Η
ΔΙΑΔΟΣΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ ΣΤΟΥΣ ΜΟΡΑΒΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΒΟΥΛΓΑΡΟΥΣ
α. Ο εκχριστιανισμός των Μοραβών
· Ο ηγεμόνας της Μοραβίας Ραστισλάβος ζήτησε από το Βυζάντιο (862-863) ιεραποστόλους για
να ασπαστεί ο λαός του το Χριστιανισμό. Σκοπός του ήταν να βρει στήριγμα για να
αντιμετωπίσει τους εξωτερικούς κινδύνους ( Γερμανοί & Βούλγαροι).
· Η ανταπόκριση της στρατιωτικής και
πολιτικής ηγεσίας του Βυζαντίου(αυτοκράτορας Μιχαήλ Γ’ και πατριάρχης Φώτιος)
ήταν θετική.
· Αποστέλλονται για το σκοπό αυτό στη
Μοραβία(863) οι αδελφοί Κύριλλος (αρχικά Κωνσταντίνος)
και Μεθόδιος, από τη
Θεσσαλονίκη - ικανοί διπλωμάτες και λόγιοι - γνώστες της σλαβικής και άλλων
γλωσσών.
à Ο
Κύριλλος δημιούργησε ένα σλαβικό αλφάβητο που απέδιδε τις φωνητικές
ιδιαιτερότητες της γλώσσας, το οποίο ως σήμερα ονομάζεται Κυριλλικό.
à Επίσης
απέδωσε στα σλαβικά τη Θεία Λειτουργία και τα ιερά βιβλία.
β. Σημασία του εκχριστιανισμού
· Με τη χρήση της σλαβικής διευκολύνθηκαν οι
Μοραβοί στην κατανόηση του χριστιανικού λόγου.
· Οργανώθηκε η Σλαβική Εκκλησία (863-866).
· Μυήθηκαν οι Σλάβοι στον πολιτισμό των
Ελλήνων και του Χριστιανισμού.
· Επιτεύχθηκε ενότητα των Σλάβων, λόγω της
κοινής καταγωγής και της κοινής πίστης.
γ. Ο εκχριστιανισμός των Βουλγάρων
· Η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία επιθυμούσε να
εκχριστιανίσει τους Βουλγάρους.
· Ο βυζαντινός στρατός υποχρέωσε τότε τον
ηγεμόνα των Βουλγάρων Βόρη να βαπτισθεί με ανάδοχο τον
αυτοκράτορα Μιχαήλ Γ’ (864).
· Ακολούθησε νέα επέμβαση του πάπα με
πρόσκληση του Βόρη.
· Ο Πατριάρχης Φώτιος κατηγόρησε τη
ρωμαϊκή εκκλησία για λειτουργικά και δογματικά λάθη.
· Η σύνοδος του 867 αναθεμάτισε τον
πάπα, απέρριψε το δόγμα περί διπλής εκπόρευσης του Αγίου Πνεύματος (filioque) και καταδίκασε την επέμβαση της Ρώμης
στη Βουλγαρία.
· Με απόφαση της συνόδου του 870 η εκκλησία της Βουλγαρίας υπάχθηκε
στο Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου