" Επάνω σ' ένα ακοίμητο αερόστατο
ατενίζουμε το καθάριο χρώμα τ' ουρανού,
τις ανθισμένες κοιλάδες του μυαλού,
την ανεξίτηλη θαλασσινή δροσιά,
τους ορεινούς στυλοβάτες της απεραντοσύνης...
Οι ψυχές μας γίνονται συνοδοιπόροι..."

Σας καλωσορίζω στο ιστολόγιό μου ελπίζοντας να κάνουμε πολλά ταξίδια - ονειρικά και μακρινά - στο χώρο του πνεύματος, της τέχνης και της δημιουργίας...

Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου 2014



Παντελής Καλιότσος «Πασχαλινή ιστορία»


1. Να χωρίσετε  το  κείμενο  σε  πέντε  νοηματικές  ενότητες  και   να  γράψετε   έναν πλαγιότιτλο  για την καθεμιά:

2. Η «Πασχαλινή ιστορία» είναι διήγημα με όλα τα χαρακτηριστικά του είδους. Να τα παρουσιάσετε: 


3. Ποια έθιμα και θρησκευτικές εκδηλώσεις που σχετίζονται με τον εορτασμό του Πάσχα προβάλλονται στο κείμενο; 

4. Μολονότι η προσέγγιση του θέματος από το  συγγραφέα κυριαρχείται από τα φιλοζωικά του συναισθήματα, εντούτοις δεν απορρίπτει το ισχυρό στην Ελλάδα θρησκευτικό έθιμο του πασχαλινού αμνού. Θέτει, λοιπόν, για προβληματισμό μια αντίθεση
    Ποια είναι αυτή; 
    Ποια είναι η προσωπική σας άποψη; 


5. Η επανάληψη της φράσης « εγώ ποτέ στη ζωή μου δεν έχω σηκώσει μαχαίρι σε ζωντανό» λειτουργεί ως επαναλαμβανόμενο μοτίβο κι έχει ποιο διπλό σκοπό

6. Να εντοπίσετε τα σημεία στα οποία τόσο ο κυρ Διονυσάκης όσο και η γυναίκα του εμφανίζονται ως  φιλειρηνικοί, καλοκάγαθοι και φιλόζωοι. 


7. Σε ποιο κυρίως τμήμα της αφήγησης υπάρχει  έντονο το  στοιχείο  του χιούμορ  και  πώς αυτό επιδρά στην εξέλιξη της ιστορίας; 

8. Να καταγράψετε μια μεταφορά, μια παρομοίωση, μια προσωποποίηση, μια εικόνα και μια επανάληψη


9. «Τι ωραία που είναι η ζωή!»: να αναλύσετε το πανανθρώπινο μήνυμα της αγάπης που προβάλλει ο εορτασμός του Πάσχα .

Πέμπτη 4 Δεκεμβρίου 2014


Αρχαία Ελληνική Γλώσσα Β’ Γυμνασίου
Ενότητα 2η



Ασκήσεις Εμπέδωσης

Α) Να συμπληρώσετε τα κενά των προτάσεων με τον κατάλληλο τύπο από τη λέξη μέσα στην παρένθεση:
Ø  Τοῖς …………………………… (φύλαξ) οὐ προσήκει ὓπνος.
Ø  Ἕκαστος τῶν ………………………………. (Κύκλωψ) ἓναν ὀφθαλμόν ἔχει.
Ø   Θαυμάζω σε διά τήν …………………………. (πραότης) τοῦ χαρακτῆρος.
Ø  Ἡμεῖς πολλάς ……………………………….. (ἐλπίς) διά τήν σωτηρίαν ἔχομεν.
Ø  Ἐν ταῖς …………………………….. (φλέψ) αἷμα ῥέει.
Ø  Ὁ ἀετός ἰσχυρούς ……………………………… (ὂνυξ) ἔχει.
Ø  Σωκράτης χρῆται τῷ …………………………………………. (παράδειγμα).
Ø  Οὗτοι ἔπιπτον εἰς τάς ………………………………… (φλόξ).
Ø  Ἂγγελοι μετά τοῦ …………………………… (ἀστήρ) ὁδοιποροῦσι.
Ø  Αἰγύπτιοι προσέπλευσαν σύν …………………………… (ἀσπίς) ποδήρεσιν.
Ø  Ὁ ὂνος τῇ …………………………………. (σάλπιγξ) τούς ……………………………. (κήρυξ) μιμεῖται.
Ø  Μη τρίβε τήν ψυχήν ταῖς ……………………………………. (φροντίς).
Ø  Ἐκ τῶν πτερῶν γιγνώσκει τις τον …………………………. (ὂρνις)
Ø Οἱ δημαγωγοί παρά τοῖς δήμοις εἰσίν ὣσπερ οἱ ……………………………… (κόλαξ) παρά τοῖς τυράννοις.
Ø  Παραγενόμενοι οἱ …………………………….. (ποιμήν) ἐξέβαλον αὐτάς.
Ø  Οἱ ………………………. (παῖς) ἐμάνθανον τά …………………………… (μάθημα).
Ø  Προσεκαλέσαντο τήν …………………….. (γυνή) πρός ἂρχοντα.
Ø  Ὁ λέων τοῖς ……………………………… (ὀδούς) δάκνει.
Ø  Οἱ ………………………… (δράκων) μάχονται τοῖς ……………………. (λέων).
Ø  Ἡ τῆς ἑορτῆς φαιδρότης τῇ …………………………… (ἔρις) διαλύεται.
Ø  Ἡ Ἣρα τῇ ……………………………… (σεμνότης) τῶν ἂλλων θεῶν διαφέρει.
Ø  Ὁ διδάσκαλος χρῆται τῷ …………………………….. (πίναξ) ἳνα ……………………. (γράμμα) γράφει.
Ø  Ἡμεῖς οὐ τιμῶμεν τούς ……………………………… (κόλαξ).
Ø  Περί Συρίας διηγησόμεθα, ὃπου σῖτος πολύς καί πρόβατά ἐστι καί ………………………………. (φοῖνιξ)  οἱ καρποφόροι.
Ø  Ἐξ ………………………. (ὂνυξ) τόν …………………….. (λέων) γιγνώσκεις.
Ø  Παρά τοῖς ……………………… (Ἂραψ) αἱ κάμηλοι τίμιαί εἰσιν.
Ø  ……………………….(Ῥήτωρ) πολυφθόγγους ὡς ἰχθύς ἀφώνους ὁρῶμεν ἐπί Σοί, Θεοτόκε.

Β) Να αντιστοιχίσετε τις παρακάτω λέξεις με τη σημασία τους:
·               ῥῆσις
     1.      Μέρος του θεάτρου
·               ῥήτρα
     2.      Όρος σε συμφωνία
·               ῥήτωρ
     3.      Απόφθεγμα
·               λόγιος
     4.      Ομιλητής
·               λογεῖον
  5.  Πνευματικά καλλιεργημένος

Γ) Να αντιστοιχίσετε τις λέξεις των δύο ομάδων, ώστε να δημιουργήσετε σύνθετες λέξεις:
·              μετά
     1)     ἂγω
·              παῖς
     2)     τρέφω
·              ἐκ
     3)     φέρω
·              ἀπό
     4)     γράφω
·              ἀεί
     5)     θάλλω

Δ) Να γράψετε τον τύπο που ζητείται για το καθένα από τα παρακάτω συμφωνόληκτα τριτόκλιτα ουσιαστικά:
  Ø  ὁ  ὂρνις …………………………………………………… (γενική ενικού)
  Ø  ἡ πατρίς ………………………………………………….. (δοτική πληθυντικού)
  Ø  ὁ  παιάν …………………………………………………... (αιτιατική πληθυντικού)
  Ø  ὁ  μήν ……………………………………………………... (δοτική ενικού)
  Ø  ὁ  Ἓλλην …………………………………………………. (αιτιατική ενικού)
  Ø  ὁ  χιτών …………………………………………………… (γενική ενικού)
  Ø  ὁ  ἀγών …………………………………………………… (ονομαστική πληθυντικού)
  Ø  ὁ  ποιμήν ………………………………………………..... (δοτική πληθυντικού)
  Ø  ὁ  λιμήν ……………………………………………………. (κλητική ενικού)
  Ø  ὁ  Τιτάν …………………………………………………….(κλητική πληθυντικού)

Ε) Να μεταφέρετε όλες τις κλιτές λέξεις στον άλλον αριθμό:
·   Ἐν ταῖς φάραγξι γῦπες καί ἱέρακες διαμένουσιν.
…………………………………………………………………………………………………...
·   Ὁ παῖς θαυμάζει τήν τοῦ στρατιώτου ἀσπίδα καί τόν θώρακα.
…………………………………………………………………………………………………...
·  Οὗτος ἐστί φύλαξ τῆς πατρίδος.
…………………………………………………………………………………………………
·  Αὗται αἱ γυναῖκες Ἑλληνίδες εἰσίν.
…………………………………………………………………………………………………...
·  Ὁ γέρων γράφει ἐπί τοῦ τοίχου γίγαντα καί λέοντα.
………………………………………………………………………………………………....


Κιότο - Ιαπωνία





Κεμπέκ - Καναδάς




Ατενίζοντας...




Bόρειο Σέλας - Νορβηγία



Τσεπέλοβο - Ζαγοροχώρια