὶ τοὺς πεσόντες στὴ μάχη ἀπὸ τοὺς συμμάχους μας ὅλους θὰ ἐνταφιάσω. καὶ ἀφοῦ ἐπικρατήσουμε στὸν πόλεμο κατὰ τῶν βάρβαρων, ἀπὸ τὶς πόλεις ποὺ ἔδωσαν μάχη ὑπὲρ τῆς Ἑλλάδος καμία νὰ μὴν καταστρέψω. ὅσες ὅμως στὴ μάχη συνετάχθησαν μὲ τοὺς βάρβαρους ὅλες νὰ ἀποδεκατίσω. καὶ ἀπὸ τοὺς ναοὺς ποὺ πυρπολήθηκαν καὶ κατεδαφίστηκαν ἀπὸ τοὺς βαρβάρους, κανέναν καθόλου νὰ μὴν ανοικοδομήσω. ἀλλὰ ὡς ὑπενθύμιση στὶς ἐπερχόμενες γενεὲς νὰ ἐπιτρέψω νὰ ἀφεθοῦν, τῆς τῶν βάρβαρων ἀσεβείας.



http://aneksigita-fainomena.blogspot.gr/