" Επάνω σ' ένα ακοίμητο αερόστατο
ατενίζουμε το καθάριο χρώμα τ' ουρανού,
τις ανθισμένες κοιλάδες του μυαλού,
την ανεξίτηλη θαλασσινή δροσιά,
τους ορεινούς στυλοβάτες της απεραντοσύνης...
Οι ψυχές μας γίνονται συνοδοιπόροι..."

Σας καλωσορίζω στο ιστολόγιό μου ελπίζοντας να κάνουμε πολλά ταξίδια - ονειρικά και μακρινά - στο χώρο του πνεύματος, της τέχνης και της δημιουργίας...

Πέμπτη 31 Ιουλίου 2014



ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ
(από την ενότητα «Μυρίσαι το Άριστον» της συλλογής, Ο μικρός ναυτίλος)

ΤΗΝ ΑΝΟΙΞΗ δεν τη βρήκα τόσο στους αγρούς, ή, έστω,
σ’ έναν Μποτιτσέλλι όσο σε μια μικρή Βαϊφόρο κόκκινη.
Έτσι και μια μέρα,
τη θάλασσα την ένιωσα κοιτάζοντας μια κεφαλή Διός.
Όταν ανακαλύψουμε τις μυστικές σχέσεις των εννοιών και
τις περπατήσουμε σε βάθος θα βγούμε σ’ ένα άλλου είδους
ξέφωτο που είναι η Ποίηση. Και η Ποίηση πάντοτε είναι μία
όπως ένας είναι και ο ουρανός.
Το ζήτημα είναι από πού βλέπει κανείς τον ουρανό.
Εγώ τον έχω δει από καταμεσίς της θάλασσας.


Η ΓΟΗΤΕΙΑ ΤΩΝ ΑΠΟΦΘΕΓΜΑΤΩΝ


Από μικρή ηλικία καλλιεργήθηκε ιδιαίτερο, προσωπικό ενδιαφέρον για σκέψεις, ρήσεις κι αποφθέγματα. Αυτό που προκαλεί εντύπωση είναι το γεγονός ότι πολλές φορές αρκούν φράσεις λίγων λέξεων να αποτυπώσουν μηνύματα πολλών σελίδων. Ακολουθούν - επιλεκτικά - κάποιες σκέψεις ανθρώπων με υψηλά νοήματα, απόψεις με αδιαμφισβήτητο κύρος και διδακτικό χαρακτήρα:

·      «Τα νιάτα είναι η άνοιξη της ζωής» (Περικλής)
·     «Η ειρήνη δε βρίσκεται στους Καταστατικούς χάρτες και στα Σύμφωνα. Ζει στις καρδιές των ανθρώπων. Αν διωχθεί από εκεί, τότε κανένας νόμος και καμιά συνθήκη δε θα μπορέσει ποτέ να τη διατηρήσει» (Τζων Κέννεντυ)
·        «Μη ψεύδου, αλλ’ αλήθευε» (Σόλωνας)
·   «Δεν είναι η καταγωγή, αλλά η αρετή που κάνει τους ανθρώπους να διαφέρουν» (Βολταίρος)
·        «Πάντα ψηλότερα ν’ ανεβαίνομε, πάντα μακρύτερα να βλέπομε» (Γκαίτε)
·   «Τιμή σ’ εκείνους όπου στη ζωή τους, όρισαν να φυλάγουν Θερμοπύλες» (Κων/νος Καβάφης)
·        «Το μίσος δεν υποχωρεί στο μίσος, αλλά στην αγάπη» (Βούδας)
·        «Όλα για τους άλλους και τίποτα για τον εαυτό μας» (Πεσταλότσι)
·        «Η παιδεία προσφέρει όλα τ’ αγαθά, όπως μια εύφορη χώρα» (Σωκράτης)
·        «Δεν υπάρχει στιγμή χωρίς καθήκον» (Κικέρωνας)
·        «Η διχόνοια πολλαπλασιάζει τα βογγητά των ανθρώπων» (Όμηρος)
·        «Μην πασχίζεις να γίνεις άνθρωπος επιτυχίας, αλλά άνθρωπος αξίας» (Αϊνστάιν)
·  «Κανένας άνθρωπος δεν είναι ελεύθερος, αν δεν εξουσιάζει τον εαυτό του» (Πυθαγόρας)
·        «Η ανθρωπιά δεν είναι λόγος, είναι πράξη» (Ι. Μ. Παναγιωτόπουλος)
·        «Η φιλία είναι το μόνο ρόδο στον κόσμο, χωρίς αγκάθια» (Βολταίρος)
·        «Δεν υπάρχει σκοτάδι. Υπάρχει αμάθεια» (Σαίξπηρ)
·        «Είναι καλύτερο να είναι κανείς ζητιάνος, παρά αμόρφωτος» (Αρίστιππος)
·        «Ο ενθουσιασμός είναι ο πυρετός της λογικής» (Β. Ουγκώ)
·        «Η ειλικρίνεια και η αλήθεια είναι το θεμέλιο κάθε αρετής» (Κομφούκιος)
·        «Η σπουδαιότερη ανταμοιβή της αρετής είναι η γαλήνη της συνείδησης» (Σενέκας)
·        «Η δυσπιστία είναι κόρη της αμάθειας» (Βάκων)
·      «Τέτοιος να γίνεις απέναντι στους γονείς σου, όπως θα ευχόσουν να γίνουν τα παιδιά σου απέναντί σου» (Ισοκράτης)
·        «Συλλογάται καλά, όποιος συλλογάται ελεύθερα» (Ρήγας Φεραίος)
·        «Όταν πολεμάς για λευτεριά, είσαι κιόλας λεύτερος» (Καζαντζάκης)
·       «Η καθημερινή ζωή είναι ένας χειμώνας χωρίς αλκυονίδες» (Ι. Μ. Παναγιωτόπουλος)
·  «Η εργασία απομακρύνει από τρία κακά: την πλήξη, την κακία, τη φτώχεια» (Βολταίρος)
·        «Οι άνθρωποι εσκόρπισαν εμπρός στις μηχανές» (Γ. Σεφέρης)
·     «Αυτός που πιστεύει πως το χρήμα τα κάνει όλα, είναι πρόθυμος να κάνει τα πάντα» (Λόρδος Βύρων)
·        «Η οικογένεια είναι το κύτταρο της κοινωνικής ζωής» (Αριστοτέλης)
·        «Η γνώση είναι θησαυρός, αλλά η εφαρμογή της είναι το κλειδί της» (Πυθαγόρας)
·    «Η νεότητα εμπεριέχει τα γηρατειά, η ανάπτυξη την παρακμή και η ζωή το θάνατο» (Όσβαλντ Σπέγκλερ)
·        «Μια ζωή δεν αξίζει τίποτε, αλλά και τίποτε δεν αξίζει όσο μια ζωή» (Αντρέ Μαλρώ)
·        «Κάλλιον το προλαμβάνειν ή το θεραπεύειν» (Ιπποκράτης)
·        «Όποιος δεν προχωρεί, οπισθοχωρεί» (Γκαίτε)
·        «Μ’ έργα και όχι με λόγια» (Αισχύλος)
·    «Να προτιμάς να εμπνέεις σεβασμό παρά φόβο σ’ αυτούς που σε συναναστρέφονται. Γιατί στο σεβασμό προστίθεται η τιμή, ενώ στο φόβο το μίσος» (Πυθαγόρας)
·        «Ούτε ένας τρελός δεν μπορεί να ζήσει χωρίς ιδανικά» (Μ. Θερβάντες)
·        «Ό,τι μαθαίνει το παιδί με αγάπη, το διατηρεί μέχρι τα γηρατειά του» (Ευριπίδης)
·        «Ό,τι είναι τα μάτια για το σώμα είναι και οι γνώσεις για το πνεύμα» (Πλάτωνας)
·        «Τα βιβλία είναι ακοίμητες λαμπάδες της συγκεντρωμένης σοφίας» (Έρασμος)
·        «Η πέννα είναι ισχυρότερη από το ξίφος» (Σαίξπηρ)
·        «Κάθε πόλεμος είναι και μια εθνική πανωλεθρία» (Μόλτκε)
·        «Ευ το σώμα έχειν και την ψυχήν» (Κλεόβουλος)
·        «Ουδέν όφελος ούτε χρημάτων ούτε άλλου ουδενός άνευ υγείας» (Ιπποκράτης)
·        «Καθετί που η ψυχή το πεθυμά δυνατά, το πετυχαίνει» (Σενέκας)
·        «Δεν υπάρχει θέληση χωρίς ελευθερία» (Ρουσσώ)
·     «Καλύτερα να είσαι γενναίος και ολομόναχος παρά δειλός μαζί με ένα σωρό άλλους» (Μπετόβεν)
·       «Να ζει κανείς σαν άνθρωπος είναι ένας ολόκληρος άθλος» (Ε. Παπανούτσος)
·       «Η ενωμένη δύναμη πάντα νικά» (Όμηρος)
·       «Καλύτερη είναι μια μικρή καλή πράξη παρά μια μεγάλη καλή πρόθεση» (Σαίξπηρ)
·       «Οι χώρες καρποφορούν, όχι όταν είναι γόνιμες αλλά ελεύθερες» (Μοντεσκιέ)
·  «Στον κόσμο υπάρχει ένα αγαθό πιο πολύτιμο από τη ζωή, πιο γλυκό από την ευτυχία: η λευτεριά» (Καζαντζάκης)
·       «Διαφωνώ με ό,τι λες, αλλά θα υπερασπιστώ μέχρι θανάτου το δικαίωμά σου να το λες» (Βολταίρος)


Οι πολλαπλές αποχρώσεις του μπλε -  Ζάκυνθος




Η νησίδα της Ελευθερίας



Μολυβένια σύννεφα περιδιαβαίνουν το κορμί,
ορειχάλκινα αγάλματα του Χρόνου
βαδίζουν ασταμάτητα.
Φοράς το πύρινο πέπλο
και πορεύεσαι προς τη νησίδα του Φωτός.
Οι συνωμότες ίσα που διακρίνονται…


Κήποι Keukenhof - Ολλανδία





Φαράγγι πάγου - Γροιλανδία








Όρος Roraima - Βενεζουέλα





Petra - Ιορδανία



Τι πρέπει οι γονείς να γνωρίζουν για την ασφάλεια των παιδιών στο διαδίκτυο;



Οι γονείς πρέπει να είναι από τους βασικούς συντελεστές της διαπαιδαγώγησης των παιδιών για θέματα του διαδικτύου, ιδιαίτερα για το ζήτημα της ασφάλειας στο διαδίκτυο.
Το διαδίκτυο είναι μεγάλο και αναπόφευκτο μέρος της ζωής των παιδιών μας. Οι κίνδυνοι που συνοδεύουν τη χρήση του διαδικτύου είναι παρόμοιοι με τους άλλους κινδύνους που απειλούν τη ζωή των παιδιών ή των εφήβων.
Ωστόσο οι κίνδυνοι του διαδικτύου παρουσιάζονται με διαφορετικό τρόποΓια τους γονείς οι κίνδυνοι του διαδικτύου είναι κάτι νέο και άγνωστο. Για να τους αντιμετωπίζουν καλύτερα είναι σημαντικό να τους γνωρίζουν.
Ποιοι είναι οι κίνδυνοι που υπάρχουν για ένα παιδί όταν χρησιμοποιεί το διαδίκτυο;
Το περιεχόμενο


Στο διαδίκτυο υπάρχουν κάθε μορφής πληροφορίες. Το παιδί μπορεί στις περιηγήσεις του να συναντήσει περιεχόμενο που είναι ακατάλληλο ή ενοχλητικό. Σε αυτό συμπεριλαμβάνονται ιστοσελίδες που προάγουν τη βία, τη χρήση ναρκωτικών ή που παρουσιάζουν πορνογραφικό και σεξουαλικού τύπου υλικό.
Μια άλλη ανησυχία είναι το γεγονός ότι στο διαδίκτυο υπάρχουν πολλές ανακριβείς πληροφορίες. Υπάρχουν ιστοσελίδες που φαίνονται σοβαρές και επαγγελματικές αλλά που παρέχουν ανακριβή ή σαφώς λανθασμένη  πληροφόρηση.
Γνωριμίες και σχέσεις με άλλους ανθρώπους στο διαδίκτυο
Οι άνθρωποι στο διαδίκτυο μπορεί να μην είναι στην πραγματικότητα αυτοί που λένε ότι είναι. Υπάρχουν άτομα που δυνατόν να στέλνουν ακατάλληλα μηνύματα στα παιδιά σας ή ακόμη να προσπαθούν να αποσπάσουν πληροφορίες από αυτά. Άτομα άγνωστα πιθανόν να προσπαθήσουν να συναντήσουν το παιδί σας.
Η επιθετική παρενόχληση, ο εκφοβισμός, το νταηλίκι διαμέσου του διαδικτύου εναντίον παιδιών είναι ένα δύσκολο πρόβλημα που μπορεί να συναντήσει το παιδί σας. Η συμπεριφορά αυτή μπορεί να προέλθει είτε από άτομα που γνωρίζουν είτε από άτομα που δεν γνωρίζουν το παιδί σας.
Το ζήτημα της υγείας του παιδιού
Η χρήση του διαδικτύου και του ηλεκτρονικού υπολογιστή για μεγάλο χρονικό διάστημα κάθε μέρα έχει κόστος στην υγεία του παιδιού. Το παιδί μπορεί εξαιτίας του διαδικτύου να χάνει από τον πολύτιμο χρόνο της σωματικής άσκησης, των παιχνιδιών, των αθλημάτων, των χόμπι και των συναναστροφών με φίλους.
Παρατηρείται επίσης το πρόβλημα του εθισμού παιδιών στο διαδίκτυο.
Η ιδιωτική ζωή
Στις περιπτώσεις που τα παιδιά αποκαλύπτουν προσωπικά δεδομένα δυνατόν να επιτρέψουν σε άγνωστους να τα εντοπίσουν και να τα βρουν.
Επιπρόσθετα εάν τα παιδιά εκθέσουν στο διαδίκτυο ευαίσθητες ή εμπιστευτικές πληροφορίες για τα ίδια ή για την οικογένεια τους, αυτό δυνατόν να έχει μελλοντικές αρνητικές επιπτώσεις τόσο για τα ίδια όσο και για άλλα μέλη της οικογένειας τους. Παράλληλα αυξάνονται οι κίνδυνοι να προσπαθήσουν άγνωστα άτομα να επικοινωνήσουν μαζί τους διαμέσου του διαδικτύου.
Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς για να προστατεύουν τα παιδιά τους από τους κινδύνους του διαδικτύου;
Να ευαισθητοποιηθούν για το πρόβλημα
Οι γονείς πρέπει να είναι από τους βασικούς συντελεστές της διαπαιδαγώγησης των παιδιών για θέματα του διαδικτύου, ιδιαίτερα για το ζήτημα της ασφάλειας στο διαδίκτυο. Βασικά με τον ίδιο τρόπο που λένε στα παιδιά τους ότι χρειάζεται να είναι προσεκτικά όταν πηγαίνουν κάπου, ότι πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικά με άγνωστους, ότι δεν πρέπει να πηγαίνουν σε επικίνδυνες περιοχές, με το ίδιο πνεύμα χρειάζεται να τα συμβουλεύουν για την ασφάλεια στο διαδίκτυο.
Οι γονείς μπορούν να προσαρμόζουν τις συμβουλές που δίνουν γενικότερα στα παιδιά και στον κόσμο του διαδικτύου. Σημασία έχει να είναι ευαισθητοποιημένοι για τους κίνδυνους που υπάρχουν στο διαδίκτυο και να έχουν μια συνεχή εποικοδομητική επικοινωνία για τα ζητήματα αυτά από νωρίς στη ζωή του παιδιού.
Να διαπαιδαγωγηθούν για το διαδίκτυο
Είναι απαραίτητο να αφιερώσουν χρόνο για να μάθουν περισσότερα για το διαδίκτυο. Εάν το παιδί τους έχει δημιουργήσει το προφίλ του σε ιστοσελίδα κοινωνικής δικτύωσης ή έγγραμμης επικοινωνίας είναι καλό να κάνουν το ίδιο και οι γονείς.
Έτσι θα εξοικειωθούν με το συγκεκριμένο περιβάλλον και θα μπορούν να παρακολουθούν το τι συμβαίνει, τους κανόνες ασφάλειας, να βλέπουν το είδος του περιεχομένου και ποιοι συχνάζουν στις συγκεκριμένες ιστοσελίδες.
Να πληροφορηθούν για τα είδη περιεχομένου στο διαδίκτυο
Να μιλούν με τα παιδιά τους σχετικά με το τι αυτά έχουν διαβάσει και δει στο διαδίκτυο. Αυτό πρέπει να γίνεται τακτικά όπως επίσης και η αξιολόγηση της εμπειρίας. Τόσο οι γονείς όσο και τα παιδιά πρέπει μαζί να εξετάζουν εάν αυτά που διαβάζουν στο διαδίκτυο τους προσφέρουν πραγματικά πληροφορίες, γνώσεις και ψυχαγωγία.
Οι γονείς επιπρόσθετα είναι καλό να λένε στα παιδιά τις δικές τους εμπειρίες και το τι αποκόμισαν από το διαδίκτυο. Σχολιάζοντας τις εν λόγω εμπειρίες μαζί τους, θα μπορούν ταυτόχρονα να ακούουν τα σχόλια και τις απόψεις των παιδιών τους. Αυτή είναι μια εξαιρετική ευκαιρία για τη διαπαιδαγώγηση τους.
Τα προγράμματα ασφαλούς περιήγησης στο διαδίκτυο μπορούν να προσφέρουν μια προστασία των παιδιών από ακατάλληλο ή επικίνδυνο περιεχόμενο.
Με ποιον μιλούν ή ποιον βλέπουν τα παιδιά στο διαδίκτυο
Όπως οι γονείς σκέφτονται και προσέχουν με ποιον μιλά ή ποιον βλέπει το παιδί τους στην καθημερινή του ζωή στο σχολείο και οπουδήποτε αλλού πηγαίνει, έτσι και στο διαδίκτυο με ανάλογο τρόπο πρέπει να προσέχουν να γνωρίζουν με ποιους συναναστρέφεται.
Είναι καλό συχνά οι γονείς να κοιτάζουν και να βλέπουν ποιοι είναι οι φίλοι τους στις έγγραμες επικοινωνίες μέσω διαδικτύου.
Μέριμνα για την υγεία των παιδιών
Είναι σημαντικό να υπάρχει στη ζωή των παιδιών μια καλή ισορροπία μεταξύ του χρόνου καθιστικής ζωής και δραστηριοτήτων άσκησης, παιχνιδιών και αθλημάτων. Ανάλογα με την περίπτωση και την ηλικία του παιδιού η τοποθέτηση ορίων για τη χρήση διαδικτύου είναι απαραίτητη.
Προστασία των προσωπικών δεδομένων και της ιδιωτικής ζωής
Τα παιδιά πρέπει από πολύ νωρίς, με τις πρώτες τους εμπειρίες στο διαδίκτυο να διδάσκονται ότι δεν πρέπει ποτέ να δίνουν προσωπικές πληροφορίες, να μην εκθέτουν καθόλου ή όσο το δυνατό πιο περιορισμένα προσωπικά ή οικογενειακά δεδομένα εάν επιβάλλεται σε οποιαδήποτε ιστοσελίδα.
Προτού κάνουν κάτι τέτοιο προτιμότερο είναι να το συζητούν με τους γονείς τους. Δεν πρέπει να ξεχνούν ότι οποιαδήποτε πληροφορία βάζουν σε ιστοσελίδες είναι δυνατόν να τις βλέπει όλος ο κόσμος για πολλά χρόνια ή ίσως για πάντα.  
Η τοποθέτηση στο σπίτι του ηλεκτρονικού υπολογιστή
Ο ηλεκτρονικός υπολογιστής που χρησιμοποιούν τα παιδιά πρέπει να είναι τοποθετημένος σε κοινό χώρο στο σπίτι. Έτσι οι γονείς θα μπορούν ευκολότερα να παρακολουθούν το χρόνο που ξοδεύουν τα παιδιά στο διαδίκτυο και το τι επισκέπτονται.
Επίσης είναι πιο εύκολο έτσι ένα παιδί να έχει κοινές εμπειρίες απόκτησης γνώσεων, επιμόρφωσης αλλά και ψυχαγωγίας με τα αδέλφια και με τους γονείς του σε διάφορες ιστοσελίδες.
Να δίνουν το καλό παράδειγμα
Οι γονείς πρέπει να δίνουν το καλό παράδειγμα προς τα παιδιά τους όσον αφορά στο διαδίκτυο όπως πρέπει να το κάνουν και σε άλλους τομείς. Ο χρόνος που ξοδεύουν στο διαδίκτυο, οι ιστοσελίδες που επισκέπτονται είναι καλό να έχουν τα ίδια πρότυπα αξίας όπως με τις ιστοσελίδες που συστήνουν στα παιδιά τους.
Αναμφίβολα το διαδίκτυο είναι ένα σημαντικό απόκτημα της ανθρωπότητας που προσφέρει εξαιρετικές υπηρεσίες. Ωστόσο όπως όλα τα άλλα εργαλεία που εφηύρε ο άνθρωπος, μαζί με τα καλά του υπάρχουν και ορισμένα κακά.
Σε εμάς εναπόκειται να μάθουμε να διαχειριζόμαστε σωστά το διαδίκτυο. Οι γονείς έχουν την ευθύνη από πολύ νωρίς στη ζωή των παιδιών τους να συμβάλλουν στη διαπαιδαγώγηση τους για την ορθή και ασφαλή χρήση του.

  • http://www.medlook.net



«Η ομοφυλοφιλία του Καβάφη» - Δ. Τζιόβας



«O ερωτικός Καβάφης δεν έπαψε να αποτελεί αντικείμενο απώθησης, έλξης ή ταύτισης. Ενώ παλαιότερα το ενδιαφέρον εστιαζόταν στην ιδιωτική ζωή του ίδιου του ποιητή και εκφραζόταν μέσα από την αμφιλεγόμενη έννοια του ηδονισμού ή φορούσε τη μάσκα της ψυχανάλυσης, στις ημέρες μας ο καβαφικός ερωτισμός αφορά περισσότερο τους αναγνώστες ή τους μελετητές, εκ των οποίων ορισμένοι δεν διστάζουν να υπογραμμίσουν ότι προσεγγίζουν τον Καβάφη από ομοφυλοφιλική σκοπιά. Ετσι από τους μελετητές (Μαλάνος, Αλιθέρσης, Ουράνης) των δεκαετιών του 1920 και του 1930, που μιλούσαν για τον «ανώμαλο» ή νοσηρό ερωτισμό της καβαφικής ποίησης, περνούμε τα τελευταία χρόνια στον ερωτισμό της ταυτότητας, όπως φαίνεται και από την αγγλόφωνη πρόσληψη του ποιητή.
Το 1983 το αφιέρωμα στον Καβάφη του περιοδικού «Journal of the Hellenic Diaspora» είχε προκαλέσει, μεταξύ άλλων, αρκετές συζητήσεις για μια επισήμανση που περιείχε και ανήκε στους εκδότες του περιοδικού. Στον πρόλογό τους, στο αφιερωματικό τεύχος, δήλωναν ότι ο Καβάφης δεν ήταν ούτε «διεστραμμένος» ούτε «πρόστυχος» ούτε «ερωτικός», αλλά ομοφυλόφιλος και κατέληγαν λέγοντας ότι «αν ο Καβάφης δεν ήταν ομοφυλόφιλος, δεν θα ήταν Καβάφης».
Στα είκοσι χρόνια που μεσολάβησαν έκτοτε γράφηκαν αρκετές μελέτες, άρθρα ακόμη και διατριβές για τον ερωτικό Καβάφη καθώς και ένα άρθρο του Πίτερ Μπίεν (1990), στο οποίο υποστήριζε ότι η ομοφυλοφιλία του Καβάφη ήταν ένας σημαντικός παράγοντας για τη φήμη του στον αγγλόφωνο χώρο. Αλλωστε αρκετοί ομοφυλόφιλοι θαυμαστές του, όπως ο E. M. Φόστερ, ο Γ. X. Οντεν, ο φωτογράφος Duane Michals, ο ζωγράφος David Hockney δεν ήξεραν ελληνικά. Τονίζοντας ότι δεν υπάρχει ένας ξεχωριστός ομοφυλοφιλικός τρόπος για να μεταφραστεί η καβαφική ποίηση, ο Μπίεν καταλήγει ότι ο ομοφυλόφιλος έρωτας είναι άγονος και έτσι εξηγείται γιατί ο Καβάφης επιμένει στην πορεία και όχι στο αποτέλεσμα, στην απώλεια και όχι στη σταθερότητα.
Στη δεκαετία του 1990 κυκλοφόρησαν άρθρα για τον Καβάφη και από ξένους ειδικούς στη λογοτεχνία των ομοφυλοφίλων όπως ο Mark Lilly (1993), o Gregory Woods (1998), ενώ δεν έλειψαν και τα λήμματα σε εγκυκλοπαίδειες για την ομοφυλοφιλική λογοτεχνία (βλ. αυτό του Peter G. Christensen στο «The Gay & Lesbian Literary Heritage», 2002). Μπορεί τα άρθρα αυτά να μην είναι πάντοτε εύστοχα ή επαρκή, ωστόσο αναδεικνύουν τον Καβάφη ως μια κορυφαία μορφή της ομοφυλοφιλικής λογοτεχνίας και αυτό επιβεβαιώθηκε πρόσφατα και σε μια ημερίδα με θέμα «Νέες προοπτικές για τον Καβάφη», που διοργάνωσε στο University College του Λονδίνου ο Δημήτρης Παπανικολάου (Mellon Fellow του κολεγίου) και στην οποία συμμετείχαν πανεπιστημιακοί (Howard Caygill, Christopher Robinson, Gregory Woods, Γιώργος Συρίμης, Βασίλης Λαμπρόπουλος), ποιητές (Διονύσης Καψάλης), μεταφραστές (Dominique Grandmont) και καλλιτέχνες (Κων. Γιάνναρης, Κατερίνα Αθανασοπούλου).
Ενα από τα επιχειρήματα της ομοφυλοφιλικής προσέγγισης του Καβάφη είναι ότι τα ερωτικά ποιήματά του (αν και συχνά σε τέτοιες προσεγγίσεις ο διαχωρισμός των ποιημάτων σε κατηγορίες αμφισβητείται) απευθύνονταν σε ένα ομοφυλόφιλο κοινό και γι' αυτό δεν διακρίνονται για την πολεμικότητα ή την προκλητικότητά τους. Ως εκ τούτου είναι προσφορότερο ο Καβάφης να συγκρίνεται με σύγχρονους ομοφυλόφιλους ποιητές παρά με την παράδοση της ευρωπαϊκής παρακμιακής ποίησης από τον Ρεμπό και τον Βερλέν ως τον Οσκαρ Ουάιλντ. Για την ομοφυλοφιλική προσέγγιση του Καβάφη, η ποίησή του συνιστά περισσότερο έναν χώρο ταύτισης και διαπραγμάτευσης της ταυτότητας και ως προς αυτό συγκλίνει με τη διασπορική ή συγκρητική προσέγγισή του, που και αυτή έχει προβληθεί τα τελευταία χρόνια από μελετητές του Καβάφη εκτός Ελλάδος.
Και στις δύο προσεγγίσεις ο ρόλος του αναγνώστη δεν είναι απλώς δεκτικός, ή αποκρυπτογραφικός, αλλά βασίζεται στη βιωματική μέθεξη, καθώς η ποίηση του Καβάφη προβάλλει τη διαθεσιμότητά της ως πεδίο ταύτισης και αυτογνωσίας στον αναγνώστη. Και οι δύο προσεγγίσεις αμφισβητούν τις αυστηρές διπολικές αντιθέσεις και αναδεικνύουν τα διάκενα και την πορώδη υφή κάθε ταυτότητας. Σημείο σύγκλισής τους είναι η έννοια της μεταιχμιακότητας και η αίσθηση του συγκρητικού κράματος, ο μετεωρισμός και η αμφιθυμία μεταξύ φύλων, γλωσσών, εθνών και πολιτισμών.
Τελικά ο Καβάφης είναι ο ποιητής που προσδιορίζεται περισσότερο από κάθε άλλον από τα επίθετα που του αποδόθηκαν κατά καιρούς. Παλαιότερα ήταν ο ηδονικός, ο πολιτικός, ο διδακτικός, ο ειρωνικός Καβάφης, ενώ σήμερα πρωτοστατεί, κυρίως εκτός Ελλάδος, ο ομοφυλόφιλος (queer), ο διασπορικός και ο συγκρητικός Καβάφης. Πόσο χρήσιμοι είναι αυτοί οι προσδιορισμοί-ετικέτες δεν είναι του παρόντος να συζητήσουμε, αλλά ενώ από την Ελλάδα προβάλλεται με ειδωλοπλαστικό ζήλο και εθνική έπαρση ο οικουμενικός και διαχρονικός Καβάφης ως σταθερή αξία ή ως ο ποιητής που μιλάει εξακολουθητικά στους αναγνώστες και επηρεάζει ομοτέχνους του, από το εξωτερικό μας συστήνεται ένας Καβάφης πιο προσγειωμένος και επίκαιρος, που συνομιλεί με τις πολιτισμικές και ταυτοτικές ανησυχίες της εποχής μας, καθώς η ποίησή του παρουσιάζεται ως ρευστή, ανοιχτή και διαθέσιμη για να αναγνωρίσουν σε αυτήν οι αναγνώστες τους εαυτούς τους».






Αναδημοσιεύεται από την εφημερίδα «ΤΟ ΒΗΜΑ» 14-12-2003
Αρθρογράφος: Δ. Τζιόβας - Καθηγητή Νεοελληνικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο του Birmingham της Αγγλίας.

Τετάρτη 30 Ιουλίου 2014



Οι ιερές σπηλιές Μπατού της Μαλαισίας





Νυχτερινή Νέα Υόρκη







Μοναδικό Λονδίνο (Big Ben)





Μαγευτική Ιταλία...





...στον Πύργο του Άιφελ,στη Γαλλία


Ποντικονήσι Κέρκυρας
ερωτικό...





Χιονισμένο Μέτσοβο








Μήλος: ένα ονειρικό τοπίο...





Στεμνίτσα Αρκαδίας,
αρχοντική και αμφιθεατρική...


Η πατρίς μου είναι η Μάνη ...







«Η υγρή Συμφωνία»


Έντονη επιθυμία σε κατέλαβε απόψε
να βρεθείς μέσα στα σμαραγδένια μπράτσα,
τα κρυστάλλινα ακροδάχτυλα,
τα δαντελωτά μαλλιά,
τα κυματοειδή μάτια
 που απλώνονται στην άβυσσο τ’ ουρανού.
Το διάφανο χρώμα της θάλασσας ασκεί μία παράξενη γοητεία…
Άλλοτε αφρισμένη και ορμητική…
Άλλοτε φιλόξενη κι ερωτική…
Πετάς με δύναμη τα βότσαλα
και νιώθεις τον παφλασμό της ζωής.
Ταξιδεύεις σε ανεξερεύνητους, υγρούς κολπίσκους
κι αισθάνεσαι καθάριος
 από κάθε ενοχή και αμαρτία.
Αγγίζεις τις αμμώδεις χορδές του πιάνου
και έχεις την ιδέα πως αεροβατείς.
Η θάλασσα αλλάζει ξανά…
Σε παρασύρει ακόμη πιο βαθιά στο βυθό
των λέξεων, των ονείρων, των παθών…


Τα βασικά  χρώματα

Τα βασικά χρώματα -στη ζωγραφική- είναι το κίτρινο, το κόκκινο και το μπλέ.


Θερμά χρώματα

Θερμά χρώματα είναι το κόκκινο, το πορτοκαλί και το κίτρινο. Επίσης θερμά χρώματα είναι τα χρώματα της φωτιάς, των πεσμένων φύλλων, της ανατολής και της δύσης του ηλίου. Γενικά τα θερμά χρώματα εκφράζουν την ενέργεια, το πάθος και τη θετικότητα.
Το κόκκινο και το κίτρινο είναι και τα δύο βασικά χρώματα, και το πορτοκαλί προκύπτει από αυτά. Αυτό σημαίνει πως τα θερμά χρώματα είναι στην πραγματικότητα θερμά και δεν δημιουργούνται από το συνδυασμό κάποιου θερμού χρώματος με κάποιο ψυχρό.

Κόκκινο (βασικό χρώμα)


Το κόκκινο είναι πολύ θερμό χρώμα. Είναι συσχετισμένο με τη φωτιά, τη βία και τον πόλεμο. Επίσης το κόκκινο έχει συσχετιστεί με την αγάπη και το πάθος. Στην ιστορία έχει συσχετιστεί με τον διάβολο και τον έρωτα. Επίσης έχει παρατηρηθεί πως το κόκκινο έχει και φυσική επίδραση στον άνθρωπο, καθώς αυξάνει την πίεση του αίματος, τον αριθμό των αναπνοών και τον μεταβολισμό. Το κόκκινο ακόμη συσχετίζεται με τον θυμό, την σπουδαιότητα (θυμηθείτε τα κόκκινα χαλιά στις βραβεύσεις ή όταν συγκεντρώνονται διάσημοι σε κάποιο χώρο). Επισημαίνει τον κίνδυνο (αυτός είναι και ο λόγος που τα φανάρια για να σταματήσουμε είναι κόκκινα και επίσης η σήμανση STOP είναι και αυτή κόκκινη). Πέρα από το δυτικό κόσμο, το κόκκινο είναι διαφορετικά συσχετισμένο. Για παράδειγμα, στην Κίνα, το κόκκινο είναι το χρώμα ευημερίας και της ευτυχίας. Το χρησιμοποιούν για να έχουν καλή τύχη. Σε άλλους ανατολικούς πολιτισμούς το κόκκινο φοριέται από τις νύφες την ημέρα του γάμου τους. Ωστόσο, στην νότιο Αφρική το κόκκινο είναι το χρώμα του πένθους. Το κόκκινο επίσης έχει συσχετιστεί με τον κομμουνισμό και την ενημέρωση κατά του AIDS στην Αφρική λόγω της δημοτικότητας των διαφημίσεων για την ασθένεια. Στο σχεδιασμό, το κόκκινο μπορεί να είναι ένα ισχυρό χρώμα επικοινωνίας. Μπορεί να γίνει αφόρητο αν χρησιμοποιηθεί σε ένα σχέδιο, ειδικά στην πιο αχνή του μορφή. Είναι το ιδανικό χρώμα, όταν θέλετε να προβάλετε τη δύναμη του πάθους στο σχέδιο σας. Το κόκκινο μπορεί να είναι πολύ ευπροσάρμοστο, αν και στις πιο φωτεινές του αποχρώσεις είναι πολύ ενεργητικό χρώμα ενώ οι πιο σκοτεινές αποχρώσεις του είναι ισχυρές και κομψές.


Πορτοκαλί (Δευτερεύον χρώμα)


Το πορτοκαλί είναι ένα πολύ ζωηρό και ενεργειακό χρώμα. Οι απαλές αποχρώσεις του μπορούν να συσχετιστούν με τη γη και το φθινόπωρο. Επειδή έχει συσχετιστεί και με την αλλαγή των εποχών, το πορτοκαλί μπορεί να αναπαραστήσει την αλλαγή και την μετακίνηση γενικότερα. Επίσης επειδή το πορτοκαλί είναι συσχετισμένο με το ομώνυμο φρούτο, μπορεί να συσχετιστεί με την υγεία και τη ζωή. Στη σχεδίαση το πορτοκαλί επιβάλλει την προσοχή χωρίς να είναι τόσο συντριπτικό όσο το κόκκινο. Συχνά θεωρείτε πιο φιλικό και ελκυστικό.


Κίτρινο (Βασικό χρώμα)


Το κίτρινο συχνά θεωρείται το πιο φωτεινό και το πιο ενεργητικό από τα θερμά χρώματα. Έχει συσχετιστεί με τη χαρά και τη λιακάδα. Το κίτρινο ακόμη μπορεί να συσχετιστεί με την απάτη και τη δειλία.
Το κίτρινο έχει συσχετιστεί με την ελπίδα, όπως φαίνεται σε κάποια κράτη που κίτρινες κορδέλες είναι δεμένες έξω από τα σπίτια αυτών που έχουν ένα αγαπημένο τους πρόσωπο στον πόλεμο. Επίσης και το κίτρινο είναι συσχετισμένο με τον κίνδυνο, αλλά όχι σε τέτοιο βαθμό όσο το κόκκινο.
Σε μερικά κράτη το κίτρινο έχει πολύ διαφορετική έννοια. Στην Αίγυπτο για παράδειγμα το κίτρινο συμβολίζει το πένθος, στην Ιαπωνία αναπαριστά το θάρρος και στην Ινδία είναι το χρώμα των εμπόρων.
Στα σχέδια ζωγραφικής, το ανοικτό κίτρινο μπορεί να προσδίδει την αίσθηση της χαράς και της φαιδρότητας. Οι απαλές αποχρώσεις του κίτρινου συνήθως χρησιμοποιούνται ως ουδέτερο χρώμα για τα μωρά και νέα παιδιά. Το ανοικτό κίτρινο αποδίδει πιο ήρεμο το συναίσθημα της χαράς από το φωτεινό κίτρινο. Το σκούρο κίτρινο και το χρυσό-κίτρινο μπορεί ορισμένες φορές να μοιάζουν πιο παλιά και μπορεί να χρησιμοποιηθούν σε σχέδια όπου η αίσθηση της μονιμότητας είναι απαραίτητη.

Ψυχρά χρώματα

Τα ψυχρά χρώματα είναι τα πράσινο, το μπλε και το μοβ και συνήθως είναι πιο υποτονικά από τα θερμά χρώματα. Είναι τα χρώματα της νύχτας, του νερού, της φύσης και συνήθως είναι χαλαρωτικά και κατά κάποιο τρόπο επιφυλακτικά.
Από τα τρία ψυχρά χρώματα το μπλε είναι το μόνο που είναι βασικό χρώμα. Αυτό σημαίνει πως τα άλλα δυο χρώματα είναι αποτέλεσμα συνδυασμού του μπλε με κάποιο από τα δυο βασικά χρώματα (κίτρινο για να παράγουμε το πράσινο και κόκκινο για να παράγουμε το μοβ). Για το λόγο αυτό το πράσινο έχει κάποιες από τις ιδιότητες του κίτρινου και το μοβ παίρνει κάποιες από τις ιδιότητες του κόκκινου. Τοποθετώντας ψυχρά χρώματα στα σχέδια  δίνετε την αίσθηση της χαλαρότητας και της επαγγελματικότητας.


Πράσινο (δευτερεύoν χρώμα)


Το πράσινο είναι χρώμα πολύ κοντινό στη γη. Μπορεί να αναπαραστήσει τη νέα αρχή και την ανάπτυξη. Επίσης εκφράζει την ανανέωση και την αφθονία. Εναλλακτικά το πράσινο μπορεί να υποδηλώσει το φθόνο ή τη ζήλια, και την έλλειψη πείρας.
Το πράσινο έχει πολλές από τις χαλαρωτικές ιδιότητες του μπλε, αλλά συνδυάζει και λίγη από την ενέργεια του κίτρινου. Στο σχεδιασμό, το πράσινο μπορεί να επιδρά φέρνοντας την ισορροπία και την αρμονία και είναι πολύ σταθερό. Είναι κατάλληλο για τα σχέδια που σχετίζονται με τον πλούτο, την σταθερότητα, την ανανέωση και τη φύση. Οι ανοικτές αποχρώσεις του πράσινου είναι πιο ενεργειακές και ζωηρές, ενώ το πράσινο της ελιάς είναι αντιπροσωπευτικό χρώμα της φύσης. Οι σκούρες αποχρώσεις του πράσινου είναι πιο σταθερές αποχρώσεις και αντιπροσωπεύουν την αφθονία.


Μπλε (Βασικό χρώμα)


Το μπλε συχνά συσχετίζεται με τη θλίψη στην αγγλική γλώσσα. Το μπλε επίσης χρησιμοποιείται εκτεταμένα για να αναπαραστήσει την ησυχία και την ευθύνη. Οι ανοικτές αποχρώσεις του μπλε μπορούν να είναι ξεκούραστες και φιλικές. Οι σκούρες αποχρώσεις του μπλε είναι πιο σκληρές και αξιόπιστες. Το μπλε ακόμη συσχετίζεται με την ειρήνη και έχει πνευματική και θρησκευτική σημασία σε πολλούς πολιτισμούς και παραδόσεις.
Η έννοια του μπλε αλλάζει ανάλογα με την απόχρωση του. Στο σχεδιασμό, η ακριβής απόχρωση του μπλε που θα επιλέξετε θα έχει μεγάλη επίδραση στο πως οι χρήστες θα αντιλαμβάνονται το συναίσθημα που θέλετε να τους μεταδώσετε. Οι ανοικτές αποχρώσεις του μπλε είναι συχνά χαλαρωτικές και ηρεμιστικές. Το λαμπερό μπλε μπορεί να είναι χρώμα γεμάτο ενέργεια και ανανεωτικό. Το σκούρο μπλε είναι ιδανικό για επαγγελματικές ιστοσελίδες ή για σελίδες που πρέπει να δείχνουν δυνατές και αξιόπιστες.


Μοβ (Δευτερεύον χρώμα)


Το μοβ για πολύ καιρό είχε συσχετιστεί με την πολυτέλεια. Αυτό το χρώμα προκύπτει από το συνδυασμό κόκκινου και μπλε, και έτσι κληρονομεί μερικές ιδιότητες και από τα δυο. Το μοβ έχει συσχετιστεί με τη δημιουργικότητα και την φαντασία.
Στην Ταϊλάνδη, το μοβ είναι το χρώμα του πένθους για τις χήρες. Το σκούρο μοβ συσχετίζεται με τον πλούτο και την πολυτέλεια, ενώ οι ανοικτές αποχρώσεις του μοβ θεωρούνται πιο ρομαντικές αποχρώσεις.
Στο σχεδιασμό, το σκούρο μοβ μπορεί να δώσει την αίσθηση του πλούτου και της πολυτέλειας. Οι ανοικτές αποχρώσεις του μοβ συνδέονται με την άνοιξη και τον ρομαντισμό.

Ουδέτερα χρώματα

Συνήθως τα ουδέτερα χρώματα λειτουργούν ως υπόβαθρο. Το συνηθέστερο όλων είναι να συνδυάζονται λεπτομέρειες πιο ανοικτών χρωμάτων. Ωστόσο μπορούν να χρησιμοποιηθούν και μόνα τους, και μπορούν να δημιουργήσουν πολύ εντυπωσιακά σχέδια. Η έννοια και η εντύπωση που δημιουργούν αυτά τα χρώματα βασίζεται στα χρώματα με τα οποία πλαισιώνονται.

Μαύρο


Το μαύρο είναι το πιο δυνατό χρώμα από τα ουδέτερα χρώματα. Από τη θετική του πλευρά συσχετίζεται με την δύναμη, την κομψότητα και την οικογένεια. Από την αρνητική του πλευρά μπορεί να συσχετιστεί με το διάβολο, το θάνατο και το μυστήριο. Το μαύρο επίσης είναι το παραδοσιακό χρώμα του πένθους για τις δυτικές πολιτείες. Ακόμα το μαύρο είναι συνδεδεμένο με την επανάσταση σε ορισμένους πολιτισμούς.
Το μαύρο συνήθως χρησιμοποιείται για τολμηρά σχέδια, καθώς επίσης και σε πολύ κομψά σχέδια. Μπορεί να είναι είτε συντηρητικό, είτε μοντέρνο, παραδοσιακό ή πρωτότυπο και αυτό έχει να κάνει με τα χρώματα που το συνοδεύουν. Στο σχεδιασμό το μαύρο συνήθως χρησιμοποιείται για την τυπογραφία και άλλα λειτουργικά τμήματα του σχεδίου λόγω της ουδετερότητας του. Τέλος το μαύρο είναι ικανό για την απόδοση της αίσθησης της εμπειρίας και του μυστηρίου.

Λευκό


Το λευκό είναι στην αντίθετη πλευρά από το μαύρο στο φάσμα των χρωμάτων, αλλά όπως και το μαύρο, μπορεί να κάνει καλά τη δουλεία του με όλα τα άλλα χρώματα. Το λευκό συχνά συσχετίζεται με την αγνότητα, την καθαριότητα και την αρετή. Στην δύση, το λευκό φοριέται από τις νύφες την ημέρα του γάμου τους. Επίσης συσχετίζεται με τη βιομηχανία της περίθαλψης και της υγείας, και πιο ειδικά με τους γιατρούς, τις νοσοκόμες και τους οδοντιάτρους. Ακόμα το λευκό είναι συσχετισμένο με την καλοσύνη, για αυτό και συχνά οι άγγελοι αναπαριστώνται με λευκό χρώμα.
Στο σχεδιασμό το λευκό είναι ένα γενικής χρήσης χρώμα που επιτρέπει στα υπόλοιπα χρώματα να διακρίνονται άμεσα. Το λευκό μπορεί να βοηθήσει στην προβολή της καθαρότητας και της απλότητας ενός σχεδίου, και είναι δημοφιλές στα μινιμαλιστικά σχέδια. Το λευκό στη σχεδίαση μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να απεικονίσει την άνοιξη, το χειμώνα ή και το καλοκαίρι, ανάλογα με τα χρώματα που το πλαισιώνουν.

Γκρι


Το γκρι είναι ουδέτερο χρώμα, γενικά ανήκει στα ψυχρά χρώματα του φάσματος των χρωμάτων. Μπορεί μερικές φορές να θεωρηθεί κακόκεφο και καταθλιπτικό. Σε ορισμένα σχέδια οι ανοικτές αποχρώσεις του γκρι μπορούν να αντικαταστήσουν το λευκό, ενώ οι σκούρες αποχρώσεις μπορούν να αντικαταστήσουν το μαύρο.
Γενικότερα το γκρι είναι επίσημο και συντηρητικό χρώμα, αλλά μερικές φορές μπορεί να είναι και μοντέρνο ανάλογα με τα χρώματα που το συνοδεύουν. Επίσης το γκρι ορισμένες φορές είναι και το χρώμα του πένθους. Συχνά το χρησιμοποιούν για σχέδια που έχουν να κάνουν με το εμπόριο, όπου το κλειδί της επιτυχίας είναι η τυπικότητα και η σοβαρότητα. Τέλος το γκρι είναι συνηθισμένο να χρησιμοποιείται και ως φόντο.


Καφέ


Το καφέ έχει συσχετιστεί με τη γη, το ξύλο και την πέτρα. Είναι ένα από τα βασικά χρώματα της φύσης, και ένα ουδέτερα θερμό χρώμα. Το καφέ μπορεί να συσχετιστεί επίσης με την αξιοπιστία και την επιμονή. Τέλος το καφέ μερικές φορές θεωρείται και βαρετό.
Στη σχεδίαση, ο πιο βασικός του ρόλος είναι η χρήση του ως φόντο. Επίσης μερικές φορές το συναντάμε σε υφές που μοιάζουν με ξύλο και ορισμένες φορές και με πέτρα. Ακόμα ένα χαρακτηριστικό αυτού του χρώματος είναι ότι βοηθάει να αποδοθεί η ζεστασιά στα σχέδια. Μερικές φορές το καφέ χρησιμοποιείται στις πιο σκούρες αποχρώσεις του για να αντικαταστήσει το μαύρο, είτε αυτό είναι στο φόντο ενός σχεδίου, είτε αυτό είναι στη γραμματοσειρά.


Μπεζ


Το μπεζ είναι κάτι σχεδόν μοναδικό στο χρωματικό φάσμα, μιας και μπορεί κάποιες φορές να είναι ψυχρό και άλλες θερμό χρώμα, ανάλογα με τα χρώματα που το πλαισιώνουν. Αυτό το χρώμα έχει τη ζεστασιά του καφέ και την ψυχρότητα του λευκού, και όπως και το καφέ μερικές φορές μοιάζει να είναι βαρετό. Είναι ένα συντηρητικό χρώμα στις περισσότερες μορφές του, και συνήθως το χρησιμοποιούν ως φόντο. Το μπεζ σε ορισμένες περιπτώσεις συμβολίζει το σεβασμό.
Το μπεζ στο σχεδιασμό έχει συνήθως της θέση του στο φόντο, και ακόμα πιο συνηθισμένο είναι να βλέπουμε το μπεζ ως φόντο σε κάποια υφή που μοιάζει περισσότερο με χαρτί. Οι ιδιότητες του μπεζ επηρεάζονται από τα χρώματα που βρίσκονται κοντά του. Αυτό σημαίνει πως τελικά δεν δημιουργεί και τη μεγαλύτερη εντύπωση το μπεζ από μόνο του.

Κρεμ


Το κρεμ είναι χρώμα που δείχνει εμπειρία και περιέχει λίγη από τη ζεστασιά του καφέ, αλλά πολύ από την ψυχρότητα του λευκού. Σε γενικές γραμμές είναι ήσυχο χρώμα, και συχνά χρησιμοποιείται για να επικαλεστεί την ιστορία. Επίσης είναι χρώμα που ηρεμεί με λίγη από την αγνότητα του λευκού.
Στο σχεδιασμό το κρεμ αποδίδει την αίσθηση του κομψού και της ηρεμίας. Όταν συνδυάζεται με γήινα χρώματα όπως είναι το χρώμα από το ροδάκινο ή με το καφέ, μπορεί να γίνει και αυτό γήινο. Μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί για να φωτίσει τα πολύ σκούρα χρώματα, χωρία να δημιουργεί την έντονη αντίθεση του λευκού με τα σκούρα χρώματα.

Ακολουθεί ένας σύντομος οδηγός αναφοράς στις πιο βασικές έννοιες των χρωμάτων που συζητήσαμε παραπάνω:
* Κόκκινο: Πάθος, αγάπη, θυμός
* Πορτοκαλί: Ενέργεια, χαρά, ζωτικότητα
* Κίτρινο: Χαρά, ελπίδα, απάτη
* Πράσινο: Νέα αρχή, αφθονία, φύση
* Μπλε: Ηρεμία, υπευθυνότητα, θλίψη
* Μοβ: Δημιουργικότητα, πολυτέλεια, πλούτος
* Μαύρο: Μυστήριο, κομψότητα, διάβολος
* Γκρι: Κακοκεφιά, συντηρητικό
* Λευκό: Απλότητα, καθαρότητα, αρετή
* Καφέ: Φύση, αξιοπιστία
* Μπεζ: Συντηρητικό, βαρετό
* Κρεμ: Ηρεμιστικό, κομψό, καθαρό

Oρολογία
Απόχρωση
Η απόχρωση είναι η βασικότερη έννοια των χρωμάτων και στην ουσία δηλώνει ποιο είναι το χρώμα ενός αντικειμένου. Όταν για παράδειγμα λέμε “μπλε”, “πράσινο” ή “κόκκινο”, στην πραγματικότητα μιλάμε για την απόχρωση.

Χρώμα 
Το χρώμα αναφέρεται στην καθαρότητα της απόχρωσης. Μια απόχρωση με την υψηλότερη τιμή χρώματος δεν περιέχει μέσα καθόλου μαύρο, λευκό ή γκρι. Με την προσθήκη μαύρου, λευκού ή γκρι σε μια απόχρωση μειώνουμε το χρώμα της. Είναι παρόμοιο με τον κορεσμό αλλά όχι το ίδιο. Μπορούμε να σκεφτούμε το χρώμα ως τη λαμπρότητα μιας απόχρωσης σε παράθεση με το λευκό.
Στο σχεδιασμό, θα πρέπει να αποφεύγετε τις αποχρώσεις που έχουν πολύ κοντινό βαθμό χρώματος. Αντίθετα επιλέξτε αποχρώσεις με χρώμα που είναι μερικούς βαθμούς πιο μακριά.

Κορεσμός
Ο κορεσμός έχει να κάνει με το πως φαίνεται μια απόχρωση κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες φωτισμού. Φανταστείτε τον κορεσμό σαν αδύναμο και ισχυρό χρώμα ή σαν χλωμό και έντονο χρώμα.
Στη σχεδίαση, τα χρώματα με παρόμοιο βαθμό κορεσμού είναι καλά για συνεκτική εμφάνιση. Όπως και με το χρώμα, οι αποχρώσεις με πολύ κοντινό βαθμό κορεσμού μπορούν να δημιουργούν κακή εντύπωση.

Τιμή (φωτεινότητα)
Η τιμή μπορεί να αποκαλεστεί και φωτεινότητα. Αυτή η ιδιότητα έχει να κάνει με το πόσο ανοικτό ή σκούρο είναι ένα χρώμα. Τα πιο φωτεινά χρώματα έχουν μεγαλύτερο βαθμό τιμής. Για παράδειγμα το πορτοκαλί έχει μεγαλύτερο βαθμό τιμής από το σκούρο μπλε ή το σκούρο μοβ. Το μαύρο έχει τη χαμηλότερη τιμή από κάθε άλλο χρώμα, ενώ το λευκό έχει τη μεγαλύτερη τιμή.

Τόνοι
Οι τόνοι δημιουργούνται όταν προσθέτουμε γκρι σε μια απόχρωση.

Σκιές 
Οι σκιές δημιουργούνται όταν αναμιγνύουμε ένα χρώμα με μαύρο για να το κάνουμε πιο σκούρο. Ο κόσμος συχνά προσπαθεί εσφαλμένα να περιγράψει μια σκιά ως τόνο ή απόχρωση, όμως οι σκιές εφαρμόζονται μόνο στις αποχρώσεις για να γίνουν πιο σκούρες με τη βοήθεια του μαύρου. Οι πολύ σκούρες σκιές χρησιμοποιούνται μερικές φορές αντί για μαύρο, για να μοιάζει το συνολικό σχέδιο πιο φυσικό. Ο συνδυασμός σκιών με αποχρώσεις είναι μια καλή πρακτική για να αποφύγετε τα πολύ σκοτεινά σχέδια.

Tints
Ο όρος tint σχηματίζεται όταν προσθέτουμε λευκό σε μια απόχρωση για να την κάνουμε πιο ανοικτή. Τα πολύ φωτεινά tints αποκαλούνται παστέλ, αλλά κάθε καθαρό χρώμα με λευκό ανήκει στην ομάδα των tints. Τα tints συχνά χρησιμοποιούνται για να δημιουργήσουν πιο θηλυκά ή πιο ανοιχτόχρωμα σχέδια. Τα παστέλ tints χρησιμοποιούνται ειδικά στη σχεδίαση θηλυκών σχεδίων. Ακόμα τα tints είναι καλά για χρήση σε σχέδια που πρέπει να δείχνουν πεπαλαιωμένα, και η πιο δημοφιλή χρήση τους είναι σε ιστοσελίδες που απευθύνονται σε γονείς μωρών ή βρεφών.

Σύντομη αναφορά στους όρους που πρέπει να θυμάστε.
* Απόχρωση: είναι το χρώμα (μπλε, πράσινο, κόκκινο, κα.)
* Χρώμα: είναι η καθαρότητα του χρώματος (Μια απόχρωση με το μέγιστο βαθμό χρώματος δεν έχει καθόλου μαύρο, λευκό ή γκρι μέσα)
* Κορεσμός: αυτός ο όρος αναφέρεται στο πόσο δυνατό ή αχνό είναι ένα χρώμα (ο υψηλός βαθμός κορεσμού είναι ένα έντονο χρώμα)
* Τιμή: Αναφέρετε στο πόσο ανοιχτόχρωμη ή σκουρόχρωμη είναι μια απόχρωση (τα ανοιχτά χρώματα έχουν υψηλή τιμή)
* Τόνος: οι τόνοι δημιουργούνται με την ανάμειξη γκρι στα χρώματα.
* Σκιές: οι σκιές δημιουργούνται με την ανάμειξη μαύρου στα χρώματα.
* Tints: τα tints δημιουργούνται με την ανάμειξη λευκού στα χρώματα.



http://www.45dimpatras.gr/